W203 C320 Secundaire Luchtpomp ?
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
Heren/ Dames experts,
1) Waarvoor dient de secundaire luchtpomp
( zie foto )
Deze pomp zit op de voorkant van het blok,
kan even geen foto vinden van het blok
2) hoe wordt deze aangestuurd ?
of draait deze permanent ?
Ik heb een foutmelding P0410 die naar deze pomp verwijst.
deze foutmelding is te wissen, maar de foutmelding komt na
een tijd weer terug.
alvast dank voor de informatie.
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
- Specialisatie: Techniek
- Locatie: Culemborg
- Contacteer:
De secundaire luchtpomp blaast externe lucht in na de verbranding om de emissie omlaag te krijgen na een koude start. Waarschijnlijk zal je ook alleen op dat moment een foutmelding op dit onderdeel krijgen. Als je de foutcode kan uitlezen, kan je de pomp misschien ook aansturen en zo testen of deze goed functioneert.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
He Jarno,
dank je voor jouw antwoord.
vreemd genoeg komt de foutmelding na een rit van pakweg 20 km ( althans, da's een aantal keren voorgekomen )
Deze storing is zowel door een "Star diag" gebruiker uitgelezen ( maar verder niks mee gedaan )
alsook met een universeel uitlees app. ( garage ).
De Mercedes specialist gaf aan dat de pomp vervangen moest worden,
heb deze dan ook door een gebruikte vervangen ( met lage km stand ), maar melding blijft.
Ik heb net op het forum nog iets gelezen, naar aanleiding van P0410...
bij koude start klinkt het ook, alsof er een lek is in de uitlaat.
Kan het zijn, dat één van de vacuum klepjes, naast de secundaire pomp daar debet aan zijn ??
Geen idee of die ook in enig verband staan met de secundaire pomp ???
fijne avond verder.
dank je voor jouw antwoord.
vreemd genoeg komt de foutmelding na een rit van pakweg 20 km ( althans, da's een aantal keren voorgekomen )
Deze storing is zowel door een "Star diag" gebruiker uitgelezen ( maar verder niks mee gedaan )
alsook met een universeel uitlees app. ( garage ).
De Mercedes specialist gaf aan dat de pomp vervangen moest worden,
heb deze dan ook door een gebruikte vervangen ( met lage km stand ), maar melding blijft.
Ik heb net op het forum nog iets gelezen, naar aanleiding van P0410...
bij koude start klinkt het ook, alsof er een lek is in de uitlaat.
Kan het zijn, dat één van de vacuum klepjes, naast de secundaire pomp daar debet aan zijn ??
Geen idee of die ook in enig verband staan met de secundaire pomp ???
fijne avond verder.
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Die pomp mag maar even lopen bij een koude start, ongeveer 20-30 seconden. Die dingen zijn erg hoogtoerig, je hoort ze dan ook goed als ze lopen. In mijn SLK zit er ook een en een bekend probleem daarbij is het relais dat de pomp aanstuurt. Dat wil wel eens niet meer openen waardoor die pomp dan blijft lopen en gegarandeerd naar z'n grootje is. Je zou ook nog eens kunnen proberen dat relais te vervangen, zit in de SAM onder je motorkap.
Em misschien heb je hier http://www.crossfireforum.org/forum/tsb ... ion-4.html nog iets aan.
Is van een Chrysler Crossfire maar daar ligt dezelfde motor als bij die van jou, met exact dezelfde onderdelen dus.
Em misschien heb je hier http://www.crossfireforum.org/forum/tsb ... ion-4.html nog iets aan.
Is van een Chrysler Crossfire maar daar ligt dezelfde motor als bij die van jou, met exact dezelfde onderdelen dus.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
Kun je het systeem van de secundaire luchtpomp trouwens ook uitschakelen door bv de zekering te trekken, zonder
een foutmelding te krijgen ???
