Beste iedereen,
Mn accu van mn ouwe w123 heb ik ca 1 jr geleden vernieuwd en hem samen met de auto weggezet. Nou heb ik er niet veel mee gedaan en eigenlijk kwam ik er een ijdje gelden achter dat ie helemaal leeg is. Van de week een acculader(LIDL) gekocht maar deze wou helemaal niet laden omdat de accu te veel ontladen was.
Na wat googelen kwam ik eracher dat ik via een andere accu deze een beetje kon bijladen(tot het minimum, was op het moment slecht 2,8V) en dan vervolgens de klemmen van de lader op de lege accu te zetten. en het werkte dus ik dacht vanmiddag heel even 120e in me zak bewaard te hebben. Was rond de 12V op dat moment.
Na 3 uur laden met 0,8A(ergens gelezen dat dit het beste is om langzaam te laden nadat de accu flink leeg is geweest) kwam ik erachter dat de status onveranderd is. Nog steeds 12V. Nou heb ik hem op 3,8A gezet maar ben bang dat deze ook niet veel zal uitmaken en dat ik die 120e toch maar moet gaan besteden voor een nieuwe accu en er eigenlijk nog 20e moet bijzetten voor een 2e acculader.
Wat denken jullie? Is er nog hoop, moet ik iets anders doen misschien?
Accu laden / vernieuwen?
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
De 212 met startkabels en draaiende motor ernaast. Na een minuut of 5-10 de 123 starten een een half
uurtje rijden. Dan kijken of de accu spanning vasthoudt en de 123 weer zelf kan starten.
Zo ja, acculadet erop om de accu op spanning te houden. Zo nee, nieuwe accu halen.
uurtje rijden. Dan kijken of de accu spanning vasthoudt en de 123 weer zelf kan starten.
Zo ja, acculadet erop om de accu op spanning te houden. Zo nee, nieuwe accu halen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Een jaar is te lang voor een accu, type startbatterij, zoals deze, je bent de eerste niet die een nieuwe accu op deze manier naar de eeuwige jachtvelden helpt. Probeer de zojuist gegeven tips en langdurig laden kan nog helpen, er zit nu een soort van sediment op de loden platen in elk element.
Sowieso bij langdurig stallen de batterij loskoppelen en aan een (goeie) druppellader hangen.
Succes
Sowieso bij langdurig stallen de batterij loskoppelen en aan een (goeie) druppellader hangen.
Succes
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Kijk eens of je een lader met regeneratie mogelijkheid kunt lenen? Die kunnen je accu soms nog een ontzwavelen. Misschien lukt dat en hoef je geen nieuwe accu te kopen
Mijn CTEK heeft zo'n knopje
Mijn CTEK heeft zo'n knopje
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 16 feb 2012 16:05
- Mercedes-Benz: W201 190 1.8 automaat benzine 1990
Kijk op de foto aan de linkerkant 12V-85Ah (20h)
Die 85Ah heeft te maken dat als je de accu laad je met 0,8A je meer dan 106 uur nodig hebt om hem vol te krijgen.
Met 3,8A heb je meer dan 22 uur nodig hebben om hem vol te krijgen.
Dus gewoon rustig afwachten.
Het is ook belangrijk dat de accu uit de auto dan wel losgekoppeld. Geen kabels tijdens het laden op de accu laten zitten.
Die 85Ah heeft te maken dat als je de accu laad je met 0,8A je meer dan 106 uur nodig hebt om hem vol te krijgen.
Met 3,8A heb je meer dan 22 uur nodig hebben om hem vol te krijgen.
Dus gewoon rustig afwachten.
Het is ook belangrijk dat de accu uit de auto dan wel losgekoppeld. Geen kabels tijdens het laden op de accu laten zitten.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Omdat..... ?martinh123 schreef: Het is ook belangrijk dat de accu uit de auto dan wel losgekoppeld. Geen kabels tijdens het laden op de accu laten zitten.
Als je verder geen stroom afneemt met de lader aangesloten
behalve misschien die kwart of halve ampère
van het klokje en het geheugen van de radio.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 16 feb 2012 16:05
- Mercedes-Benz: W201 190 1.8 automaat benzine 1990
Je hebt ook zoiets als lekstroom.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ja en ?
Als die lekstroom meer is dan het laadvermogen van de acculader heb je volgens
mij een structureel probleem wat eerst opgelost moet worden
Als die lekstroom meer is dan het laadvermogen van de acculader heb je volgens
mij een structureel probleem wat eerst opgelost moet worden
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- RoedieS202
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 09 mar 2014 10:04
- Mercedes-Benz: 1998 C200 Combi Elegance automaat
- Specialisatie: koffers kijken....
