Automaat schakelt bruusker na spoelen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

09 mei 2015 10:13

Hoi, wij gaan weer een discussie aan over spoelen: als je niemand anders vertrouwt dan alleen jezelf, dan kan je ook de olie aftappen, de onderpan van de bak losmaken, een nieuw filter plaatsen en een nieuwe pakking, de speciale bouten op koppel vastzetten. Vul je daarna de bak met olie tot aan het peil en je rijdt vervolgens een rondje van een paar kilometer dan tap je de bakolie weer af en vult hem opnieuw, doe dit nog een keer en dat wat er aan residuen nog inblijft heeft geen invloed op de bak en het schakelen. Wat een wijsheid he, ach als het al 412.000 km goed gaat dan wint de roest het van de bak, dus het is maar een manier van handelen van mij.
Succes,
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

23 mei 2015 13:35

plorie schreef:Best een nette prijs, maar is dat niet vrij voorbarig voor een hikje? Al ben je nu wel een heel eind na demontage. Wat is er precies geconstateerd?
Bleek uiteindelijk de prijs zonder BTW te zijn :evil:

Het is me niet echt duidelijk wat er nu precies scheelde met de versnellingsbak. Men kon het me niet duidelijk vertellen noch kapotte onderdelen laten zien. Er zit nu een andere koppelomvormer in en een nieuwe elektronische plaat ofzoiets alsook enkele nieuwe frictieplaten. Blijft een vreemde zaak wat er gebeurd is met de versnellingsbak.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

23 mei 2015 16:46

Hmmm al met al een erg vervelende situatie man.
Maar met zo'n dure ingrijpende reparatie heb je recht op alle informatie en de oude kapotte onderdelen te zien.
Ik zou dat niet zo maar pikken.
Shell
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 apr 2014 21:46
Mercedes-Benz: W203 20O CDI, W204 220 CDI AMG STYLING, W212 220 AMG STYLING

23 mei 2015 20:35

ik heb mijn bak voor het eerst laten spoelen bij 160dkm. Bij de dealer was deze voor het laatst ververst bij 100dkm.
Is perfect uitgevoerd, filter ect. vernieuwd met de originele onderdelen. de olie die eruit kwam was niet meer helderrood. Ik ben er erg positief over de bak voelt een stuk soepeler dan voorheen. Ik kan het iedereen aanraden mits natuurlijk uitgevoerd door een echte vakman die weet hoe het werkt. Ik heb het in dordrecht laten doen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 mei 2015 23:30

Bij Wüst?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

24 mei 2015 00:15

bofkont schreef:Hmmm al met al een erg vervelende situatie man.
Maar met zo'n dure ingrijpende reparatie heb je recht op alle informatie en de oude kapotte onderdelen te zien.
Ik zou dat niet zo maar pikken.
Als ik verder had aangedrongen hadden ze me vast wel wat onderdelen aangeduid waarmee de ruimte daar bezaaid lag. Nu, als men niet onmiddellijk de vervangen onderdelen kan aanduiden zou je haast gaan denken dat enkel de olie vervangen is. :lol:

Ik vind het jammer dat ik deze zaak niet heb kunnen uitklaren. De bak is gereviseerd, er zitten nieuwe dichtingen in en een paar nieuwe frictieplaten. De koppelomvormer is vernieuwd, alsook het kleppenblok dat erg duur is. Maar van aanwijsbare schade kon ik niet ingelicht worden.

De specialist onderkent dat cleaner van het spoelen de boosdoener kan zijn omdat die na 180.000 km allerlei vuil zou kunnen losmaken. Maar eigenlijk waren zij ervan overtuigd dat de auto een veel hogere kilometerstand zou hebben en dag de bak gewoon versleten was. Ze verwijzen daarbij naar het zingende differentieel dat de auto ook heeft. Zowel een zingende differentieel als een versleten bak zijn volgens hen onverklaarbaar bij 180.000 km dus moet de auto wel een veel hogere kilometerstand hebben.
Nu is het echter zo dat ik de auto destijds gekocht heb omwille van de uitzonderlijke staat. Ik wou namelijk absoluut een zwarte en deze is zilverkleurig maar ik had nooit een auto van zes jaar oud in dergelijke nieuwstaat gezien. Niet het minste krasje en helemaal geen versleten stuur of rempedaal wat zou wijzen op een hogere kilometerstand. Daarnaast is dit een origineel Belgische auto en wij hebben hier een waterdicht systeem van de Carpass waarmee ik perfect kan volgen hoe de kilometerstand opliep gedurende de eerste levensjaren. Eerste registratie bij 3000 km, twee maand na de ingebruikstelling, wellicht bij de keuring van de nageplaatste trekhaak.
Het is aldus bijna onmogelijk dat deze auto een vervalste kilometerstand heeft, het is trouwens nog steeds het mooiste exemplaar dat ik ooit gezien heb van die leeftijd. Het differentieel heeft steeds gezongen, vanaf 90.000 km bij aankoop door mij tot nu zonder dat ik me daar enige zorgen om heb gemaakt. De auto was verder ook compleet probleemloos, wat toch eerder uitzonderlijk is voor een oude W211.

Ik kan het probleem dus alleen maar relateren aan het spoelen zoals ik ook steeds heb gedaan. Het is me alleen niet duidelijk wat precies de oorzaak was. Gebruik van cleaner of vullen met verkeerde ATF.
En men mag hier nog duizendmaal komen vertellen dat er helemaal niets mis is met spoelen als het met verstand van zaken gedaan wordt, ik zal het nooit meer opnieuw doen. Ik kan best aannemen dat dit zo is maar als je het niet zelf doet ben je nooit 100% zeker. Tenzij je natuurlijk iemand kan raadplegen waar hier op het forum vele goede ervaringen mee zijn maar dat kan niet iedereen. En waarom zou je dan enig risico nemen? Als je regelmatig ververst ben je al heel goed bezig in vergelijking met het onderhoud dat MB voorschrijft, namelijk geen.
Ik ben enorm voorzichting met mijn auto, veel te voorzichtig zelfs. Ik heb het spoelen laten uitvoeren door een garage die online goed beoordeeld werd en waar ik zelf ook goede ervaring mee had en het spoelen heb ik an sich ook laten uitvoeren omdat het online zo enthousiast werd beoordeeld. Toch is het compleet verkeerd afgelopen en ik zal nooit weten waarom. Wat ik wel zeker weet is dat het compleet zinloos was want de bak schakelde perfect. Verversen was meer dan genoeg geweest.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 mei 2015 00:27

Ik neem aan dat ze de koppelomvormer niet open hebben geslepen, dus daar viel weinig aan te zien. Wellicht dat de cleaner er te lang heeft ingezeten en een frictieplaat heeft aangetast.
Er wordt altijd onderscheid gemaakt tussen spoelen en verversen, terwijl het resultaat hetzelfde is: er zit nieuwe olie in. Bij verversen kan dat afhankelijk van de koppelomvormer de helft of meer zijn, maar het verschil zit in mijn ogen vooral in het wel of niet toepassen van een cleaner bij spoelen. Bij spoelen wordt het via koelerleidingen in het systeem ingebracht, bij verversen via de vulpijp. Daar zal het verschil niet in zitten...
Logboek S500.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

24 mei 2015 09:15

Beste Gerespecteerd,

Ook Mercedes zelf is terug gekomen op het onderhoud van de zogenaamde onderhoudsvrije automaatbakken, ook voor de oudjes zoals die van ons.
Elke 60k een verversing met filter is het advies nu.
Foetske
Berichten: 909
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

25 mei 2015 19:24

Ooit al iemand de opmerking gemaakt dat het spoelen ooit kortstondig alléén was voor de onderhoudsvrije bakken? En dat dat dus niet afdoende werkte en dat daardoor ook MB hier vanaf gestapt is. Wat dus betekent, dat je je automaatbak van normaal onderhoud moet voorzien (niet pas als je te ver gaande slijtage ontdekt door niet meer zuiver schakelen) en dan kun je lekker blijven rijden.

