Is waar Scho,
Excuses voor de oftopic.
Automaat schakelt bruusker na spoelen
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
bofkont schreef:Beste mbsec500,
Het belang van onderhoud aan de automaat zie ik ook wel, maar het specifieke spoelen/flushen weer niet helemaal.
Mijn automaat olie wordt volgende week ververst + een nieuwe filter, en dit volstaat ook volgens vele monteurs/experts als ik dat lees op internet.
Mocht er verbrande olie of zeer vervuilde olie uitkomen dan kun je alsnog spoelen, advies van mijn monteur.
Hij is werkzaam bij een taxibedrijf als monteur en doet al het onderhoud van de MB's 50 stuks.
Waaronder vroeger ook de W210 met de 722 bak die ik heb, bij hun is er zelden een automaat kapot gelopen.
dat kan zeker volstaan. Maar mijn mening is na uitleg van mensen die dagelijks automaten reviseren dat het spoelen van een bak zeker nog beter is.
je laat je motorolie toch ook niet altijd maar voor de helft af omdat er dan minder olie ververst moet worden.
greetings Evan
-
- Berichten: 3245
- Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
- Locatie: Nederland
Beste mbsec500,
Heb je idd ook wel een goed punt mee hoor.
Maar 1 op 1 vergelijken motor met de transmissie gaat ook niet helemaal op, een motor vervuild intern veel meer dan gesloten automaat systeem.
Ik wacht nog even af hoe de olie eruit komt, mocht het echt verbrand/zwaar vervuild zijn laat ik hem alsnog spoelen.
Heb je idd ook wel een goed punt mee hoor.
Maar 1 op 1 vergelijken motor met de transmissie gaat ook niet helemaal op, een motor vervuild intern veel meer dan gesloten automaat systeem.
Ik wacht nog even af hoe de olie eruit komt, mocht het echt verbrand/zwaar vervuild zijn laat ik hem alsnog spoelen.
- John Kort
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 11 nov 2011 22:30
- Mercedes-Benz: W203 C240 2001
- Specialisatie: Detailen/poetsen
- Locatie: Den Oever
Wat ik mij kan herinneren op dit forum, dat niemand een negatieve reactie had
als ze hun automaat van hun Mercedes hadden laten spoelen.
Eerder (zeer) positief....
als ze hun automaat van hun Mercedes hadden laten spoelen.
Eerder (zeer) positief....
Zie mijn Logboek voor meer informatie CLK 270 CDI.
- Gerespecteerd
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
- Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
- Locatie: Sint-Martens-Latem (België)
Om er nog eens op terug te komen.
Als de bak in S (sport blijkbaar) staat in plaats van in C dan komt het probleem van het lomp schakelen niet voor en schakelt hij gewoon zacht zoals het hoort.
Maar ik hou niet van het rijden in S
Niemand die ooit hetzelfde heeft vastgesteld bij een vijfbak?
Als de bak in S (sport blijkbaar) staat in plaats van in C dan komt het probleem van het lomp schakelen niet voor en schakelt hij gewoon zacht zoals het hoort.
Maar ik hou niet van het rijden in S
Niemand die ooit hetzelfde heeft vastgesteld bij een vijfbak?
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 04 apr 2013 10:20
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Beste,
Volgens mij is dit probleem wat je nu benoemt eerder aan bod gekomen op het forum. Misschien handig om de zoekfunctie te gebruiken
Daarnaast is mijn vraag of er al klachten aanwezig waren voordat je bent gaan spoelen ?
Volgens mij is dit probleem wat je nu benoemt eerder aan bod gekomen op het forum. Misschien handig om de zoekfunctie te gebruiken
Daarnaast is mijn vraag of er al klachten aanwezig waren voordat je bent gaan spoelen ?
- Gerespecteerd
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
- Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
- Locatie: Sint-Martens-Latem (België)
Waar is dat dan aan bod gekomen? Problemen na het spoelen? Ik weet de zoekfunctie niet zo goed te hanteren denk ik dan.
Wellicht was de versnellingsbak voorheen ook al "versleten" (hoewel op 180.000 km ) maar komt het "probleem" nu duidelijker naar boven. Voor het spoelen bleef hij misschien wat langer hangen in/tussen de versnellingen en dan was er geen probleem, nu schakelt hij misschien ietsje vlotter wat prima verloopt en boterzacht BEHALVE bij het rijden in C bij de eerste keer opschakelen. De versnellingsbak lijkt het niet meer aan te kunnen om bij zo'n laag toerental al op te schakelen.
Bij het rijden in S schakelt hij maar een fractie later op en dan verloopt het perfect. Bij het wegrijden met ijskoude motor schakelt de bak (ook in C) wat later op en ook dan verloopt alles perfect.
Vandaar dus mijn volgende concrete vraag:
Is het mogelijk om de versnellingsbak softwarematig aan te passen zodat hij in C een heel klein beetje later opschakelt naar de tweede versnelling?
Wellicht was de versnellingsbak voorheen ook al "versleten" (hoewel op 180.000 km ) maar komt het "probleem" nu duidelijker naar boven. Voor het spoelen bleef hij misschien wat langer hangen in/tussen de versnellingen en dan was er geen probleem, nu schakelt hij misschien ietsje vlotter wat prima verloopt en boterzacht BEHALVE bij het rijden in C bij de eerste keer opschakelen. De versnellingsbak lijkt het niet meer aan te kunnen om bij zo'n laag toerental al op te schakelen.
Bij het rijden in S schakelt hij maar een fractie later op en dan verloopt het perfect. Bij het wegrijden met ijskoude motor schakelt de bak (ook in C) wat later op en ook dan verloopt alles perfect.
Vandaar dus mijn volgende concrete vraag:
Is het mogelijk om de versnellingsbak softwarematig aan te passen zodat hij in C een heel klein beetje later opschakelt naar de tweede versnelling?
- Gerespecteerd
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
- Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
- Locatie: Sint-Martens-Latem (België)
Vandaag is de versnellingsbak bij de dealer opnieuw geprogrammeerd en gecodeerd. Ik heb een afdruk gezien en er zijn bepaalde waardes veranderd nu.
Probleem is echter niet verholpen. Schakelt bruusk van eerste naar tweede versnelling.
Voor de rest schakelt de bak wel beter, verbaast me wel, al doet het er natuurlijk niets meer toe in mijn geval.
Kan toch niet dat het ding aan revisie toe is na pas 180.000 km?
Probleem is echter niet verholpen. Schakelt bruusk van eerste naar tweede versnelling.
Voor de rest schakelt de bak wel beter, verbaast me wel, al doet het er natuurlijk niets meer toe in mijn geval.
Kan toch niet dat het ding aan revisie toe is na pas 180.000 km?
- Gerespecteerd
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
- Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
- Locatie: Sint-Martens-Latem (België)
Vandaag bij een automatenspecialist geweest (Car-matic in Tielt).
Hij zei ook meteen dat het absoluut niet verstandig was om een bak na 180.000 km plots te gaan spoelen, en al zeker niet met een cleaner.
Probleem kwam ter plaatse niet zo duidelijk naar boven omdat de ATF goed warm stond en die man te rustig reed.
Hij heeft me er op gewezen dat de bak niet alleen met een schokje van 1 naar 2 gaat maar tussen 2 en 3 ook even slipt.
Oja, en hij heeft ook viermaal gezegd dat het bijna onmogelijk was dat de auto maar 180.000 km heeft want zo vroeg krijgen de versnellingsbakken nooit problemen. (Het is nochtans wel degelijk de werkelijke kilometerstand.)
Ik merk inmiddels al dat het probleem progressief is. Zal de auto eens moeten laten overnachten daar opdat hij hem koud kan diagnosticeren.
Hij zei ook meteen dat het absoluut niet verstandig was om een bak na 180.000 km plots te gaan spoelen, en al zeker niet met een cleaner.
Probleem kwam ter plaatse niet zo duidelijk naar boven omdat de ATF goed warm stond en die man te rustig reed.
Hij heeft me er op gewezen dat de bak niet alleen met een schokje van 1 naar 2 gaat maar tussen 2 en 3 ook even slipt.
Oja, en hij heeft ook viermaal gezegd dat het bijna onmogelijk was dat de auto maar 180.000 km heeft want zo vroeg krijgen de versnellingsbakken nooit problemen. (Het is nochtans wel degelijk de werkelijke kilometerstand.)
Ik merk inmiddels al dat het probleem progressief is. Zal de auto eens moeten laten overnachten daar opdat hij hem koud kan diagnosticeren.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Inderdaad lullig, maar toch wordt je naar mijn mening hier ook weer verkeerd voorgelicht:
Hoezo niet spoelen?? "plotseling"...(uiteraard zeker niet met cleaner!) als het niet nodig is is het hoogstens overbodig geweest.
Ik vraag mij af waarom er zoveel zijn die beweren dat het niet goed is, je vervangt "slechts" de oude olie.
En aan nieuwe olie zal het iig niet liggen, tenzij MB bakken van nieuwe olie rotter gaan lopen, maar die ervaring heb ik zelf niet.
Stel die vraag eens, waarom is het niet goed om "plotseling" na 180.000 km voor nieuwe olie te kiezen...
Tot nu toe heb ik alleen maar hele wazige ontwijkende antwoorden gezien, niks concreets, 0 onderbouwing.
