Hi allemaal,
M'n auto zit tot half januari nog in Bovag-garantie, dus ik heb een vraagje "voor de zekerheid".
M'n Vito 113 CDI automaat van 2012 (km-stand 72.000) draait bij de koude start een verhoogd stationair als de buitentemperatuur beneden de 15 graden is. Ik kan me dat van m'n vorige Vito (111 CDI automaat van 2005) niet herinneren. Het verhoogde toerental duurt ca 15 seconden, daarna loopt het langzaam terug naar normaal. De motor loopt verder netjes. Is dit normaal?
Verder heeft de auto de afgelopen twee weken een rare storing gehad. Het begon na een koude start. Het viel direct op dat de automaat veel later schakelde dan normaal, van 1 naar 2. Buiten ons dorp, dus nog steeds koude motor, geen vermogen, max. snelheid 70 km/h, geen storingslampjes. Als ik het gaspedaal verder intrapte leek de motor gesmoord te worden. Klonk als een brommer die verzuipt. Auto aan de kant gezet, motor uitgezet. Even gewacht, weer gestart, probleem grotendeels opgelost. Dwz, er was weer vermogen. Wel deed de motor af en toe inhouden, geen storingslampjes.
Gedurende de dagen er na werd het inhouden steeds minder en ook het schakelen werd steeds normaler. Maar een week erna, ook weer na een koude start, weer vreemd schakelgedrag, maar geen storingslampje. Later op de dag was het weer kompleet normaal, ook de rest van de week geen problemen gehad.
Ben bij de garage geweest. Compu uitgelezen, niks te zien. Zowel motor als automaat zijn gereset. Dat was maandag, en tot nu is het vreemde gedrag niet meer teruggekomen.
Komen dit soort storingen vaker voor? Is dit gewoon een gevalletje "meetfout" of "rekenfout", en is reset waarschijnlijk afdoende? Of is er kans dat de reset voor nu even zaken maskeert, maar later weer hetzelfde kan optreden?
Groet,
Rico
W639: koude start, verhoogd stationair en vreemde storing
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Van deze opmerking : "Ben bij de garage geweest." krijg ik altijd een beetje jeuk op plaatsen waar je het niet wil hebbenRico 1964 schreef:Ben bij de garage geweest. Compu uitgelezen, niks te zien. Zowel motor als automaat zijn gereset.
als het klopt dat de auto uitgelezen is met universele apparatuur bij dergelijke vage klachten die komen en gaan. Helemaal
als het een jonge MB (2012) is.
Als het Star Diagnose is geweest met iemand aan de knoppen die daar ervaring mee heeft op diagnose gebied neem ik
de vorige opmerking meteen terug.
Als de klacht er niet meer was waarom zijn dan de motor en bak gereset ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Die van mij loopt ook met een (behoorlijk) verhoogd toerental bij een koude start. Vind het eigenlijk wel prima om de oliecirculatie ff goed op gang te helpen.
Logboek S500.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 jun 2014 00:41
- Mercedes-Benz: Clk230kompr coupe sport
Is dit niet de aut choke
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28 jun 2014 00:41
- Mercedes-Benz: Clk230kompr coupe sport
Maar ik ben ook van lang geleden
Maar wat vervangt dat lang geleden dan?
Maar wat vervangt dat lang geleden dan?
@Cornelis: Het is geen MB-dealer, dus het zal idd gaan om universele apparatuur. Over waarom ze nu precies hebben gereset hebben we het niet gehad. Mocht het vreemde gedrag terug komen ga ik de verkoper contacten met de vraag of ik naar de MB dealer hier in Hengelo kan om uit te lezen en dat zij dan de kosten nemen. Dan kan er in ieder geval wat dieper gegraven worden. Ook vandaag doet alles het nog steeds normaal, ik kan wel goed merken dat die reset iets gedaan heeft. Want het schakelgedrag past nu beter bij m'n rijstijl (redelijk laagtoerig). Zou het kunnen zijn dat de vorige eigenaar een loden gasvoet had, en ik juist een vrij milde? Dat daardoor de regeling ontregelt werd? Alleen heb ik er zelf al dik 10.000 km mee weg. Voorlopig koffiedik kijken.
@Plorie/Kayakvisser: een choke is idd al een paar dagen geleden! En een diesel met een choke??? Ik kom zelf nog uit de tijd dat diesels (met name vrachtwagens) een aparte koudstartknop hadden, die het inspuitmoment vervroegden. Bij DAF (2800) zat die op een lullige plek onder de cabine, bij Volvo (F10/F12) meen ik ergens achter de cabine. Maar we dwalen af.....
