w211 E320 cdi 2007. olielekkage en turbo

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

22 okt 2014 14:57

Beste forumleden,

Ik had een lekkage aan mijn motor van de 320 cdi, de oliekoeler in de V was lek. Komt meer voor heb ik begrepen. Nu zag mijn monteur echter dat er veel speling op mijn turbo-asje zit en dat de schoepen zelfs al wat langs de zijkant schuren. Zijn advies om gelijk de turbo maar te vervangen omdat hij nu toch alles los heeft liggen. Wordt echter wel wat prijzig nu. Na vervanging heb ik wel 2 jaar garantie oude turbo.

Vraag, komt het meer voor dat die turbo's na 140 duizend kilometer versleten zijn (hij is bij 60 duizend kilometer ook al uit voorzorg vervangen omdat toen de voering van de uitlaat buisjes was losgegaan waardoor er mogelijk stukjes in de turbo waren gekomen. Was toen 50% coulance vanuit MB omdat ook dit een bekend probleem is)?

Alvast bedankt,
Frank
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 okt 2014 15:12

Kan best, het is snel maar zoiets is sterk afhankelijk van gebruik. Ik zou er zeker niet meer mee rijden als hij nu al aanloopt.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

22 okt 2014 15:38

Dank voor de tip. Hij liet het me zien en je kunt het schoepje gewoon tegen de zijkant duwen en daar was het metaal ook al wat anders van kleur. Het voelt alleen niet zo goed. Turbo schijnt 1800 ex btw te kosten. Voordeel is nu dat het geen extra arbeid kost. Totaal inclusief nieuwe oliekoeler naar 3.000. Maar ja. Het is niet anders. .hobby mag geld kosten zullen we dan maar denken. ..nieuwe motor is duurder...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 okt 2014 16:05

Als de 2e ook al zo snel gaat zou ik de olietoe-/afvoer eens goed na laten kijken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

22 okt 2014 19:14

Ik zal het tegen hem zeggen. Goede tip.

De eerste turbo was overigens nog zonder speling maar omdat ik op de turbo en de arbeid 50% korting kreeg (was nette coulance van MB) heb ik uit voorzorg de turbo laten vervangen omdat er de mogelijkheid bestond dat er vuil in was geweest. De eerste was dus mogelijk nog niet versleten. Deze is echter maar 140 duizend km oud geworden en dat is wel weinig.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7278
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

22 okt 2014 22:52

Als de schoepen werkelijk inlopen op het huis dan is er iets niet helemaal lekker (lees, veel te veel speling). Of je hebt last van olie problemen idd. Maar dat is bij de modernen motoren vaak wel goed in orde heb ik het idee. Een turbo zelf om zeep helpen is tegenwoordig ook wat lastiger dan vroeger maar even na laten lopen na goed gebruik doet ze vaak wel goed (niet dat dit je probleem oplost, maar toch)
Gebruikersavatar
Higgins
Berichten: 1510
Lid geworden op: 26 aug 2006 10:53
Mercedes-Benz: X253 GLC 350e
Specialisatie: slap zeveren
Locatie: Horst

23 okt 2014 10:05

Frank M schreef:Ik zal het tegen hem zeggen. Goede tip.

De eerste turbo was overigens nog zonder speling maar omdat ik op de turbo en de arbeid 50% korting kreeg (was nette coulance van MB) heb ik uit voorzorg de turbo laten vervangen omdat er de mogelijkheid bestond dat er vuil in was geweest. De eerste was dus mogelijk nog niet versleten. Deze is echter maar 140 duizend km oud geworden en dat is wel weinig.
Oliekoeler in de V trouwens???? Of bedoel je dat olie-lekje bij de grote slang in de V. Waardoor die stappen motor vast gaat zitten?
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

23 okt 2014 22:04

Het was de oliekoeler in de V. Hij is weer klaar en thuis maar twijfel wel of ik hier nu goed aan heb gedaan. Is het de auto nog wel waard circa 3000 aan kosten voor deze w211 E320 cdi uit 2007 met 200d km op de teller. Had ik niet beter kunnen overstappen naar een w212 350 cdi... zal nog wel een nachtje duren voor ik hier overheen ben :S
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

24 okt 2014 12:42

Frank M schreef:maar twijfel wel of ik hier nu goed aan heb gedaan. Is het de auto nog wel waard circa 3000 aan kosten voor deze w211 E320 cdi uit 2007 met 200d km op de teller. Had ik niet beter kunnen overstappen naar een w212 350 cdi... zal nog wel een nachtje duren voor ik hier overheen ben :S
Dat is natuurlijk altijd makkelijk achteraf redeneren en het je zelf moeilijk maken met de beslissing die je al genomen hebt.
Stel het eens anders: voor hoeveel knaken was jij deze (kapotte) auto kwijtgeraakt als je daadwerkelijk een 212 350 had willen aanschaffen, bovendien; 3000 is een hoop geld, echter een beetje uitgebreid dealer onderhoud met wat remmetjes erbij kost tegenwoordig ook al dicht tegen de 1500 aan, en dan is er nog helemaal niks kapot, dus wanneer is het omslag punt?

Ik beweeg me al lang in de zone waarbij alles wat meer dan 500 kost ik mezelf kan afvragen of het de auto "waard" is, echter dat doe ik nooit...
Ik betaal mijn dingetjes, ongeacht de prijs, gewoon voor mijn rijgenot en het zal me werkelijk een worst wezen wat mijn auto in de markt nog waard is, en als er dan een overweging gemaakt moet worden, is het meer de vraag hoelang ik er nog plezier van kan hebben...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

24 okt 2014 15:07

Is idd veel geld, maar voor 3000€ heb je geen andere... nu weet je wat je hebt. En die km stand is toch niet overdreven en de leeftijd al helemaal niet.
Als je hem inruilt op een 212 krijg je er 3000€ minder voor terug, betalen doe je het dus altijd... niet dan ?
Op de bank brengt je geld ook niets meer op. :$
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

25 okt 2014 11:14

Dank voor jullie mooie opbeurende woorden, jullie hebben gelijk en ik ben er al weer overheen. Als ik nu weer stuur en ik hoor die dikke V6 dan ben ik ook weer blij. Op het moment dat het kapot is moet je er inderdaad maar niet te veel over nadenken. Daarnaast rijd ik momenteel circa 50d km per jaar dus moet het ook relatief zien. Bedankt, heeft me weer verder geholpen! :D :D
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

27 okt 2014 15:03

komt het meer voor dat die turbo's na 140 duizend kilometer versleten zijn

Ja, en nog wel veel eerder ook. Turbo's 'zweven' als het ware in een oliebadlager en bij uitzetten van de motor zakt de turboas in de lagerbus doordat de oliedruk wegvalt. Als je dus na een vlotte snelwegrit direct bij aankomst de motor uitzet zakt de loeihete turboas in het lager, verbrandt de olie en zet zich koolstof af in het lager met, op den duur, extreme slijtage als gevolg.
Na parkeren ff 10-15 sec. de motor staionair laten draaien. Turbo warmte wordt dan afgevoerd en problemen blijven uit.
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

28 okt 2014 22:15

Heldere uitleg. Bedankt.
Gebruikersavatar
denbosch
Berichten: 269
Lid geworden op: 15 nov 2009 00:27
Mercedes-Benz: W203 220 CDI / W202 200D

28 okt 2014 22:34

Hoi Frank,

' S Morgens wekt het omgekeerd. Bij een koude motor wordt de turbo als laatste gesmeerd
Olie moet vanuit het carter komen en dat is het laag gelegen gedeelte van de motor.
Gebruikersavatar
Frank M
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:41
Mercedes-Benz: Een stuk of 30 Mercedessen gehad van alle types. Momenteel een W212 E300 Bluetec facelift, SL450 R107, W108 280S, W169 A170 Avantgarde
Locatie: Land van Maas en Waal

29 okt 2014 22:15

Bedankt voor de aanvulling. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik rij als een oude man (met alle respect)!! De auto wordt goed warm gereden en hij komt weinig boven de 2500 toeren. ;)
Plaats reactie