Hallo,
heb enkele weken geleden mijn A200CDI met 7G-DCT in ontvangst mogen nemen.
Deze is sinds medio 2014 niet langer uitgerust met de 1.8 motor, maar met de 2.1 die ook in de A220cdi ligt. Ik ging er dus vanuit dat ik me echt een wagen met een 'bonusmotor' had aangeschaft
Echter wanneer ik info vraag om het ding wil laten tunen, kreeg ik waarden van +-170pk en 380Nm meegedeeld, daar waar de A220Cdi naar 200pk/420Nm kan. Leek mij vreemd, aangezien ik er vanuit ging dat dit twee identieke motoren waren en aldus tuning dezelfde resultaten zou opleveren..
Volgens één van de tuners waar ik navraag deed, ligt het misschien omdat ze in de 'nieuwe' A200cdi, wel dezelfde 2.1 motor hebben gelegd, maar waarschijnlijk met de brandstofpomp en injectoren van de vorige 1.8 motor (wegens stock).
Bij de A200Cdi met 4-matic ligt er dan wél een 'gewoon 'gedowntunede' versie van de A220CDI in.
Bij de GLA200cdi zou er dan by default een 2.1 uit de GLA220cdi liggen, regarless of 4-matic
Kan iemand dit bevestigen?
Het is jammer natuurlijk een beetje jammer dat je met een nieuwe 2.1 in het vooronder, nu toch nog slechts de zelfde waarden als de oude 1.8 kan halen..
Groet Thomas.
W176 - chiptuning; motorisch verschil tss A200CDI en A220CDI
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Ik begrijp dat je dus bewust een 'kleinere' variant hebt aangeschaft met het voornemen hem met tuning 'bij te trekken'? Misschien niet zo'n slimme move.
Het onderstaande komt uit wikipedia en laat zien dat de OM651 er in twee varianten is.
De 2.2 en de 1.8 versie. Alhoewel ze feitelijk het zelfde motor type hebben is het blok verschillend agv een andere cillinderinhoud. Dit gerealiseerd door een kortere slag (Langere drijfstangen?). Op basis hiervan ben ik hoe dan ook al de mening toegedaan dat je met tuning (ik neem aan OBD2) niet hetzelfde resultaat krijgt als bij de grote OM651.
Der Hubraum beträgt 1796 cm³ oder 2143 cm³ mit einer Bohrung von 83 mm und einem Hub von 83 oder 99 mm, bei einem Zylinderabstand von 94 mm. In der 2,2-Liter-Version (mit Pleuellänge 143,55 mm) ist der Motor viel langhubiger ausgelegt als der Vorgänger, was im Hinblick auf einen höheren Spitzendruck günstig ist. Die Verdichtung ist mit 16,2:1 etwas niedriger als beim Vorgänger.
Wat nu ironisch is aan het verhaal, er is heel kort een A200 Blue Efficiency geweest met 1595m3 inhoud. Dit is volgens mij de OM607. Die kon je op papier op wel 199 PK krijgen. Echter door emissie eisen hebben ze deze gekilled voor de 200.
Uiteraard is chiptuning helemaal voor eigen risico en kan je MB natuurlijk niet aanspreken op de niet-tunebaarheid van hun producten en relatie tot het door jouw gewenste resultaat.
Daarnaast wil ik je er op wijzen dat OBD2 tuning soms lelijk kan aflopen. Mercedes heeft veel van haar ECU's (Delphy) gecodeerd. Als een onbekwame tuner met veel bravour het klusje even denkt te klaren en hij kraakt je ECU verkeerd, dan kost je dat een hele prijzige nieuwe.
Nu vinden wij mede forummers dat soort verhalen heel smakelijk maar gunnen het niemand.
Success.
Het onderstaande komt uit wikipedia en laat zien dat de OM651 er in twee varianten is.
