Geachte forum leden,
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
ik probeer uit te zoeken wat voor kleur lager schalen in mijn W201 2.5-16V blok moeten, heb het hele blok gedemonteerd, en kon in eerste instantie nergens kleurcodes vinden, tot ik echter goed ging kijken en Groene verf stippen tegen kwam op de krukas, (of dit nu blauw of geel geweest is, ik durf het niet te zeggen.)
echter goed meet gereedschap beschik ik ook nog niet, dit wil ik best aanschaffen maar hoop het eigenlijk zo te kunnen uit vinden en het te controleren met plastigage,
nu ben ik in WIS gaan rondzoeken en kwam ik op dit verhaal
OPEN AFBEELDING daar staat het uitleg van WIS : http://s30.postimg.org/qompowm1t/crank.jpg
die zegt als je krukas kleur blauw is (52) en je hebt 2 centerpunten markeringen in je carter dan is dat lagerschaal kleur geel (54)
maar als je krukas kleur geel is (54) en je hebt 2 centerpunten markering dan is dat nogsteeds lagerschaal kleur geel (54)
Lees ik dan dat schema verkeerd af of ben ik gewoon iets over het hoofd aan het zien ?
in mijn Carter staat bij alle 5 de lagerhuizen 2punt markeringen dus even van mijn manier uitgaand overal geel maar ik wil dit graag gecontroleerd hebben, door eventueel iemand die dit al eens eerder gedaan heeft.
nu kan ik over drijfstang lagers helemaal Niks terug vinden kwa kleur codes. al staan er wel Rode verf dotjes op de lagerschaal kapjes, echter vind ik door het hele blok rode verf dotjes.
ook in EPC kan ik bij krukas lagerschalen wel kiezen uit verschillende kleuren (Blauw 52, Geel 54, Rood 56)
maar bij de drijfstang lagers worden er maar 1 setje aangeboden zonder kleur.
hoor jullie mening graag bvd
wesley
W201 2.5-16V lagerschalen bepalen voor krukas en drijfstang
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
- Bijlagen
-
- Groene verf dotjes op de krukas, is dit nou geel of blauw geweest ?
- IMG_6661.JPG (203.07 KiB) 2218 keer bekeken
-
- rode kleur verf op de lagerschaal kapjes van de drijfstangen..
- IMG_66822.jpg (147.76 KiB) 2218 keer bekeken
-
- 5X groene verfdotjes, zou het toch geel zijn wat door de olie groen geworden is ? of is de kleur blauw verweerd naar groen?
- IMG_66832.jpg (193.5 KiB) 2218 keer bekeken
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik kan je probleem zo niet oplossen maar ik zou persoonlijk met zo'n klusje bij een revisiebedrijf binnen stappen denk ik. Daar het spul op laten meten en lagers laten bestellen.
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
Geachte Tom,
Dat is wel de meest makkelijkste optie voor handen, maar tevens ook de duurste, aangezien ik handig genoeg ben (al zeg ik zelf) en ik het erg leuk vindt om het ook zelf te doen met een beetje hulp van internet/forum geef ik niet op,
Dit onderwerp is voor mij alleen even een onduidelijke drempel omdat ik de instructie van WIS niet helemaal duidelijk vindt, en hoopte dat iemand hier een duwtje in de goede richting kon geven, en zolang het te controleren valt me plastigage,
Ook is het zo dat ik alle onderdelen voor de complete blok revisie al heb liggen op de drijfstang en krukas lagers na,
Hoor jullie graag
Gr.wesley
Dat is wel de meest makkelijkste optie voor handen, maar tevens ook de duurste, aangezien ik handig genoeg ben (al zeg ik zelf) en ik het erg leuk vindt om het ook zelf te doen met een beetje hulp van internet/forum geef ik niet op,
Dit onderwerp is voor mij alleen even een onduidelijke drempel omdat ik de instructie van WIS niet helemaal duidelijk vindt, en hoopte dat iemand hier een duwtje in de goede richting kon geven, en zolang het te controleren valt me plastigage,
Ook is het zo dat ik alle onderdelen voor de complete blok revisie al heb liggen op de drijfstang en krukas lagers na,
Hoor jullie graag
Gr.wesley
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik ben ook niet onhandig en heb ook wel eens een motor in elkaar gezet maar dit is wel belangrijk om in 1 keer goed te doen. Ben je eerste eigenaar? Gok van niet bij zo'n "oude" auto en de grote vraag is dan om te beginnen of de krukas nog origineel is. Of is daar eerder aan geslepen? Zonder goed meetgereedschap zou ik het niet gokken.
