Beste forum leden,
Ik wend mij tot jullie omdat ik er helemaal niets meer van snap.
Ik heb de kans gekregen om Een andere w220 s klasse uit 1998 te kopen. Omdat ik gehoord heb dat issue luchtvering een heikel punt kan zijn heb ik de verkoper hier om gevraagd. Die vertelde dat de auto als deze een tijdje stil staat inzakt. Als je hem start gaat ie omhoog zoiets heb ik ervan begrepen
Wat ik nit snap is of luchtvering Een wezenlijke essentieel onderdeel is van deze auto in de zin van dat de auto anders niet veylig is om in te rijden, danwel dar het een comfort optie is die bijniet functioneren geen invloed heeft op de verkeersveiligheid.
Kan iemand hiermee helpen? Is luchtvering bij dit model Eem luxe comfort optie of van essentieel belang voor het veilig rijden? En daarnaast deze auto heeft tich ook spiraal virmige veren, of is dat niet zo?
Ben even de draad kwijt OK hoop dat ienand hier iets over kan roepen. Ik probeer Eem beeld te vormen over deze auto zonder goede luchtvering. Bvd!!!
Groetjes.
Graag jullie mening inzake luchtvering :hoogte van de s klas
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
De normale spiraalveren zijn bij de W220 vervangen voor luchtvering, waarmee dus ook de hoogte geregeld wordt. Die veerbalgen zijn een vast onderdeel van de veerpoot. Rijdt veel comfortabeler dan spiraalveren maar heeft als nadeel dat het een vrij kwetsbaar systeem is. Onveilig zal het niet snel worden, maar je hebt wel kans op lekkages of defecten aan de balgen of pomp.
Is het 1 hoek van de auto die zakt of de auto compleet? Dan zal er een defect aan de pomp/kleppenblok zijn vermoed ik. Is allemaal te vervangen, maar kost wat geld. Aan de andere kant: de kans dat die onderdelen kapot gaan is vrij reëel, je hebt nu een mooie kans om dat in de aankoopprijs mee te nemen aangezien de eigenaar er van op de hoogte is. Wel zo netjes om dat te melden overigens.
Als de lekkage zodanig wordt dat de pomp het systeem niet meer op druk kan houden en de hele auto inzakt, dan is er idd niet meer mee te rijden.
Is het 1 hoek van de auto die zakt of de auto compleet? Dan zal er een defect aan de pomp/kleppenblok zijn vermoed ik. Is allemaal te vervangen, maar kost wat geld. Aan de andere kant: de kans dat die onderdelen kapot gaan is vrij reëel, je hebt nu een mooie kans om dat in de aankoopprijs mee te nemen aangezien de eigenaar er van op de hoogte is. Wel zo netjes om dat te melden overigens.
Als de lekkage zodanig wordt dat de pomp het systeem niet meer op druk kan houden en de hele auto inzakt, dan is er idd niet meer mee te rijden.
Logboek S500.
Kijk die laatste alinea van jou is erg cruciaal maar dar weet ik zelf dus ook niet.
Trouwens over je eerdere opmerking: ik kan me herinneren dat hij zei dat het aan alle kanten is dat hij zakt hij zei lekkerlijk dat het niet 1 kant is.
Weet jij dan al meer? En enig idee war dit fenomeen mij gaat kosten?
Trouwens over je eerdere opmerking: ik kan me herinneren dat hij zei dat het aan alle kanten is dat hij zakt hij zei lekkerlijk dat het niet 1 kant is.
Weet jij dan al meer? En enig idee war dit fenomeen mij gaat kosten?
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Zolang hij geen foutmeldingen geeft en tijdens rijden geen problemen geeft wel lijkt mij.
Als hij rondom zakt moet je het in de aansturing zoeken: ergens bij de pomp of kleppenblok, of simpelweg een lekke aansluiting.
Bedenk wel dat een pomp die overuren draait snel is overleden.
Als hij rondom zakt moet je het in de aansturing zoeken: ergens bij de pomp of kleppenblok, of simpelweg een lekke aansluiting.
Bedenk wel dat een pomp die overuren draait snel is overleden.
Logboek S500.
Bedenk wel dat ik een leek ben en jullie probeer te volgen. Ik hoor klep, pomp, aansturing etc dat zegt mij allemaal niets helaas. Anders gesteld: hoe kom ik te weten dat deze auto veilig is om in te rijden?
Tot nu tie snap ik dat luchtvering geen optie is maar gewoon dat het de nieuwe veren zijn van deze auto. Zinder luchtvering heb je dus helemaal niets eigenlijk aan schokdenping. Klopt dat?
Tot nu tie snap ik dat luchtvering geen optie is maar gewoon dat het de nieuwe veren zijn van deze auto. Zinder luchtvering heb je dus helemaal niets eigenlijk aan schokdenping. Klopt dat?
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Er zit centraal in de auto een pomp die voor de luchtdruk zorgt. Die zit aangesloten op een kleppenblok, daarmee wordt de luchtdruk verdeeld naar de 4 veerpoten. Aangezien de hele auto zakt, gaat het vóór die verdeling al mis. Zover ik weet is worst-case scenario dat je een nieuw kleppenblok en mogelijk een nieuwe compressor moet laten installeren. Wellicht verstandig om bij aankoop een keuring te laten doen bij een bedrijf/dealer die het luchtsysteem kent en kan testen.
In mijn ogen kun je het tot je voordeel laten werken door dit in mindering op de aanschaf te brengen. Veel van die onderdelen gaan toch een keer kapot, dan heb je dit alvast gehad.
In mijn ogen kun je het tot je voordeel laten werken door dit in mindering op de aanschaf te brengen. Veel van die onderdelen gaan toch een keer kapot, dan heb je dit alvast gehad.
Logboek S500.
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 08 jun 2010 19:58
- Mercedes-Benz: Mercedes W212 200CDI "14, Rolls Royce Silver Cloud 61, ach eigenlijk teveel om op te noemen.
- Locatie: Duitsland
Ik weet niet hoe het bij de w220 zit, maar bij de C219 (of C219) zakt de auto nadat je hem op slot zet,
dit hoort en is geen defect. wordt ditzelfde zakken hier niet bedoeld?
defecte luchtvering dan zakt die helemaal door en ligt een auto zo laag dat je er niet mee kan rijden en vaak niet eens een trailer of ambulance op krijgt.
dit hoort en is geen defect. wordt ditzelfde zakken hier niet bedoeld?
defecte luchtvering dan zakt die helemaal door en ligt een auto zo laag dat je er niet mee kan rijden en vaak niet eens een trailer of ambulance op krijgt.
Mag ik jullie nog vragen, omdat ik deze week een w220 ga proef rijden, hoe ik het beste de luchtvering kan testen?
Welke tips, trucs kunnen jullie mij meegeven on te bepalen of deze wel/niet werkt en indien wel werkt slecht/redelijk/ goed is? Hoe kan ik dit testen? Simpelweg airmatic knop indrukken en kijken of hij stijgt of andere tips?
Vr. Grt. Bvd
Welke tips, trucs kunnen jullie mij meegeven on te bepalen of deze wel/niet werkt en indien wel werkt slecht/redelijk/ goed is? Hoe kan ik dit testen? Simpelweg airmatic knop indrukken en kijken of hij stijgt of andere tips?
Vr. Grt. Bvd
Star diagnose klinkt inderdaad als aansluiten op bepaalde apperatuur...
Ik bedoel meer zonder tools. Heel simpel gesteld hoe kan ik in of naast de auto bepalen of de luchtvering gied werkt. Is dar enkel door het knopje op het dashboard te drukken?
Ik bedoel meer zonder tools. Heel simpel gesteld hoe kan ik in of naast de auto bepalen of de luchtvering gied werkt. Is dar enkel door het knopje op het dashboard te drukken?
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
In mijn bescheiden mening betekent niet dat wanneer de auto nu veilig is, deze dat ook blijft. Of dat het je ontslaat van de noodzaak om alsnog naar de vering te laten kijken.
Zeker als je weet dat er iets mee aan de hand is, kun je je wel tegen je kop slaan, als je ergens in Schubbekutteveen strandt agv defecte airmatic. En ja, dat kan volgende week al zijn, maar ook volgend jaar.
