remklauwen w-204s

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
hbdleij
Donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:14
Mercedes-Benz: S204 1.8 CGI 2010

15 aug 2014 12:40

Geachte forumlezers,

Ik probeerde mijn ATE achterwielremklauw los te halen voor vervanging van de schijf maar met een normale ringsleutel nr 18 ,welke goed past, kan ik geen kracht genoeg zetten om deze zelfborgende bouten ( 2 st) los te krijgen.
Wie heeft een tip hoe je dit aanpakt? Warmstoken? Verlengen? Schrikken?
Bij voorbaat dank
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 aug 2014 13:36

Met een normale handratel zou dat best moeten lukken, desnoods even achter je auto gaan zitten ipv ernaast (dan kun je niet veel kracht zetten).
Warm stoken moet je mee oppassen, in een ruimte met rubbers, remolie en ingevette lagers. Met een heteluchtpistool uit de richting van kwetsbare delen moet nog wel lukken.
Logboek S500.
hbdleij
Donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:14
Mercedes-Benz: S204 1.8 CGI 2010

15 aug 2014 13:40

Beste Plorie,

Bedankt voor je reactie maar,

Voor een dop 18 op een ratel is geen ruimte vandaar dat ik het met een ringsleutel probeer want die past er tussen.
Borguy
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

15 aug 2014 13:52

Je kunt je ringsleutel verlengen door er bvb. een stuk buis over te steken.
Dan is de hefboom langer en kun je meer kracht zetten.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 aug 2014 14:21

Oke, een ringsleutel zal idd wat te klein zijn om genoeg kracht te zetten.
Ik ken een 204 verder niet, maar wel vreemd dat er zo weinig ruimte is.
Even verlengen met iets wat je gereedschap niet kapot maakt is idd een optie.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11532
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

16 aug 2014 19:10

Als ze erg vast zitten even 2 steek-ringsleutels in elkaar haken. Brander zal niet nodig zijn en zou ik ook niet doen ivm je keering van je lager.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
hbdleij
Donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 apr 2012 17:14
Mercedes-Benz: S204 1.8 CGI 2010

19 aug 2014 13:43

Hallo forum ,

Demontage gelukt, heb eerst ruimte gemaakt door stab stang los te maken en kap van wieldraagarm verwijderd, toen kon er met een dop op de ratelsleutel genoeg kracht worden gezet , de 18 bout zat met blauwe loctite geborgd maar kon dus met de nodige kracht worden gelost.
Dank voor de suggesties.
Plaats reactie