- 19016v
- Dealermedewerker
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 15 feb 2007 20:57
- Mercedes-Benz: W201 2.3-16; S211 E240; W169 A170; Bmw M5 e34; Yamaha R1;
- Locatie: Noord Brabant
als je de tekst leest staat dat er maar 1 kleur wordt geleverd als vervangingslagers voor de drijfstangen, dus dat is makkelijk.
en inderdaad als je twee markeringen hebt kom je altijd op de gele lagers uit zou ik zeggen.
(laten) meten van je krukas heeft geen nut denk ik, volgens mij zijn nergens in wis maten te vinden die bij de kleuren horen.
en inderdaad als je twee markeringen hebt kom je altijd op de gele lagers uit zou ik zeggen.
(laten) meten van je krukas heeft geen nut denk ik, volgens mij zijn nergens in wis maten te vinden die bij de kleuren horen.
toch maar liever naar de echte dealer ?
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
Tom, ik ben idd niet de 1ste eigenaar van de auto. maar aan de slijtage te zien van het blok is hij ook nog niet eerder ver open gemaakt zoals ik hem nu heb, de originele lagerschalen die er in zaten zijn eigenlijk nog helemaal niet versleten, maar omdat ik het blok in zijn geheel wilde reviseren doe ik ze toch vervangen,
de rede waarom ik dit blok reviseer is omdat hij toch wel wat olie verbruik had en hij weinig compressie meer had, klepsealtjes waren op. toen ik de Cilinder kop er af had vond ik de rest kleine moeite dacht ik.
uiteraard heb je volkomen gelijk betreft met meten is weten, alleen ik begreep de uitleg van WIS niet geheel met het uitlezen van de kleuren
ik kom hoe dan ook uit op GEEL voor de krukas lagers
en 19016V
je vertelt dat de vervangings- lagers voor de drijfstangen maar in 1 maat leverbaar zijn, wil dit zeggen dat deze lagers dan gewoon plug en play zijn of moet je voor deze lagers de krukas laten aanpassen zodat je lagers overeen komen met de drijfstang positie op de krukas.
sowieso ben ik van plan alles te controleren met plastigage zo dat ik volgens de maatvoering van WIS voldoende speling voor de oliefilm over houw
bedankt voor jullie reactie
Groet
Wesley
de rede waarom ik dit blok reviseer is omdat hij toch wel wat olie verbruik had en hij weinig compressie meer had, klepsealtjes waren op. toen ik de Cilinder kop er af had vond ik de rest kleine moeite dacht ik.
uiteraard heb je volkomen gelijk betreft met meten is weten, alleen ik begreep de uitleg van WIS niet geheel met het uitlezen van de kleuren
ik kom hoe dan ook uit op GEEL voor de krukas lagers
en 19016V
je vertelt dat de vervangings- lagers voor de drijfstangen maar in 1 maat leverbaar zijn, wil dit zeggen dat deze lagers dan gewoon plug en play zijn of moet je voor deze lagers de krukas laten aanpassen zodat je lagers overeen komen met de drijfstang positie op de krukas.
sowieso ben ik van plan alles te controleren met plastigage zo dat ik volgens de maatvoering van WIS voldoende speling voor de oliefilm over houw
bedankt voor jullie reactie
Groet
Wesley
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
- Mercedes-Benz: W463 G300D,
- Specialisatie: G-klasse/ W168
- Locatie: Arnhem
waarom zo'n risico nemen met de kans dat het een vastloper geeft?
met dit gegoochel kan het een hee dure grap worden.
krukas wegbrengen en laten slijpen, dit kan tot 3 onder/overmaten. je weet dan exact de maat met de goede lagerschalen.
bij draaiende delen geldt eigenlijk altijd, lagers en delen die op elkaar inlopen vervangen voor nieuwe delen.
en heb al redelijk veel motoren gereviseerd (van 1cli tot v12)
met dit gegoochel kan het een hee dure grap worden.
krukas wegbrengen en laten slijpen, dit kan tot 3 onder/overmaten. je weet dan exact de maat met de goede lagerschalen.
bij draaiende delen geldt eigenlijk altijd, lagers en delen die op elkaar inlopen vervangen voor nieuwe delen.
en heb al redelijk veel motoren gereviseerd (van 1cli tot v12)
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
Beste,
Bedankt voor je reactie,
Ik wil niet eigenwijs overkomen, elk van jullie opmerking waardeer ik, echter is de krukas lager plekken en de oude lagerschalen waren niet versleten of ingelopen of beschadigd, maar ik wilde ze toch vervangen omdat ik het blok toch zo ver open heb nu, dus om een onbeschadigde krukas af te slijpen klinkt me stiekem als zonder echte rede vlees verwijderen, wat je niet terug kan doen in de toekomst, ik zal anders toch de krukas gaan op meten, en een vastlopers zie ik niet snel gebeuren als je altijd na het monteren van de nieuwe lagerschalen de speling controleert met plastigage, dan kan ik zien of de olie film speling laag in tolerantie valt, en zit het toch goed lijkt mij ?
Heb het vandaag toevallig met mijn leraar over gehad (leraar auto/motorfiets technicus) die verklaarde me een beetje voor een appel, waarom zou je iets vervangen wat goed is, maar die zegt, als je lagers monteert die te groot zijn zeg even dat de krukas is afgeslepen naar rode lagers en je monteert blauwe lagers, dat je plastigage niks meet, en wanneer je te kleine lagers monteert, van een ongeslepen krukas met blauwe lagers en je monteert gele lagers, dat de krukas klem loopt, maar dit merk je dan snel genoeg want je kan de krukas niet meer draaien met de hand,
Ik snap jullie absoluut, maar zolang je altijd na controleert met plastigage zodat je de juiste speling maat over houdt, dan kan het toch eigenlijk niet fout gaan ?
Jullie mening hoor ik graag
Gr.wesley
Bedankt voor je reactie,
Ik wil niet eigenwijs overkomen, elk van jullie opmerking waardeer ik, echter is de krukas lager plekken en de oude lagerschalen waren niet versleten of ingelopen of beschadigd, maar ik wilde ze toch vervangen omdat ik het blok toch zo ver open heb nu, dus om een onbeschadigde krukas af te slijpen klinkt me stiekem als zonder echte rede vlees verwijderen, wat je niet terug kan doen in de toekomst, ik zal anders toch de krukas gaan op meten, en een vastlopers zie ik niet snel gebeuren als je altijd na het monteren van de nieuwe lagerschalen de speling controleert met plastigage, dan kan ik zien of de olie film speling laag in tolerantie valt, en zit het toch goed lijkt mij ?
Heb het vandaag toevallig met mijn leraar over gehad (leraar auto/motorfiets technicus) die verklaarde me een beetje voor een appel, waarom zou je iets vervangen wat goed is, maar die zegt, als je lagers monteert die te groot zijn zeg even dat de krukas is afgeslepen naar rode lagers en je monteert blauwe lagers, dat je plastigage niks meet, en wanneer je te kleine lagers monteert, van een ongeslepen krukas met blauwe lagers en je monteert gele lagers, dat de krukas klem loopt, maar dit merk je dan snel genoeg want je kan de krukas niet meer draaien met de hand,
Ik snap jullie absoluut, maar zolang je altijd na controleert met plastigage zodat je de juiste speling maat over houdt, dan kan het toch eigenlijk niet fout gaan ?
Jullie mening hoor ik graag
Gr.wesley
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7277
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik blijf erbij, ik zou het ook gewoon weg brengen. Laten meten, hoogstwaarschijnlijk laten slijpen en revisiebedrijf lagers laten leveren (dat MB het niet levert wil niet zeggen dat het niet te koop is). En bij slijpen halen ze er echt geen mm's af, ze zorgen er gewoon voor dat je weer met een "nieuw" oppervlak kunt beginnen (als zij dat nodig achten).
Dat je een goed draaiende motor niet open moet gaan maken ben ik het wel een beetje mee eens. Maar dat station is al voorbij inmiddels
Dat je een goed draaiende motor niet open moet gaan maken ben ik het wel een beetje mee eens. Maar dat station is al voorbij inmiddels
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
Beste tom.
goed draaiende motor was het niet, hehe anders was ik er helemaal niet aan begonnen, ik had op cyl 2 en 3 enorm veel compressie verlies op de klepzittingen en de klepsealtjes waren overleden, dus hij had toch een kop revisie nodig. maar omdat ik de motor steunen moest vervangen en ik bij 1 steun een bout niet los kreeg moest de hele inlaat galerij er af en toen had ik zo iets van ik vis de hele motor uit de auto en doe wel een motor revisie, ik wist ook niet hoe oud de distributie ketting was, heb geen historie van de auto, dus ik vindt het voor mijzelf ook prettig als ik weet hoe en wat er vernieuwd is. misschien voor me zelf en evt andere eigenaren (ik denk het niet) een soort van nieuwe onderhoud historie beginnen.
wederom bedankt voor jullie berichtjes.
goed draaiende motor was het niet, hehe anders was ik er helemaal niet aan begonnen, ik had op cyl 2 en 3 enorm veel compressie verlies op de klepzittingen en de klepsealtjes waren overleden, dus hij had toch een kop revisie nodig. maar omdat ik de motor steunen moest vervangen en ik bij 1 steun een bout niet los kreeg moest de hele inlaat galerij er af en toen had ik zo iets van ik vis de hele motor uit de auto en doe wel een motor revisie, ik wist ook niet hoe oud de distributie ketting was, heb geen historie van de auto, dus ik vindt het voor mijzelf ook prettig als ik weet hoe en wat er vernieuwd is. misschien voor me zelf en evt andere eigenaren (ik denk het niet) een soort van nieuwe onderhoud historie beginnen.
wederom bedankt voor jullie berichtjes.
- Jeroen
- Berichten: 25787
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ofwel had je de lagerschalen goed moeten markeren zodat je, na het constateren dat ze zo goed als nieuw zijn, ze precies zo had kunnen terug monteren als ze zaten, ofwel het wordt slijpen en nieuw. Een (goede) tussenweg is er niet.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
- Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
- Specialisatie: Technisch
Hallo,
Als ik dit allemaal lees, goed bedoelde adviezen maar dit soort lagers worden geleverd in de STD maat en dan oplopend met 25/1000 Inch al naar gelang het slijpen van de krukas.
In alle jaren dat ik krukassen heb geslepen en nieuwe lagers gemonteerd heb ik nog NOOIT van een bepaalde kleur gehoord, dus zou ik mij daarover eens extra laten informeren, trouwens lagers vervangen omdat je ze los heb gemaakt is GEEN overbodige luxe, denk er om dat je met een hamer even en tikje op de lager kap geeft om de eventuele spanning te neutraliseren, het hoeft geen LEL te zijn maar een korte tok en draai daarna met de momentsleutel voor de veiligheid nogmaals de bouten nog even aan.
Als je met plastic gauce gaat meten dan meet je ook de slijtage want een lager is opgebouwd vanaf een stalen lager schaal, een babbits lagering en een wit metaal oppervlakte.
Na gebruik is dat wit metaal oppervlakte vaak op sommige plekken verdwenen wat niet betekend dat het lager versleten is of kapot.
Kijk eens op de achterkant van de lager schalen en je ziet wat voor maat het kan zijn.
