bij de garage kan je hem gewoon laten uitlezen, ik heb gelijkwaardige problemen gehad, bij mij was de esp/abs computer overleden door de olie lekkage van de knokkeas sensor. dat was van een c180 uit 2001.
ik was toen voor het testen en controle van de garage nog geen €50 euro kwijt in Arnhem.
W203 dashboard melding
-
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
Mr Feestneus schreef:Ik had al wat opgezocht op het internet, ook enkele keren uitgelezen en ik kreeg geen connectie met de esp computer.
Dan alles van zekeringen geconfronteerd en gemeten, dan van de zekeringkast naar de esp computer beginnen uitmeten, en daar kwam het snel boven dat ik niet overal spanning kreeg waar nodig... verder gaan zoeken en bij de sam-module uitgekomen. Deze vervangen en nu is alles terug in orde. Kost was nog schappelijk, een 150euro voor een occasion module, het uitlezenen en werkuren, deze kost anders iets van een 300 euro (sam module) het uitlezen en controleren vd zekeringen kun je zelf doen, dat heb ik ook gedaan. En de computer uitlezen ben ik bij kennisen gaan doen die er één hebben en dan nadien pas naar een MB garage gegaan.
Mvg Steven
zou kunnen dat je de sam alsnog onnodig hebt vervangen
heb eens dezelfde storing gehad en daar was een relais kapot in het sam
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Jazeker, heb dat eens bij TIKO in Almere laten doen. € 35,=Kan dat eigenlijk een stardiagnose zonder reparatie uit laten voeren?
Wat zouden de kosten zijn?
- ducatimo
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
- Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR
Gisteren de auto weer weg gebracht vandaag is ie door een bekende van de garagehouder die beschikt over officieel Mercedes uitleessoftware uitgelezen.
Wat ik begrepen heb is na grondig uitlezen meten en controleren er naar boven gekomen dat er volgens hun maar een conclusie mogelijk is.
De Sam module die aan de ecu gekoppeld is bevat een storing deze zou compleet vervangen moeten worden dus ecu incl Sam dit zou alleen bij een Mercedes dealer kunnen ivm overzetten van data oa de kosten waar ik dan rekening mee moest houden zijn op zijn minst €2500,=
Hun advies was zolang de storing van de brandende dynamo/accu melding zoals nu maar af en toe verschijnt blijven rijden omdat het wel een erg hoge kostenpost is.
Ik weet even niet wat te doen buiten dat ik geen geld heb om zo een reparatie uit te voeren heb ik een beetje het gevoel in een tijdbom rond te rijden (het kan elk moment echt stuk gaan)
De garage zegt dat dat wel mee valt daarbij heb ik ook het idee dat hoe warmer het is des te minder de melding er is.
Hoe dan ook ik heb even een vervelende avond en moet het laten bezinken.
Misschien hier een techneut die enig idee heeft wat ik het beste zou kunnen doen.
Ik ben toch wel gek met die auto maar €2500,= is wel erg veel geld.
Wat ik begrepen heb is na grondig uitlezen meten en controleren er naar boven gekomen dat er volgens hun maar een conclusie mogelijk is.
De Sam module die aan de ecu gekoppeld is bevat een storing deze zou compleet vervangen moeten worden dus ecu incl Sam dit zou alleen bij een Mercedes dealer kunnen ivm overzetten van data oa de kosten waar ik dan rekening mee moest houden zijn op zijn minst €2500,=
Hun advies was zolang de storing van de brandende dynamo/accu melding zoals nu maar af en toe verschijnt blijven rijden omdat het wel een erg hoge kostenpost is.
Ik weet even niet wat te doen buiten dat ik geen geld heb om zo een reparatie uit te voeren heb ik een beetje het gevoel in een tijdbom rond te rijden (het kan elk moment echt stuk gaan)
De garage zegt dat dat wel mee valt daarbij heb ik ook het idee dat hoe warmer het is des te minder de melding er is.
Hoe dan ook ik heb even een vervelende avond en moet het laten bezinken.
Misschien hier een techneut die enig idee heeft wat ik het beste zou kunnen doen.
Ik ben toch wel gek met die auto maar €2500,= is wel erg veel geld.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik kan me slecht voorstellen dat 2 componenten incidentele storingen hebben. Ik zou een identieke, gebruikte SAM zoeken om mee te beginnen.
Logboek S500.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat heb ik ook niet zelf verzonnen, volgens mij ben ik dat eerder tegengekomen hier op het forum.
Volgens sommige dealers kan er al snel iets niet, zeker als daarmee omzet in het geding is.
Volgens sommige dealers kan er al snel iets niet, zeker als daarmee omzet in het geding is.
Logboek S500.
- ducatimo
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
- Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR
Ik denk dat ik de auto ook eens naar een dealer rijd en daar het verhaal voorleg, wat voor meldingen hij geeft en wat er al aan gebeurt is om het op te lossen hun gaan hem dan ook aan de star hangen dan ben ik benieuwd wat eruit komt en wat er eventueel aan te doen is.
Ben er weer mooi klaar mee
Ben er weer mooi klaar mee
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
- ducatimo
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
- Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR
Hoe kom ik eigenlijk aan een identieke sam en vooral hoe plaats ik die.
Dat zal toch neem ik aan een monteur moeten doen.
