Hoe de accu op te laden van de B

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Tuunker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2014 11:00
Mercedes-Benz: W246 B 200 Ambition

08 okt 2014 11:10

Ik heb eind vorige maand mijn B200 automaat ontvangen.
Met behulp van het pakket handleidingen de mogelijkheden van de auto verkend.
En dat zijn er nogal wat, vooral met hulp van elektronica.
Het is dus best belangrijk dat de accu in goede conditie blijft.
Aangezien wij maar weinig kilometers maken is de hulp van een acculader (soms) noodzakelijk.
Dit met name in het koude seizoen.
Bij mijn vorige auto was dat met behulp van de Carpoint acculader geen probleem.
Echter bij de B mag volgens de handleiding (bldz.342) alleen opgeladen worden via het hulpstartpunt.
Dat heb ik geprobeerd, maar volgens mij en gezien de lampjes van de laadindicatie op de acculader, vind er geen opladen van de accu plaats.
Op diezelfde bladzijde staat ook nog impliciet vermeld: 'In geen geval de ingebouwde accu opladen, tenzij er gebruik wordt gemaakt van een door MB getest en goedgekeurd laadapparaat enz.
Kan iemand mij uit de doeken doen van het hoe en waarom en hoe ik met mijn universele lader de accu van de B op voldoende capaciteit hou?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

08 okt 2014 13:39

Dat pluspunt is niet veel anders dan de pluspool van de accu volgens mij. Als je werkelijk vaker een lader gebruikt zou ik een automatische druppellader kopen. Ik heb zelf meerdere CTek laders en ben er erg tevreden over (klein, handig, betrouwbaar,…). MB levert ze zelf ook (van Ctek volgens mij). Bij een Ctek lader krijg je een vaste aansluiting voor op de accu zodat je enkel een stekkertje aan hoeft te koppelen.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

08 okt 2014 13:42

Maar als je gewoon je huidige lader wilt gebruiken kan dat gewoon via het pluspunt achter het rode schuifje en een massapunt lijkt me.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 okt 2014 14:11

Tom schreef:Maar als je gewoon je huidige lader wilt gebruiken kan dat gewoon via het pluspunt achter het rode schuifje en een massapunt lijkt me.
Zou niet best zijn als dat niet kan als je met een lege accu staat lijkt mij.....

Check wel even of je huidige lader automatisch op "druppelladen" gaat als de accu vol is.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Tuunker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2014 11:00
Mercedes-Benz: W246 B 200 Ambition

09 okt 2014 10:01

Cornelis69 schreef:
Tom schreef:Maar als je gewoon je huidige lader wilt gebruiken kan dat gewoon via het pluspunt achter het rode schuifje en een massapunt lijkt me.
Zou niet best zijn als dat niet kan als je met een lege accu staat lijkt mij.....

Check wel even of je huidige lader automatisch op "druppelladen" gaat als de accu vol is.
De Carpoint lader werkt met lampjes met de aanduiding:-min.-25% - 50% - 75% -100% - max.
Toen ik de lader plaatste kreeg ik de indicatie dat de accu ongeveer halfvol was door het helder branden van de 75% t/m max. lampjes en het flauw branden van het 50% lampje.
Echter een paar uur later was er in die toestand niets veranderd, vandaar mijn conclusie dat er niet geladen werd.
Hamvraag is dus: is het hulpstartpunt wel het pluspunt van de accu?
Waarom mag volgens bldz.342 van de handleiding de ingebouwde accu in geen geval opgeladen worden, tenzij er gebruik gemaakt wordt vaneen door MB getest en goedgekeurd laadapparaat?
Wie weet hier meer van..........
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

09 okt 2014 10:09

Sommige laders doen er wel langer over dan een paar uur om een accu vol te krijgen.

De reden dat MB dergelijke info in het boekje zet is waarschijnlijk omdat er ook wat "minder goede" acculaders op de markt zijn en ze geen aansprakelijkheid willen nemen als het niet hun schuld is.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

09 okt 2014 17:50

Tom schreef:Sommige laders doen er wel langer over dan een paar uur om een accu vol te krijgen.