Daarbij denk aan de oliefilm die er tussen komt.
Succes,
Als ik dit allemaal lees, goed bedoelde adviezen maar dit soort lagers worden geleverd in de STD maat en dan oplopend met 25/1000 Inch al naar gelang het slijpen van de krukas.
In alle jaren dat ik krukassen heb geslepen en nieuwe lagers gemonteerd heb ik nog NOOIT van een bepaalde kleur gehoord, dus zou ik mij daarover eens extra laten informeren, trouwens lagers vervangen omdat je ze los heb gemaakt is GEEN overbodige luxe, denk er om dat je met een hamer even en tikje op de lager kap geeft om de eventuele spanning te neutraliseren, het hoeft geen LEL te zijn maar een korte tok en draai daarna met de momentsleutel voor de veiligheid nogmaals de bouten nog even aan.
Als je met plastic gauce gaat meten dan meet je ook de slijtage want een lager is opgebouwd vanaf een stalen lager schaal, een babbits lagering en een wit metaal oppervlakte.
Na gebruik is dat wit metaal oppervlakte vaak op sommige plekken verdwenen wat niet betekend dat het lager versleten is of kapot.
Kijk eens op de achterkant van de lager schalen en je ziet wat voor maat het kan zijn.
Daarbij denk aan de oliefilm die er tussen komt.
Succes,
Laatst gewijzigd door Pakeha0316 op 19 nov 2014 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cloudini
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 20 jan 2011 20:50
- Mercedes-Benz: 190 2.5-16v EVO II, C63 AMG
- Specialisatie: Monteur
- Locatie: zuid-holland
Als ik het schema uit de foto uit de eerste post bekijk (zie link)
Kom ik uit op gele lagers,
Als ik nou een setje bestel en ik monteer ze en meet de speling op met plastigage, en hij valt binnen tolerantie maten
Is dat dan nog onjuist, dit kan toch gewoon ?
Het is trouwens nooit zo dat de krukas direct contact maakt met het lager zelf er zit altijd een olie film laag tussen
Groet
Wesley
Ps, lagers bestel ik gewoon bij Mercedes
Kom ik uit op gele lagers,
Als ik nou een setje bestel en ik monteer ze en meet de speling op met plastigage, en hij valt binnen tolerantie maten
Is dat dan nog onjuist, dit kan toch gewoon ?
Het is trouwens nooit zo dat de krukas direct contact maakt met het lager zelf er zit altijd een olie film laag tussen
Groet
Wesley
Ps, lagers bestel ik gewoon bij Mercedes
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
- Mercedes-Benz: W463 G300D,
- Specialisatie: G-klasse/ W168
- Locatie: Arnhem
ik zie het nog steeds als onnodig werk, het meten.
laat je krukas opmeten, is het niet meer rond of aan de std maat, dan laat je hem slijpen. er gaat maar 0,25 mm af (diameter)
maar meten met dat spul is onzin ( bij een oude deutz-motor moet je het doen om je pakking te bepalen voor de bussen)
lagerschalen monteren en net wat Pakeha0316 zegt, een tik erop, bouten moeten op moment, hoofdaslagerbouten vinden het niet fijn om extra los en vast gedraaid te worden. alles monteren, en met de eerste stap op moment draaien, draait de krukas netjes rond zonder zwaar punt, dan is het 99% al goed. (wel alles rijkelijk in-olieen.
gr
laat je krukas opmeten, is het niet meer rond of aan de std maat, dan laat je hem slijpen. er gaat maar 0,25 mm af (diameter)
maar meten met dat spul is onzin ( bij een oude deutz-motor moet je het doen om je pakking te bepalen voor de bussen)
lagerschalen monteren en net wat Pakeha0316 zegt, een tik erop, bouten moeten op moment, hoofdaslagerbouten vinden het niet fijn om extra los en vast gedraaid te worden. alles monteren, en met de eerste stap op moment draaien, draait de krukas netjes rond zonder zwaar punt, dan is het 99% al goed. (wel alles rijkelijk in-olieen.
gr