Voor zover ik het begrepen heb kon niet alleen de sam vervangen worden maar moest de ecu daarbij ook mee vervangen worden.
Dat zal toch neem ik aan een monteur moeten doen.
Voor zover ik het begrepen heb kon niet alleen de sam vervangen worden maar moest de ecu daarbij ook mee vervangen worden.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
-
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
gebruikte sam kan er gewoon in ( moet je hem wel coderen met star diagnose )
wat voor fouten komen er precies uit met uitlezen ??
wat voor fouten komen er precies uit met uitlezen ??
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Jazeker, bij TIKO vervangen ze regelmatig de SAM modules. Je hebt waarschijnlijk de 2035453401 nodig. Kun je ook laten reviseren door een elektronica revisie bedrijf. Moet je m wel in (laten) leren. Totale kosten zouden dan rond € 500,= zijn.gebruikte sam kan er gewoon in
Dat zou duiden op een (eveneens) defecte voorste SAM module. Het zou me dus niet verbazen dat wellicht beide modules defect zijn. Heeft een fastfitter recentelijk de accu vervangen ?De lights delay functie werkt niet meer
- ducatimo
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
- Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR
Ik heb gisteren dat filmpje inderdaad ook zitten bekijken.
Wat voor fouten er precies uitkomen kan ik je niet vertellen.
Ze hebben gekeken of de dynamo met spanningsregelaar goed was dmv verschillende testen oa de auto op contact gezet en alle stroomverbruikers tien minuten aangezet om hem daarna te starten.
Ik weet niet precies hoe of wat ze verder gedaan hebben ze zijn er in ieder geval van overtuigd dat de meldingen die ik krijg of door de dynamo komen of door de Sam module en ecu.
Ze hebben met testen de dynamo uitgesloten dus bleef er maar een mogelijkheid over.
Waar ik al wel de hele dag over zit te piekeren is dat de monteur vertelde dat een piekspanning opgevangen moet worden door de spanningsregelaar die regeld de spanning weer terug naar 13.4 v volgens hem regeld de Sam module ook de piek af.
De dynamo alternator melding krijg ik omdat ie af en toe piekt naar iets boven 15v dus als ik het dan goed begrijp regelt de spanningsregelaar hem niet terug en de Sam module niet.
Dan is toch de spanningsregelaar ook defect?
En een Sam module hoeft toch geen spanning terug te regelen als de spanningsregelaar zijn werk doet?
Er zit hier op het forum toch een diagnose technicus ik ben benieuwd wat die ervan zegt als ie hem uitleest.
Ik zit nu nog steeds met vragen en een aanstaande rekening van minstens €2500,= waarvan ze eigenlijk niet 100% overtuigd zijn wat het is of in ieder geval kunnen ze het mij niet uitleggen.
Wat voor fouten er precies uitkomen kan ik je niet vertellen.
Ze hebben gekeken of de dynamo met spanningsregelaar goed was dmv verschillende testen oa de auto op contact gezet en alle stroomverbruikers tien minuten aangezet om hem daarna te starten.
Ik weet niet precies hoe of wat ze verder gedaan hebben ze zijn er in ieder geval van overtuigd dat de meldingen die ik krijg of door de dynamo komen of door de Sam module en ecu.
Ze hebben met testen de dynamo uitgesloten dus bleef er maar een mogelijkheid over.
Waar ik al wel de hele dag over zit te piekeren is dat de monteur vertelde dat een piekspanning opgevangen moet worden door de spanningsregelaar die regeld de spanning weer terug naar 13.4 v volgens hem regeld de Sam module ook de piek af.
De dynamo alternator melding krijg ik omdat ie af en toe piekt naar iets boven 15v dus als ik het dan goed begrijp regelt de spanningsregelaar hem niet terug en de Sam module niet.
Dan is toch de spanningsregelaar ook defect?
En een Sam module hoeft toch geen spanning terug te regelen als de spanningsregelaar zijn werk doet?
Er zit hier op het forum toch een diagnose technicus ik ben benieuwd wat die ervan zegt als ie hem uitleest.
Ik zit nu nog steeds met vragen en een aanstaande rekening van minstens €2500,= waarvan ze eigenlijk niet 100% overtuigd zijn wat het is of in ieder geval kunnen ze het mij niet uitleggen.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
- ducatimo
- Berichten: 549
- Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
- Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR
Ik zie mezelf trouwens ook niet even een Sam module omwisselen überhaupt aan de goeie komen die matcht met mijn auto heb ik geen idee van hoe dat voormekaar te krijgen.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
- Prometheus
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
- Mercedes-Benz: W201 W204
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
De spanningsregelaar op de dynamo regelt enkel de spanning af opdat de accu voldoende, maar niet teveel laadspanning krijgt en kan wel tot 15V pieken. De (achterste) SAM module regelt geen pieken af, maar regelt o.a. de diverse spanningen voor de canbus en andere modules. Deze 'monteur' heeft dat onvoldoende duidelijk gemaakt of heeft de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.En een Sam module hoeft toch geen spanning terug te regelen als de spanningsregelaar zijn werk doet?
Dan zou ik er toch s een telefoontje naar TIKO aan wagen.Ik zie mezelf trouwens ook niet even een Sam module omwisselen überhaupt aan de goeie komen die matcht met mijn auto heb ik geen idee van hoe dat voormekaar te krijgen.