w211 e220 cdi noodloop

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

27 feb 2015 11:35

wagen gaat in noodloop zodra ik volledig gas induw dus kickdown na zo'n 500m.. geen motorstoringslampje, niks.. gaat dan niet boven de 3000 toeren.
Ik heb de wagen al laten uitlezen, turbo en alle slangen en intercooler gecheckt niks aan te zien, alles werkt normaal. De foutmelding was te lage luchtdruk, nieuwe luchtfilter gestoken en luchtmassameter, mss is het mijn roetfilter? Ik ben wel iemand die veel baan doet en geef altijd veel gas, vind wel raar dat die zou verstopt zijn. De wagen heeft 230duizend km's momenteel, als ik op de uitlaat sla dan hoor ik beetje geruis alsof er metalen stukjes inzitten..
Ik heb namelijk maar 1 keer gehad dat motorstoringslampje aanlag nadat ik eens goed had gas gegeven en in noodloop was gegaan. Wat ook raar is dat wagen heel normaal rijdt en schakelt als ik niet boven de 3000 toeren blijf gaan, na afleggen en opnieuw starten heeft die ook terug vermogen. Zou het toch roetfilter zijn? Ik ben van plan om volgende week die te laten eruit slaan..
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

27 feb 2015 11:45

Uitgelezen met wat?
Als er geen actuele foutcodes zijn, kunnen er best opgeslagen codes zijn.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

27 feb 2015 11:52

Heb wagen laten uitlezen bij een garagist, iemand die vooral aan Mercedes en Volkswagen werkt, we hebben gereset maar foutmelding komt terug nadat je boven de 3000 toeren gaat..
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

27 feb 2015 11:54

Met alle respect... Dat is niet het antwoord op mijn vraag. Ik vroeg niet wie, maar met wat.
Star (MB specifieke software) komt dieper.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

27 feb 2015 12:04

Komt veel voor bij deze CDI's: vervuild EGR circuit en (wellicht daardoor) ook een EGR stappenmotor die een foutive klepstand doorgeeft. Het CEL gaat niet branden omdat de ECU een valide waarde krijgt van de EGR, maar de stand van de klep komt (niet meer) overeen met de sensorwaarde. Boven de 3000rpm krijg je dan wel een melding, want de extra toevoer via de EGR laat het afweten.
Inlaatcircuit goed reinigen en een nieuwe EGR klep erin zetten.
wagen gaat in noodloop zodra ik volledig gas induw dus kickdown na zo'n 500m.. geen motorstoringslampje, niks..
D'r zit ook nog een koppelsensor in de bak die dit fenomeen veroorzaakt, maar die grijpt alleen in als je bv. volbeladen met een caravan erachter de kickdown inschopt . . of die sensor is defect :?
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

27 feb 2015 21:44

Ik weet niet met welke software dat die uitgelezen is jammer genoeg.
Egr klep.reinigen is dat iets dat ik zelf kan doen?
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

01 mar 2015 11:01

ik moet woensdag naar de garage, garagist denkt dat roetfilter verstopt zit en hij is van plan om die gewoon te verwijderen.
Motorstoringslampje blijft wel branden nu ook als ik hem aan en uit leg..
Dinsdag zal ik eens zelf EGR klep demonteren en eens kijken of die vervuild is.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

01 mar 2015 11:14

Zet "EGR reinigen" eens in de zoekfunctie van technische vragen dan weet je wat
je te wachten staat.
Niet moeilijk wel een smerige klus ....... ;)

En als je het roetfilter verwijderd moet deze ook blijvend
uitgeprogrammeerd worden met Star / Xentry.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

04 mar 2015 19:33

Probleem gevonden, roetfilter was kapot dus alle 2 verwijderd...wagen trekt nu als een raket op :)
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

05 mar 2015 11:54

Hebben we het hier over een roetfilter zoals in een dpf, of een katalysator?
djigit
Berichten: 100
Lid geworden op: 19 jan 2012 22:36
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI 2004

05 mar 2015 22:31

er zat eentje juist onder de luchtfilter zonder sensoren wel en een wat verder in de katalysator.
Grtzz
Plaats reactie