De 2.2 en de 1.8 versie. Alhoewel ze feitelijk het zelfde motor type hebben is het blok verschillend agv een andere cillinderinhoud. Dit gerealiseerd door een kortere slag (Langere drijfstangen?). Op basis hiervan ben ik hoe dan ook al de mening toegedaan dat je met tuning (ik neem aan OBD2) niet hetzelfde resultaat krijgt als bij de grote OM651.
Der Hubraum beträgt 1796 cm³ oder 2143 cm³ mit einer Bohrung von 83 mm und einem Hub von 83 oder 99 mm, bei einem Zylinderabstand von 94 mm. In der 2,2-Liter-Version (mit Pleuellänge 143,55 mm) ist der Motor viel langhubiger ausgelegt als der Vorgänger, was im Hinblick auf einen höheren Spitzendruck günstig ist. Die Verdichtung ist mit 16,2:1 etwas niedriger als beim Vorgänger.
Wat nu ironisch is aan het verhaal, er is heel kort een A200 Blue Efficiency geweest met 1595m3 inhoud. Dit is volgens mij de OM607. Die kon je op papier op wel 199 PK krijgen. Echter door emissie eisen hebben ze deze gekilled voor de 200.
Uiteraard is chiptuning helemaal voor eigen risico en kan je MB natuurlijk niet aanspreken op de niet-tunebaarheid van hun producten en relatie tot het door jouw gewenste resultaat.
Daarnaast wil ik je er op wijzen dat OBD2 tuning soms lelijk kan aflopen. Mercedes heeft veel van haar ECU's (Delphy) gecodeerd. Als een onbekwame tuner met veel bravour het klusje even denkt te klaren en hij kraakt je ECU verkeerd, dan kost je dat een hele prijzige nieuwe.
Nu vinden wij mede forummers dat soort verhalen heel smakelijk maar gunnen het niemand.
Success.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
- karakan08
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: 10 apr 2009 05:27
- Mercedes-Benz: W124 E220 Cabriolet 1995 & C117 CLA 200 Cdi 2014
- Specialisatie: IT
- Locatie: Belgie - Waasland
@ vos00819 als ik mij niet vergis vanaf september lepellen ze allemaal 2.2's (OM 651 DE 22 LA) in de A & CLA's 200 & 220 cdi's.
je uitleg is toepasbaar op mijn CLA 200 met een 1796cm motor (OM 651 DE 18 LA).
je uitleg is toepasbaar op mijn CLA 200 met een 1796cm motor (OM 651 DE 18 LA).
.:: Kaya ::.
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
Wagen geschiedenis:
Verleden: Mercedes-Benz W124 1994 E250
Heden: A124 E220 Convertible 1995 - W204 C200 Cdi 2007 - W211 E220 2004 - C117 CLA 200 Cdi 2014 - C140 CL500 1993
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Ik heb nog even nagekeken aan de hand van de meest actuele prijslijst en input van Wikipedia.
A160CDI (H/A): 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A180CDI (H/A): 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A180CDI BE Edition: 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A200CDI (H/A): 2.143m3 (OM 651 DE 22 LA red: Hubraum: 2143 cm³, Leistung: 100 kW (136 PS) bei 3400–4000/min, Drehmoment: 300 Nm bei 1400–3000/min)
A220CDI (H/A): 2.143m3 (OM 651 DE 22 LA: Hubraum: 2143 cm³, Leistung: 125 kW (170 PS) bei 3400–4000/min, Drehmoment: 350 Nm bei 1400–3400/min)
En omdat we toch bezig zijn, hierbij gewoon even de volledige lijst:
A160CDI (H/A): 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A180CDI (H/A): 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A180CDI BE Edition: 1.461m3 (OM 607 DE 15 LA: Hubraum: 1461 cm³, Leistung: 80 kW (109 PS) bei 4000/min, Drehmoment: 260 Nm bei 1750–2500/min)
A200CDI (H/A): 2.143m3 (OM 651 DE 22 LA red: Hubraum: 2143 cm³, Leistung: 100 kW (136 PS) bei 3400–4000/min, Drehmoment: 300 Nm bei 1400–3000/min)
A220CDI (H/A): 2.143m3 (OM 651 DE 22 LA: Hubraum: 2143 cm³, Leistung: 125 kW (170 PS) bei 3400–4000/min, Drehmoment: 350 Nm bei 1400–3400/min)
En omdat we toch bezig zijn, hierbij gewoon even de volledige lijst:
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
vos00819 schreef:Ik begrijp dat je dus bewust een 'kleinere' variant hebt aangeschaft met het voornemen hem met tuning 'bij te trekken'? Misschien niet zo'n slimme move.
