Brandstofpomp W108

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SintAnna
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:04
Mercedes-Benz: W108 280SE 1972

12 jan 2015 19:50

Hoi,

Mijn Mercedes W108 (280 SE, 4.5 ltr automaat uit 1972) wilde van de ene op de andere dag niet meer op benzine rijden.
Eerst maar eens simpel zoeken of er een zekering stuk is van een brandstofpomp, deze is nog heel. Filter verwijderd en volgens mij niet verstopt. Motor proberen te starten met de uitgang van de brandstofpomp uitkomend in een bakje en het lijkt er op dat de brandstofpomp het niet doet, er komt namelijk niks uit. Tevens ook de pomp verwijderd en apart aangesloten op een accu, niks.
Klopt deze zoekactie of zie ik iets over het hoofd?

Dan op zoek naar een nieuwe brandstofpomp: als ik via wat voor onderdelen website dan ook ga zoeken, kom ik nooit mijn type Mercedes tegen. Uiteindelijk een aantal pompen gevonden variërend tussen 35,- en 350,- euro... Iemand een suggestie?

Alvast bedankt!

Groet,
Harko
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20869
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 jan 2015 20:43

Als een brandstofpomp direct op de voeding niets doet, dan kun je er wel vanuit gaan dat 'ie kapot is ja ;)
Via de meeste reguliere sites zul je jouw model idd niet tegenkomen. Wat je wel kunt doen is het merk/type op je huidige pomp googlen, dat levert vast wel meer hits op.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

12 jan 2015 21:35

Ga te rade bij de S-klasse club, je bent vast niet de eerste met een dergelijk probleem.
Misschien kan de pomp wel gereviseerd worden?
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SintAnna
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:04
Mercedes-Benz: W108 280SE 1972

12 jan 2015 23:47

Dank voor de reacties!
@Plorie: op de pomp staat werkelijk helemaal niks, geen merk, geen nummers, volledig blanco. Ik zal met die pomp eens naar een Mercedes garage rijden.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 jan 2015 07:30

Controleer in de zekeringkast even of er een brandstofpomprelais is. (meestal met cilindertal, max Rpm en het woord kickdown er op). Deze kunnen inbranden en moeten dan opnieuw gesoldeerd dan wel vervangen worden.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
SintAnna
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:04
Mercedes-Benz: W108 280SE 1972

24 jan 2015 17:35

Het probleem is nog niet opgelost... Brandstofpomp en filter vervangen en bij het contact maken slaat de pomp een enkele seconde aan en stopt. Dit is volgens mij zoals het hoort maar met het dadwerkelijk starten blijft de pomp niet draaien, waarschijnlijk het relais. Maar, ik weet niet waar dit relais zit, iemand die het weet?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5146
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

24 jan 2015 17:55

Je zou evt het relais kunnen omzeilen om te testen gewoon rechtstreeks 12v op de pomp aan sluiten en dan starten als ie dan start dan zit het probleem in de aansluiting/verbinding tussen aansturing en de pomp

Als dat het geval is dan zou je kunnen proberen om de pomp te schakelen via je contact slot

Succes gr pascal
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

25 jan 2015 16:14

uit mijn hoofd slaat een brandstofpomp van een W108 niet af, zoals bij een nieuwere W116/123 etc.
Nogmaals, bij de S-klasse club ben je het beste af, die weten van de hoed en de rand.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8349
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

25 jan 2015 17:34

Op de luchtmassameter zit een schakelaar (blauw) Tijdens het starten bekrachtigd een relais de brandstofpomp , omdat de arm van de luchtweger door
de aangezogen lucht iets naar beneden getrokken word bediend deze eenschakelaar die de bekrachtiging over neemt.

In theorie zou je wanneer je met contact aan de vlinderklep naar beneden zou drukken (schakelaar op lmm bedient) je het relais moeten horen klikken
cq de pomp moeten horen draaien .

Wellicht zit daar de fout

p.s. Loopt de auto ook op LPG ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
SintAnna
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:04
Mercedes-Benz: W108 280SE 1972

28 jan 2015 18:19

@ ElGriffo,
Ja, de auto loopt op LPG en dat werkt prima. Echter als het buiten koud is slaat de motor af als deze nog niet genoeg opgewarmd is en dus moet ik eerst even op benzine rijden.

Dat relais wat jij beschrijft heb ik nog niet gevonden.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8349
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

28 jan 2015 18:23

Het relais zit in de zekeringkast aan de linker stuurzijde
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie