Een volle accu geeft in rust 12,8 volt aan. Kort na het laden zal dat nog rond de 13 volt kunnen zijn, maar veel hoger zal dat niet worden.saw211 schreef:Inmiddels na 24h is de accu net geen 13V. De lader heeft geen regeneratie modus denk ik. Wel een druppellader stand. En hij is nog mooi vierkant, nergens bol.
Heeft het zin om hem nog een paar dagen aan de lader te laten of is dit het max wat er uit komt? Of anders dag of 2 zonder lader (of helemaal weer leegtrekken?)zodat ie zakt en dan weer aanvullen? Zijn maar wilde gokken ik heb van EI nul verstand. Mij kennis houdt op bij I= U/R
Ik ben eigenlijk veel benieuwder wat voor voltage de accu geeft na 24 uur zonder lader.
Dus gewoon zonder een aangesloten lader na 24 uur nog eens meten wat het voltage is.
Dat zegt dan nog niks over het piek amperage dat de accu nog kan leveren, maar dat is zonder specialistische apparatuur ook niet te meten.
En twee accu's laden met een lader kan, als het twee redelijk gelijke accu's zijn.
Als je een motoraccu en een autoaccu samen aan een lader zet zal de lader doorladen tot de leegste accu vol is.
Als dat de autoaccu is zal de kleinere motoraccu hierdoor waarschijnlijk te veel lading krijgen met als risico dat hij droog kookt door de warmte die vrijkomt bij overlading.
Als een accu langere tijd niet gebruikt word is het het beste om hem los te halen uit het voertuig en hem goed op te laden.
Dus tot de lader stopt. Dan na twee of drie maanden de lader er weer opzetten tot die stopt met laden.
En dat lekker blijven herhalen tot de accu weer gebruikt gaat worden.
Verder is de "gemiddelde" levensduur van een accu ongeveer 4 à 5 jaar.