Het onderstaande komt uit wikipedia en laat zien dat de OM651 er in twee varianten is.
De 2.2 en de 1.8 versie. Alhoewel ze feitelijk het zelfde motor type hebben is het blok verschillend agv een andere cillinderinhoud. Dit gerealiseerd door een kortere slag (Langere drijfstangen?). Op basis hiervan ben ik hoe dan ook al de mening toegedaan dat je met tuning (ik neem aan OBD2) niet hetzelfde resultaat krijgt als bij de grote OM651.
Der Hubraum beträgt 1796 cm³ oder 2143 cm³ mit einer Bohrung von 83 mm und einem Hub von 83 oder 99 mm, bei einem Zylinderabstand von 94 mm. In der 2,2-Liter-Version (mit Pleuellänge 143,55 mm) ist der Motor viel langhubiger ausgelegt als der Vorgänger, was im Hinblick auf einen höheren Spitzendruck günstig ist. Die Verdichtung ist mit 16,2:1 etwas niedriger als beim Vorgänger.
Wat nu ironisch is aan het verhaal, er is heel kort een A200 Blue Efficiency geweest met 1595m3 inhoud. Dit is volgens mij de OM607. Die kon je op papier op wel 199 PK krijgen. Echter door emissie eisen hebben ze deze gekilled voor de 200.
Uiteraard is chiptuning helemaal voor eigen risico en kan je MB natuurlijk niet aanspreken op de niet-tunebaarheid van hun producten en relatie tot het door jouw gewenste resultaat.
Daarnaast wil ik je er op wijzen dat OBD2 tuning soms lelijk kan aflopen. Mercedes heeft veel van haar ECU's (Delphy) gecodeerd. Als een onbekwame tuner met veel bravour het klusje even denkt te klaren en hij kraakt je ECU verkeerd, dan kost je dat een hele prijzige nieuwe.
Nu vinden wij mede forummers dat soort verhalen heel smakelijk maar gunnen het niemand.
Success.
Dank voor je toelichting.
Ik heb volgens de boorddocumenten wel degelijk een 2143cc (OM 651.930) in het vooronder liggen.
Het hoeft geen geheim te zijn dat ik inderdaad doelbewust voor een 200CDI gekozen heb ipv de 220CDI, er van uitgaande dat de motoren identiek waren, en enkel softwarematig begrensd in 200cdi. De meerprijs voor een 220cdi is dan niet meer evenredig.
De chiptuning is inderdaad volledig op eigen risico, maar gezien het een geknepen variant is, en dus de marges ruim voldoende zijn voor dergelijke tuning, zie ik er het kwaad niet van in. Heb net hetzelfde toegepast bij mijn drie vorige wagens (VAG) en dat is prima verlopen met elk +120000kms op de teller. Die zijn destijds ook gechipt bij een gerenommeerd tuner (geen ZIP oid)
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen stoplichtsprinter en doe het vnl voor een fijnere motorloop en sporadisch gebruik van het extra vermogen.
Echter, en vandaar mijn vraag, ik zou het niet doen als ik wist dat er daadwerkelijk de brandstofpomp en injectoren van de 1.8 inzitten. Dan gaat het niet meer om een 'geknepen versie' van een 220cdi maar gaan met name net die onderdelen mijn inziens te zwaar belast worden?
Vandaar mijn vraag dat iemand dit misschien kon bevestigen en/of toelichten?
