638 vito stationair niet ok

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

11 nov 2014 16:27

Beste Allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik een ruilmotor in mijn vito campertje laten zetten. Sindsdien loop hij stationair niet helemaal lekker. Hij valt niet stil maar loopt niet gelijkmatig.

Ook gaat de motor heftig trillen als ik in stilstand op de rem sta, dus bv voor een stoplicht. Echt hard, het stuur trilt bijna uit mijn handen.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik ben al 4x terug geweest naar het garagebedrijf. Daar komen ze niet verder dan iets van een "goedje" in de tank te gooien. Waarschijnlijk een vermoeden vwb de verstuivers??? Zijn het wellicht 2 verschillende problemen?

Alvast bedankt voor jullie aandacht.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

14 nov 2014 10:31

Is er niemand hier met dezelfde ervaring?

Ik wil dit probleem namelijk opgelost hebben en kom zo helaas niet verder. :$
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

14 nov 2014 10:58

is dit probleem meteen gekomen na t plaatsen van de ruilmotor

zit er garantie op de ruilmotor?
greetings Evan
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

14 nov 2014 16:15

mbsec500 schreef:is dit probleem meteen gekomen na t plaatsen van de ruilmotor

zit er garantie op de ruilmotor?
Ja, direct erna. Ik heb het gelijk gezegd toen ik hem opgehaald heb. Ook garantie. Het euvel heeft al wat wrevel tussen de garagehouder en mij opgewekt. Gelukkig is dat inmiddels weer wat uit de wereld geholpen. Maar het probleem echter niet.

Daarnet weer geweest trouwens. Hij komt er ook niet uit. We dachten eventueel de vacuümpomp, maar de rem ingetrapt zonder dat de vacuumslang aangesloten was en hetzelfde getril deed zich voor.

Weer een spulletje in de tank gegooid in de hoop dat hij iig stationair wat lekkerder gaat lopen. Nu nog niet iig, maar ik zal het spul maar weer een kans geven.

Ik denk toch dat ik naar een specialist moet ofzo. Het is dus en stationair niet lekker lopen en een verslechtering door erbij op de rem te trappen. Het trillen is dan echt niet normaal. Of het 1 of twee problemen zijn?? ik weet het niet.

Ik hoop nog steeds dat iemand dit herkend. Overigens heb ik internet al afgespeurd maar volgens de garagehouder is het niet de ophanging(wat ik tegen was gekomen als optie)omdat hij tijdens het rijden prima rijdt.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

14 nov 2014 20:28

Is het een CDI of nog een oude 638 met lijnpomp?
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

15 nov 2014 12:08

Johan Turbo schreef:Is het een CDI of nog een oude 638 met lijnpomp?
Beste Johan,


het is geen cdi, het is een Mercedes Vito 638 uit 1998, 110 td. Ik heb even opgezocht wat een lijnpomp is, ik heb er namelijk geen verstand van maar ik ga ervan uit dat die erin zit gezien ik geen cdi heb?

Alvast bedankt voor je reactie

ps. Het toerental hoger zetten had geen effect op het trillen, ergo dan is het in het algemeen nog erger. Wat dan wel scheelt is dat het verschil tussen stationair trillen zonder op de rem te trappen en met de voet op de rem minder groot is. Echter dan erger ik me dus nog meer. :$
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

15 nov 2014 21:14

Dan vrees ik dat het probleem in de regelaar van de pomp zit. Indertijd waren er ook die stilvielen als de airco opstond en je aan het stuur draaide. De dempingsrubbers in de regelaar slijten uit. Diessespecialisten die een pomp kunnen herstellen worden zeldzaam.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

16 nov 2014 11:09

Johan Turbo schreef:Dan vrees ik dat het probleem in de regelaar van de pomp zit. Indertijd waren er ook die stilvielen als de airco opstond en je aan het stuur draaide. De dempingsrubbers in de regelaar slijten uit. Diessespecialisten die een pomp kunnen herstellen worden zeldzaam.
Beste Johan,


Zoals ik schreef heb ik er een ruilmotor in laten zetten. Kan het zijn dat deze pomp beter afgesteld moet worden? Wat zou het ongeveer kosten om hem te vervangen? Kan het kwaad als ik hiermee rij?

Sorry voor de vragen maar ik stond deze zomer stil in het buitenland en ik wil voorkomen dat ik weer een motor in elkaar draai. :$
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

18 nov 2014 22:33

In panne vallen gaat hij volgens mij niet doen.
Een ruilmotor met een niet gereviseerde pomp lijkt mij niet echt kosjer.
Kan je het revisiebedrijf niet bewegen om er iets aan te doen? desnoods de pomp van jouw originele motor overbouwen.
Van de prijs heb ik echt geen idee. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik zulke herstellingen liet doen in onze werkplaats.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

19 nov 2014 12:39

Johan Turbo schreef:In panne vallen gaat hij volgens mij niet doen.
Een ruilmotor met een niet gereviseerde pomp lijkt mij niet echt kosjer.
Kan je het revisiebedrijf niet bewegen om er iets aan te doen? desnoods de pomp van jouw originele motor overbouwen.
Van de prijs heb ik echt geen idee. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik zulke herstellingen liet doen in onze werkplaats.
Sorry, ik bedoel een "sloopmotor", daar heb ik nu wel spijt van maar scheelde zo'n 4000euro dus ja. :$

Wat mij blijft verbazen is het feit dat het erger wordt als je de rem indrukt. Kan jij dat uitleggen of iemand anders? iK twijfel namelijk toch ook aan de motorsteunen omdat ik dat regelmatig terug lees op fora als het gaat over deze klacht.