@Plorie/Kayakvisser: een choke is idd al een paar dagen geleden! En een diesel met een choke??? Ik kom zelf nog uit de tijd dat diesels (met name vrachtwagens) een aparte koudstartknop hadden, die het inspuitmoment vervroegden. Bij DAF (2800) zat die op een lullige plek onder de cabine, bij Volvo (F10/F12) meen ik ergens achter de cabine. Maar we dwalen af.....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Misschien verstandig om het daar nu al even over te hebben met de verkoper. Half januari is
al dichtbij en het zou zuur zijn als de klacht terugkomt na afloop van de garantie.
Het is een jonge auto dus het lijkt me niet meer dan redelijk dat de verkoper hier in mee
gaat, ook een periode na half januari uit coulance.
Motor en bak hebben in een soort noodloop gelopen en daar zal toch een reden
voor geweest zijn.
al dichtbij en het zou zuur zijn als de klacht terugkomt na afloop van de garantie.
Het is een jonge auto dus het lijkt me niet meer dan redelijk dat de verkoper hier in mee
gaat, ook een periode na half januari uit coulance.
Motor en bak hebben in een soort noodloop gelopen en daar zal toch een reden
voor geweest zijn.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Goede suggestie om het op voorhand even met de verkopert te bespreken. Alleen.....
Gisteren op weg naar huis ging toen ik bij een stoplicht wegreed het gele motorstoringslampje branden. De motor was half warm. Aan de auto zelf is verder niets te merken, de motor loopt net als voorheen, geen vermogensverlies, automaat schakelt normaal. Ik krijg verder geen tekstmeldingen in het schermpje tussen de tellers. Het storingslampje brandt continu, dus de motor even uit zetten helpt niet. Ook bij koude start brand het lampje meteen, alleen merk ik ook dan niets vreemds aan de auto.
Garage gebeld, maandagochtend kan ik terecht. Voordeel is nu wel dat er een storing zichtbaar moet zijn bij uitlezen. Ze willen hem eerst zelf uitlezen, mocht daar niets uitkomen ga ik aandringen op uitlezen met MB-apparatuur.
Gisteren op weg naar huis ging toen ik bij een stoplicht wegreed het gele motorstoringslampje branden. De motor was half warm. Aan de auto zelf is verder niets te merken, de motor loopt net als voorheen, geen vermogensverlies, automaat schakelt normaal. Ik krijg verder geen tekstmeldingen in het schermpje tussen de tellers. Het storingslampje brandt continu, dus de motor even uit zetten helpt niet. Ook bij koude start brand het lampje meteen, alleen merk ik ook dan niets vreemds aan de auto.
Garage gebeld, maandagochtend kan ik terecht. Voordeel is nu wel dat er een storing zichtbaar moet zijn bij uitlezen. Ze willen hem eerst zelf uitlezen, mocht daar niets uitkomen ga ik aandringen op uitlezen met MB-apparatuur.
Drukverschilsensor van het roetfilter is stuk. Hopelijk is het hiermee opgelost.
- Richard300d
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: 27 jul 2009 16:37
- Mercedes-Benz: W210 E430 - W114 280E - W639 Vito 111 Cdi
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Het verhoogd stationair lopen is normaal als het koud buiten is. Doet de onze ook.
Aerodynamics are for people who can't build engines
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
De OM651 gaat bij een echt koude start eerst naar 1600 toeren, dan even op 1200 en nadien normaal. Dit om de koude dikkere olie sneller doend te pompen
Een automaat schakelt koud later om de katalysator sneller op te warmen.
Hopelijk hebben ze ook de rubber leidingen van de verschildruksensor mee vervangen. Die zijn namelijk de oorzaak van het stukgaan van de sensor.
Een automaat schakelt koud later om de katalysator sneller op te warmen.
Hopelijk hebben ze ook de rubber leidingen van de verschildruksensor mee vervangen. Die zijn namelijk de oorzaak van het stukgaan van de sensor.
1600 toeren heb ik nog niet meegemaakt, daarvoor zal het nog niet koud genoeg zijn geweest.
Klopt, bij koude motor schakelt de automaat later, en komt in tweede en derde versnelling ook de lock-up van de automaat later in.
Voor zover ik weet zijn de slangetjes ook vervangen.
Klopt, bij koude motor schakelt de automaat later, en komt in tweede en derde versnelling ook de lock-up van de automaat later in.
Voor zover ik weet zijn de slangetjes ook vervangen.