Groet
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Er wordt vaak gedacht dat bij 'hetzelfde blok' en 'dezelfde inhoud' het om identieke motoren gaat. Het (onder)blok kan overeen komen, maar alle randapparatuur kan verschillen: injectoren, software, turbo enz. En die hardwarematige zaken zijn niet zomaar met een druk op de knop te upgraden natuurlijk.
Logboek S500.
Ik was hier even aan het kijken in verband met een EGR en kwam zo op een topic terecht waar men van "Tunex" sprak in verband met chiptuning en voor "MIJN " wagen staat er dus wel degelijk dat de ( vanaf 2004 , 122 pk ) w203 200 CDI en 2200 CDI dezelfde motor hebben die "softwarematisch " terug getunend is ....plorie schreef:Er wordt vaak gedacht dat bij 'hetzelfde blok' en 'dezelfde inhoud' het om identieke motoren gaat. Het (onder)blok kan overeen komen, maar alle randapparatuur kan verschillen: injectoren, software, turbo enz. En die hardwarematige zaken zijn niet zomaar met een druk op de knop te upgraden natuurlijk.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Vooral blijven geloven dat ze gewoon spontaan meer vermogen krijgen en dat ze elektronisch begrenzen....
Hier al 3 fotos waar je op kan zien dat ze verschillende injectoren, zuigers en turbo's gebruiken. En dat is dan nog maar voor de 651.930. Alle 10(?) andere 651 motoren kunnen weer andere onderdelen hebben.
Hier al 3 fotos waar je op kan zien dat ze verschillende injectoren, zuigers en turbo's gebruiken. En dat is dan nog maar voor de 651.930. Alle 10(?) andere 651 motoren kunnen weer andere onderdelen hebben.
- Bijlagen
-
- Knipsel.PNG (83.03 KiB) 1606 keer bekeken
-
- Knipsel2.PNG (95.28 KiB) 1606 keer bekeken
-
- Knipsel3.PNG (65.33 KiB) 1606 keer bekeken
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
Misschien een vreemde vraag waarom bestel je niet meteen een a 220 cdi is iets duurder , ik kan niet snappen waarom ze ondergemotoriseerde autos bestellen , als het iets duurder is dan wacht je toch even een paar maanden en spaar je even door . Ik zelf ben helemaal geen liefhebber van chiptuning .
Voor m'n werk ben ik bij PACCAR in Seattle WA geweest. Zij bouwen DAF, Kenworth en Peterbult vrachtwaggels. Naast de deuren in het nieuwe lab heb ik ook onderhoud gedaan in het bestaande deel waar de motoren worden getest en verder worden geoptimaliseerd. Ik heb toen wat tekst en uitleg gekregen over het hoe en waarom. Bij bijvoorbeeld de vacuum test wordt gesimuleerd dat de auto's in de bergen rijden waarbij door de ijle lucht de turbo's minder weerstand hebben en "op hol" kunnen slaan met alle gevolgen van dien. Voor mezelf was dit een punt waar ik nog nooit over nagedacht had. Met auto's zal dit dus exact het zelfde zijn. Dit betekent dat in NL je turbo nog lang niet aan z'n piek zit. Ga je hier door tuning naartoe en rij je een keer in ijle lucht, dan kan het goed fout gaan. De schade die dan ontstaat is al uitgebreid getest en gerapporteerd. Zelfs als je je software update weer ongedaan maakt zal de schade in je motor en turbo duiden op overtoeren etc. en zijn de kosten voor jezelf.
Stefan
Stefan
Only dead fish go with the flow
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Een beetje PKs meer krijgen is niet heel moeilijk. Iets hogere turbodruk( meer zuurstof), iets meer brandstofdruk (meer brandstof) en je bent er.
Resultaat is zwaardere belasting op de zuiger, hogere temperatuur in de cilinder, meer NOX.
Resultaat is zwaardere belasting op de zuiger, hogere temperatuur in de cilinder, meer NOX.