hallo heren
ben begonnen aan een ombouw project
ga namelijk 2 om 606 turbo motoren in m,n boot bouwen
de motoren heb ik reeds gekocht
maar in m,n zoektocht naar de juiste om 603 pompen loop ik even vast
had al begrepen dat ik de brandstofpomp van een om 603 turbo moet hebben
en niet van de ongeblazen om 603
enkel hoe herken ik de beide pompen uit elkaar
heeft iemand de juiste nr,s voor mij???
heb al best veel sleutel ervaring
maar nog niet aan Mercedes
en ook niet gek veel diesels
tot nog toe hoofdzakelijk benzine motoren van opel en chevrolet gesleuteld
als hier iemand is die per ongeluk 2 van de juiste pompen over heeft
mag die ook even contact opnemen
verschil herkennen brandstofpomp om 603
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
...16 klepper?..
Het antwoord zal van iemand anders moeten komen
gr J
Het antwoord zal van iemand anders moeten komen
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
Jep op andere forums ook bekend als 16 klepper
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
zijn alle mensen met technische kennis nog op vakantie
hier alvast even de plaatjes bij de praatjes
hier moeten de motoren in komen hier de torren moet uiteraard nog wel het 1 en ander gebeuren
liggen nu nog 2 benzine motoren in de boot die moeten er eerst uit
dan moet ik naast de om603 brandstofpompen
nog 2 vliegwielen hebben (beide motoren komen uit een automaat)
(koppeling is geen punt dat zit allemaal in de staartstukken van de boot) ,
en de motoren voorzien van ander koelsysteem geschikt voor in een boot
heb ook plannen om er een ander type turbo aan te hangen
waarbij het huis van warme zijde ook watergekoeld is
maar first things first
eerst zou ik dolgraag weten welke type / nr,s om603 pompen ik wel kan kopen,
en welke juist niet
en wat de verschillen zijn tussen de pompen van een ongeblazen en een geblazen om603
hier alvast even de plaatjes bij de praatjes
hier moeten de motoren in komen hier de torren moet uiteraard nog wel het 1 en ander gebeuren
liggen nu nog 2 benzine motoren in de boot die moeten er eerst uit
dan moet ik naast de om603 brandstofpompen
nog 2 vliegwielen hebben (beide motoren komen uit een automaat)
(koppeling is geen punt dat zit allemaal in de staartstukken van de boot) ,
en de motoren voorzien van ander koelsysteem geschikt voor in een boot
heb ook plannen om er een ander type turbo aan te hangen
waarbij het huis van warme zijde ook watergekoeld is
maar first things first
eerst zou ik dolgraag weten welke type / nr,s om603 pompen ik wel kan kopen,
en welke juist niet
en wat de verschillen zijn tussen de pompen van een ongeblazen en een geblazen om603
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik denk hetlouwe sunyacht schreef:zijn alle mensen met technische kennis nog op vakantie
Niet iedereen heeft dagelijks zulke pompen in handen waarmee je de zoek-de-10-verschillen-spelletjes doet.
Logboek S500.
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Bij mij zat deze pomp er op,(6030702601 ER0018) een pomp van een turbo motor heeft een regelaar, dat vierkante blokje aan de rand van de foto, zodat bij oplopende inlaatdruk er meer brandstof wordt gegeven. Je doet er wel goed aan om hem af te laten stellen voor de OM606 (heeft meer brandstof nodig dan een 603) bij een Bosch service center, kost wel 300 Euro, maar hij loopt geweldig goed op deze pomp. Je moet ook iets bedenken voor de waste gate van de turbo, die wordt ook door de elektronica aangestuurd.
- Bijlagen
-
- 2012-10-27 16.22.46.jpg (237.93 KiB) 3761 keer bekeken
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
en zo,n regelaar (vierkant blokje) kan je die niet losnieuw kopen??
en op een pomp van een niet geblazen 603 plaatsen???
want de 0m603 turbo pompen liggen niet echt voor het oprapen heb ik al ontdekt...
hoe wordt de wastegate van een 603 turbo aangestuurd dan??
en op een pomp van een niet geblazen 603 plaatsen???
want de 0m603 turbo pompen liggen niet echt voor het oprapen heb ik al ontdekt...
hoe wordt de wastegate van een 603 turbo aangestuurd dan??
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Ik denk dat zo'n regelaar net zo moeilijk aan te komen is als een hele pomp, en twee is dubbel zo moeilijk , maar wanneer je Googled op het onderdeel nummer kom je er zat tegen ze worden alleen niet weggegeven. De waste gate wordt aangestuurd door een solenoid Y31/5 die op zijn signaal van de ECU krijgt. Je kunt hem of dichtzetten of een oudere Garret monteren met een drukgeregelde waste gate, zie onderste foto. Het blauwe slangetje zit op de uitlaatzijde en stuurt een servo aan, daar net onder, met een stelschroef kun je de druk afstellen op 1 a 1,5 bar. De aluminium bak rechts met de teflon slangen is een watergekoelde interkoeler ook handig op de boot. Het is ook handig om de EGR dicht te lassen, dat scheelt met vastzittende gloeipitten e.d. en die wordt ook door de ECU aangestuurd.
