W220 (S320 1999) met airmatic probleem (zeer hard geveerd)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
CLK_nick
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 jun 2013 10:57
Mercedes-Benz: CLS 55 AMG

22 dec 2014 14:48

In het rood aangegeven gedeelte zitten de olie kanalen en kleppen.
Het is de met groen aangegeven stekker die je los moeten halen.

Kan zijn dat die achter de modderkuip zit maar die kan je zo los halen, even het wiel loshalen en de kabel volgen.

Merk je wel verschil tussen de verschillende sport standen?
Volgens mij zijn de veerpoten vrij simpel, er zit een balg in hoe meer lucht hoe hoger die staat.
Laat hem maar eens zakken dan zal je hem horen afblazen.

De hardheid van de wagen komt volgens mij voornamelijk uit de schokdempers.
Bijlagen
Mercedes-S-Klasse-W220-Federbein-Airmatic-hinten-Neuteil-2203205013-Luftfederung.jpg
Mercedes-S-Klasse-W220-Federbein-Airmatic-hinten-Neuteil-2203205013-Luftfederung.jpg (58.84 KiB) 1226 keer bekeken
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

22 dec 2014 15:13

Ik merk wel verschil tussen de standen ( heb een 99 model, dus slechts 2 standen, comfort of sport) .
Het is echter kiezen uit hard of spijkerhard. Maar er is wel duidelijk verschil merkbaar, de sport stand is nog veel harder dan de comfort stand.
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

06 jan 2015 10:12

Gisteravond een andere airmatic ECU geprobeerd. Deze airmatic ECU was wel goed, gaf geen foutmeldingen zoals degene die ik uit duitsland besteld had, maar geen verbetering in het veercomfort....

Nu moest ik gisteren een uurtje rijden, en het viel me ook op dat dat airmatic compressor redelijk vaak aanslaat, het lijkt soms wel alsof hij continue aanstaat. (lichte extra bromtoon te horen als je goed luistert...)
Dus nu ook een nieuw airmatic relay besteld om dit ook te kunnen uitsluiten. the story continues. mocht dit ook niet helpen, dan ga ik nog proberen het valve block (drukventiel?) te vervangen,. Mocht dat ook niet helpen , dan plaats ik 4 nieuwe veerpoten...
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

21 jan 2015 12:55

Relay is vervangen, evenals het valve block (drukventiel) wat bovenop de compressor zit. Auto gaat nu wel iets sneller omhoog.
Maar verder geen verbetering in het comfort.. :(

Verder heb ik nog veel zitten lezen over dit probleem (harde achterkant auto) en het zou ook nog wel eens het achter subframe kunnen zijn.
A.s. vrijdag wordt dat gechecked...

Ik houd jullie op de hoogte.
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

28 jan 2015 20:31

afgelopen vrijdag is het hele onderstel gechecked door een mercedes specialist.
Alles zag er top uit, geen speling te vinden.

Na deze video gezien te hebben, denk ik er toch sterk over na om de achterveren te vervangen :

https://mercedessource.com/problems/sus ... over-bumps
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

06 feb 2015 11:34

Achterveren afgelopen woensdag besteld, waren gisteren binnen.
Volgende week donderdag worden ze geplaatst. Ik ben benieuwd...
CLK_nick
Berichten: 110
Lid geworden op: 17 jun 2013 10:57
Mercedes-Benz: CLS 55 AMG

06 feb 2015 14:48

Ben benieuwd, hopen dat het probleem dan is opgelost!
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

12 feb 2015 21:12

2 nieuwe achterveren geplaatst.
Net ruim een uur op de snelweg gereden. Op de snelweg lijkt het veel beter nu.
In de stad met meer korte oneffenheden lijkt het ook wel iets beter maar zeker niet zo perfect als ik had verwacht....

Heb nu ff geen flauw idee meer wat het kan zijn. Of dat ik gewoon te hoge eisen stel.... :S
ghostrider3679
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2015 19:03

13 feb 2015 19:36

heb je verder geen storingen? is de auto wel opnieuw gekalibreerd.
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

14 feb 2015 10:32

ghostrider3679 schreef:heb je verder geen storingen? is de auto wel opnieuw gekalibreerd.
Ik heb verder geen enkele storing.
Auto is volgens mij niet opnieuw gekalibreerd. Maakt dat zoveel verschil? En waar in de regio den haag kan ik de auto laten kalibreren?

Heb net ff gekeken na jouw opmerking,en de auto lijkt aan de rechter achterkant wel iets hoger te staan dan aan de linker achterkant, verder lijkt achter wat hoger te staan dan voor.
Zal kijken of ik straks het eens precies kan opmeten.

De auto is een paar maanden terug wel bij de dealer geweest met de klachten over te harde airmatic. Daar hebben ze storingen uitgelezen (geen enkele storing) en het systeem getest op lekkages en dergelijke, maar volgens hun werkte alles goed. Zouden die ook niet moeten kijken naar calibratie?
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

14 feb 2015 12:34

Heb het net goed bekeken. Bij de voorkant kan ik aan beide kanten 2 vingers tussen het wiel en de wielkap krijgen.
Achter aan de bestuurderskant 3 vingers maar aan de passagiers kant 4 vingers.

Achter staat dus sowieso hoger en licht scheef. 1 cm Denk Ik
Zou calibreren zinvol zijn en waar kan ik dat doen in regio Den Haag?
Laatst gewijzigd door jackp op 14 feb 2015 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 feb 2015 13:19

Nieuwe dempers niet kalibreren? :stom:
Logboek S500.
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

14 feb 2015 13:29

plorie schreef:Nieuwe dempers niet kalibreren? :stom:
:'(

Ik heb geen flauw idee. Weet wel zeker dat de garage het niet gedaan heeft. maar in hoeverre het noodzakelijk is weet ik niet.
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

14 feb 2015 13:48

Dat is dus wel nodig. Je moet ze altyd met staediagnose aanmelden.
Anders blijven ze stug afgeverfd. Gr.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
jackp
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014 14:33
Mercedes-Benz: S320 1999

15 feb 2015 14:28

Ok, duidelijk.

Maar niemand die een goed adres weet om de airmatic te calibreren?
Het liefst regio zuid holland, maar als het een goed adres is wil ik er ook wel verder voor rijden..
Plaats reactie