Ik zou als eis aan jezelf opleggen dat wanneeer je deze auto werkelijk koopt, je dit laat fixen.
Dat je dit in de aankoopprijs moet meenemen, lijkt me logisch.
Los van de focus op de airmatic, is ie verder ook in orde?
Immers, als je links kijkt, zie je rechts niets...
Ik zou verdacht zijn op wat de koper vertelt over de auto, en nog verdachter op wat hij niet zegt.
Succes!
Tip.
Aankoopkeuring
Uitlezen met Star, inc airmatic test
Zeker als je weet dat er iets mee aan de hand is, kun je je wel tegen je kop slaan, als je ergens in Schubbekutteveen strandt agv defecte airmatic. En ja, dat kan volgende week al zijn, maar ook volgend jaar.
Ik zou als eis aan jezelf opleggen dat wanneeer je deze auto werkelijk koopt, je dit laat fixen.
Dat je dit in de aankoopprijs moet meenemen, lijkt me logisch.
Los van de focus op de airmatic, is ie verder ook in orde?
Immers, als je links kijkt, zie je rechts niets...
Ik zou verdacht zijn op wat de koper vertelt over de auto, en nog verdachter op wat hij niet zegt.
Succes!
Tip.
Aankoopkeuring
Uitlezen met Star, inc airmatic test
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
- DeMegens
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
- Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
- Specialisatie: Morsen
- Locatie: Brabant
Niet lullig bedoeld, maar gezien je bescheiden kennis is het misschien beter om dit door iemand met verstand van zaken te laten controleren.
Zoals al eerder aangegeven, mocht de rest van de auto je bevallen, laat een aankoopkeuring uitvoeren. Dit kan bij een MB-dealer, en kost geloof ik rond de €100. Gezien het feit dat onderdelen van de airmatic nogal in de papieren kunnen lopen als je alles uit moet besteden (onderdelen zijn ook niet echt goedkoop), verdiend die €100 zich meer dan terug, als je behoed word voor een kat in de zak.
Controleer bij een 220 van deze leeftijd ook op roest (altijd belangrijk bij een MB), en dan met name wielranden, deuren, kofferklepslot etc.
Het zijn zeer comfortabele wagens door o.a. de airmatic, maar kan helaas ook een grote kostenpost worden bij achterstallig onderhoud.
Let ook even op het schakelen van de automaatbak, deze types kunnen nog een lekkende stekkerbus krijgen als deze niet word vervangen. Die stekkerbus is niet zo'n probleem en ook niet zo duur, maar rond blijven rijden met te weinig olie kan weer vervolgschade opleveren aan je automaat.
Staat de auto die je op het oog hebt evt. ergens op internet geadverteerd?
Zoals al eerder aangegeven, mocht de rest van de auto je bevallen, laat een aankoopkeuring uitvoeren. Dit kan bij een MB-dealer, en kost geloof ik rond de €100. Gezien het feit dat onderdelen van de airmatic nogal in de papieren kunnen lopen als je alles uit moet besteden (onderdelen zijn ook niet echt goedkoop), verdiend die €100 zich meer dan terug, als je behoed word voor een kat in de zak.
Controleer bij een 220 van deze leeftijd ook op roest (altijd belangrijk bij een MB), en dan met name wielranden, deuren, kofferklepslot etc.
Het zijn zeer comfortabele wagens door o.a. de airmatic, maar kan helaas ook een grote kostenpost worden bij achterstallig onderhoud.
Let ook even op het schakelen van de automaatbak, deze types kunnen nog een lekkende stekkerbus krijgen als deze niet word vervangen. Die stekkerbus is niet zo'n probleem en ook niet zo duur, maar rond blijven rijden met te weinig olie kan weer vervolgschade opleveren aan je automaat.
Staat de auto die je op het oog hebt evt. ergens op internet geadverteerd?
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
waarom zo moeilijk doen over de airmatic , je krijgt veel comfort en als je de weg weet is alles nog redelijk te repareren zonder hoge kosten te maken , ik krijg het idee dat vele angstig worden als ze het woord airmatic horen. Het grootste probleem van de w220 is de roest.