- Locatie: Zaanstad
Als de accu een jaar aangesloten in de auto gestaan heeft, ben ik bang dat je de accu kan afschrijven.
Als een accu te lang leeg staat gaan de platen sulfateren en dan gaat laden weinig tot geen zin meer hebben omdat de platen de stroom niet meer kunnen vast houden.
De kans is groot dat de zijkanten van de accu al bol staan door de sulfaatvorming.
Ik heb dit al heel vaak voorbij zien komen in het verleden.
Ik heb inmiddels een kleine 15 jaar ervaring met accu's en met dynamo's en startmotoren. Van die 15 jaar heb ik 4 jaar accu's vervangen en gerepareerd en dan van zowel auto's, vrachtwagens als van heftrucks en ander til- of transporthulpmiddelen.
Als een accu te lang leeg staat gaan de platen sulfateren en dan gaat laden weinig tot geen zin meer hebben omdat de platen de stroom niet meer kunnen vast houden.
De kans is groot dat de zijkanten van de accu al bol staan door de sulfaatvorming.
Ik heb dit al heel vaak voorbij zien komen in het verleden.
Ik heb inmiddels een kleine 15 jaar ervaring met accu's en met dynamo's en startmotoren. Van die 15 jaar heb ik 4 jaar accu's vervangen en gerepareerd en dan van zowel auto's, vrachtwagens als van heftrucks en ander til- of transporthulpmiddelen.
- saw211
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
- Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
- Locatie: Hoogvliet RT
Inmiddels na 24h is de accu net geen 13V. De lader heeft geen regeneratie modus denk ik. Wel een druppellader stand. En hij is nog mooi vierkant, nergens bol.
Heeft het zin om hem nog een paar dagen aan de lader te laten of is dit het max wat er uit komt? Of anders dag of 2 zonder lader (of helemaal weer leegtrekken?)zodat ie zakt en dan weer aanvullen? Zijn maar wilde gokken ik heb van EI nul verstand. Mij kennis houdt op bij I= U/R
Heeft het zin om hem nog een paar dagen aan de lader te laten of is dit het max wat er uit komt? Of anders dag of 2 zonder lader (of helemaal weer leegtrekken?)zodat ie zakt en dan weer aanvullen? Zijn maar wilde gokken ik heb van EI nul verstand. Mij kennis houdt op bij I= U/R
- saw211
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
- Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
- Locatie: Hoogvliet RT
En voor later, ongeacht of deze nou goed komt of datbik een nieuwe moet kopen, kan ik de motor accu en de gewone accu doorverbinden met startkabels en op eentje de druppellader aansluiten of heb ik voor beide apart een lader nodig?
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Als je met motor accu een accu uit een motorfiets bedoeld : nee
Een beetje lader ( ik heb zelf een Absaar) heeft een aparte stand voor
motorfiets accu's om ze niet op te blazen
Waarom start je de 123 trouwens niet om te testen ?
13V boeit mij niets eigenlijk want het zegt niets over het startvermogen
en al helemaal niet bij een ouderwetse voorkamer diesel met lange
voorgloeitijd.
Een beetje lader ( ik heb zelf een Absaar) heeft een aparte stand voor
motorfiets accu's om ze niet op te blazen
Waarom start je de 123 trouwens niet om te testen ?
13V boeit mij niets eigenlijk want het zegt niets over het startvermogen
en al helemaal niet bij een ouderwetse voorkamer diesel met lange
voorgloeitijd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- saw211
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
- Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
- Locatie: Hoogvliet RT
De accu bevindt zich nu in mijn berging, en de w123 in de garage(stalling). Is niet zo erg ver maar net niet leuk voor error en trial
Ik zal kijken of ik van de week eens langs kan rijden met de opgeladen accu. Dan laa ik hem tot die tijd nog aan de lader. We zien wel dan.
Ja, motoraccu, van een motorfiets. Mijn lader heeft ook motorfiet stand, dan vult ie met 0,8A, of is dat dan te weinig voor de autoaccu?
Ik zal kijken of ik van de week eens langs kan rijden met de opgeladen accu. Dan laa ik hem tot die tijd nog aan de lader. We zien wel dan.
Ja, motoraccu, van een motorfiets. Mijn lader heeft ook motorfiet stand, dan vult ie met 0,8A, of is dat dan te weinig voor de autoaccu?
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Met een motoraccu van 30A heb je al zo'n beetje de dikste die er verkocht wordt. Tussen 10 en 20A is vrij gebruikelijk en dan is laden met 0,8 op zich plenty.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO