dag mensen,
Ik blijf problemen onderhouden met de handbak van mijn E klasse (S211, E200k): het in zijn 1 zetten vereist wat kracht (in 2 zetten gaat redelijk). Naar een goede vakgarage gebracht, zeiden dat ze nieuwe handbakolie hadden gedaan, 2-3 weken uitstekend, maar nu weer zelfde probleem. Enig idee wat het kan zijn, als ik pook naar links beweeg hoor ik een lichte knars.
Vriendelijke groet
Handbak E-klasse moeizaam in 1
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Zijn er warm ook nog steeds problemen? Bij (erg) koud weer zijn handbakken vaak minder soepel als je net start. Maar dan zou het geen weken weg kunnen zijn zou je denken. En wat heeft hij gelopen?
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Staat het peil goed? Juiste olie? Is de pak al een keer afgesteld? Gaat hij stilstaand ook zwaar? Karst het binnen of buiten de auto?
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 01 dec 2014 20:46
- Mercedes-Benz: E200 (S211, 2003), E240 (S211, 2003), E350 (S211, 2005)
- Locatie: Assen en Wildervank
- Contacteer:
Ook warm ongeveer dezelfde problemen, stugger in 1 wat minder stug in 2, je hoorst knars binnen als je pook naar links trekt. Of oliepeil versnellingsbak goed staat weet ik niet. Kan ik die zien? Motorolie peil rond 5,5 liter. Motor heeft 187 duizend gelopen. Vakgarage zei dat ze versnellingsbak olie ververst hadden.
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
- Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
- Specialisatie: Technisch
Hoi, even meedenken, als je schakelt dan wordt er in de bak een synchrone ring tegen zijn contra ring gedrukt totdat de oliefilm breekt en je verder schakelen kan, dit gebeurt en in delen van een seconde.
Als je dan van vrij naar één schakelt en er zijn problemen dan:
1= ergens is de olie niet geschikt voor een hand geschakelde bak,
2= er is slijtage op de synchroon ring, dus is het belangrijk om te weten of de vorige eigenaar er erg korte ritten mee maakte,
OF:
De koppeling blijft plakken of het toplager loopt zwaar, ergens daardoor blijft er spanning op de bak staan.
De rubbers van de schakelstangen zijn versleten, uit gelubberd zo te zeggen.
Dus van hieraf veel succes met zoeken,
Rob
Als je dan van vrij naar één schakelt en er zijn problemen dan:
1= ergens is de olie niet geschikt voor een hand geschakelde bak,
2= er is slijtage op de synchroon ring, dus is het belangrijk om te weten of de vorige eigenaar er erg korte ritten mee maakte,
OF:
De koppeling blijft plakken of het toplager loopt zwaar, ergens daardoor blijft er spanning op de bak staan.
De rubbers van de schakelstangen zijn versleten, uit gelubberd zo te zeggen.
Dus van hieraf veel succes met zoeken,
Rob