Kompressor slaat niet altijd aan - SLK 230 - R170

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
SLK230Amsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2013 22:43
Mercedes-Benz: SLK230
Locatie: Amsterdam

28 aug 2014 12:20

Hallo MB rijders,

Meteen mijn eerste vraag hier.

Ik heb enkele weken geleden mijn Mercedes naar de garage gebracht (geen MB dealer)omdat de auto niet lekker liep voor een grote beurt, onderstel afstellen, koppakking vervangen, etc. Nu hoopte ik dat de auto weer goed zou lopen na deze beurt maar het bleek niet aan de koppakking gelegen te hebben. (al was deze wel lek)

Ze kregen de motor niet rustig stationair en zeiden dat mijn kompressor aan het kapot gaan is.... Na even Googlen kwam ik op de lucht massa meter. Deze uit elkaar gehaald en gronding schoongemaakt (was nat van de olie) en de auto liep weer netjes. Echter, de olie komt ergens vandaan dus ik dacht aan de relais (k40, vaak oorzaak van slechte verbranding, benzine lucht, slecht lopen en kompressor niet goed aanslaan) deze was ''helaas'' in perfecte staat en dus niet de oorzaak.

De auto loopt verder top. Alleen de kompressor doet het soms wel, soms niet.. hij slaat gewoon niet aan. Wat mij opvalt is dat als ik de airco vol aanzet, de kompressor na een tijdje toch aan begint te slaan... Is er iemand die nu een ingeving krijgt? :)

Nokkenas sensor bv? ben ik tijdens het Googlen ook eens tegengekomen. Op dit forum kan ik het onderwerp niet goed vinden (kompressor.... 800+ onderwerpen)

Mocht hier niks uitkomen dan maar weer naar de garage en dan wel een MB dealer. Maargoed de laatste rekening was al om kippenvel van te krijgen dus liever eerst even zo.

Hartelijk dank.
Audi Cabriolet 2.3
Mercedes SLK 230 Kompressor - Carlsson
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 aug 2014 18:38

Kompressors gaan zo goed als nooit stuk van Mercedes.
Wellicht zit het in de electronica kwa aansturing.

Een luchtmassameter kun je eigenlijk niet reinigen, zou gelijk een nieuwe plaatsen.
Wellicht zit daar het probleem ook in.

Hoe zit het met je nokkenasmagneet versteller?
De kabel hiervan laat olie door waardoor de computer stuk gaat.
Is helaas een standaard 230 kwaaltje.
Er is een modificatie kabel voor de facelift versie, voor de pre facelift moet je die zelf maken, al is die ook wel te koop op het mbslk forum.
Ook zou ik dan gelijk de nokkenas magneet vervangen, kost 90 euro bij de dealer.
Heb zelf ook een 230 kompressor gehad, heb gelijk deze modificaties gedaan.
Mijn kabel zat ook al olie in, nieuwe kabelboom en computer plaatsen wordt je niet blij van.
Maar ik was op tijd erbij gelukkig.

Hier wat meer info over de nokkenasmagneet en de kabel.
http://www.mbslk.de/modules.php?name=Ne ... le&sid=995
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

28 aug 2014 18:44

SLK230Amsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2013 22:43
Mercedes-Benz: SLK230
Locatie: Amsterdam

30 aug 2014 10:32

Dank. Ik ga uitzoeken of dit het probleem is en zal het laten weten.

Gr.
Audi Cabriolet 2.3
Mercedes SLK 230 Kompressor - Carlsson
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

01 sep 2014 23:49

K40 relais is ook een mogelijke verdachte.

http://ryououki.no-ip.com/r170/
Hier een overzicht van alle componenten.
SLK230Amsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2013 22:43
Mercedes-Benz: SLK230
Locatie: Amsterdam

02 sep 2014 00:06

Die k40 relais heb ik al gecheckt en zag er helemaal goed uit. Geen enkele vorm van kortsluiting / slechte soldering...

Gisteren begonnen met het loskoppelen van de connector van de nokkenasmagneet. Was aardig vies. Na het schoonmaken bleef mijn kompressor de hele dag zonder problemen werken. Kan toeval zijn.
Audi Cabriolet 2.3
Mercedes SLK 230 Kompressor - Carlsson
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

02 sep 2014 11:28

Vervangen van de nokkenasmagneet en plaatsen van de modificatiekabel zou ik sowieso doen.
Het is een standaardkwaal van deze motor helaas, als je te lang wacht kun je een compleet nieuwe kabelboom en computer plaatsen, kost je gelijk 1000 euro.

Hoop voor je dat dit de oplossing is :goedzo:
Mercules
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jul 2019 22:58
Mercedes-Benz: SLK R170 230 kompressor aut '00

21 jul 2019 15:09

Ik weet dat dit topic al 5 jaar oud is, maar ik heb er zoveel aan gehad dat ik toch even wil reageren en mijn dank uitspreken (voor de vragensteller, maar zeker voor 'bofkont' en zijn antwoorden!) Dus hierbij toch nog even mijn bevindingen, wie weet heeft iemand er wat aan in de toekomst.

Deze post is bedoeld om mensen die net als ik eigenlijk nooit aan autos sleutelen, te laten weten dat dit probleem heel makkelijk is op te lossen. Vandaar de jip en janneke taal, verder reikt mijn kennis niet. Nog niet :)

Kosten? Spuitbus contactspray, spuitbus remmenreiniger, rol keukenpapier. Verder nodig: platte schroevendraaier en Torkbitje/schoevendraaier. 30 minuten werk.

Mijn (hierdoor opgeloste) probleem: Mijn SLK 230k automaat uit 2000 (facelift versie), die ik nu bijna een week in mijn bezit heb rijdt fantastisch, alleen de kompressor deed het soms wel, maar vaker niet. Ik ben een redelijke leek op het gebied van autos, maar het verschil in vermogen valt direct op. Als je eenmaal mét kompressor hebt gereden, wordt je erg verdrietig als je hem mist!). Met de antwoorden in dit topic (en andere topics op dit forum) heb ik dit zelf op kunnen lossen

Wat heb ik gedaan? Ik heb 2 van de 3 benoemde mogelijke oorzaken nagelopen: nokkenasmagneet en luchtmassameter. De K40 ralais ben ik (nog) even afgebleven.Ik heb de stekker van de nokkenasmagneet losgetrokken. (zit achter het witte plastic kapje voorop de motor) Deze zat inderdaad vol met olie. Deze stekker en het gedeelte waar de stekker ingaat schoongemaakt met contactspray. Veel papier eronder zodat het niet op de poulies loopt. Stekker die op de magneet zit ook met contactspray volgespoten en met wattipjes droog/schoon gemaakt. Net zo vaak herhaald tot er geen bruine smurie meer uit liep. Met mond verder droog geblazen en even aan de lucht laten drogen. Daarna stekker er weer in gedaan en kap er weer op. Oliestopkabel gaan we morgen maar even bestellen om dit in de toekomst te voorkomen.

Vervolgens heb ik de luchtmassameter opgezocht. Zit tussen 2 dikke luchtslangen aan de rechterkant (met stekker naar onderen gericht). Lmm met slang en al eruit gehaald door slangklemmen los te draaien (vergeet stekker niet los te halen!) en mee naar binnen genomen. lmm losgeschoeft van slang ( 2 x tork). Zag er (helaas) allemaal schoon uit, maar toch volledig schoongepoten met remmenreiniger. Aan de open zijde zat nog een soort plastic membraam voor de airflow denk ik. Deze zat los. Daarna helaas helemaal afgebroken, maar maakt volgens mij niet veel uit (zie namelijk ook andere lmm's zonder dit membraam) maar wees dus voorzichtig. Eenmaal droog heb ik het weer teruggeplaatst in de auto. Vergeet ook nu weer niet om de stekker vast te maken.

Resultaat is dat het probleem volledig is opgelost! Niet alleen doet de kompressor nu gewoon altijd mee, hij doet ook nog eens veel meer dan hij ooit deed. In plaats van gewoon een leuke cabrio, heb ik nu een auto die een glimlach doet toveren zodra je het gaspedaal aanraakt. En dat allemaal dankzij mensen zoals 'bofkont' die de tijd nemen om mensen zoals ik op weg te helpen. Dank!
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

21 jul 2019 23:14

Toch enkele misverstanden hier even rechtzetten.
De kompressor van de slk WERKT ALTIJD. Deze wordt mee mechanisch aangedreven. Deze kan alleen veel lawaai maken als de tanden niet meer goed in elkaar vloeien of te droog draaien. DE oorzaak is zonder twijfel de nokkenasmagneetaansluiting. Gelukkig ben je er op tijd bij om deze te reinigen. Zoniet nieuwe kabelboom en ECU op de rekening en dat is een aardige som. Dus vlug dat oliestopkabeltje er tussen prielen.
Ik zie dat je auto van 2000 is, een facelift of een pré-facelift. Dit is belangrijk bij het inbouwen van de oliestopkabel. Bij de pré-facelift moet je de aansluiting een beetje "aanpassen". Zie deze link: Oliestopkabelaanpassing bij pré-facelift modellen.

