Hallo,
Sinds 2 dagen(!) in het bezit van een S204 220CDI (bj 2010) met handgeschakelde transmissie. Kilometerstand 125.000. De auto heeft het merendeel ervan op de snelweg door gebracht.
Zoals bij elke andere of nieuwe auto, moet ik (in ieder geval) even wennen aan de koppeling. Waar ligt het aangrijppunt etc. Afijn, de eerste dag nog met redelijk toeren weg gereden vanuit stilstand (max 1500rpm). Gisteren ging het wegrijden soepeltjes bijna vanaf stationair, dus koppeling op laten komen en bij aangrijpen wat gas erbij geven. Later op de dag merkte ik een lichte trilling bij het manoeuvreren in de aandrijflijn.
Afijn, vanmorgen leek het wel of ik net mijn rijbewijs had, bij het optrekken schokte en schudde de auto hevig. Rijbewijs heb ik overigens nu 30 jaar Vanmiddag een ongeremd aanhangertje erachter van in totaal zo'n 350kg, de hel brak los! Heftig schudden bij weg rijden vanuit de eerste versnelling. Veel gas geven (2000rpm!) en flink slippende koppeling verminderde het schudden. Het schudden is zo heftig dat het lijkt of het blok er los in ligt. Overigens ook bij achteruit rijden hetzelfde schudden. Laat ik de koppeling helemaal los, is er geen enkel probleem meer, ook niet in de andere versnellingen of bij gas los/erop.
Iemand enig idee wat ik fout doe? Of wat er mis is? Wellicht een euveltje bij dit type? Motor is trouwens het nieuwere type; OM651 Blue Efficiency.
S204 schokt zeer zwaar bij optrekken in 1e versnelling
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
- Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
- Locatie: Luxemburg & Afrika
Gekocht met een jaar garantie. Ennuh, dealer onderhouden, laatste beurt nog vrij recent.
Zeker geen afgeragde auto.
Hier in Luxemburg heb je wat molshopen, optrekken terwijl je hoopje afrijd geen probleem. Hoopje oprijden, vanuit stilstand, of met een karretje > schuddende auto. Koude of warme motor geen verschil.
Zijn het hydro motorsteunen? Zien er namelijk nog goed uit voor zover ik kan zien, geen natte plekken of zo.
Heb de garage inmiddels een mail gestuurd. Vervelende is dat ik zondag ochtend voor een maandje in Afrika zit Duurt dus even voor ik de auto kan brengen.
Geen probleem om er toch nog mee te rijden, op en neer luchthaven (+/-500km)?
Zeker geen afgeragde auto.
Hier in Luxemburg heb je wat molshopen, optrekken terwijl je hoopje afrijd geen probleem. Hoopje oprijden, vanuit stilstand, of met een karretje > schuddende auto. Koude of warme motor geen verschil.
Zijn het hydro motorsteunen? Zien er namelijk nog goed uit voor zover ik kan zien, geen natte plekken of zo.
Heb de garage inmiddels een mail gestuurd. Vervelende is dat ik zondag ochtend voor een maandje in Afrika zit Duurt dus even voor ik de auto kan brengen.
Geen probleem om er toch nog mee te rijden, op en neer luchthaven (+/-500km)?
Ik zou er niet mee rijden. Breng de auto terug bij de dealer en vraag om een huurauto van een groot concern. Die pik je op bij de dealer en kan je op de luchthaven droppen. En terug doe je het zelfde. Parkeerkosten, huur en enige compensatie van de dealer zal het totaal bedrag ook nog laag houden.
