Automaat schakelt bruusker na spoelen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John Kort
Berichten: 921
Lid geworden op: 11 nov 2011 22:30
Mercedes-Benz: W203 C240 2001
Specialisatie: Detailen/poetsen
Locatie: Den Oever

15 mar 2015 07:17

Tom schreef:
Gerespecteerd schreef:Hoe moet die bak gepeild worden? Koud of warm? Met draaiende motor?
Moet sowieso naar garage voor peilstok maar zou het graag zelf en correct kunnen doen.

Bedankt.

draaiende motor in P. Koud/Warm staan andere waardes voor op de stok.


Wij peilde de bak met draaiende motor, handrem er op en in D zetten.(koud/ warm waardes op de peilstok)
Uiteraard opletten dat je handrem perfect werkt. ;)
Zie mijn Logboek voor meer informatie CLK 270 CDI.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

16 mar 2015 13:00

De ATF tekende niet af op de peilstok en er ging ongeveer een halve liter bij voordat het peil goed was.
Auto schakelt nu terug perfect! Bedankt voor jullie goede raad!

Ik vond het echt heel erg vervelend dat het ernaar uitzag dat de bak er slechter aan toe was door het spoelen. Nu weet ik waarom er "MB workshop only" op de verzegelde dop voor de peilstok staat. Ik heb het begrepen nu, denk niet dat ik ooit nog iemand anders aan een automaat laat werken.

Ben me nogal gaan fixeren op het zachte schakelen de laatste dagen en ik heb nu gemerkt dat het schakelen naar de tweede versnelling bij mijn auto boterzacht verloopt als de versnellingsbak in S(tandaard) staat maar nogal lomp gebeurt als hij in C(omfort) staat. Er wordt gewoon te vroeg geschakeld vanaf 1600 toeren terwijl dat in S boven de 1800 gebeurt en dan loopt alles wel perfect. Voortaan rijd ik in S al schakelt hij dan soms pas als de toerenteller het rood nadert (ik rijd nogal vlot) wat dan weer een nadeel is omdat ik een Belgische begrensde 136 pk-versie heb van de 220 cdi die vlotter rijdt in C.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

16 mar 2015 18:03

S is standaard en C is comfort dus die lagere toeren klopt wel.
Voorschrift in het boekje is S maar ik rij altijd in C omdat ik dat rustiger
vindt en liever op koppel rij dan op PK's en toeren.
Alleen als er een zware aanhanger achter hangt, bijvoorbeeld met de E50 van Pikey,
zet ik de bak in S en schakel ik met de hand
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Lamaeker
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jul 2008 10:54
Mercedes-Benz: W212 - E250 élégance prestige 2015 + R107 - 380 SL BJ 1983 + R170 SLK 200 1998 + verkocht: W202 - C250 D elegance BJ 1994
Locatie: Limburg

18 mar 2015 11:03

Spoelen of niet spoelen...that's the question.

Volgens mij is spoelen niet nodig, mits er regulier onderhoud wordt uitgevoerd.
En regulier onderhoud betekent: elke 60.000 nieuwe olie en nieuw filter.
Dat doe ik inmiddels 370.000 km en de bak schakelt nog steeds perfect (W202 250D - 4v)

Ik kan me voorstellen dat je spoelen overweegt wanneer je twijfelt over de staat van onderhoud en na een verversing de bak niet soepel en zacht schakelt.
Maar zelfs dan zou ik opteren voor een versnelde verversingstermijn ipv spoelen. Liever 1 x 5.000 km en dan 20.000 km aanhouden dan spoelen. Alhoewel zo'n korte verversingstermijn uiteraard ook op spoelen gaat lijken. Maar dan wel met alleen juiste ATF-olie. :-)

Bedenk dat een niet goed schakelende bak (bv hard schakelen of slip) ook een vacuum of druk probleem kan zijn.

Als ik in reacties lees dat er bruine of zelfs zwarte olie uit de Automaat komt bij verversen....dat duidt dat wat mij betreft op achterstallig onderhoud.
Als ik na 60.000km ververs, is de ATF nog mooi rood.
De aankoop van je eerste Benz is nooit de laatste...voor het leven verpest ... :-)
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

18 mar 2015 11:29

Lamaeker schreef:Spoelen of niet spoelen...that's the question.