De reden dat MB dergelijke info in het boekje zet is waarschijnlijk omdat er ook wat "minder goede" acculaders op de markt zijn en ze geen aansprakelijkheid willen nemen als het niet hun schuld is.
Spreek vanuit ervaring, heb ook een keer ruim 2 dagen aan de lader gehangen...is ook een intelligente(CTEK MXS 5.0 T acculader). Ondanks de recond program bleek de accu niet opgewassen tegen de winterse omstandigheden en heb hem toen vervangen.
Tja..Mercedes is in dit geval net zoals die jongens van wc-eend...die adviseren ook wc-eend :)
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Tuunker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2014 11:00
Mercedes-Benz: W246 B 200 Ambition

10 okt 2014 10:11

Mijn vraag of het hulpstartpunt wel het pluspunt van de accu is blijft nog open staan.
Komt nog een vraag bij: waarom is de accu zo sterk 'ingepakt' ?
Wat is er simpeler dan de lader aan te sluiten op de plus- en min pool van de accu....
Ten aanzien van de opmerking over de laadduur: heb deze lader reeds enige tijd in gebruik en weet dan zo ook hoe hij zich gedraagt.
Des te opvallender dat er in de twee a drie uren laden van mijn B totaal geen verandering in de signaleringslampjes op de lader te zien was.
Vandaar dat ik hierover vragen op dit forum stel.
Dat MB haar toko promoot bij haar stelling over het opladen op de accu had ik ook al gedacht, maar gezien mijn probleemstelling zou er ook een andere reden kunnen zijn.
De kern van mijn vraagstelling blijft nog staan......
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

10 okt 2014 14:19

JA dat hulpstartpunt is de pluspool. Trek het deksel eens van het kastjes waar het hulpstartpunt op zit en je zult het met eigen ogen zien.

De accu is niet zo sterk ingepakt. Enige is dat hij in een plastic bak zit. Op de eerste plaats zal MB het er netjes uit vinden zien en op de tweede plaats is een plek die minder aan temp. onderhevig is in de winter altijd aan te bevelen (Waarom zou de actieradius van een vol electrisch voertuig toch zoveel schommelen door temp invloeden 8-) )

Wat is er simpeler? Je voelt hem al aankomen. Het speciaal daarvoor gemaakt punt gebruiken 8-)

Aangezien wij hier verder niet weten wat voor lader je hebt (specs) en wat de conditie van je accu is/was op dat moment valt er weinig zinnigs te zeggen over die paar uur. Maar zoals ik al zei moet je de wat kleinere druppelladers langere tijd laten zitten (niets mis mee, zijn ze immers voor ontwikkeld).
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20875
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 okt 2014 15:34

En op die manier hoef je op een koude regenachtige winterse donkere ochtend niet met dikke handschoenen met 2 grote startkabelklemmen in een hoekje van je auto op een accu te gaan frutten met grote kans op dikke kortsluitingen... er is over nagedacht hoor :goedzo:
Logboek S500.
Tuunker
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2014 11:00
Mercedes-Benz: W246 B 200 Ambition

21 okt 2014 10:39

Tom schreef:JA dat hulpstartpunt is de pluspool. Trek het deksel eens van het kastjes waar het hulpstartpunt op zit en je zult het met eigen ogen zien.

De accu is niet zo sterk ingepakt. Enige is dat hij in een plastic bak zit. Op de eerste plaats zal MB het er netjes uit vinden zien en op de tweede plaats is een plek die minder aan temp. onderhevig is in de winter altijd aan te bevelen (Waarom zou de actieradius van een vol electrisch voertuig toch zoveel schommelen door temp invloeden 8-) )

Wat is er simpeler? Je voelt hem al aankomen. Het speciaal daarvoor gemaakt punt gebruiken 8-)

Aangezien wij hier verder niet weten wat voor lader je hebt (specs) en wat de conditie van je accu is/was op dat moment valt er weinig zinnigs te zeggen over die paar uur. Maar zoals ik al zei moet je de wat kleinere druppelladers langere tijd laten zitten (niets mis mee, zijn ze immers voor ontwikkeld).
Mijn vraagstelling is opgelost.
De accu in mijn B heeft een (veel) langere oplaadtijd dan die van mijn vorige auto.
Mijn Carpoint acculader 6A heeft er meer dan een dag over gedaan om de accu vol te krijgen, maar het is geslaagd.....
Mijn hartelijke dank voor het meedenken op dit forum!
Blijft voor mij nog een vraag open staan: wat is de capaciteit van de accu van de B?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

21 okt 2014 10:54

Mooi dat het toch gelukt is :goedzo:

Staat het niet gewoon op de accu wat de capaciteit is? Als ik zo moet gokken zou ik gokken op 74ah voor de diesels en rond de 60 voor benzine modellen. Maar dat is puur een gokje.
Plaats reactie