( gok erop van niet, maar ja vraag het toch even )
een foutmelding te krijgen ???
( gok erop van niet, maar ja vraag het toch even )
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
even vraagje aan de experts...
het relais wat deze luchtpomp aanstuurt, heeft deze het artikel nr : A 002 542 26 19
Als ik kijk, op het forum is het een relais met een grijze "kap" ..
via google kom ik ze tegen met zwarte kap...( wel met duidelijk dit nr erop )
zie ze met "made in China" en "made in Spain" ook beide met een doosje.
ben gewoon wat aan het uitzoeken
enig idee wat het via de dealer kost ?
thanks
het relais wat deze luchtpomp aanstuurt, heeft deze het artikel nr : A 002 542 26 19
Als ik kijk, op het forum is het een relais met een grijze "kap" ..
via google kom ik ze tegen met zwarte kap...( wel met duidelijk dit nr erop )
zie ze met "made in China" en "made in Spain" ook beide met een doosje.
ben gewoon wat aan het uitzoeken
enig idee wat het via de dealer kost ?
thanks
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Geen idee wat het bij de dealer kost. Het is gewoon een Hella relais. Dat ding was bij mij ook stuk, waarschijnlijk contacten ingebrand. Gebruik er nu dit voor http://www.auto-onderdelen-totaal.nl/on ... eel-relais , werkt prima. Kan ook een hoger amperage aan dan wat er eerst in zat. Verder zijn de specs hetzelfde als origineel Mercedes, alleen een stuk goedkoper denk ik. Typenr van Hella is trouwens hetzelfde als wat er bij het oude op stond onder het Mercedes onderdeelnr. Mercedes koopt die dingen ook gewoon bij Hella in.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
bij d'n dealer kost het relais 20 euro...
Ik heb het relais er nog niet uitgetrokken, dus heb geen idee welke pinnen eronder steken,
wel gezien dat die origineel zo'n 40 amp. zijn.
( heb wel natuurlijk de plaatjes gezien...)
Maar thanks voor de tip
geen idee of het relais defect is,
bij uitlezen met star kwam naar voren dat secundaire pomp niet goed is,
maar hij vermoed dat de aansturing het probleem is, de pomp werkt
en heb ook een andere geplaatst.
Toch gaat soms het oranje lampje branden en bij uitlezen met universeel app. komt P0410 naar voren.
Bij koude motor klinkt het, alsof de uitlaat lek is...dat zou aangeven dat de pomp wel werkt ( heb ik hier gelezen )
ga dus het relais en de zekering nog eens wisselen...( ook tip die ik hier gelezen heb )
Ik heb het relais er nog niet uitgetrokken, dus heb geen idee welke pinnen eronder steken,
wel gezien dat die origineel zo'n 40 amp. zijn.
( heb wel natuurlijk de plaatjes gezien...)
Maar thanks voor de tip
geen idee of het relais defect is,
bij uitlezen met star kwam naar voren dat secundaire pomp niet goed is,
maar hij vermoed dat de aansturing het probleem is, de pomp werkt
en heb ook een andere geplaatst.
Toch gaat soms het oranje lampje branden en bij uitlezen met universeel app. komt P0410 naar voren.
Bij koude motor klinkt het, alsof de uitlaat lek is...dat zou aangeven dat de pomp wel werkt ( heb ik hier gelezen )
ga dus het relais en de zekering nog eens wisselen...( ook tip die ik hier gelezen heb )
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 dec 2019 20:51
- Mercedes-Benz: W164
Hoi Erka,
Hoe is het probleem met de foutcode P0410 nu uiteindelijk opgelost?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn W164.
Lampje van motormanagement licht steeds op na ongeveer 50 tot 100km te hebben gereden.
Uitlezen geeft foutcode P0410.
Nu 3 keer gereset en steeds hetzelfde probleem na ongeveer 50 tot 100km.
