Kachel/Airco

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Cor K
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 feb 2012 10:13
Mercedes-Benz: C Klasse 180 kompressor W204
Locatie: oude pekela

14 sep 2014 11:55

Hoi,

ik heb automatische airco,
temperatuurknoppen staan op 22 graden, dan krijg ik aan bijrijderskant condens op voorraam (dus koud) maar aan bestuurderskant is het goed,
dan doe ik ff voorverwarming aan en het is weer goed,

wat kan hiervan de oorzaak zijn, heb de kachelkleppen al gereset ( eerste 2 knoppen op bedieningspaneel indrukken en dan op contact zetten ) werken goed,
is nog niet uitgelezen,

in welke richting moet ik zoeken.

alvast bedankt voor het meedenken,
C klasse
w203 Bj 2000
bert111
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:05
Mercedes-Benz: C200 CDI 122 pk

15 sep 2014 09:12

Hey Cor ,
Ik heb geen oplossing voor uw probleem maar had wel graag geweten hoe je de kleppen geresetend hebt , heb ook een w203 namelijk.

Dank
Cor K
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 feb 2012 10:13
Mercedes-Benz: C Klasse 180 kompressor W204
Locatie: oude pekela

15 sep 2014 12:40

Hoi Bert111

eerste 2 knoppen van je bedieningspaneel indrukken vast houden en auto op contact zetten de lampjes beginnen dan te knipperen,
nu wachten tot ze stoppen met knipperen en klaar is kees,,
1.jpg
1.jpg (11.52 KiB) 2025 keer bekeken
succes ermee
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

15 sep 2014 14:12

Voordat we allemaal aan de leesbril moeten ....... ;)
1.jpg
1.jpg (13.18 KiB) 2010 keer bekeken

49928
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
bert111
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:05
Mercedes-Benz: C200 CDI 122 pk

15 sep 2014 20:19

Cor K schreef:Hoi Bert111

eerste 2 knoppen van je bedieningspaneel indrukken vast houden en auto op contact zetten de lampjes beginnen dan te knipperen,
nu wachten tot ze stoppen met knipperen en klaar is kees,,
1.jpg
succes ermee
vriendelijk bedankt Cor , ik hoop dat jouw probleem ook opgelost geraakt :goedzo:
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

15 sep 2014 21:57

Cor K schreef:Hoi,

ik heb automatische airco,
temperatuurknoppen staan op 22 graden, dan krijg ik aan bijrijderskant condens op voorraam (dus koud) maar aan bestuurderskant is het goed,
dan doe ik ff voorverwarming aan en het is weer goed,

wat kan hiervan de oorzaak zijn, heb de kachelkleppen al gereset ( eerste 2 knoppen op bedieningspaneel indrukken en dan op contact zetten ) werken goed,
is nog niet uitgelezen,

in welke richting moet ik zoeken.

alvast bedankt voor het meedenken,
C klasse
w203 Bj 2000
Wat bedoel je met kachelkleppen en hoe weet je dat ze goed werken?
Mijn eerste gok als er alleen koude (of hete) lucht uit de roosters komt, terwijl de temperatuur anders ingesteld staat, is de kachelkraan (duoventiel dat blijft hangen). Maar dat is ook maar een gok.
bert111
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 aug 2014 15:05
Mercedes-Benz: C200 CDI 122 pk

16 sep 2014 09:35

rene_fb schreef:
Cor K schreef:Hoi,

ik heb automatische airco,
temperatuurknoppen staan op 22 graden, dan krijg ik aan bijrijderskant condens op voorraam (dus koud) maar aan bestuurderskant is het goed,
dan doe ik ff voorverwarming aan en het is weer goed,

wat kan hiervan de oorzaak zijn, heb de kachelkleppen al gereset ( eerste 2 knoppen op bedieningspaneel indrukken en dan op contact zetten ) werken goed,
is nog niet uitgelezen,

in welke richting moet ik zoeken.

alvast bedankt voor het meedenken,
C klasse
w203 Bj 2000
Wat bedoel je met kachelkleppen en hoe weet je dat ze goed werken?
Mijn eerste gok als er alleen koude (of hete) lucht uit de roosters komt, terwijl de temperatuur anders ingesteld staat, is de kachelkraan (duoventiel dat blijft hangen). Maar dat is ook maar een gok.
zit verschil op links tegenover rechts .... zou kunnen dat er iets vastzit
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