Lmm wordt vaak aangeduid als oorzaak, maar is het dikwijls niet. Ook na uitlezing werd hij als zondebok aanzien bij mij. Resultaat ik heb er nog twee goede op de plank liggen, deze die er eerst uitkwam en vervolgens deze die ik als vervanger nieuw had aangekocht. Dit was echter geen originele MB en ik dacht dat het daar aan lag. Dus een originele LMM van MB gekocht, maar probleem bleef.... Dus de aftermarket is wss ook nog altijd ok, net zoals de eerste....
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

21 jul 2019 23:43

Kan het niet zijn dat de pre-facelift modellen zo’n koppeling wél hadden? Die kwam bij vanaf een bep combinatie van gasvraag en toerental denk ik, of toch idd ook adhv de gemeten hoeveelheid lucht en de stand van de gasklep.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
ndrmini
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 feb 2017 11:19
Mercedes-Benz: SLK230 kompressor
Specialisatie: kompressor tuning

23 jul 2019 15:16

+1
pre facelift heeft een geschakelde kompressor (eaton m62) met een magneetkoppeling, vanaf de facelift is deze vervangen door een kleiner model (eaton m45) die altijd meedraait
Volg me op instagram: http://www.instagram.com/ndrmini/
youtube: http://www.youtube.com/c/ndrmini
w203 C200K 222pk 300nm met roestpakket (verkocht)
r170 SLK230 met kras/blutspakket
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

31 jul 2019 15:14

Ah leuk om te horen Mercules, daar doen we het tenslotte voor.
Geweldig toch zo´n forum waar we elkaar kunnen helpen :goedzo:

Idd ndrmini, zo is het precies :goedzo:
Kevinvw230
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jul 2019 23:44
Mercedes-Benz: clk 230 kompressor w208
Specialisatie: Kan bijna alles
Locatie: Vaassen

21 apr 2020 01:27

Heb een soort gelijk probleem. Kompressor draait 1x mee. Van 1 naar de 2e versnelling en daarna helemaal niet meer. Kan het mijn nokkenasmagneet zijn voor op het blok? Heb alles al geprobeerd, behalve de nokkenasmagneet geen idee of de werking ervan getest kan worden of gewoon nieuwe bestellen. Het gaat om een w208 met m111.975 motor 230 16v kompressor m62 normale.poelie en tis een automaat 722.6. K40 is nagekeken maar die is goed. Kan het zijn dat de weerstand in de ecu defect is ? Buk101-50 mosfet dingetje. Maar probeer liever eerst de magneet of een tip van het forum hiero. Zal iig deze BUK101-50DL proberen te bestellen. Mochten er mensen zijn die ze dan ook zoeken dan hebben we er wat op voorraad. Ook boven de 100 werkt de cruise niet meer. 80 kmpu weer wel. Geleideplaat+weerstanden+stekker en olie kon dat wel eens verhelpen toch ? Kan het wezen dat mn poelie dan ook weer mee doet ?

Extra info
P0806$1 positie sensor koppeling (onjuiste werking)
208.347 1F033009 uit '98.
Bosch 0 261 204 747 ecu en mbnr is A023 545 77 32. Deze is ook in de clk geplaatst meende eerst dat het een donor was uit een slk230. Bypass klep is ook vervangen leert hij zich zelf in of moet ie an de star. Misschien nog een dingetje, koppel de slang van mn bypass klep af. En houd mn hand op het uit einde. Zuigt vacuum en compressor begint mee te draaien maar hoort hem niet mauwen zoals ie doet bij opnieuw opstarten en dan 1e naar 2e versnelling. Heb 1 malig boost, tenzij er ietsje het gas geflankt word bijv van 500 naar 750 toeren is mn boost ook voorbij. Sensoren zijn goed omdat deze allemaal vervangen zijn behalve krukassensor en nokkenasverstellingsmagneet, lamba 1van de 1 is vervangen maar door vorige eigenaar.

Mvg Kevin
Plaats reactie