W210 startmotor vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

11 okt 2014 14:12

Goedemiddag mensen,

Ik ben net nieuw hier op het forum en kom gelijk al een probleem voorleggen. Ik hoop dat iemand mij wil helpen.

Wij zijn bezig de startmotor te vervangen. Twee bouten zijn geen probleem. De derde is een torx die in een hele rare hoek zit. Wij hebben een torx ringsleutel, maat 14, maar die krijgen wij niet rondgedraaid door te weinig ruimte.

Iemand enig idee hoe wij deze bout wel los kunnen krijgen? Is er een ander type sleutel welke wij nodig hebben?

Met vriendelijke groet,
Jenny
Gebruikersavatar
friwin
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 apr 2007 13:03
Mercedes-Benz: W212 E300 BLUETEC HYBRID 2015
Locatie: Nederland

11 okt 2014 20:30

Hoi Jenny,

Ik zou jezelf eerst even kort voorstellen in het topic met dezelfde naam. Dat is hier gebruikelijk en eigenlijk wel zo netjes.

mvg Frits
W212 E300 Bluetec Hybrid 2015, W211 280CDI 2008, W210 320CDI AvantGarde Facelift1999, VOLVO 245, R25 V6, CITROEN XM, W124 300TE, R25 (2x), W124 230TE, SAAB, FORD SIERRA (2.3 1.6), TOYOTA CRESSIDA STATION, OPEL KADET, TOYOTA CARINA (2x).
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

11 okt 2014 20:53

Je bedoelt zeker een mannelijke torx? De zogenaamde E… doppen. Net zoals de andere bouten waarmee de bak aan de motor zit draai ik ze meestal los met een erg lang (50cm of meer) verlengstuk zodat je dus eigenlijk van achter/schuin onder de bak de bouten los draait. Een ringsleutel is veelal geen plek voor.

Nog een tip, gooi eerst effe de accu los.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 okt 2014 22:35

Over wat voor motorisatie gaat het?
Bij de E50 van Stefan zit 'ie met 2 inbus 10 bouten vast, met een normale ratel kun je daar net bij maar je kunt maar korte slagen maken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Nokiafan
Berichten: 1247
Lid geworden op: 11 mei 2009 22:41
Mercedes-Benz: W639
Locatie: België

12 okt 2014 23:29

Er zijn maar twee bouten met Torx die de starter vasthouden, hier kan je perfect aan langs de zijde van de bak, eventueel met een extra verlengstuk op de ratel. Wel nog twee stroomkabels losmaken, sleutel 13 voor permanente plus ! en sleutel 10 voor startstroom. Leg dus aub eerst de batterij los voor je hier aan begint.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

14 okt 2014 21:57

Zou die startmotor inmiddels los zijn 8-)
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

20 okt 2014 08:34

Nou hij is inmiddels vervangen. Zo perfect kon je er helaas niet langs volgens mijn man.

Wij hebben uiteindelijk een ringrateltje met scharnierend kopje en zeer kleine vertanding gevonden bij een bouwmarkt nog wel, en zowaar.... daar is het uiteindelijk mee gelukt.

Startmotor is dus vervangen. En hij deed het weer toppie. Ik helemaal blij gister. Tot er nog één klein klusje lag.. Een heveltje vervangen.

Dat heveltje schoot telkens los van het gasaandrijfmechanisme-dingetje, en moest één van de wervelklepjes bedienen. Dat zat nogal diep weg en wij dachten slim te zijn en aan onze oudste zoon te vragen, die langere en dunnere vingers heeft. Die had alleen, razendsnel een schroevendraaier te pakken, ertussen gezet, en gaf een klap. En nu is dus het hendeltje van het wervelklepje afgebroken. Snif. Staat mijn auto weer stil. Dit keer om het hele spruitstuk eraf te halen. Dat kan dus wel even gaan duren.

Nu ben ik druk aan het lezen of het wijsheid is om die wervelklepgaten gewoon met bouten te dichten, zodat die niet meer af kunnen breken. Bij BMW schijnen ze nog wel eens in de cilinders terecht te kunnen komen en dan is mijn auto echt overleden. Daar moet ik dus niet aan denken.

Is dit bij Mercedes ook een gevaar? Is het wijsheid om ze dicht te maken, of toch weer werkend? Iemand met ervaring hiermee?

Groetjes,
Jenny
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 2319
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
Locatie: Meppel

20 okt 2014 17:03

Bij BMW verdwijnen ze wel eens in de cilinders,dat klopt.
Bij een W210 kun je de wervelklepjes open zetten en laten staan door een trekbandje aan de hevel te maken dat ze open blijven staan.
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!

Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau :lol:

Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

21 okt 2014 09:17

En dan is het spruitstuk verwijderd. En waar kijk je dan zo tegen aan? Jawel, de startmotor. :D

Bedankt michiel01 voor het meedenken. Maar wat is het effect van het voordeel van het open blijven staan van de wervelklepjes?

En volgens mij krijgen wij dat hoe dan ook niet meer voor elkaar. Het probleem is namelijk dat er één van die staafjes, en nog net het staafje wat de anderen ook moet bedienen is afgebroken. Eén nieuw klepje kunnen wij niet bestellen bij de Mercedes. Daar kunnen wij alleen een heel nieuw spruitstuk kopen voor te veel geld.

De keuze is dus nu om de klepjes eruit te halen en de gaten dicht te maken, of een spruitstuk op de sloop te vinden ter vervanging.

Welke keuze is de beste?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

21 okt 2014 09:46

Je verbouwt nu een topic naar een heel ander onderwerp, voor toekomstige zoekacties kun je beter een nieuw topic openen en de titel ongemoeid laten.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 2319
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
Locatie: Meppel

21 okt 2014 16:56

Zou die gaten niet zomaar dicht maken!
Kijk dan voor een tweede hands spruitstuk en plaats die weer.
Door bij lage toerentallen het inlaatspruitstuk deels af te dichten wordt de luchtsnelheid verhoogt met als gevolg een betere cilindervulling,daar dienen die klepjes voor.
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!

Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau :lol:

Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
Plaats reactie