Accu laden / vernieuwen?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
RoedieS202
Berichten: 103
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:04
Mercedes-Benz: 1998 C200 Combi Elegance automaat
Specialisatie: koffers kijken....
Locatie: Zaanstad

14 okt 2014 08:04

saw211 schreef:Inmiddels na 24h is de accu net geen 13V. De lader heeft geen regeneratie modus denk ik. Wel een druppellader stand. En hij is nog mooi vierkant, nergens bol.
Heeft het zin om hem nog een paar dagen aan de lader te laten of is dit het max wat er uit komt? Of anders dag of 2 zonder lader (of helemaal weer leegtrekken?)zodat ie zakt en dan weer aanvullen? Zijn maar wilde gokken ik heb van EI nul verstand. Mij kennis houdt op bij I= U/R :)
Een volle accu geeft in rust 12,8 volt aan. Kort na het laden zal dat nog rond de 13 volt kunnen zijn, maar veel hoger zal dat niet worden.

Ik ben eigenlijk veel benieuwder wat voor voltage de accu geeft na 24 uur zonder lader.
Dus gewoon zonder een aangesloten lader na 24 uur nog eens meten wat het voltage is.

Dat zegt dan nog niks over het piek amperage dat de accu nog kan leveren, maar dat is zonder specialistische apparatuur ook niet te meten.

En twee accu's laden met een lader kan, als het twee redelijk gelijke accu's zijn.
Als je een motoraccu en een autoaccu samen aan een lader zet zal de lader doorladen tot de leegste accu vol is.
Als dat de autoaccu is zal de kleinere motoraccu hierdoor waarschijnlijk te veel lading krijgen met als risico dat hij droog kookt door de warmte die vrijkomt bij overlading.

Als een accu langere tijd niet gebruikt word is het het beste om hem los te halen uit het voertuig en hem goed op te laden.
Dus tot de lader stopt. Dan na twee of drie maanden de lader er weer opzetten tot die stopt met laden.
En dat lekker blijven herhalen tot de accu weer gebruikt gaat worden.

Verder is de "gemiddelde" levensduur van een accu ongeveer 4 à 5 jaar.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

14 okt 2014 21:20

Net van de lader afgehaald en was precies 13. Zal hem morgen eens uitproberen of op de w123 als ik er tijd voor vind dan weet ik gelijk of de oude gerecyceld kan worden.
De accu laders zijn trouwens nog steeds te koop bij de lidl. Heb er maar gelijk nog een bijgekocht dan ken ik ze allebei afzonderlijk laden zonder te vrezen dat het gebouw aflikt. Mijn wa is slechts 2.5mil en dat zou denk ik niet voldoende zijn :)
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

15 okt 2014 12:24

Mocht het laad experiment niet gelukt zijn, dan is er nog een "kick in the nuts" over. Je hebt hiervoor een 24V lader nodig met ballen. Hang je 12V accu voor 1-2 minuten aan de lader op 24v en schop er 20amps in. Daarna half uur laten koelen, daarna 2-3 uur laden met 10 Amps en je kunt hem weer effe gebruiken. Nieuw wordt hij niet, maar kapot was hij al.
Bijlagen
Deze had ik. Wereld ding!!
Deze had ik. Wereld ding!!
image.jpg (15.53 KiB) 211 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
freek123
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 mar 2014 21:08
Mercedes-Benz: E280 CDI, automaat, bwjr 2007

15 okt 2014 17:22

Bovenstaande zou ik niet aanraden. Ik heb eerder accu's zien klappen door 24V ipv 12V aan te sluiten !!! Is inderdaad Knudde.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

15 okt 2014 21:51

12,85 na 24h zonder laden. En indicatie venster is groen, donker groen, als je er met een lampje op schijnt, vanuit een bepaalde hoek :)
freek123
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 mar 2014 21:08
Mercedes-Benz: E280 CDI, automaat, bwjr 2007

16 okt 2014 18:21

inbouwen en starten. Accu dient dan niet verder terug te zakken dan ca 11V.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

20 okt 2014 21:22

En hij doet et, na 2 dagen rondgereden te hebben met de accu in de 212 vanavond eindelijk tijd gevonden om er langs te rijden. Eigenlijk na 2 tellen gelijk gestart. Ik heb de accu weer losgehaald en aan de (druppel)lader gezet. Kwam wel een wolk rook uit. Gelijk maar een paar rondjes gereden in de garage om de lagertjes door te smeren en de banden rond te maken.

De verassing zat em in de motor accu, deze wou niet meer starten. Maar goed, die is dan 40eurie nieuw, ook zonde maar ik heb mn lesje geleerd inmiddels(na 3 motoraccu's en 2 autoaccu's). Sommige zouden zeggen - hardleers :D
Plaats reactie