- Bijlagen
-
- Y31-5.jpg (98.98 KiB) 3735 keer bekeken
-
- 2012-08-03 19.50.41.jpg (122.11 KiB) 3735 keer bekeken
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
bedankt voor de info hier kom ik al wat verder mee
zo,n watergekoelde intercooler had ik al gevonden
zal eens google,n op onderdeelnr,s
weggeven hoeft ook niet
maar t moet wel leuk blijven
zo,n regel blokje zal nieuw wel te bestellen zijn toch??
zal vast goeiekoper zijn dan een nieuwe brandstof pomp
had al een aantal Mercedes sloperijen benaderd
tot nog toe zonder het vinden van de juiste pomp....
zo,n watergekoelde intercooler had ik al gevonden
zal eens google,n op onderdeelnr,s
weggeven hoeft ook niet
maar t moet wel leuk blijven
zo,n regel blokje zal nieuw wel te bestellen zijn toch??
zal vast goeiekoper zijn dan een nieuwe brandstof pomp
had al een aantal Mercedes sloperijen benaderd
tot nog toe zonder het vinden van de juiste pomp....
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
kom in mijn zoektocht ook pompen tegen die wel een regalaar (alda)
hebben maar dan geen vierkante maar een ronde???
kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen een ronde en een vierkante???
heb ook foto,s gezien van turbo motoren waar zo,n ronde regelaar op zit
en pompen van non turbo motoren waar dus op die plek niet zit dan is het gat ook afgedopt.....
langzaam aan komen we verder
hebben maar dan geen vierkante maar een ronde???
kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen een ronde en een vierkante???
heb ook foto,s gezien van turbo motoren waar zo,n ronde regelaar op zit
en pompen van non turbo motoren waar dus op die plek niet zit dan is het gat ook afgedopt.....
langzaam aan komen we verder
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Kan heel goed de OM603 heeft voor zover ik weet tijdens zijn levensduur verschillende brandstofpompen gehad, daar zou best een keer een ronde ALDA bij gezeten kunnen hebben, ik ken hem alleen als vierkant kastje. Op deze foto is hij duidelijk te zien, gemonteerd op een OM606 het slangetje komt op het inlaatspruitstuk. De ronde regelaar ernaast is het vacuüm uitzet mechanisme.
- Bijlagen
-
- Knipsel.JPG (66.05 KiB) 3682 keer bekeken
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
he andre bedankt voor je input
ok dus de ronde versie zou best eens het zelfde kunnen doen als
een vierkante alda
daar wordt het iets makkelijker van die zij n er wel meer
even in verdiepen.....
die vacuum uitzetter had ik reeds ontdekt
is ook nog n beetje n uitdaging
in een snelle boot hoor je een dodemans koord te dragen
die de motoren uitzet bij geval van "nood"
dus moet ik iets vinden bedenken om vacuum te trekken bij stroom onderbreking
of iets met een servo motortje die de lichter bediend
verder heb ik wel het plan om de plunjers van de om606 pompen in de om 603 pompen te(laten)zetten
vliegwielen wacht ik even mee heb een filmpje gezien dat de motor wel stationair wil lopen met enkel de starter krans van een automaat
zal wel door het aantal cilinderskomen??
in dat geval kan ik zelf wel een ring draaien die op die starterkrans past en waar de coupler voor de staartstuken opgemonteerd kan worden
ok dus de ronde versie zou best eens het zelfde kunnen doen als
een vierkante alda
daar wordt het iets makkelijker van die zij n er wel meer
even in verdiepen.....
die vacuum uitzetter had ik reeds ontdekt
is ook nog n beetje n uitdaging
in een snelle boot hoor je een dodemans koord te dragen
die de motoren uitzet bij geval van "nood"
dus moet ik iets vinden bedenken om vacuum te trekken bij stroom onderbreking
of iets met een servo motortje die de lichter bediend
verder heb ik wel het plan om de plunjers van de om606 pompen in de om 603 pompen te(laten)zetten
vliegwielen wacht ik even mee heb een filmpje gezien dat de motor wel stationair wil lopen met enkel de starter krans van een automaat
zal wel door het aantal cilinderskomen??
in dat geval kan ik zelf wel een ring draaien die op die starterkrans past en waar de coupler voor de staartstuken opgemonteerd kan worden
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
De motor uitzetten is eenvoudig, op de motor zit aan de voorkant een vacuümpomp op de as van de brandstofpomp. De motor stopt wanneer er vacuüm op de aansluiting van de stop control komt en dat is alleen bij draaiende motor. Wanneer je nu een NO magneetklep (bij een auto zit er een klepje in het contactslot) tussen de pomp en de uitzetter zet, zal bij stroomuitval de klep opengaan en de motor ook stilvallen. Bij auto's zit er nog een vacuüm buffetrank op, het lijkt me veiliger om dat nu ook te doen.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
- Mercedes-Benz: wellcraft
ben al weer n stap verder
heb al 1 pomp onderweg van een turbo
verder weet ik dat het vierkante regelaartje een "alda" is
en de ronde versie is een "ada"
een alda regelt je pomp iets bij dmv vacuum uit de inlaat
een ada regelt je pomp iets bij dmv verschil in de atmosfeer
maw op zeeniveau is de atmosferische druk iets anders als boven in de bergen
dat verschil wordt opgevangen door een ada........
nu ben ik nog aan het onderzoeken of een pomp met een ada
inwendig gelijk is aan een pomp met een alda
heb al 1 pomp onderweg van een turbo
verder weet ik dat het vierkante regelaartje een "alda" is
en de ronde versie is een "ada"
een alda regelt je pomp iets bij dmv vacuum uit de inlaat
een ada regelt je pomp iets bij dmv verschil in de atmosfeer
maw op zeeniveau is de atmosferische druk iets anders als boven in de bergen
dat verschil wordt opgevangen door een ada........
nu ben ik nog aan het onderzoeken of een pomp met een ada
inwendig gelijk is aan een pomp met een alda
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Nou gok ik er op dat jij (bijna) altijd vaart op zeeniveau
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)