W210, advies gevraagd inbouwen stoelverwarming.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
einen stern
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 okt 2012 07:55
Mercedes-Benz: W121 190 sedan 1958, W201 190, W201 190E 2.6, W213 200cdi, W906 sprinter 315cdi

22 nov 2014 09:39

Beste Forumleden,

In mijn W210 220 cdi facelift model met lederen bekleding, wil ik stoelverwarming inbouwen.

Nu loop ik echter tegen het probleem aan dat onder het leer een soort foam gestikt is, waardoor het dus niet zoals gebruikelijk hieronder gelegd kan worden. Dit aangezien het verwarmen amper tot geen resultaat heeft.

Het zal dus tussen het leer en het foam geplaatst moeten worden, en daar zit nu het probleem.

Volgens mijn auto-stoffeerder zal er dus nieuw foam moeten worden gekocht, wat een zeer kostbare zaak is.

Maar volgens mij moet er ook een eenvoudigere oplossing zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee of bruikbare tips?

Verneem gaarne.

Gr.

Stern
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4249
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
Specialisatie: Wereldreiziger

22 nov 2014 11:11

Ik denk dat het goedkoper is om een setje met verwarming op MP te scoren, dan die hele stoelendans.
Hou er wel rekening mee moet houden dat je daadwerkelijk een facelift setje te pakken hebt.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
Nokiafan
Berichten: 1247
Lid geworden op: 11 mei 2009 22:41
Mercedes-Benz: W639
Locatie: België

23 nov 2014 19:02

Wat The Diver zegt :)

Zoek meteen een set met bvb memory, orthopedische kussens, zelfs ventilatie bestaat.
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

25 nov 2014 20:07

Allereerst weet ik niet hoe jou facelift stoelen er precies uitzien en wat de verschillen zijn met pre-facelift stoelen, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het gedaan heb.

Gezien ik een donker blauw lederen interieur heb in mijn pre-facelift, en deze vrijwel niet op het op het internet te vinden is, laat staan in de uitvoering die ik graag wil, heb ik ook zelf stoelverwarming ingebouwd (after-market).

Mijn stoelen zijn standaard stoelen (geen amg uitvoering of dergelijke), met 'Längsabspannung' > het stuk onder de kont en onderrug bestaat uit twee delen in de lengte gespannen met onder de benen en bij de bovenrug een leder over de gehele breedte. Zie voorbeeld:
Voorbeeld van stoel, niet de mijne ;)
Voorbeeld van stoel, niet de mijne ;)
w210_sitz.jpg (46.72 KiB) 1623 keer bekeken
In principe wordt het inbouwen afgeraden in verband met deze 'Längsabspannung' (De naad in het midden is apart gespannen met de rest van de zetel) en de dikte van het leder + schuim. De standaard matjes van waeco werken dan ook niet, en hebben bovendien een beperkte verwarmingscapaciteit.
Mijn keuze was gevallen op de Carboluxe Carbomesh 24 split S voor de zetel:
Carbomesh 24 split S
Carbomesh 24 split S
produkte-carbon-heizmatten-carbomesh-24-split-s-en.jpg (26.45 KiB) 1623 keer bekeken
En de 24 Split voor de ruglening, zonder dat brede extra vlak:
Carbomesh 24 split
Carbomesh 24 split
produkte-carbon-heizmatten-carbomesh-24-split-en.jpg (22.95 KiB) 1623 keer bekeken
Beiden in de light uitvoering zonder enige vorm van regeling, heel simpel + en - erop en gaan. In totaal een kleine 100W per zetel. Ik kan je verzekeren: dat wordt warm... :goedzo:
Overigens ook de losse matjes besteld zonder after-market schakelaar en kabelboom. Onder de streep een flink stuk goedkoper dan nieuw leder bestellen met ingenaaide stoelverwarming.

Aangesloten is het geheel aan de originele schakelaars met een originele kabelboom. De originele schakelaars regelen het vol en half vermogen stoken door PWM. (vandaar ook de keus voor de light uitvoering).

Betreffend montage:
Bij was het schuim niet vast gestikt aan het leder, hooguit aan een uiteinde, maar ingestoken tussen het leder en een stukje stof eronder. Ik kon dat er zo uittrekken. Daarna de matjes op het schuim plakken en terug tussen leer en stukje stof schuiven. Voor de benen zit er nog die brede lap, die kon ik zo op het schuim plakken, deze wat wel vastgenaaid, maar ook maar één kant. Alles is naar wens in te korten of stukken uit te snijden.

De matjes zijn aangesloten met de, uiteraard originele stekkers onder de zetel.
Mocht je andere vorm zetels hebben, dan durf ik niet te zeggen of het net zo 'makkelijk' is.

Tot zover het inbouw project. Mocht je een makkelijke kleur hebben kun je inderdaad ook MP of Ebay proberen. Mocht je opties missen kan dit een leuk moment zijn deze te retro fitten. Maar houd er rekening mee dat daar misschien nog meer bij komt kijken dan alleen een zetel (Memory, geventileerd (overigens zeldzame optie op een W210. Nog niet heel veel gezien))

Gr, Rene
Gebruikersavatar
einen stern
Berichten: 137
Lid geworden op: 13 okt 2012 07:55
Mercedes-Benz: W121 190 sedan 1958, W201 190, W201 190E 2.6, W213 200cdi, W906 sprinter 315cdi

25 nov 2014 23:10

Rene,

Hartelijk dank voor de info!

Mijn zetels zijn gelijk als op de afbeelding.

Zal van het weekend kijken of ik ook de "langabspannung" heb.

Wordt vervolgd!

Gr.

Stern
Plaats reactie