S210 e320cdi start niet, automaat gaat niet uit P

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 2319
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
Locatie: Meppel

24 nov 2014 17:29

Zoals boven genoemd,misschien de ECU van de bak.
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!

Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau :lol:

Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

24 nov 2014 17:50

Ik krijg steeds meer t idee dat t toch uitlezen word.
greetings Evan
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 nov 2014 19:06

Kun je niet alleen starten in P? Wellicht is 'ie de weg kwijt...
Zijn er verdere indicaties in welke stand hij staat, naast de pook of in je cluster?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

24 nov 2014 19:13

plorie schreef:Kun je niet alleen starten in P? Wellicht is 'ie de weg kwijt...
Zijn er verdere indicaties in welke stand hij staat, naast de pook of in je cluster?
Normaal is dit op t display bij je klokken te lezen, helaas heeft hij last van pixel uitval waardoor dit niet mogelijk is.
greetings Evan
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

24 nov 2014 19:57

Er zit in de bak zelf (dus het mechanische geval tussen motor en cardan) een startbeveiliging. Die schuift in P of N een magneetje opzij, waardoor een reed-contact schakelt. Die magneetschakelaar heet Y3/6s1 Dat signaal gaat naar de EGS (bak stuurmodule) en zorgt ervoor dat de startmotor niet gaat draaien. Als dat contact hapert, kun je dus niet starten. Het is een mogelijkheid, maar verklaart zo gauw niet waarom de hendel in P blijft staan.

Ik heb wat documenten voor je klaargezet, dan zie je hoe een en ander aangesloten is. Als je niet gemakkelijk kunt uitlezen, zou ik zelf voor alle zekerheid beginnen bij de de remlichtschakelaar. Vanaf pen 3 van de schakelaar loopt een groen/gele draad naar pen 5 van de stekker op de schakelhendel. Die moet iets doen als je remt. Op het eerste gezicht verklaart dat dan weer niet waarom de motor niet start, maar het is het gemakkelijkste om daar eens te beginnen met meten.

Verder wordt het toch echt lastig als je geen foutcodes kunt uitlezen.

Succes met zoeken!
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

24 nov 2014 20:47

gfgf schreef:Er zit in de bak zelf (dus het mechanische geval tussen motor en cardan) een startbeveiliging. Die schuift in P of N een magneetje opzij, waardoor een reed-contact schakelt. Die magneetschakelaar heet Y3/6s1 Dat signaal gaat naar de EGS (bak stuurmodule) en zorgt ervoor dat de startmotor niet gaat draaien. Als dat contact hapert, kun je dus niet starten. Het is een mogelijkheid, maar verklaart zo gauw niet waarom de hendel in P blijft staan.

Ik heb wat documenten voor je klaargezet, dan zie je hoe een en ander aangesloten is. Als je niet gemakkelijk kunt uitlezen, zou ik zelf voor alle zekerheid beginnen bij de de remlichtschakelaar. Vanaf pen 3 van de schakelaar loopt een groen/gele draad naar pen 5 van de stekker op de schakelhendel. Die moet iets doen als je remt. Op het eerste gezicht verklaart dat dan weer niet waarom de motor niet start, maar het is het gemakkelijkste om daar eens te beginnen met meten.

Verder wordt het toch echt lastig als je geen foutcodes kunt uitlezen.

Succes met zoeken!
Zoals ik in blad 3 van jou lees kan hij ook niet uit stand p wanneer er geen stroom op de schakelunit n15/5 komt.
Dit zou alle problemen kunnen veroorzaken. Even kijken hoe deze van stroom voorzien word.

Hartelijk dank voor deze info!! Hopelijk hebben we hier wat aan.
greetings Evan
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

24 nov 2014 21:00

He, ik zie dat het schema niet compleet is. De schakelhendel wordt gevoed door de rood/gele draad die je links op het schema ziet weglopen naar rechts. Zekeringhouder in de stuurunitbak rechts onder de kap, nr. 3. Op de schakelmodule is de draad ook rood/geel, gok ik zo (A)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

14 dec 2014 17:27

Na uitlezen met star was er geen communicatie mogelijk met de automaat.
We hadden in het begin al meteen aan de stekker op de automaat gedacht. Hier wees het nu dus ook op.
Na inspectie bleek deze inderdaad vol olie te zitten.
Stekker afdichting vervangen en alles schoongemaakt.
Op de computer boven waar de kabel van de automaat heenloopt was een zekering gesprongen. Deze vervangen en ja hoor de auto start weer normaal.
Keuze hendel werkt ook weer. Dus we konden weer rijden.
Maar Helaas schakeld de auto niet meer. Geen noodloop want het volle toerengebied is te benutten, maar opschakelen werkt niet.
Ook het resetten van de bak via de kickdown schakelaar methode leverde niks op.

Zelf zitten we aan de printplaat in de bak te denken die de geest heeft gegeven door de olie (en dus ook vocht) in de stekker.

Ik denk zelf dat enige optie opnieuw uitlezen is.
greetings Evan
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 dec 2014 22:19

Dat is idd ook mijn eerste gedachte (pas nog bij iemand verholpen). Al heb je dan vaak wel een foutmelding.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

15 dec 2014 22:24

plorie schreef:Dat is idd ook mijn eerste gedachte (pas nog bij iemand verholpen). Al heb je dan vaak wel een foutmelding.
Foutmelding in KI of Bedoel je met uitlezen?
greetings Evan
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 dec 2014 22:53

Met uitlezen in ieder geval, als het de snelheidssensoren betreffen tenminste.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

15 dec 2014 22:59

Gewoon weer uitlezen dus. Vorige keer was er gewoon helemaal geen communicatie mogelijk met de bak door de vervuilde stekker. Hopelijk komt er nu wel info uit.
greetings Evan
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

20 dec 2014 07:52

Na nogmaals alles goed schoongemaakt te hebben is het probleem toch opgelost.

Tevens ook maar meteen de bak gespoeld en filter vervangen.
Kan hij weer kmers vreten.

Bedankt voor jullie hulp.
greetings Evan
Plaats reactie