16 sep 2014 14:38

Deze airco controle units willen nog wel eens of vol koud of vol warm op 1 of allebei de kanten geven. Oorzaak kan een kapotte elco of losgeraakte soldering op de printplaat in de module zijn. Let op: startdiagnose kan dan gewoon aangeven dat de unit correct functioneerd.
Cor K
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 feb 2012 10:13
Mercedes-Benz: C Klasse 180 kompressor W204
Locatie: oude pekela

16 sep 2014 15:46

Hoi rene_fb

Het duoventiel zit toch links.
(als je voor de auto staat) bij de accu ???
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

17 sep 2014 13:18

Meestal wel ja zover ik weet. Ziet er ongeveer zo uit:
Duoventil.jpg
Duoventil.jpg (102.09 KiB) 1858 keer bekeken
2 slangen naar (van) interieur, en 1 naar de motor. Die dingen staan er bekend om om te blijven hangen.
Zo'n duoventiel kun je prima doormeten met een multimeter: van de binnenste pin, naar buiten meten. (L+R).

Echter wat Prometheus zou natuurlijk ook kunnen. Kwestie van zoeken.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

17 sep 2014 14:53

Hier staat een topic over reinigen / repareren van het duoventiel van een W210. Is vrijwel dezelfde constructie. O dit filmpje
Gebruikersavatar
friwin
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 apr 2007 13:03
Mercedes-Benz: W212 E300 BLUETEC HYBRID 2015
Locatie: Nederland

17 sep 2014 14:57

Prometheus schreef:Hier staat een topic over reinigen / repareren van het duoventiel van een W210. Is vrijwel dezelfde constructie.

Grappig heb ik net gedaan, zie mijn log ;)
In totaal een uurtje bezig geweest en dat komt ook nog door dat ik een paar schroefjes kwijt was. :'(
W212 E300 Bluetec Hybrid 2015, W211 280CDI 2008, W210 320CDI AvantGarde Facelift1999, VOLVO 245, R25 V6, CITROEN XM, W124 300TE, R25 (2x), W124 230TE, SAAB, FORD SIERRA (2.3 1.6), TOYOTA CRESSIDA STATION, OPEL KADET, TOYOTA CARINA (2x).
Cor K
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 feb 2012 10:13
Mercedes-Benz: C Klasse 180 kompressor W204
Locatie: oude pekela

18 sep 2014 10:46

Hoi, Prometheus / rene_fb

zo'n model duoventiel kan ik niet vinden ?
zie bijlage hoe het erbij mijn Benz uitziet.
10394561_532648933532790_1658634912724781209_n.jpg
10394561_532648933532790_1658634912724781209_n.jpg (82.29 KiB) 1800 keer bekeken
984217_532648950199455_8272404387112147569_n-001.jpg
984217_532648950199455_8272404387112147569_n-001.jpg (85.03 KiB) 1800 keer bekeken
Mvg Cor
Gebruikersavatar
friwin
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 apr 2007 13:03
Mercedes-Benz: W212 E300 BLUETEC HYBRID 2015
Locatie: Nederland

18 sep 2014 11:12

Aan een duoventiel zitten koelslangen (ingaand en uitgaand en een stekker). Waar die zit bij een c klasse weet ik niet. Al denk ik dat in grote lijnen de functie van een duoventiel niet veel zal verschillen.
Hoe hij er van binnen uit ziet zal wellicht iets afwijken. De storingen die veroorzaakt worden hebben vaak wel te maken met versleten of vergane rubbertjes aan de binnenkant.

Een nieuw ventiel is aardig aan de prijs (schat ik in). Ik zou hem gewoon demonteren (als je dat zorgvuldig doet kun je hem altijd terug plaatsten als het niet lukt). Voordeel is, als ie uit elkaar is en je wat foto's maakt we op het forum kunnen meedenken/meekijken. En wellicht heb je net als ik gelukt en zijn alle rubbers nog goed. Bij mij kan, als de rubbers niet goed sluiten, de koelvloeistof bij het elektrische gedeelte komen en dat zal niet goed samenwerken vrees ik. De kans op storingen is dan 100%.
W212 E300 Bluetec Hybrid 2015, W211 280CDI 2008, W210 320CDI AvantGarde Facelift1999, VOLVO 245, R25 V6, CITROEN XM, W124 300TE, R25 (2x), W124 230TE, SAAB, FORD SIERRA (2.3 1.6), TOYOTA CRESSIDA STATION, OPEL KADET, TOYOTA CARINA (2x).
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 sep 2014 11:18

Zoek de koelslangen in het schutbord en volg ze terug de motorruimte in, als je 'n duoventiel hebt dan vind je 'm vanzelf.
Maar grote kans dat het in een C anders geregeld is.
Logboek S500.
Plaats reactie