Ik heb het idee dat het niet aan de luchtpomp ligt, dan zou normaliter meteen het motormanagmentlampje gaan branden.
Ik denk eerder aan relais of iets.
Zou jij me precies kunnen zeggen hoe het probleem bij jou is opgelost?
Alvast bedankt.
Grt William
Hoe is het probleem met de foutcode P0410 nu uiteindelijk opgelost?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn W164.
Lampje van motormanagement licht steeds op na ongeveer 50 tot 100km te hebben gereden.
Uitlezen geeft foutcode P0410.
Nu 3 keer gereset en steeds hetzelfde probleem na ongeveer 50 tot 100km.
Ik heb het idee dat het niet aan de luchtpomp ligt, dan zou normaliter meteen het motormanagmentlampje gaan branden.
Ik denk eerder aan relais of iets.
Zou jij me precies kunnen zeggen hoe het probleem bij jou is opgelost?
Alvast bedankt.
Grt William
-
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 22 apr 2006 18:56
- Mercedes-Benz: Clk 200 compressor
- Locatie: Overijssel
Bij mij was code 410 gewoon een lek slangetje die door een monteur bij onderhoud per ongeluk onder een boutje gedraaid was.
Bij een m271word ook zoiets gebruikt om de motor sneller op temperatuur te krijgen(is een iets ander systeem maar code is hetzelfde).
Mvrg Tonnie
Bij een m271word ook zoiets gebruikt om de motor sneller op temperatuur te krijgen(is een iets ander systeem maar code is hetzelfde).
Mvrg Tonnie
- W204Avantgarde
- Berichten: 4072
- Lid geworden op: 01 nov 2007 22:09
- Mercedes-Benz: C63s Amg, GLC250, W246 B200, Vito 447
- Specialisatie: Mercedes-Benz & Smart
- Locatie: Noord Limburg
Vacuum traject controleren, bij het vervangen van de luchtpomp dient ook het relaitje en de 40a zekering (die meestal stuk is) vervangen te worden.
- Schroef
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 30 jan 2016 21:07
- Mercedes-Benz: W203/C180
- Locatie: Amstelveen
Sneaky Pete schreef: ↑04 nov 2014 22:20 Die pomp mag maar even lopen bij een koude start, ongeveer 20-30 seconden. Die dingen zijn erg hoogtoerig, je hoort ze dan ook goed als ze lopen. In mijn SLK zit er ook een en een bekend probleem daarbij is het relais dat de pomp aanstuurt. Dat wil wel eens niet meer openen waardoor die pomp dan blijft lopen en gegarandeerd naar z'n grootje is. Je zou ook nog eens kunnen proberen dat relais te vervangen, zit in de SAM onder je motorkap.
Em misschien heb je hier http://www.crossfireforum.org/forum/tsb ... ion-4.html nog iets aan.
Is van een Chrysler Crossfire maar daar ligt dezelfde motor als bij die van jou, met exact dezelfde onderdelen dus.
Die van mij loopt 44.91 seconden bij een buitentemperatuur van 12 graden Celsius
Is inderdaad bedoeld om zuurstof bij de uitlaatgassen te mengen om zo de temperatuur op te jagen en de katalysator zsm op bedrijfstemperatuur te krijgen.
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 jul 2012 18:34
- Mercedes-Benz: S 350 benzine automaat
- Specialisatie: Digitale TV.
- Locatie: Hoensbroek
Secundaire luchtpomp is alleen voor koude motor. Om de kat zsm op temperatuur te krijgen. Bij mijn w220 is het relais eens blijven plakken. Pomp dus defect rook onder motorkap. Koolborstels finaal eruit gebrand. Pomp kun je eenvoudig testen. Relais eruit, auto op kontakt en maakcontacten door verbinden. Geluid kan niet missen. Mijn advies, relais om de 5 jaar vervangen. Heb je een benz met luchtvering dan ook dat relais vervangen. Kosten samen maar een paar tientjes.