Goeiedag allemaal,
Ik vroeg mij af is het mogelijk om alles van een merc W210 om te bouwen naar een W124.
Daarmee bedoel ik ook echt alles van dashboard tot bediening paneel transmissie gwn alles.
Nou weet ik zelf al dat ze achter deur panelen niet passen maar kan iemand mij vertellen of de rest wel omgezet kan worden.
Als dit niet mogelijk is kan iemand mij dan vertellen of ik de carosserie wel over mag zetten zodat de auto toch onder de overgangs regeling blijft vallen. En over een decenia lekker oldtimer is.
Alvast bedankt.
W210 ombouwen naar w124
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
Gaat niet goedkomen..
Korte uitleg over de 1/3 en 2/3 wet:
Het RDW schrijft onder de rubriek "RESTAURATIE van HISTORISCHE VOERTUIGEN" er het volgende over. Bij de restauratie van historische voertuigen staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. In de praktijk worden daarom vaak hoofdonderdelen gebruikt die van soortgelijke voertuigen afkomstig zijn. In de meeste gevallen behoudt het voertuig zijn oorspronkelijke identiteit (en kenteken). Hieraan zijn echter wel voorwaarden verbonden. Zie de website van het RDW onder particulieren > Auto > Aanpassen of restaureren > Restauratie van historische voertuigen!
Sinds 1999 mag je een oldtimer niet meer onbeperkt aanpassen (vernieuwen). Je mag nog maar eenderde van de auto vernieuwen (wijzigen). We onderscheiden:
Het chassis
De koets (body)
De aandrijflijn (Motor + transmissie)
Je mag nog maar één van de drie bovenstaande kenmerken van een oldtimer aanpassen (vernieuwen). Zodra je twee zaken aanpast (vernieuwd) voldoet de auto niet meer aan de wet (1/3 - 2/3 regeling). Begrijp mij niet verkeerd. Het chasis of de koets mag wel gerepareerd zijn/worden en de originele motor mag gereviseerd worden maar 2 van de drie kenmerken van de auto mag niet in zijn geheel vernieuwd zijn.
Wijzigen of restaureren Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig.
Restauraties, reparaties en veranderingen aan voertuigen kunnen zo ingrijpend zijn dat er 'nieuwe voertuigen’ ontstaan. De RDW moet deze voertuigen dan technisch onderzoeken en de identiteit vaststellen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor het afgeven van een kentekenbewijs. In dit artikel leest u de informatie over restaureren/repareren van uw voertuig en wat u moet doen, zodat u na de werkzaamheden weer een geldig kenteken bij uw voertuig kunt krijgen.
Identiteit van voertuig
Elk compleet voertuig heeft een eigen identiteit, vastgelegd in het voertuig identificatienummer (VIN). Een andere benaming voor het VIN is chassisnummer of framenummer. De onderdelen van dat voertuig maken deel uit van deze identiteit. Verwijdert u onderdelen en voegt u onderdelen van een ander voertuig toe, dan kan dit gevolgen hebben voor de identiteit van het voertuig. Hierdoor kan het gebeuren dat het voertuig na goedkeuring een nieuw VIN en een nieuw kenteken krijgt .
Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx?
Korte uitleg over de 1/3 en 2/3 wet:
Het RDW schrijft onder de rubriek "RESTAURATIE van HISTORISCHE VOERTUIGEN" er het volgende over. Bij de restauratie van historische voertuigen staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. In de praktijk worden daarom vaak hoofdonderdelen gebruikt die van soortgelijke voertuigen afkomstig zijn. In de meeste gevallen behoudt het voertuig zijn oorspronkelijke identiteit (en kenteken). Hieraan zijn echter wel voorwaarden verbonden. Zie de website van het RDW onder particulieren > Auto > Aanpassen of restaureren > Restauratie van historische voertuigen!
Sinds 1999 mag je een oldtimer niet meer onbeperkt aanpassen (vernieuwen). Je mag nog maar eenderde van de auto vernieuwen (wijzigen). We onderscheiden:
Het chassis
De koets (body)
De aandrijflijn (Motor + transmissie)
Je mag nog maar één van de drie bovenstaande kenmerken van een oldtimer aanpassen (vernieuwen). Zodra je twee zaken aanpast (vernieuwd) voldoet de auto niet meer aan de wet (1/3 - 2/3 regeling). Begrijp mij niet verkeerd. Het chasis of de koets mag wel gerepareerd zijn/worden en de originele motor mag gereviseerd worden maar 2 van de drie kenmerken van de auto mag niet in zijn geheel vernieuwd zijn.
Wijzigen of restaureren Restauratie van of ingrijpende reparaties aan een voertuig.
Restauraties, reparaties en veranderingen aan voertuigen kunnen zo ingrijpend zijn dat er 'nieuwe voertuigen’ ontstaan. De RDW moet deze voertuigen dan technisch onderzoeken en de identiteit vaststellen. Dat heeft mogelijk gevolgen voor het afgeven van een kentekenbewijs. In dit artikel leest u de informatie over restaureren/repareren van uw voertuig en wat u moet doen, zodat u na de werkzaamheden weer een geldig kenteken bij uw voertuig kunt krijgen.
Identiteit van voertuig
Elk compleet voertuig heeft een eigen identiteit, vastgelegd in het voertuig identificatienummer (VIN). Een andere benaming voor het VIN is chassisnummer of framenummer. De onderdelen van dat voertuig maken deel uit van deze identiteit. Verwijdert u onderdelen en voegt u onderdelen van een ander voertuig toe, dan kan dit gevolgen hebben voor de identiteit van het voertuig. Hierdoor kan het gebeuren dat het voertuig na goedkeuring een nieuw VIN en een nieuw kenteken krijgt .
Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:
het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... rtuig.aspx?
- Evan
- Berichten: 6607
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
als t zo makkelijk zou zijn hadden de engineers van mercedes echt geen nieuw chassis ontworpen.Merc1991 schreef:Ok bedankt voor julloe reactie.
Dus als ik het goed begrijp mag ik wel een w124 uit bijvoorbeeld 93 gebruiken voor mijn w124 uit 85.
Op te lappen maar geen nieuwe uit 2002 ???
Laatst gewijzigd door Evan op 28 jan 2015 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
greetings Evan
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
G klasse niks voor je?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Evan
- Berichten: 6607
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
Merc1991 schreef:Ik heb een g klasse gehad diesel maar met de overgangs regeling niet te betalen
Kijk dat chassis is tot op heden nog t zelfde volgens mij.
greetings Evan
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Dus ook voor een benzine uitvoering...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z