Only dead fish go with the flow
enkele weken terug had ik het ook in mijn s204 bouwjaar 2010, licht schokkerig bij vertrekken...
naar de dealer geweest en ze hebben een nieuw massavliegwiel + koppelingskit gestoken en rijdt terug als nieuw. Massa vliegwiel viel onder garantie (84000km)
naar de dealer geweest en ze hebben een nieuw massavliegwiel + koppelingskit gestoken en rijdt terug als nieuw. Massa vliegwiel viel onder garantie (84000km)
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
- Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
- Locatie: Luxemburg & Afrika
Update na terugkeer uit Afrika:
Vanmorgen bij Mercedes dealer geweest; vliegwiel is kapot. Vervangen (garantie) incl nieuwe koppelingsplaat, druklager en een koppelings hevel/gaffel plus nog wat klein materiaal en 6 uur arbeid > € 2.581,-.
Advies van dealer was om auto direct achter te laten, dus gedaan. Komende dinsdag zou ie klaar zijn omdat enkele onderdelen besteld moeten worden.
Vanmorgen bij Mercedes dealer geweest; vliegwiel is kapot. Vervangen (garantie) incl nieuwe koppelingsplaat, druklager en een koppelings hevel/gaffel plus nog wat klein materiaal en 6 uur arbeid > € 2.581,-.
Advies van dealer was om auto direct achter te laten, dus gedaan. Komende dinsdag zou ie klaar zijn omdat enkele onderdelen besteld moeten worden.
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Ik begrijp niet goed waarom je een rekening gaat krijgen van eur 2.581.Lux schreef:Gekocht met een jaar garantie
Kleine lettertjes?
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
- Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
- Locatie: Luxemburg & Afrika
Zeker netjes, hoewel ze wel met een verhaal begonnen dat ik een 2e hands auto gekocht heb die nu een nieuwe koppeling krijgt. M.a.w. De koppelingsplaat zou voor mijn rekening komen (lijkt me ook reëel). Kom er echter redelijk vaak met 4 Benzen voor een onderdeeltje plus het feit dat ze graag het onderhoud willen blijven doen in de toekomst. Bedenk dat we 10min van Duitsland en 15min van Frankrijk zitten hier en nogal wat mensen ivm uurtarief uitwijken naar deze landen voor onderhoud.
Juist door deze nette actie/oplossing blijf ik daar voor onderhoud. (Is ook makkelijk, zitten om de hoek)
Juist door deze nette actie/oplossing blijf ik daar voor onderhoud. (Is ook makkelijk, zitten om de hoek)
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
- Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
- Locatie: Luxemburg & Afrika
Update: auto is weer terug en een dag of wat gereden. Wat een verschil! Koppeling zit weer lekker onderin bij aangrijppunt, geen schokken meer, kortom als nieuw.
Starten gaat ook geruislozer. Enkel bij het afzetten van de motor is een nieuw soort geluid te horen wat lijkt op een slepend stukje folie of stickertje. Nieuwigheid denk ik.
De vervangen delen heb ik gezien; de koppelingsplaat zag er nog uit als nieuw qua voering maar met vet sporen erop. Het vliegwiel was horror, uit elke opening kwam vet en de 2 delen waren t.o.v. elkaar centimeters te bewegen. De monteur wist me nog te melden dat het regelmatig voorkomt, soms bij enkele 10-duizenden km.
Starten gaat ook geruislozer. Enkel bij het afzetten van de motor is een nieuw soort geluid te horen wat lijkt op een slepend stukje folie of stickertje. Nieuwigheid denk ik.
De vervangen delen heb ik gezien; de koppelingsplaat zag er nog uit als nieuw qua voering maar met vet sporen erop. Het vliegwiel was horror, uit elke opening kwam vet en de 2 delen waren t.o.v. elkaar centimeters te bewegen. De monteur wist me nog te melden dat het regelmatig voorkomt, soms bij enkele 10-duizenden km.
Ik heb een 180 CGI ( 2011 ), zit daar ook zo'n vliegwiel in ( of alleen in een diesel ), heb namelijk hetzelfde bij optrekken. Vreemde rammel net alsof er ergens ruimte zit in de aandrijflijn ( als de koppeling helemaal losgelaten is hoor ik het niet meer ).
B.v.d. Arie
B.v.d. Arie