W203 dashboard melding

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

13 dec 2014 16:59

Ik heb op mijn w203 180c kompressor uit 2004 bijna elke morgen nu het koud is de volgende meldingen.

Restrained srs control
BAS die niet functioneert en
ESP die niet functioneerd

ook geeft ie als ie deze rits meldingen gedaan heeft aan "Battery or alternator problem visit workshop"

Het lijkt of de computer wat traag is want als ik ongeveer 20 seconden wacht zie ik dat de eerste drie meldingen een voor een verdwijnen maar de laatste blijft in het menu als 1 malfunction staan wat ie overigens niet elke keer met het starten van een koude motor aangeeft.

De battery melding is niet van het dynamo die is twee maanden samen met de vrijlooppoelie vervangen dus dat is alvast uit te sluiten.
Misschien dat de accu wat minder begint te worden maar het lijkt me dat ie dat dan elke keer moet melden.
Misschien dat er hier iemand mij meer over deze meldingen kan vertellen misschien maak ik me zorgen om niks.
De auto rijd verder super en heb geen meldingen tijdens het rijden alleen bij de eerste start s'morgens als de motor nog koud is en meestal verder niet meer
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 dec 2014 17:03

Accucapaciteit gaat hard achteruit bij lagere temperaturen. Ik verdenk de accu.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

13 dec 2014 18:06

Jeroen schreef:Accucapaciteit gaat hard achteruit bij lagere temperaturen. Ik verdenk de accu.

gr J
Dus als de accu zijn volle of bijna volle kracht niet meer heeft kan dat er ook voor zorgen dat ie de meldingen geeft wat ie nu doet.
Ik denk dat ik dan toch even een nieuwe accu er in laat zetten helemaal als het echt gaat vriezen heb ik geen zin om stil te komen staan.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Blazer
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 mar 2011 18:24
Mercedes-Benz: W203 C220 CDi '01
Specialisatie: Beunen
Locatie: Limburg

13 dec 2014 18:50

Inderdaad lage boordspanning geeft deze meldingen heb ik zelf ook gehad ga dan ook gelijk voor een merk accu Varta bijv.
Vrijheid is een vol getankte Mercedes
Gebruikersavatar
mj-man
Berichten: 574
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
Locatie: hellevoetsluis

16 dec 2014 15:51

inderdaad waarschijnlijk een te lage accuspanning.
Controleer ook of je multiriem niet slipt waardoor de dynamo onvoldoende oplaad.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

16 dec 2014 17:05

ducatimo schreef:
Jeroen schreef:Accucapaciteit gaat hard achteruit bij lagere temperaturen. Ik verdenk de accu.

gr J
Dus als de accu zijn volle of bijna volle kracht niet meer heeft kan dat er ook voor zorgen dat ie de meldingen geeft wat ie nu doet.
Ik denk dat ik dan toch even een nieuwe accu er in laat zetten helemaal als het echt gaat vriezen heb ik geen zin om stil te komen staan.
Ik denk dat je dat beter nu al kunt doen.
Als je wacht tot het echt gaat vriezen ben je waarschijnlijk te laat. Ik spreek uit ervaring...... ;)
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

16 dec 2014 22:42

vocht in de SAM Module ?
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

31 dec 2014 17:16

Kleine update ivm met de storingen.

Ik heb vandaag de auto weer opgehaald bij de garage.
Na meten bleek de accu niet slecht te zijn maar ook niet echt top meer dus de accu vervangen en alle storingen gewist in de computer.

De volgende dag had ik de meldingen van srs epc en bas alweer terug heb dat even aangekeken tot ik de volgende dag met starten de hele rij meldingen weer kreeg maar daarbij ook battery or alternator problem visit workshop.
Accu en dynamo zijn nu vervangen dus dat is niet goed terug naar de garage ermee.

