[R170] Schokdempers versleten?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

19 jan 2015 21:30

da-Tom schreef:Over de stuurdemper zal ik nadenken. Na 2 ton en 14.5 jaar zal er idd wel wat meer aandacht nodig zijn.
Die is destijds bij mijn SLK bij 85000 km vervangen, is een klein onderdeeltje kost ook niet veel, altijd doen.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 jan 2015 22:35

De B6 is geel, B4 is gewoon zwart dacht ik.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
da-Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 jul 2008 22:00
Mercedes-Benz: SLK320 (R170)

27 mar 2015 19:20

Sachs besteld, gewoon lekker a la OEM. Deze week APK gedaan; opmerking: LV veer vervangen, want gebroken, anders afkeur. Gekeken: niet gebroken, maar een dikke roetbult.
Dus veer besteld bij de dealer. En gelijk maar de stuurdemper besteld die getipt werd.
Iemand nog tips voor het inbouwen van schokdempers, stuur demper en/of veer? Het lijkt erop dat de dempers eenvoudig met een moer (boven in de wielkast) en een bout (onder in de draagarm) vast zitten. En ik verwacht dat als ik de demper LV los haal terwijl de auto van de grond is, de spanning van de veer af is en deze vanzelf los komt. Dus geen speciaal gereedschap nodig als bij McPherson veerpoten. Klopt dit?

De stuurdemper lijkt mij eenvoudig parallel aan de stuurbekrachtiging gemonteerd te zitten met 2 bouten. Klopt dit?
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

27 mar 2015 20:01

Goed bezig :goedzo:
OEM is altijd goed, ben zeer benieuwd trouwens als je de stuurdemper gaat merken.

Zit erover te denken de mijne ook te vervangen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 mar 2015 20:20

Ik ken de R170 ophanging niet, maar bij de W210 etc. ophanging moet je het wel degelijk ondersteunen, anders drukt de veer de ophanging zo ver naar beneden dat de opstaande fuseearm tegen de schokdemper aan komt. En als je die demonteert gaat hij nog verder, waardoor je de nieuwe niet kunt monteren... en wat ook je draagarmrubbers geen goed doet.
Logboek S500.
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

27 mar 2015 20:31

Bilstein en Sachs: maakt weinig uit. Maar vergelijk appels met appels. De duurste Sachs, daar kan de goedkoopste Bilstein natuurlijk niet aan tippen. Bilstein is goedkoper voor sportieve straatperformance dan een vergelijkbare Sachs. En dat zegt ook niets. Ik heb 4 Sachsen onder mijn Puch GE280 gehad. Na 12 jaar, en 340.000 km waren ze op. Dat wil zeggen, op 80% van hun kunnen. Voorwaar niet slecht, en ze hebben modder en klappen genoeg gehad. Levensduur is een grote factor in de prijsbepaling...
Want sorry hoor, maar na 200.000 kilometer versleten schokdempers, het zou niet moeten kunnen. Maar ja, automotive, met 5000 uur mag iets versleten zijn.. (= 300.000 km) Zelfs een Ikea schuiflade-demper doet dat...
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 mar 2015 20:47

Wat is versleten... technisch gezien doen ze nog een hoop, maar afhankelijk van het soort auto en je rijstijl kan dat nog genoeg of veel te weinig zijn.
En ook al denk je dat ze nog behoorlijk werken, dan merk je opeens toch een groot verschil als je ze vervangt.

Die test van het induwen van een hoek van de auto is wat mij betreft een grote fabel. Als je met die test merkt dat ze slecht zijn, dan ben je al veeuuuuuul te laat. Met rijwindgevoeligheid en onderbuikgevoel over snelle heuvels merk je het al sneller.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
da-Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 jul 2008 22:00
Mercedes-Benz: SLK320 (R170)

27 mar 2015 21:10

Sachs zijn besteld. Wanneer alles erop zit zal ik een hopelijk verschil rapporteren.

Hmm, bij demontage vd demper zal ik de draagarm ondersteunen en geleidelijk laten zakken. Of zal er toch een veerklem nodig zijn om de oude veer eruit te krijgen en de nieuwe erin?
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

27 mar 2015 21:21

da-Tom schreef:
De stuurdemper lijkt mij eenvoudig parallel aan de stuurbekrachtiging gemonteerd te zitten met 2 bouten. Klopt dit?
Volgens mij wel, ik heb er destijds nog bij staan kijken toen de M.B monteur hem controleerde ( toen kon je nog gewoon meekijken in de werkplaats ) 1 bout los en met de hand indrukken om te kijken of hij nog in de originele stand terugkwam.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 mar 2015 22:17

Schim,

Meekijken in Heerenveen Wensink is geen enkel probleem.
Je mag zo de werkplaats in lopen.
Gebruikersavatar
da-Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 jul 2008 22:00
Mercedes-Benz: SLK320 (R170)

21 apr 2015 19:28

Schokdempers vervangen; bij 1 voelde ik helemaal geen demping meer. Bij de anderen duidelijk minder dan bij de nieuwe.

Stuurdemper was een gouden tip: deed niets meer. Hij zakt in onder zn eigen gewicht.

Bij de APK bleek er nog meer mis: 1 veer was gebroken. Ook na een uur proberen kreeg ik het niet zelf voor elkaar: verenklem paste niet goed genoeg.
Dus maar laten doen bij de dealer. Die vond ook dat de rubbers van de voor draagarmen waren versleten. Zuur: kost een boel meer geld dan ik dacht. geen reparatie mogelijk door losse rubbers oid, maar nieuwe draagarmen. Helaas geen keus. Ook maar gelijk de andere voorveer laten vervangen.

Nu is de auto weer zoals het hoort. Heerlijk!
Laatst gewijzigd door da-Tom op 21 apr 2015 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

21 apr 2015 19:30

Dat verschil zul je zeker merken ja :goedzo:
Logboek S500.
wim bakker
Berichten: 206
Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
Locatie: Almere

21 apr 2015 20:01

Jaren geleden heb ik de schokbrekers van mijn toenmalige auto laten controleren door een bandenbedrijf.
Gebeurde met een aparaat en ik kreeg een kaartje mee met de "schokgolf" uitslag erop getekend.
Lees hierboven niets over zo'n test.
Is dat inmiddels achterhaalde techniek?
Gebruikersavatar
da-Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: 07 jul 2008 22:00
Mercedes-Benz: SLK320 (R170)

21 apr 2015 22:23

Nee hoor, dat kan nog steeds. Maar sinds het geen APK-eis meer is (geloof ik?), investeren niet alle garages in trilplaten. Die zien er net zo uit als van die platen die gebruikt worden om de remmen te testen. Ingebouwd in de garage vloer dus.

(ongetwijfeld zullen er diverse uitvoeringen zijn....)

Ik heb het niet gedaan, maar ging gewoon af op km stand en levensduur. Had gekund, achteraf.
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

22 apr 2015 15:58

Het vervangen van de stuurdemper heb je daar iets van gemerkt??
Rijgedrag/sturen van de auto?
Plaats reactie