W210 E50 motorolie

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 sep 2014 23:56

Het gaat natuurlijk over deze W210...
Is motorolie voor een AMG alleen vrijgegeven via dealers? Verschillende online olie-guides pakken een AMG niet.
Via andere berichten kom ik voor een W210 E55 (E50 komt blijkbaar te weinig voor) op Mobil1 0W40, klopt dat? De E50 is wel een totaal ander blok natuurlijk. Kunnen spec-bladen 229.1/3/5 hier gewoon van toepassing op zijn?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

17 sep 2014 01:13

Staat op Arie.nl 5W30 volsynthetische olie
Google op E50 motorolie
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 sep 2014 07:58

Als ik daar het kenteken invul, dan geeft hij 5w30, 5w40 en 0w40 op, ook niet heel duidelijk :lol:
Maar ik hoor liever wat Mercedes erin wil hebben dan wat een webshop aanraadt...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

17 sep 2014 08:59

in mijn M113 motor is deze gegaan: http://www.heuts.nl/shop/mpm-motorolie- ... ter-06001s
heeft ook AMG-label
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 sep 2014 09:03

Tnx, wat is het AMG label? Ik zie alleen de MB 229.X specs.
Daar ben ik dus wel naar op zoek, of er speciale eisen voor zijn.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

17 sep 2014 09:29

•MB-Approval 229.3/5 van mijn product.
bij deze de spec.sheet: http://www.heuts.nl/prod_text/mpm/MPM_06001S.pdf

zie hier het hele verhaaltje mbt de approvals:

"Vehicles with the Mercedes Maintenance System starting with MY2005 can use 229.5 or 229.51 oils.

Vehicles with the Flexible Service System FSS from MY1998-2004 can use 229.5, 229.51 or 229.3 oils.

229.5 and 229.51 engine oils must be used with fleece oil filter when used with the Mercedes Maintenance System (MY2005+) in M112, M113, M272 and M273 engines. With FSS paper filters are fine.

MB sheet 229.1 approved oils
for passenger cars with gas and diesel engines, used to be minimum spec for latest (98+) engines, high detergent, dispersant spec suitable for normal drain intervals. Based on ACEA A3, B3. Note 229.1 oils are not recommended for MB's latest (2002+) 4 valve gas M271, M275, M285 and diesel OM646, OM647, OM648 engines.

MB sheet 229.3 approved oils
for passenger cars with gas and diesel engines with extended drain interval indicator FSS up to 20,000 km, or 40,000 km - 25,000 mi, current minimum spec for 1998+ MB engines, min. 1.0% fuel saving compared to 229.1, based on ACEA A3 B4. For gas engine of the M100 series, gas engines of the M200 series and diesel engines of the OM600 series (not models with Euro 4 diesel particle filters).

MB sheet 229.31 approved oils; LA "low ash" Oils
Mercedes pioneered this new spec for passenger cars with diesel engines with EURO 4 or Bluetec exhaust particle filters, e.g. W211 E200 CDI, E220 CDI. The spec was introduced 7/2003. They are called LA "low ash" or "low SAPS" oils, low on sulfated ash, phosphorus and sulphur to limit exhaust particle filter pollution. In 2004 the ACEA introduced the new C3 spec (mid SAPS, normal viscosity) based on it. Change intervals extend to 15,000 km.

MB sheet 229.5 approved oils; "MB Longlife Service Oils"
for passenger cars with gas and diesel engines with extended drain intervals beyond 229.3 oils, to 30,000 km, min 1.8% fuel saving, first oils introduced summer 2002. ACEA A3 B4. For gas engines of the M100 series, gas engines of the M200 series and diesel engines of the OM600 series (not models with Euro 4 diesel particle filters).
229.5 engine oils must be used with fleece oil filter designed for use with 229.5 engine oils.

