Gisteren ging mijn motormanagementlampje branden. Gezien de historie dacht ik eerst aan de gashuisklep die februari jl. schoongemaakt is. Maar uitlezen gaf aan dat de storing zit in de voorste lambda sensor. De storing is gereset en bij terugkeer zal de sensor vervangen moeten worden. Kosten omstreek 250 euro, ongeveer 200 euro voor de sensor en een half uurtje arbeids loon (bij een niet Mercedes dealer). Is dit een eerlijke prijs? Als ik op internet zoek dan zie ik dat een sensor tussen de 70 en 80 euro doet, maar is daar nog veel verschil in en is het zelf plaatsen makkelijk (brug is aanwezig)? Als ik het prijsverschil bekijk kan ik voor dat geld wel een uitleesapparaat kopen en na plaatsing, en in toekomst, alles uitlezen en resetten.
Bedankt, Paul
R170: Vervangen lambda sensor
- Cornelis
- Berichten: 11202
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Universele lambda sondes heb ik geen goede ervaringen mee bij verschillende
automerken in de loop der jaren. Goedkoop is al snel duurkoop.
Origineel MB lijkt me beter en 200 euro kan maar je kan het natuurlijk ook zelf
even navragen op chassisnummer bij het magazijn van een MB dealer
De- en montage is simpel mits de plek waar de sensor in de uitlaat een beetje bereikbaar is
met een grote steeksleutel of Bahco. Aan de sensor zit een stekker die dichtbij in een contrastekker
gaat of er zit een schuifstekkertje op de lambdasonde zelf.
Op een brug 9 van de 10x plug & play.
Ik zal dit bericht even melden voor verplaatsing naar Technische Vragen
automerken in de loop der jaren. Goedkoop is al snel duurkoop.
Origineel MB lijkt me beter en 200 euro kan maar je kan het natuurlijk ook zelf
even navragen op chassisnummer bij het magazijn van een MB dealer
De- en montage is simpel mits de plek waar de sensor in de uitlaat een beetje bereikbaar is
met een grote steeksleutel of Bahco. Aan de sensor zit een stekker die dichtbij in een contrastekker
gaat of er zit een schuifstekkertje op de lambdasonde zelf.
Op een brug 9 van de 10x plug & play.
Ik zal dit bericht even melden voor verplaatsing naar Technische Vragen
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Jeroen
- Berichten: 25807
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Maar als de foutmelding luidt dat de Lambdasensor een onlogische waarde meet, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat de sensor stuk is. De oorzaak kan ergens anders zitten.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
- Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
- Locatie: Haarlemmermeer
Bedankt voor de reacties zover en Kees bedankt voor het verplaatsen van het bericht. Vanochtend, op bijna exact hetzelfde moment als dinsdag (na koude start 10 minuten op provenciale weg rijdende) ging het lampje weer branden. Ik ga morgen de dealer bellen om te vragen wat de sensor gaat kosten.
@Jeroen, wat zou het nog meer kunnen zijn dan ipv de sensor? Anders laat ik m nog 's uitlezen bij een andere garage om te kijken wat zij ervan vinden.
Groeten, Paul
@Jeroen, wat zou het nog meer kunnen zijn dan ipv de sensor? Anders laat ik m nog 's uitlezen bij een andere garage om te kijken wat zij ervan vinden.
Groeten, Paul
- Jeroen
- Berichten: 25807
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Idealiter heb je 14,7 Kg (en dat zijn heel veel liters ) lucht nodig voor het verbranden van 1 Kg (ongeveer 1,4 liter) benzine. Dat noemen we lambda. Alles wat die verhouding teveel verstoort, wordt door je lambdasonde gedetecteerd. Een niet goed werkende injector, vervuild luchtfilter, ongemeterd luchtlek (vacuumlek) of slechte bougievonk kan er al voor zorgen dat je lambdasensor een paniekaanval krijgt. Omdat sondes het best werken bij een flink hoge temperatuur zit er een verwarmingselement in. Daarvan kun je de weerstand meten. De werking van de sensor kun je ook multimeteren. Het uitgaande Voltage pendelt tussen -1,5 en 1,5 Volt.
