S210 Thermostaat vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
svenvanr
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 okt 2011 15:22
Mercedes-Benz: SLK 1997 - S210 2002 - W203 2004
Locatie: Zeeland (NB)

16 feb 2015 22:27

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 weken een S210 E270 CDI 2002 en tot nu toe is de temperatuur nog niet boven de 60 graden geweest.
Lijkt me dus na het lezen van de andere topics dat de thermostaat kapot is.

Op het forum vind genoeg topics over kapotte thermostaten alleen nergens een how to om deze te vervangen.
Hebben jullie misschien ergens een "kleine"handleiding hoe je deze het makkelijkste kan vervangen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 feb 2015 22:33

De 270cdi ken ik niet uit m'n hoofd, maar als je een foto post dan komt er vanzelf een how-to :lol:
Het wordt niet veel gedaan, maar koelvloeistof heeft ook een houdbaarheid en moet dus ook periodiek vervangen worden. Het is dus verstandig om de bodemplaat net achter de bumper te demonteren, het aftapschroefje van de radiateur open te zetten (en ook de dop van je reservoir even losdraaien, anders stroomt het niet door). Dan is het een kwestie van thermostaat losschroeven, nieuwe plaatsen, vastzetten, afvullen en warmdraaien/ontluchten/afvullen. Om te ontluchten zet je je kachel op de warmste stand, anders staat je kachelkraan niet open. Klinkt simpel en dat is het ook.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
svenvanr
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 okt 2011 15:22
Mercedes-Benz: SLK 1997 - S210 2002 - W203 2004
Locatie: Zeeland (NB)

16 feb 2015 22:41

Altijd handig om eerst zelf te kijken en daarna de klep dicht te gooien en dan pas iets op het forum plaatsen..... :stom:

Ik heb nog wel een foto van de motor zonder kappen maar daar is het moeilijk te zien.

Met een beetje op googelen en leidingen volgen vermoed ik dat de thermostaat de rood omcirkelde is op de foto.
Bijlagen
20150205_192605_2.jpg
20150205_192605_2.jpg (155.43 KiB) 1397 keer bekeken
Gebruikersavatar
svenvanr
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 okt 2011 15:22
Mercedes-Benz: SLK 1997 - S210 2002 - W203 2004
Locatie: Zeeland (NB)

17 feb 2015 10:10

Op het internet heb ik thermostaten gevonden maar de ene heeft een openingstemperatuur van 87 en de andere 92. Wat is hier het verschil tussen behalve die 5 graden en wat is beter?
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 feb 2015 10:21

Afhankelijk van waar je woont, een dealer zal je de juiste kunnen aanraden ;-)
Sterker nog, als een dealer het uitzoekt zal hij op één type uitkomen (ik denk dat je bij een universele leverancier info hebt ingewonnen, vraag ook je dealer eens om een prijs, kan best eens lonen).
#doeslief
Dennis combi
Berichten: 5891
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

17 feb 2015 10:57

originele kopen , eigenlijk niks duurder dan een universele en bij een originele zit ook de sensor er al in
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

17 feb 2015 13:07

Misschien dat ik nu aan alle kanten gecorrigeerd word (en dat mag ook :D ) maar ik meen dat diesels vaker een thermostaat hebben die pas bij 92gr open gaat omdat daar het blok wat warmer mag worden ivm een beter verbranding.
Een benzineblok heeft voorzover ik weet meestal een thermostaat die open gaat bij 87gr.
Bij mijn w203 (benzine) is recent ook de thermostaat vervangen en die gaat open bij 87gr.
Waarschijnlijk krijg je op het forum al snel een reactie welke je moet hebben en anders even de dealer bellen.

(Mocht ik mis zitten verbeter mij want ik leer graag :) )
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 feb 2015 13:28

Dennis combi schreef:originele kopen , eigenlijk niks duurder dan een universele en bij een originele zit ook de sensor er al in
+1, voor een W168 zelfs dik goedkoper dan aftermarket!
Logboek S500.
Gebruikersavatar
svenvanr
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 okt 2011 15:22
Mercedes-Benz: SLK 1997 - S210 2002 - W203 2004
Locatie: Zeeland (NB)

29 mar 2015 12:30

K** K** en nog een keer K**

Vandaag eindelijk begonnen aan de vervanging van de thermostaat.
Tijdens het er uit halen van de oude thermostaat is een nippel van een leiding voor brandstoftoevoer afgebroken (zie foto's)

Wie kan me hier aub bij helpen?
Bijlagen
20150329_121946_resized.jpg
20150329_121946_resized.jpg (141.09 KiB) 1232 keer bekeken
20150329_122116_resized.jpg
20150329_122116_resized.jpg (141.79 KiB) 1232 keer bekeken
20150329_122001_resized.jpg
20150329_122001_resized.jpg (143.25 KiB) 1232 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

29 mar 2015 13:39

Denk dat je dat deel van de leiding moet bestellen, ik weet niet of je enkel de nippel los kan krijgen.
Morgen rijden zit er waarschijnlijk niet in :(
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 2319
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
Locatie: Meppel

29 mar 2015 15:06

Wordt complete leiding,nippels worden niet los verkocht!
Dat die rommel afbreekt komt omdat het plastic hard is geworden,niet iets nieuws maar vervelend.
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!

Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau :lol:

Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
Gebruikersavatar
svenvanr
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 okt 2011 15:22
Mercedes-Benz: SLK 1997 - S210 2002 - W203 2004
Locatie: Zeeland (NB)

29 mar 2015 20:52

Bedankt voor de reacties.
Ik was er al bang voor dat het de gehele leiding was.

Morgen de auto naar de autogarage verderop in de straat duwen :'( .
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

30 mar 2015 18:43

volgens mij zelf vrij makkelijk te vervangen, die zitten toch vast met van die pvc clips (witte) dacht ik te
zien op de foto
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

30 mar 2015 19:08

Als het een plastic leiding is gewoon een nieuwe leiding bestellen idd. Zelf monteren is een makkie. Morgen dus meteen bellen en bestellen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

30 mar 2015 19:41

Ontluchten bij een cdi is gewoon contact laten opstaan zodat de brandstof doorgepompt wordt.
Denk dat het bij deze ook zo is.
Plaats reactie