verschil herkennen brandstofpomp om 603

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

11 aug 2014 22:03

hallo heren

ben begonnen aan een ombouw project
ga namelijk 2 om 606 turbo motoren in m,n boot bouwen

de motoren heb ik reeds gekocht
maar in m,n zoektocht naar de juiste om 603 pompen loop ik even vast

had al begrepen dat ik de brandstofpomp van een om 603 turbo moet hebben
en niet van de ongeblazen om 603

enkel hoe herken ik de beide pompen uit elkaar
heeft iemand de juiste nr,s voor mij???

heb al best veel sleutel ervaring

maar nog niet aan Mercedes
en ook niet gek veel diesels

tot nog toe hoofdzakelijk benzine motoren van opel en chevrolet gesleuteld
als hier iemand is die per ongeluk 2 van de juiste pompen over heeft

mag die ook even contact opnemen ;)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25786
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

12 aug 2014 07:05

...16 klepper?.. ;)

Het antwoord zal van iemand anders moeten komen :$

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

12 aug 2014 10:35

Jep op andere forums ook bekend als 16 klepper
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

13 aug 2014 14:44

zijn alle mensen met technische kennis nog op vakantie ;)

hier alvast even de plaatjes bij de praatjes
hier moeten de motoren in komen
DSC09362.JPG
DSC09362.JPG (136.58 KiB) 3777 keer bekeken
DSC09363.JPG
DSC09363.JPG (222.96 KiB) 3777 keer bekeken
hier de torren
DSC00049.JPG
DSC00049.JPG (262.82 KiB) 3777 keer bekeken
DSC00046.JPG
DSC00046.JPG (340.96 KiB) 3777 keer bekeken
moet uiteraard nog wel het 1 en ander gebeuren
liggen nu nog 2 benzine motoren in de boot die moeten er eerst uit

dan moet ik naast de om603 brandstofpompen
nog 2 vliegwielen hebben (beide motoren komen uit een automaat)
(koppeling is geen punt dat zit allemaal in de staartstukken van de boot) ,
en de motoren voorzien van ander koelsysteem geschikt voor in een boot

heb ook plannen om er een ander type turbo aan te hangen
waarbij het huis van warme zijde ook watergekoeld is


maar first things first
eerst zou ik dolgraag weten welke type / nr,s om603 pompen ik wel kan kopen,
en welke juist niet
en wat de verschillen zijn tussen de pompen van een ongeblazen en een geblazen om603 :goedzo:
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

13 aug 2014 15:25

louwe sunyacht schreef:zijn alle mensen met technische kennis nog op vakantie ;)
Ik denk het :stom:
Niet iedereen heeft dagelijks zulke pompen in handen waarmee je de zoek-de-10-verschillen-spelletjes doet.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

13 aug 2014 21:58

Bij mij zat deze pomp er op,(6030702601 ER0018) een pomp van een turbo motor heeft een regelaar, dat vierkante blokje aan de rand van de foto, zodat bij oplopende inlaatdruk er meer brandstof wordt gegeven. Je doet er wel goed aan om hem af te laten stellen voor de OM606 (heeft meer brandstof nodig dan een 603) bij een Bosch service center, kost wel 300 Euro, maar hij loopt geweldig goed op deze pomp. Je moet ook iets bedenken voor de waste gate van de turbo, die wordt ook door de elektronica aangestuurd.
Bijlagen
2012-10-27 16.22.46.jpg
2012-10-27 16.22.46.jpg (237.93 KiB) 3756 keer bekeken
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

14 aug 2014 20:33

en zo,n regelaar (vierkant blokje) kan je die niet losnieuw kopen??
en op een pomp van een niet geblazen 603 plaatsen???
want de 0m603 turbo pompen liggen niet echt voor het oprapen heb ik al ontdekt...

hoe wordt de wastegate van een 603 turbo aangestuurd dan??
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

14 aug 2014 22:30

Ik denk dat zo'n regelaar net zo moeilijk aan te komen is als een hele pomp, en twee is dubbel zo moeilijk :), maar wanneer je Googled op het onderdeel nummer kom je er zat tegen ze worden alleen niet weggegeven. De waste gate wordt aangestuurd door een solenoid Y31/5 die op zijn signaal van de ECU krijgt. Je kunt hem of dichtzetten of een oudere Garret monteren met een drukgeregelde waste gate, zie onderste foto. Het blauwe slangetje zit op de uitlaatzijde en stuurt een servo aan, daar net onder, met een stelschroef kun je de druk afstellen op 1 a 1,5 bar. De aluminium bak rechts met de teflon slangen is een watergekoelde interkoeler ook handig op de boot. Het is ook handig om de EGR dicht te lassen, dat scheelt met vastzittende gloeipitten e.d. en die wordt ook door de ECU aangestuurd.
Bijlagen
Y31-5.jpg
Y31-5.jpg (98.98 KiB) 3730 keer bekeken
2012-08-03 19.50.41.jpg
2012-08-03 19.50.41.jpg (122.11 KiB) 3730 keer bekeken
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

14 aug 2014 23:22

bedankt voor de info hier kom ik al wat verder mee :goedzo:

zo,n watergekoelde intercooler had ik al gevonden ;)
zal eens google,n op onderdeelnr,s

weggeven hoeft ook niet
maar t moet wel leuk blijven :owja:

zo,n regel blokje zal nieuw wel te bestellen zijn toch??
zal vast goeiekoper zijn dan een nieuwe brandstof pomp

had al een aantal Mercedes sloperijen benaderd
tot nog toe zonder het vinden van de juiste pomp....
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

18 aug 2014 18:16

kom in mijn zoektocht ook pompen tegen die wel een regalaar (alda)

hebben maar dan geen vierkante maar een ronde???
kan iemand me zeggen wat het verschil is tussen een ronde en een vierkante???

heb ook foto,s gezien van turbo motoren waar zo,n ronde regelaar op zit

en pompen van non turbo motoren waar dus op die plek niet zit dan is het gat ook afgedopt.....

langzaam aan komen we verder ;)
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

18 aug 2014 21:00

Kan heel goed de OM603 heeft voor zover ik weet tijdens zijn levensduur verschillende brandstofpompen gehad, daar zou best een keer een ronde ALDA bij gezeten kunnen hebben, ik ken hem alleen als vierkant kastje. Op deze foto is hij duidelijk te zien, gemonteerd op een OM606 het slangetje komt op het inlaatspruitstuk. De ronde regelaar ernaast is het vacuüm uitzet mechanisme.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (66.05 KiB) 3677 keer bekeken
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

18 aug 2014 23:44

he andre bedankt voor je input :goedzo:
ok dus de ronde versie zou best eens het zelfde kunnen doen als
een vierkante alda ;)

daar wordt het iets makkelijker van die zij n er wel meer ;)
even in verdiepen.....

die vacuum uitzetter had ik reeds ontdekt
is ook nog n beetje n uitdaging

in een snelle boot hoor je een dodemans koord te dragen
die de motoren uitzet bij geval van "nood"

dus moet ik iets vinden bedenken om vacuum te trekken bij stroom onderbreking
of iets met een servo motortje die de lichter bediend

verder heb ik wel het plan om de plunjers van de om606 pompen in de om 603 pompen te(laten)zetten

vliegwielen wacht ik even mee heb een filmpje gezien dat de motor wel stationair wil lopen met enkel de starter krans van een automaat
zal wel door het aantal cilinderskomen??
in dat geval kan ik zelf wel een ring draaien die op die starterkrans past en waar de coupler voor de staartstuken opgemonteerd kan worden
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

19 aug 2014 09:09

De motor uitzetten is eenvoudig, op de motor zit aan de voorkant een vacuümpomp op de as van de brandstofpomp. De motor stopt wanneer er vacuüm op de aansluiting van de stop control komt en dat is alleen bij draaiende motor. Wanneer je nu een NO magneetklep (bij een auto zit er een klepje in het contactslot) tussen de pomp en de uitzetter zet, zal bij stroomuitval de klep opengaan en de motor ook stilvallen. Bij auto's zit er nog een vacuüm buffetrank op, het lijkt me veiliger om dat nu ook te doen.
louwe sunyacht
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 aug 2014 21:41
Mercedes-Benz: wellcraft

23 aug 2014 08:51

ben al weer n stap verder
heb al 1 pomp onderweg van een turbo :goedzo:

verder weet ik dat het vierkante regelaartje een "alda" is
en de ronde versie is een "ada"

een alda regelt je pomp iets bij dmv vacuum uit de inlaat
een ada regelt je pomp iets bij dmv verschil in de atmosfeer

maw op zeeniveau is de atmosferische druk iets anders als boven in de bergen

dat verschil wordt opgevangen door een ada........

nu ben ik nog aan het onderzoeken of een pomp met een ada
inwendig gelijk is aan een pomp met een alda ;)
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25786
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

23 aug 2014 11:09

Nou gok ik er op dat jij (bijna) altijd vaart op zeeniveau :$

gr J (A)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie