Wervelklep stang gebroken. Dichtmaken of nieuw spruitstuk?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

21 okt 2014 09:23

Het probleem is dat er één van die staafjes, en nog net het staafje wat de anderen staafjes naar de andere wervelklepjes ook moet bedienen is afgebroken. Eén nieuw klepje kunnen wij niet bestellen bij de Mercedes. Daar kunnen wij alleen een heel nieuw spruitstuk kopen voor te veel geld.

De keuze is dus nu om de klepjes eruit te halen en de gaten dicht te maken, of een spruitstuk op de sloop te vinden ter vervanging.

Welke keuze is de beste?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

21 okt 2014 11:09

Van welk materiaal is je spruitstuk? Bij de kunststof versies is dichtmaken wellicht wat lastiger(die verviing ik altijd op het werk als ze dicht gekoekt waren). Je zou ze ook gewoon in de open stand kunnen fixeren. Bij mijn 202 200CDI met "metalen/alu" spruitstuk heb ik die klepjes er ook uit gehaald. Draad getapt (M14 meen ik) in de vier gaten en in ieder gat een carterplug gedraaid. Werkt prima en zit al jaren prima. Keer je spruitstuk losschroeven kan toch geen kwaad. Je wilt vaak niet weten wat er voor bagger in zit.
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

23 okt 2014 10:16

Hallo Tom,

Het is een metalen spruitstuk. En omdat dat stangetje is afgebroken, lukt fixeren niet meer zonder risico dat de restanten van dat ene wervelklepje in een cilinder landen.

Wij zijn nu op zoek naar een betaalbare sloopvervanging van mijn spruitstuk. Maar mocht dat niet lukken, kunnen wij ze dus ook gewoon dicht maken is jouw ervaring. Ben je zo ook door de APK heen gekomen? Heb je dan niet een te hoge roetmeting?

En verder zou je koppel verliezen in de lage toerentallen is de theorie. Heb je hier veel van gemerkt?

Nou kan ik gelukkig met die zes-cilinder wel wat koppel missen zonder in de problemen te komen, maar er wil nog wel eens een aanhanger of caravan achter gehangen worden. Dat zijn de momenten waar je dat toch gaat merken. Of niet?

En ja, dat spruitstuk is inderdaad alleen nog maar bagger. Als we een ander bij de sloop vandaan halen staat dus ook op de agenda om die eerst schoon te laten maken. Kost geloof ik iets van € 60,00. Dan schijnt hij in een soort wasmachine te gaan of zo. Daar was mijn man mee bezig in ieder geval om te regelen.

Ik hoor graag je ervaringen en bedankt alvast voor de tips.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

23 okt 2014 22:26

Ik kom zo al jaren door de apk, maar dat is dus wel een andere motor :D . En ik merk er niets van met rijden.
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

09 nov 2014 17:53

Ok een sloop spruitstuk gevonden en na ultrasone reiniging weer gemonteerd. Het is weer als nieuw :).
Die wervelklepjes dienen er toe om met lage toeren de luchtstroom van de (te) koude cylinderwand af te laten wervelen waardoor er een betere verbranding ontstaat met lage toeren en daarmee een iets hoger koppel. Bij hoge toeren staan ze open en voegen ze dus niets toe. het hangt dus best van de3 rijstijl af of je er profijt van hebt en het verschil merkt.

mvg
Willem (man van Jenny)
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

09 nov 2014 17:55

btw reinigen koste mij 50 euro en kreeg hem als nieuw terug. Daar wil je zelf niet voor tobben met die slurrie heb ik één keer gedaan toen moest mijn riolering zowat vernieuwd worden dus ff laten doen is een aanrader.

mvg
Willem (man van Jenny)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 nov 2014 19:11

Zoiets moet je ook niet in je gootsteen willen gooien :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

09 nov 2014 20:49

Mooi dat het weer werkt. Nu maar hopen dat die klepjes in het sloop spruitstuk nog even meegaan.
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

10 nov 2014 06:27

Ah maar het was niet de gootsteen het was het bad
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 nov 2014 07:39

Whatever, komt op dezelfde plaats terecht. Zoiets hoor je gescheiden in te leveren.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 nov 2014 17:04

plorie schreef:Zoiets moet je ook niet in je gootsteen willen gooien :lol:
Vaatwasser toch?

gr J (A)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

10 nov 2014 18:20

ik heb het ook gescheiden ingeleverd te samen met mijn afvoerpijp.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 nov 2014 18:27

:lol: :lol: :lol:
Maar je spruitstuk is wel schoon ;)
Logboek S500.
Plaats reactie