Ze zijn een tijd aan het zoeken geweest en hebben alle massa aansluitingen gereingd en opnieuw vast gezet vooral de massa op de versnellingsbak zou dit wel eens kunnen veroorzaken.
Vanmorgen bleven alle storingen weg maar ze hebben er nog wel een voltmeter op gehad en wat bleek het dynamo geeft met starten een piek van 15v waarna ie weer terug zakt naar 13.8v met andere woorden zoals ik het nu begrepen heb veroorzaakte een slechte massa de srs, bas en epc storing wat nu verholpen zou moeten zijn en de piek van 15v met starten zorgt voor de melding battery or alternator problem.

Ik moet het nu even aankijken geeft ie de melding weer gaan ze de dynamo vervangen voor een ander dynamo.
Dus hopen dat de storing niet terug komt (maar dat verwacht ik wel) en anders daarna de dynamo opnieuw vervangen.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

02 jan 2015 00:07

Vanmorgen gestart in e hoop geen meldingen te zien maar helaas ik zag al gelijk bas, esp en srs weer oplichten daarna gingen ze 1 voor 1 weer uit en drie sec daarna was ook de melding battery or alternator problem visit workshop weer terug.
Morgen maar weer naar de garage.
ze zullen de dynamo gaan uitwisselen waarvan ik me dan wel kan voorstellen dat dat de battery melding oplost maar ik ben wel benieuwd waar het nou toch aan ligt dat de andere drie meldingen steeds verschijnen.

Misschien hier kenners met ideeen of tips?

(in de vorige post heb ik het steeds over epc geen idee hoe ik daar op kom ik bedoel natuurlijk esp)
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

21 jan 2015 13:42

Gisteren hebben ze het dynamo gedemonteerd en op een dynamobank getest alles was goed.
Ze hebben contact gezocht met de mb garage die ze ook adviseerde om alle massa punten schoon te maken en na te lopen.
Ze gaven aan om de stekkerverbindingen van de motorregelunit (is toch de ecu?) goed schoon te maken er wil weleens wat vuil en olierestjes op komen.
Dat bleek nu ook te zijn ze hebben alles goed schoon gemaakt en zijn weer gaan meten.
Eerst gaf de dynamo een piekspanning met starten van 15v en zakte dan terug naar 13.4v nu geeft de dynamo met starten een spanning van 12.2v en loopt dan op naar 13.4v.
Ze hopen dat nu hiermee de storing verholpen is.
Laten we hopen dat dat zo is maar wie weet word vervolgd.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

22 jan 2015 22:03

Dus het word toch weer word vervolgt.
Alle storingen en meldingen kwamen weer voorbij.
De garage gaat weer verder speuren (helaas) :'(
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

23 jan 2015 13:42

De combinatie BAS, SRS en ESP duidt nog wel eens op een defect in de stuurhoeksensor.
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

23 jan 2015 17:25

Bedankt voor de tip ik heb het aan de garage doorgegeven.
Het was een logische tip wat ze alleen dan niet kunnen plaatsen is dat er ook de melding "battery or alternator problem visit workshop" bij komt.
Moet wel zeggen dat ik het nu wel steeds lastiger begin te vinden eerst had ik het idee dat vinden ze wel maar er is nu al het nodige vervangen schoongemaakt en nagekeken en nog steeds is het niet verholpen.
Waar eindigd het dan zou je zeggen.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Gebruikersavatar
Heluke
Donateur
Berichten: 258
Lid geworden op: 23 mar 2014 20:56
Mercedes-Benz: ex.S203 C180 K. Aut. 2006, ex.S204 C180 K. Aut. 2010, nu.S212 E200 CGI Aut. 2011
Specialisatie: kliederen met verf
Locatie: Stonecity

24 jan 2015 22:57

Hallo

Ik heb de zelfde auto uit het zelfde jaar en had precies de zelfde klachten. In eerste instantie kreeg de accu de schuld maar het bleek de spanningsregelaar op de dynamo te zijn. E.e.a. is door de Mb dealer in Meppel geconstateerd en verholpen. ( €416, -) :'(
Gr. Henk

Yes, This is my Mercedes.
Yes, I know it's Awesome.
NO, you cannot drive it!
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

25 jan 2015 10:41

Dynamo is inderdaad vervangen en vorige week er weer onderuit geweest om de spanningsregelaar te testen.
Na testen zou die goed moeten zijn.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Plaats reactie