Hoezo niet spoelen?? "plotseling"...(uiteraard zeker niet met cleaner!) als het niet nodig is is het hoogstens overbodig geweest.
Ik vraag mij af waarom er zoveel zijn die beweren dat het niet goed is, je vervangt "slechts" de oude olie.
En aan nieuwe olie zal het iig niet liggen, tenzij MB bakken van nieuwe olie rotter gaan lopen, maar die ervaring heb ik zelf niet.
Stel die vraag eens, waarom is het niet goed om "plotseling" na 180.000 km voor nieuwe olie te kiezen...
Tot nu toe heb ik alleen maar hele wazige ontwijkende antwoorden gezien, niks concreets, 0 onderbouwing.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Gerespecteerd
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 27 feb 2007 22:07
- Mercedes-Benz: W211 220cdi, W107 450SLC 5.0, W123 240D
- Locatie: Sint-Martens-Latem (België)
Voor mij hoeft het niet onderbouwd te worden hoor. Neem het nu wel aan.
Volgens mij wordt er meestal cleaner gebruikt in garages. Bij specialisten wellicht niet.
Toen ik voor het eerst problemen vaststelde heb ik de bak laten peilen bij een Erkend Servicepunt van MB.
Zij hebben toen een droge peilstok laten zien maar achteraf heb ik bedacht dat ze wellicht de stok niet diep genoeg duwden. De volgende keer dat ik heb laten peilen gebeurde dit namelijk ook.
Ben er toen niet mogen bijblijven en zij hebben dan nog ATF bijgevoegd.
Bij de volgende keer peilen heb ik gezien dat het peil van de olie een stukje boven max. stond.
Vandaag heb ik dan een halve liter afgetapt (met een vacuümleiding, proef die rommel nog) en er vielen me twee zaken op:
De olie is volgens mij al veel te donker om slechts 2000 km in een gespoelde bak te zitten? Wijst wellicht op een probleem.
De olie is lichtbruin als motorolie en niet rood. Originele ATF hoort toch rood te zijn? Ik was in de veronderstelling dat er originele inzat.
Volgens mij wordt er meestal cleaner gebruikt in garages. Bij specialisten wellicht niet.
Toen ik voor het eerst problemen vaststelde heb ik de bak laten peilen bij een Erkend Servicepunt van MB.
Zij hebben toen een droge peilstok laten zien maar achteraf heb ik bedacht dat ze wellicht de stok niet diep genoeg duwden. De volgende keer dat ik heb laten peilen gebeurde dit namelijk ook.
Ben er toen niet mogen bijblijven en zij hebben dan nog ATF bijgevoegd.
Bij de volgende keer peilen heb ik gezien dat het peil van de olie een stukje boven max. stond.
Vandaag heb ik dan een halve liter afgetapt (met een vacuümleiding, proef die rommel nog) en er vielen me twee zaken op:
De olie is volgens mij al veel te donker om slechts 2000 km in een gespoelde bak te zitten? Wijst wellicht op een probleem.
De olie is lichtbruin als motorolie en niet rood. Originele ATF hoort toch rood te zijn? Ik was in de veronderstelling dat er originele inzat.
- Bijlagen
-
- image.jpg (148.71 KiB) 1374 keer bekeken
-
- image.jpg (179.61 KiB) 1374 keer bekeken
- Evan
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
die olie is echt schandalig slecht.
ik zou hem maar eens naar een echte specialist brengen die de juiste olie in de juiste hoeveelheid in je bak doet.
ik zou hem maar eens naar een echte specialist brengen die de juiste olie in de juiste hoeveelheid in je bak doet.
greetings Evan
Ja, die olie klopt niet. De olie in mijn bak was na 50k sinds t spoelen nog steeds helder rood. OK, een beetje verkleuring moet kunnen, maar de olie die je nu laat zien is wel heel zwart/ donker.
Helaas gaat het je nog meer geld kosten...
Helaas gaat het je nog meer geld kosten...
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
+10....
Die olie is zwart!
Na 80.000 km was de olie bij mij chocolade bruin, maar de film was gewoon nog helder rood... Film (beugel links): Overigens had ik GEEN klachten en de spoeling is dan ook puur preventief/volgens advies specialist gedaan (en was dus ook nodig aan de kleur te zien)
Bij mij is een bak zonder klachten alleen maar beter geworden...over inmiddels nog 50.000 weer
Die olie is zwart!
Na 80.000 km was de olie bij mij chocolade bruin, maar de film was gewoon nog helder rood... Film (beugel links): Overigens had ik GEEN klachten en de spoeling is dan ook puur preventief/volgens advies specialist gedaan (en was dus ook nodig aan de kleur te zien)
Bij mij is een bak zonder klachten alleen maar beter geworden...over inmiddels nog 50.000 weer
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z