Het lijkt mij zo onlogisch dat als het de pomp is dat hij het erger gaat doen door op de rem te gaan staan. Lekenlogica waarschijnlijk. ;)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 nov 2014 14:14

Dan is blijkbaar de terugslagklep naar je rembekrachtiger niet fris meer.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
BosanacAD
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:24
Mercedes-Benz: momenteel even een jaguar
Specialisatie: Rijden
Locatie: Aan de kust

19 nov 2014 14:51

heb zelf ook dit probleem bij mijn w638 cdi. heb op een kwart tank 2x flesje injectorcleaner gegooid van dit merk http://ecx.images-amazon.com/images/I/3159RWMiMdL.jpg.

hoort eigenlijk op halve tank een flesje maar heb het op kwart tank dubbele dosis gedaan. auto loopt veel beter en trilt nog wel een beetje maar stukken minder, rookt ook niet meer zoals eerst en de stank als de airco aan staat die de auto in word geblazen is ook grotendeels weg, soms merk je er iets van. probleem is dus niet 100% maar nu is het te doen.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

20 nov 2014 19:36

plorie schreef:Dan is blijkbaar de terugslagklep naar je rembekrachtiger niet fris meer.
Beste plorie, kan je uitleggen wat voor effect dat heeft. Remmen doet hij namelijk nog goed. De garagehouden heeft de vacuumslang eraf gehaald en toen de rem ingetrapt ook toen was er meer trilling. Daarmee zegt hij dat het de vacuümpomp niet is .


BosanacAD schreef:heb zelf ook dit probleem bij mijn w638 cdi. heb op een kwart tank 2x flesje injectorcleaner gegooid van dit merk http://ecx.images-amazon.com/images/I/3159RWMiMdL.jpg.

hoort eigenlijk op halve tank een flesje maar heb het op kwart tank dubbele dosis gedaan. auto loopt veel beter en trilt nog wel een beetje maar stukken minder, rookt ook niet meer zoals eerst en de stank als de airco aan staat die de auto in word geblazen is ook grotendeels weg, soms merk je er iets van. probleem is dus niet 100% maar nu is het te doen.
Er zit nu zoiets in mijn tank, ik weet niet welk merk(garagehouder heeft het erin gedaan), voor de tweede maal. Ik wacht het nog even af wat dat doet maar ik vrees dat het niet afdoende is. Ook blijft het raar dat als de motor koud is het niet speelt, pas na zo'n 5 a 10 minuten rijden start het en het wordt erger naarmate de motor warmer is??

Bedankt voor het meedenken alvast.
aduati
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:02
Mercedes-Benz: vito 638

20 nov 2014 19:38

Ik vraag me ook nog even af of de rem op nog een andere wijze is verbonden dan alleen met de vacuümpomp? Want als dat zo is dan zou je zeggen dat het in dat systeem moet zitten aangezien het ook gebeurt als de vacuumslang van de remmen af is.
Gebruikersavatar
BosanacAD
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 sep 2013 13:24
Mercedes-Benz: momenteel even een jaguar
Specialisatie: Rijden
Locatie: Aan de kust

20 nov 2014 21:32

aduati schreef: Er zit nu zoiets in mijn tank, ik weet niet welk merk(garagehouder heeft het erin gedaan), voor de tweede maal. Ik wacht het nog even af wat dat doet maar ik vrees dat het niet afdoende is. Ook blijft het raar dat als de motor koud is het niet speelt, pas na zo'n 5 a 10 minuten rijden start het en het wordt erger naarmate de motor warmer is??

Bedankt voor het meedenken alvast.

Zoiets werkt niet gelijk. Ik heb dan die 4 dubbele dosis erin gegooit en er totdat de tank leeg is mee gereden (ongeveer 200km, waarvan 150 snelweg)

Auto is werkelijk uit de dood opgestaan. was eerst echt een ramp en verwachtte grote kosten. Nu loopt de motor een stuk rustiger. Heb dit probleem nog maar vorige week gehad dus het is ook recent bij mij. Ik zou ermee gaan rijden even op de snelweg, sommige zeggen dat je het beste dubbele dosis erin kan gooien en dan "flink moet gaan blazen" , dus of even hard rijden of in zn 3 , wat jij maar wilt.

Heeft bij mij goed geholpen :goedzo:
Plaats reactie