Ik zeg niet dat de lambdasonde niet stuk kan zijn, maar enkel het feit dat het woord in een foutmelding staat, betekent niet dat na het vervangen alles weer koek en ei is.
gr J
Ik zeg niet dat de lambdasonde niet stuk kan zijn, maar enkel het feit dat het woord in een foutmelding staat, betekent niet dat na het vervangen alles weer koek en ei is.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
- Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
- Locatie: Haarlemmermeer
Bedankt Jeroen voor de info. Net even de MB dealer gebeld en een lokale automaterialenzaak. Bij de dealer kost ie 265 euro en bij de materialenzaak (merk wordt dan NGK) kost ie 160 euro. Dat ter info. Ik zal 's kijken of doormeten lukt en of het dan daadwerkelijk de sensor is.
Voor de rest merk ik nog geen verschil aan de auto sinds het lampje brand. Hij loopt mooi stationair en ook als je het gas vasthoudt tussen de 1500 en 2000 toeren loopt de motor soepel. Ik zal bij het tanken ook controleren of hij meer verbruikt.
Maar toch nog een ander vraagje, de sensor zit toch op het uitlaatstuk tussen je motorblok en de accu/blackbox, dus is de sensor vanaf de motorruimte te bereiken? Ik zag de auto op de brug staan bij de garage, dus ik dacht dat hij ergens zat waar hij alleen vanaf onderaf bereikbaar zou zijn.
Wederom bedankt Paul
Voor de rest merk ik nog geen verschil aan de auto sinds het lampje brand. Hij loopt mooi stationair en ook als je het gas vasthoudt tussen de 1500 en 2000 toeren loopt de motor soepel. Ik zal bij het tanken ook controleren of hij meer verbruikt.
Maar toch nog een ander vraagje, de sensor zit toch op het uitlaatstuk tussen je motorblok en de accu/blackbox, dus is de sensor vanaf de motorruimte te bereiken? Ik zag de auto op de brug staan bij de garage, dus ik dacht dat hij ergens zat waar hij alleen vanaf onderaf bereikbaar zou zijn.
Wederom bedankt Paul
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik zou het bij Bosch houden, maar da's mijn mening...
Afhankelijk van de plaats heb je een open ringsleutel of een lange open dop (speciaal voor lamdasondes ivm de hoogte en draad) nodig.
Afhankelijk van de plaats heb je een open ringsleutel of een lange open dop (speciaal voor lamdasondes ivm de hoogte en draad) nodig.
Logboek S500.
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Was bij mijn '97 w202 (zelfde M111-motor) gewoon van bovenaf bereikbaar.Pauletto schreef:Maar toch nog een ander vraagje, de sensor zit toch op het uitlaatstuk tussen je motorblok en de accu/blackbox, dus is de sensor vanaf de motorruimte te bereiken? Ik zag de auto op de brug staan bij de garage, dus ik dacht dat hij ergens zat waar hij alleen vanaf onderaf bereikbaar zou zijn.
Als de uitlaat ondertussen niet anders is tenminste.
Let wel op dat de stekker hetzelfde is als de huidige want aftermarket kan dat wel verschillen.
Ook zijn er universele waar je zelf de stekker nog aan moet zetten.
