638 vito stationair niet ok

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

21 nov 2014 12:57

Beste Bosana,

Dat geeft de burger iig moed! ;-) Bedankt, de garagehouder heeft het idee dat ze niet zo vuil zijn en adviseerde daarom juist een volle tank. Als dit niet lukt dan ga ik zeker jou methode uitproberen. Ik zal dan een extra lange rit inplannen met veel snelweg. :)

Overigens blijven andere tips welkom
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

16 feb 2015 14:44

Ok, daar ben ik weer.

Gedaan en hij lijkt stationair wat mooier te lopen. Echter het probleem van schudden bij het intrappen van de rem tijdens stilstand is niet minder. Morgen ga ik naar een dieselspecialist die bij het aanhoren van de klacht gelijk op de motorsteunen kwam(iets wat ik zelf al vanaf het begin vermoed en bij de garagehouder neerlegde). Het schijnt dat de motor kantelt tijdens het remmen en vandaar dan het probleem kan geven bij versleten steunen.

Morgen meer hierover. Weet iemand wat het vervangen van motorsteunen bij een vito 638 ongeveer kost?
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

12 mar 2015 20:34

Update

Voorste motorsteun vervangen. Zag er niet super versleten uit maar was wel erg soepel vergeleken met de nieuwe.

Resultaat is helaas dat het trillen veel heviger is. Nu de achterste ook op stapel. Daarna is het idee om het tweede massa vliegwiel te inspecteren. Het niet helemaal lekker stationair lopen komt ook weer wat terug. :? Ik hoop maar dat we het op kunnen lossen :$
Gebruikersavatar
BosanacAD
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:24
Mercedes-Benz: momenteel even een jaguar
Specialisatie: Rijden
Locatie: Aan de kust

12 mar 2015 20:48

klinkt allemaal waarschijnlijk erger dan dat het is denk ik hoor. Vliegwiel is nooit fijn houd dat in de gaten, maar het belangrijkste, hoe is je motor? de injectoren?

weet wel dat dit sterke motoren zijn die veel kunnen uithouden, een beetje zorg en liefde geven af en toe dan houden ze het lang vol :goedzo:
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

16 mar 2015 10:38

BosanacAD schreef:klinkt allemaal waarschijnlijk erger dan dat het is denk ik hoor. Vliegwiel is nooit fijn houd dat in de gaten, maar het belangrijkste, hoe is je motor? de injectoren?

weet wel dat dit sterke motoren zijn die veel kunnen uithouden, een beetje zorg en liefde geven af en toe dan houden ze het lang vol :goedzo:
Ik geef hem iedere dag een knuffel maar merk niet echt dat hij het daar beter op doet. ;)

Hij gaat zo weer naar de garage en ik hoop dat als ik hem over een paar dagen op kan halen dat hij het goed doet.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

26 mar 2015 15:05

update zoals ik beloofd had:

Beide motorsteunen vervangen, alsook het vliegwiel en de koppeling. Het trillen is absoluut minder neemt ook niet toe tijdens remmen, maar is ook niet helemaal weg. Vooral het stuur trilt meer dan dat ik gewend was met mijn oude motor. Ik ga dit maar proberen te accepteren ben er even klaar mee.
Gebruikersavatar
BosanacAD
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:24
Mercedes-Benz: momenteel even een jaguar
Specialisatie: Rijden
Locatie: Aan de kust

03 apr 2015 19:51

dat heeft best wat gekost denk ik. je kan het ook zo bekijken, als de auto je van a tot b brengt is het goed, beetje trillen of iets kan je mee leven het is tenslotte een busje en niet een s klasse. plus de auto is op leeftijd dus dat is allemaal normaal, zou er maar niet teveel over inzitten en gewoon de auto gebruiken voor wat het is, om op je bestemming te komen. succes ermee.
Gebruikersavatar
Wieger
Berichten: 715
Lid geworden op: 14 okt 2013 10:41
Mercedes-Benz: W169 A200; W906 313cdi; W906 314cdi; W639 113cdi; W639 cdi 3.0
Locatie: Westerkwartier (Gr.)

04 apr 2015 11:09

aduati schreef:Vooral het stuur trilt meer dan dat ik gewend was met mijn oude motor.
Mijn broer had met zijn V-klasse ook last van een trillend stuur (vooral rond de 70/80 Km/u), dit bleek uiteindelijk van een canvasbreuk in een van de achterbanden te komen.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

17 apr 2015 09:57

Inmiddels ben ik voor een second opinion bij Carrec geweest. Vrienden van mij vonden het huidige trillen van de motor toch ook echt onacceptabel.

Om niet op gevoel af te gaan maar op expertise dus een second opinion. Hier wordt toch ook echt gezegd dat het trillen stationair echt teveel is, met het risico van snelle slijtage van wederom het tweede massavliegwiel.

Een beetje trillen is niet erg maar het is meer dan een beetje.

Carrec stelt voor om de verstuivers te testen en als daar niets uitkomt de brandstofpomp. Ik wist niet dat het daar ook aan kon liggen.

Ik hoop dat ik er met de garagehouder uit ga komen. Wordt vervolgd dus.

Overigens ontdekte zij ook nog een kapotte olieslang van de turbo en een forse bonk op de aandrijflijn + speling op een aandrijfaslager en de motor komt niet volledig op temperatuur. Al met al de moeite waard dus zo'n second opinion. Ik heb er wel een punthoofd van inmiddels. :'(
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

17 apr 2015 10:11

BosanacAD schreef:klinkt allemaal waarschijnlijk erger dan dat het is denk ik hoor. Vliegwiel is nooit fijn houd dat in de gaten, maar het belangrijkste, hoe is je motor? de injectoren?

weet wel dat dit sterke motoren zijn die veel kunnen uithouden, een beetje zorg en liefde geven af en toe dan houden ze het lang vol :goedzo:

Die injectoren zijn volgens de garagehouder goed en de afgelopen 9 maanden beweert hij dus dat het daar niet aan kan liggen. Vandaar de motorsteunen en het tweede massavliegwiel. Maar nu blijkt dat het wel degelijk mogelijk is dat het de verstuivers zijn of de brandstofpomp. De logische volgorde van onderzoek was dus geweest eerst motor controleren en dan de rest. Nu is er aan symptoombestrijding gedaan vind ik. Dat doe je normaal pas als je zeker weet dat het de motor niet kan zijn. Tja, meten is weten maar ik ben een leek en als een garagehouder mij zegt dat het niet kan dan ga ik er vanuit dat het klopt, ik heb herhaaldelijk gevraagd of hij het wel echt zeker wist... :(
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 apr 2015 12:28

Dat is ook weer niet helemaal waar, kapotte motorsteunen zorgen wel degelijk voor zware comfortklachten (trillen, schudden) zonder dat er iets mis is met de motor.
Logboek S500.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

18 sep 2015 14:59

plorie schreef:Dat is ook weer niet helemaal waar, kapotte motorsteunen zorgen wel degelijk voor zware comfortklachten (trillen, schudden) zonder dat er iets mis is met de motor.
Dat geloof ik wel maar in mijn geval ligt het daar dus niet aan. Inmiddels accepteer ik het trillen maar, ik heb nog wel 250 euro eruit kunnen slepen. Hij blijft iig rijden tot nog toe. Wie weet komt er ooit bij toeval een oplossing.

De hypothese is iig dat de sloopmotor opgevoerd was/is en dat daardoor mijn vito stationair trilt.
Plaats reactie