Benzine, automatische 5-bak.
Het probleem is: Bij 60-100 km/h en zacht gas geven komt een vaag, slijpend, zingend geluid onder de wagen vandaan. Bij (rijdend) gas loslaten, of de pook in "N" zetten is het geluid weg. Bij hard optrekken en hogere snelheid is het geluid ook weg, maar het kan natuurlijk dat het geluid niet weg is maar slechts wordt overstemd. Nu ik erover nadenk, rij ik er misschien al lang mee rond en wordt het langzaam luider.
Beklemmende gedachten over hoge kosten aan de automatische versnellingsbak kwamen al voorbij. Op het schakelgedrag van de automaat valt niets aan te merken. VIN: WDB 210 xxxxxxxxxxx. De klok staat op 185.000 km en de bak-olie is ververst bij 65.000 en 135.000 km.
Vandaag heb ik mijn auto op een brug gezet en samen met de garage-man geluisterd terwijl de auto erop stond met de achterwielen van de vloer. Het snerpend geluid is waarneembaar, maar niet zo duidelijk dat het makkelijk gelokaliseerd kan worden. Het geluid lijkt niet uit de automatische 5-bak te komen, maar eerder ergens bij de achteras. Beide achterwielen zijn gedemonteerd om de remmen te zien, geen rammelende remschoenen of loszittende handremvoeringen gezien. Dopje van het differentieel losgemaakt en er bleek nog zat olie in het differentieel te zitten.
Onbevredigend dus, zo'n onderzoek op de brug. Weet iemand wat er aan de hand is ? Waar kan ik nog naar laten kijken ?
S210 slijpend geluid vanonder de auto vandaan
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Laatst gewijzigd door mr. Michel op 13 aug 2014 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: VIN nummer verwijderd
Reden: VIN nummer verwijderd
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Zou het differentieel kunnen zijn. Bij deellast willen die wel eens 'zingen', harder of zachter. Daardoor merk je het dus bij lagere snelheden. Zo hoor ik een heel zacht fluitje bij 70-80 km/h. De oorzaak schijnt te liggen in de uitlijning van de pignon op het kroonwiel of zoiets. Verhelpen is bijna niet te doen. Het enige dat je kunt doen is vervanging of revisie van het diff, had ik begrepen. Volgens mij kan het weinig kwaad, behalve dan dat je het geluid moet verdragen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ergens uit de aandrijflijn is idd logisch als het verandert bij lastwissels.
Zo niet, dan kan bv. ook een beschermplaat van de remschijf aanlopen.
Zo niet, dan kan bv. ook een beschermplaat van de remschijf aanlopen.
Logboek S500.
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Ai ai. Revisie van het differentieel of een gebruikte eronder dus, als ik het geluid niet meer kan verdragen. Is zo'n onderdeel universeel voor alle w210 of zijn er vele uitvoeringen ? En over welke kosten praten we eigenlijk ? Dank voor de info alvast.
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5671
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Je hebt verschillende types per motorisering. De verschillen betreffen zowel de sterkte van de constructie als de overbrengingsverhouding. Geen idee wat zoiets kost. Reken er bij een gebruikte op dat die ook slijtage zal hebben, testen is niet zo gemakkelijk op de toonbank van de sloperij.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Koop er in elk geval een met garantie, dan voorkom je dat je andermans probleem monteert.
Prijzen lopen nogal uiteen, kan van €100-300 zijn.
Prijzen lopen nogal uiteen, kan van €100-300 zijn.
Logboek S500.
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
je kan ook de onderste plug van je differentieel losdraaien en dan ff kijken komt er ook redelijk veel staal mee gestroomt mischien ook een optie als je alle olie er uit hebt kan je ook ff het deksel er achter weg pakken en kijken hoe ie er van binnen uitziet ( bij de ouder types van Mercedes kan dit weet niet zeker of dit ook makkelijk bij jou kan )
zo ja dan heb je dus zo veel slijtage/speling in je differentieel dat de tandwielen beginnen te slijten en dan zal ik zeggen ga ff kijken voor een ander differentieel
zo niet dan is er iets anders dus dat kan dus van bak lager tot stofschild zijn
bij het zoeken naar een ander differentieel ff kijken naar het zelfde type/nummer dat in geslagen is/ overbrengings verhouding
ps bij het aftappen van de olie eerst wel ff reserve olie halen
succes gr pascal
zo ja dan heb je dus zo veel slijtage/speling in je differentieel dat de tandwielen beginnen te slijten en dan zal ik zeggen ga ff kijken voor een ander differentieel
zo niet dan is er iets anders dus dat kan dus van bak lager tot stofschild zijn
bij het zoeken naar een ander differentieel ff kijken naar het zelfde type/nummer dat in geslagen is/ overbrengings verhouding
ps bij het aftappen van de olie eerst wel ff reserve olie halen
succes gr pascal
-
- Donateur
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 25 jun 2007 14:55
- Mercedes-Benz: S211, E320 Benzine
- Specialisatie: ouweh**ren
- Locatie: Rotterdam
Maar wat zou revisie van het differentieel ongeveer kosten ? Kom je dan uit bij een bedrijf dat ook versnellingsbakken doet ? Als ik er niets mee doe, dan krijg ik misschien langzaam een afkeer van de auto.
- Jeroen
- Berichten: 25804
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik zou beginnen met het verversen van het diff. Als je de drap die daar uit komt ziet (en ruikt ) vraag je je af hoe dat ooit heeft kunnen smeren.
Fijne verse olie met eventueel een "diff and geartreatment "molybdeentoevoeging.
gr J
Fijne verse olie met eventueel een "diff and geartreatment "molybdeentoevoeging.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Jeroen
- Berichten: 25804
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Meestal wel. GL4 of 5. Tenzij je een LSD (Limited Slip Differential) hebt. Daar moet speciale olie (of een toevoeging) in.
Staat vast ook wel in de manual.
gr J
Staat vast ook wel in de manual.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Jeroen
- Berichten: 25804
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Oh ja... Als je hetzelf gaat doen altijd eerst de vulplug losdraaien (met een goede imbusdop 14mm en een laaaang verlengstuk) en dan pas de aftapplug. Het is uitermate lullig als de olie er uit ligt en de vulplug wil niet los.
De meeste verpakkingen hebben een vulslang op de dop. Anders moet je iets fabrieken om de olie in de plug te kunnen pompen.
Vullen tot het overloopt en de plug er weer in.
gr J
De meeste verpakkingen hebben een vulslang op de dop. Anders moet je iets fabrieken om de olie in de plug te kunnen pompen.
Vullen tot het overloopt en de plug er weer in.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat scheelt ook een hoop gespetter als er olie uit - en lucht in wil.Jeroen schreef:altijd eerst de vulplug losdraaien (met een goede imbusdop 14mm en een laaaang verlengstuk) en dan pas de aftapplug.
Logboek S500.