MB sheet 229.51 approved oils; low ash long life
Mercedes pioneered this new spec for passenger cars with diesel engines with EURO 4 or Bluetec exhaust particle filters and longer service life than the 229.31 oils. The spec was introduced in 2005. Change intervals increased to 20,000 kilometers. Based on ACEA A3 B4 and C3."
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 sep 2014 10:25

Wel bijzonder dat er bij bepaalde olietypes nog voorwaarden aan het filter worden gesteld. Die komt er toch origineel in dus dat moet goed gaan...
Als ik google kom ik steeds uit op 0W40 volgens 229.5 voor de M113. En in sommige lijsten zie ik voetnoten dat bijna alle soorten, uitgezonderd Mobil1, niet voor AMG modellen vrijgegeven zijn.

Dus: 0W40 van Mobil1 met 229.5 specs zou het moeten zijn? In de specbladen staat er een 0W40 en een 0W40 New Life. Maakt dat nog iets uit?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 sep 2014 10:36

Tja, olie is de afgelopen jaren alsmaar beter geworden. Daarbij geldt: hoe dunner, hoe beter, mits er maar een oliefilm gevormd blijft worden.

Voorgeschreven voor de M113 is oorspronkelijk 229.3, ik vermoed dat dat voor de late M119 ook wel zo zal zijn. De huidige 'standaard' 229.5/229.51 is echter in alle opzichten beter dan de olie uit de vorige eeuw. Het enige waar je op moet letten, is dat een moderne volsyntheet beter reinigt. Als er altijd minerale olie heeft ingezeten, loop je dus kans dat er wat meuk loskomt. Daarom beter een goede flush voor de eerste keer verversen en dan voor de zekerheid niet al te lang daarna een tweede keer verversen.

http://bevo.mercedes-benz.com/d/d/de/Spec_223_2.pdf zegt dat alle AMG-motoren behalve die in de SLR 229.5 moeten hebben, 0W40 of 5W40. Wat het voorschrift waard is weet ik niet, want oudere types als de M119 en M113 worden in de tabel niet genoemd.

Die E50 heeft geen compressors en draait geen extreme toerentallen. Feitelijk is het een gewone V8 die wat minder gezapig is gemaakt. Iedere olie met 229.5/229.51 zou prima moeten zijn, zou ik zeggen. Ik ben overigens wel benieuwd wat de dealer gebruikt.

Zelf heb ik Fuchs Titan GT1 pro flex erin gestopt.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

17 sep 2014 11:03

dus gewoon degene nemen die ik ook heb. ik heb net als jij eerst een hoop huiswerk gemaakt om zeker te weten dat ik de goeie heb.
bij de automaterialen zaak ook goed te verkrijgen met een onwijze korting en daar hou ik dan ook weer van.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 sep 2014 11:08

Olie bestel ik altijd in Duitsland, wat hier €20-25/L moet kosten, kost net over de grens €6-7/L. Exact dezelfde fles... :o
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 sep 2014 11:11

Op je wenken bediend: http://www.ebay.de/itm/4-73-l-Fuchs-Tit ... 25855b45bf

229.3, ook verkrijgbaar in 20 liter voor whopping 4,15 €/liter
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

17 sep 2014 11:31

plorie schreef:Olie bestel ik altijd in Duitsland, wat hier €20-25/L moet kosten, kost net over de grens €6-7/L. Exact dezelfde fles... :o
tsja dat kan natuurlijk ook.
ik bestel bij van Heck :goedzo:
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5671
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

19 sep 2014 21:19

En? Wat is het geworden?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

19 sep 2014 21:26

Shell Helix Ultra 5W40 met 229.5 specs. De keuze was vrij klein, 229.5 wordt aangewezen en daarin de keuze beperkt wordt tot 0W40 of 5W40 voor AMG motoren. Aangezien de M119 de oudere/oudste (AMG)-generatie is, vond ik 0W40 net aan de dunne kant... onderhoudshistorie is qua oliesoort ook niet bekend, dus met een flush maken we ff een 'verse' start.
Logboek S500.
Plaats reactie