Wat dat je te bereiken met spoelen, als je bak ineens raar schakelt ? Undo slijtage? De schade zit er dan dus al en met spoelen verplaatst het slijpsel hooguit verder op de bak in, totdat het een nóg kleiner gaatje tegenkomt. Daar verzamelt het en ja hoor, een nieuwe hapering. Daarom dat het spoelen via de koelleidingen gaat: de schone spoel-olie gaat dan van kleine naar grote gaatjes en verstopt dan het minste. Tenzij er grote slijpsels zijn, dan is het al te laat.

Als je op de juiste onderhoudsmoment moet spoelen volgens een fabrikant, dan moet je spoelen. En anders niet.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
Gerespecteerd
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
Locatie: Sint-Martens-Latem (België)

26 mei 2015 23:14

Ik dacht niets te bereiken, ik hoefde niets te bereiken. Mijn bak schakelde perfect.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

26 mei 2015 23:35

Ook bij Carpass kan je frauderen door tussen de controles de teller terug te laten zetten.
Gebruikersavatar
Rid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2015 13:19

10 jul 2015 13:59

Ik heb mijn CLK 220 cdi 5 bak laten spoelen door Tunex hier kwamen ze erachter dat mijn stekker van de bakcomputer lekten die kost maar 15 euro maar vervangen ging niet want de stekker draaide door en kwam niet los conclusie moest naar de dealer na het spoelen afspraak gemaakt bij de dealer ook die bevestigde het verhaal dat de stekker niet los kwam en dat de stekker afgebroken moest worden en er een compleet nieuwe computer in moest met nieuwe stekker meteen maar laten doen 350 euro lichter voor stekker en computer vervangen en 279 euro voor het compleet statische spoelen mijn advies na verschillende mercedesen en veel km maken vervang tussen de 80.000 en 100.000 je automaatbak olie en spoelen is verstandig na de 200.000 ga niet wachten tot je bak begint te hikken of moeilijker begint te schakelen want dan ben je vaak al te laat beter voorkomen dan genezen.
Clk 220CDI (facelift)
ABenzDriver
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2015 10:22
Mercedes-Benz: c220 CDI

16 aug 2015 12:53

Hey,

Loop er ook over te denken om mijn c220 te spoelen, schakelt prima maar wil liever voorkomen dan genezen. Nu zie ik dat de dealer het doet voor 395. en een spoelbedrijf in de buurt voor 295,-
Gaat om flushed. Dit is hun website http://www.flushed.nl
Heeft iemand ervaringen met dit bedrijf?

Groetjes Pieter
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

16 aug 2015 15:14

Als ik dit lees:
"Wij spoelen uw auto met ATF olie van Kroon. Ook zullen we een professioneel additief gebruiken om de bak te reinigen"
dan haak ik al af...
Niet om een bedrijf als goed of slecht te markeren maar zeker in dit topic is gebleken dat adaptieven mogelijk niet zo heel lekker zijn voor een MB bak.

ATR doet het ZONDER adaptieven en spoelt bovendien met MB olie, of dat "beter" is kan ik uiteraard niet beoordelen, maar slecht kan het iig niet zijn...
Bovendien wordt daar volgens mij standaard de stekker vervangen, ook niet geheel onbelangrijk...
Mijn spoeling aldaar is in ieder geval een goede ervaring geweest.

In die ene keer per 80.000km, zou ik in ieder geval niet de 100 euro minder als maatstaf nemen om te besluiten waar ik dit zal laten uitvoeren.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 aug 2015 15:25

En daarbij staat Kroon niet op de lijst van vrijgegeven oliën door Mercedes.
Logboek S500.
Plaats reactie