Volgens mij is spoelen niet nodig, mits er regulier onderhoud wordt uitgevoerd.
En regulier onderhoud betekent: elke 60.000 nieuwe olie en nieuw filter.
Dat doe ik inmiddels 370.000 km en de bak schakelt nog steeds perfect (W202 250D - 4v)
[...]
Waar zit die "Like" knop? :)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

18 mar 2015 12:27

De reden van het spoelen is dat verversen van de laatste generaties bakken op de gangbare manier niet meer mogelijk is. Er zit geen aftapplug aan de pan van de bak en er zit ook geen aftapplug aan de koppelomvormer. En als je de koppelomvormer niet af kunt tappen wat blijft er dan over??? Juist, spoelen....... :)

En ja, als je ververst is spoelen ook niet nodig.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 mar 2015 12:33

En hoe zit het dan met het vervangen van filters?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 mar 2015 13:29

Maar er is toch spoelen met reinigingsmiddelen en spoelen met alleen ATF? Dat kan de keuze beïnvloeden.
En een 4V zal idd nog een aftapplug voor de koppelomvormer hebben. Dan spoel je niet.
@Plorie: Hoe bedoel je? Filter vervangen doe je toch met en zonder spoelen?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 mar 2015 13:32

Filter zit toch achter de carterpan, en als daar geen aftapplug zit dan wordt het een lekker zooitje als je die er met volle bak aftrekt. Of kun je met de spoelmethode ook de bak leegzuigen?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 mar 2015 13:40

Er zit altijd een aftapplug in de carterpan van de bak volgens mij. Maar niet altijd een extra aftapplug (waarvoor je de krukas in de juiste stand moest verdraaien en het roostertje verwijderen) voor de koppelomvormer.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 mar 2015 13:54

Ik las net van niet :owja:
Frits CL500 schreef:Er zit geen aftapplug aan de pan van de bak en er zit ook geen aftapplug aan de koppelomvormer.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 mar 2015 14:30

Dan wordt het zuigen :owja:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Dennis combi
Berichten: 5891
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

18 mar 2015 15:23

ook de nieuwe bakken hebben een aftap plug in het carter zitten
alleen kun je die bakken niet van bovenaf vullen , deze moet je vullen via de aftap plug met een speciale pomp
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

18 mar 2015 16:33

De mijne schakelt alleszins niet beter na het preventief spoelen.
Spoelen bij problemen en anders gewoon verversen dus maar dan wel bij iemand die er echt verstand van heeft.
Gebruikersavatar
mirmicbenz
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jun 2007 08:36
Mercedes-Benz: w164 ML 500 4 matic_A45 AMG 4 matic 2014
Locatie: beverwijk

21 mar 2015 08:28

verversen en spoelen zijn naar mijn idee hetzelfde alleen de werkwijze is anders.

als je ververst kun je inderdaad je omvormer niet leeg krijgen omdat je bij nieuwe modellen deze niet kan aftappen dus als je bij wijze van spreken 5 keer olie ververst achter elkaar is de omvormer ook ververst.
bij een spoeling gaat dit in 1 werkgang en dan is de vraag of het reinigings middel wel zin heeft.

@plorie bij het spoelen kan de machine ism de draaiende motor de versnellingsbak leegzuigen.
de machine geeft een signaal wanneer de bak leeg is en je de motor uit moet zetten.
op dit moment kun je het carterdeksel verwijderen en het filter wisselen en de magneten schoonmaken.
na het terugmonteren van het carterdeksel kun je met de machine de juiste hoeveelheid nieuwe olie terugpompen in de versnellingsbak.

als de juiste hoeveelheid olie is teruggepompt kun je de motor starten en laten draaien zodat de nieuwe olie rondgepompt wordt en je even alle versnellingen langs kunt gaan met de keuzehendel.
daarna kun je de olie peilen via peilstok of overloop pijpje.

kortom of je nu ververst of spoelt het blijft dezelfde actie namelijk het vervangen van oude atf voor nieuwe. :goedzo:
eens een benz altijd een benz
Plaats reactie