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
- Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
- Locatie: Haarlemmermeer
Vandaag eindelijk tijd gehad om naar de sensor te kijken. Inmiddels ook een diagnose apparaatje gekocht, iCarsoft i980, dat leek mij sowieso handig te hebben. Weerstand van sensor doorgemeten en die ligt rond de 9 ohm. Spanning afgelezen met de i980 en die varieert van net boven de 0 volt tot max. 0,9 volt. Volgens mij zijn deze waarden OK en is het dus niet de sensor. De i980 gaf als foutcode P2031-032 wat zoiets zou betekenen als signaal error van de voorste lambda sensor. Als ik met name de Duitse fora mag geloven komt het vaak voor door olie in de kabelboom nav de lekkage van de magneetversteller. Dat is waaerschijnlijk bij mij ook het geval omdat al eerder mijn ECU is gereviseerd en er een oliestopkabel is geplaatst. Alleen vond de garage het niet nodig om de kabelboom te vervangen. Ik vond bij het loshalen van de stekker wel een klein beetje smeer/olie in de stekker. Was niet veel dus maar even schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Foutcode blijft nu weg en ook mijn M.M. lampje brandt niet. Wel heb nog code P201D-008 wat inhoud dat het brandstofmengsel te arm is. Iets om verder uit te zoeken, hoewel de auto goed rijdt en ook geen signalering meer geeft op het dashboard.
Mooi weekend
Mooi weekend
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
- Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
- Locatie: Haarlemmermeer
Gisteren ging helaas toch het lampje weer branden. Dit keer code P2031-004 dus weer iets van storing met de lambda sensor. Inderdaad Plorie, snel maar 's actie ondernemen op het vervangen van de kabelboom. Allereerst kijken of de garage waar ik de auto gekocht dat nog voor mij wil oplossen omdat toendertijd onder garantie wel de magneetversteller is vervangen, de ECU is gereviseerd en de oliestopkabel is geplaatst maar de kabelboom is niet vervangen omdat ze dat niet nodig vonden.
Ik ga morgen i.i.g. de dealer bellen om na te vragen wat een kabelboom kost. Volgens mij is dit echt iets wat je bij de dealer moet bestellen of zijn er nog goedkopere alternatieven die niet ten kosten gaan van de betrouwbaarheid en weet iemand toevallig het onderdeelnummer?
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de kabelboom? Is er een bepaalde systematiek van waar te beginnen en waar je precies op moet letten? In de familie wordt veel geknutseld met oude Engelse auto's maar die hebben alleen een olielampje. Handige handjes genoeg dus.
Bedankt.
Ik ga morgen i.i.g. de dealer bellen om na te vragen wat een kabelboom kost. Volgens mij is dit echt iets wat je bij de dealer moet bestellen of zijn er nog goedkopere alternatieven die niet ten kosten gaan van de betrouwbaarheid en weet iemand toevallig het onderdeelnummer?
Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van de kabelboom? Is er een bepaalde systematiek van waar te beginnen en waar je precies op moet letten? In de familie wordt veel geknutseld met oude Engelse auto's maar die hebben alleen een olielampje. Handige handjes genoeg dus.
Bedankt.
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
Pauletto schreef:Ik ga morgen i.i.g. de dealer bellen om na te vragen wat een kabelboom kost. Volgens mij is dit echt iets wat je bij de dealer moet bestellen of zijn er nog goedkopere alternatieven die niet ten kosten gaan van de betrouwbaarheid en weet iemand toevallig het onderdeelnummer?
Ik geloof niet dat een kabelboom iets is dat je ergens anders dan bij een dealer gaat vinden.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
-
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
- Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
- Locatie: Haarlemmermeer
Bedankt voor de bevestiging Martijn. Heb je toevallig ook ervaring met het vervangen van een kabelboom en of dat zelf makkelijk te doen is a.d.h.v. wat tips?MartijnS schreef: Ik geloof niet dat een kabelboom iets is dat je ergens anders dan bij een dealer gaat vinden.
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
Behalve goed opletten hoe de kabels lopen, en dus zorgen dat ze bij montage niet over scherpe of bewegende delen lopen valt er weinig aan tips over te geven.
"Oude eraf, nieuwe erop"
"Oude eraf, nieuwe erop"
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?