W211 andere bandenmaat voor en achter

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

09 aug 2014 13:56

Jeroen schreef:Persoonlijk denk ik dat het verschil kleiner is dan het verschil tussen nieuwe en versleten banden. Een nieuwe band heeft al gauw 8 a 9 mm profiel die je voor de diameter dan weer mag verdubbelen.

gr J
juist daarom gaat een gebruikte 235er en een nieuwe 245er voor een groot omtrek verschil zorgen.

ik zal niet zeggen dat er problemen optreden maar ik kan uit ervaringen zeggen van bandenmaat 225er voor en 235er achter dat ik abs en asd storing kreeg op mijn s124 e280

ikzelf zou eventueel ook overwegen om eerst de 2 banden te vervangen en kijken of er problemen optreden. (zoals plorie hierboven al vermeld)
mochten er dan problemen zijn dan kun je nog altijd de andere 2 ook vervangen.
greetings Evan
Muro01
Berichten: 639
Lid geworden op: 07 aug 2011 13:16
Mercedes-Benz: GL 420 CDI W220 S320 CDI S205 C300 W221 S500
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

09 aug 2014 17:23

Ik heb dit ook wel eens gehad met een BMW 730 nadat ik de reservewiel onder had geplaatst.
Toen ging bij mij ook abs lampje enzo branden maar dit kwam door grote verschillen van de velgen,
Ik denk niet dat dit optreedt door 8mm vanwege een nieuwe band.
akbll_63
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:13
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI
Locatie: Gent

17 dec 2014 11:03

Ik heb ze ongeveer een maand geleden vevangen en het zijn weer 2 235/45 R17's. Als voor en achter op hetzelfde moment moet worden vervangen, zal ik overgaan naar 245/45 R17, zodat ze allemaal gelijk zijn.
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 dec 2014 12:35

Meten = weten :goedzo:

of een tooltje gebruiken is nog gemakkelijker (A)

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 dec 2014 14:05

mbsec500 schreef:
Tom schreef:Dat voor en achter verschillen is weinig boeiend (MB levert genoeg sets op die manier). Waar het om gaat is dat zowel voor als achter niet teveel moet afwijken van het voorgeschreven.

Waarnemer dit toegepast word gaat het om een breedsets, dan word dat opgevangen door voor en achter een band met andere hoogte percentage te monteren waardoor de omtrek nagenoeg gelijk blijft. Gaat hier dus niet op.
Ook dit zal ik dan moeten tegenspreken.
Heb zelf een breedbedset zitten en had uit nieuwsgierigheid eens de berekening via de calculator gemaakt tussen voor en achter.....
en ziehier de resultaten ( er van uit gaand dat het nieuwe banden zijn met 8mm profiel):

Achteraan : 265/35/18 : Hoogte : 64,27 cm - Omtrek : 201,91 cm
Vooraan : 245/40/18 : Hoogte : 57,70 cm - Omtrek : 181,27 cm
Wat resulteert in een verschil van 10,22%
En in snelheid met als referentie de 265/35/18 ( ok die zit idd achteraan - maar is enkel een vergelijkingspunt, meting gebeurd op voorwielen)
265/35/18 : 50 km/u - 44,89 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 70 km/u - 62,85 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 90 km/u - 80,80 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 120km/u - 107,74 km/u: 245/40/18
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

17 dec 2014 14:17

Ook dit zal ik dan moeten tegenspreken.
Heb zelf een breedbedset zitten en had uit nieuwsgierigheid eens de berekening via de calculator gemaakt tussen voor en achter.....
en ziehier de resultaten ( er van uit gaand dat het nieuwe banden zijn met 8mm profiel):

Achteraan : 265/35/18 : Hoogte : 64,27 cm - Omtrek : 201,91 cm
Vooraan : 245/40/18 : Hoogte : 57,70 cm - Omtrek : 181,27 cm
Wat resulteert in een verschil van 10,22%
En in snelheid met als referentie de 265/35/18 ( ok die zit idd achteraan - maar is enkel een vergelijkingspunt, meting gebeurd op voorwielen)
265/35/18 : 50 km/u - 44,89 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 70 km/u - 62,85 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 90 km/u - 80,80 km/u : 245/40/18
265/35/18 : 120km/u - 107,74 km/u: 245/40/18
En deze berekening klopt dus ook helemaal niet.

Breedset is origineel vooraan 235/40/18 en achteraan 265/35/18
Bijlagen
banden.JPG
banden.JPG (53.38 KiB) 779 keer bekeken
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
akbll_63
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:13
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI
Locatie: Gent

17 dec 2014 16:25

Paske schreef:Meten = weten :goedzo:

of een tooltje gebruiken is nog gemakkelijker (A)

http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Handige tool!

Dit is dan het verschil voor mij tussen originele en de huidige banden:
59892

Kan eigenlijk geen kwaad om zo te blijven rijden. :P
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 dec 2014 16:44

Maus2000 schreef:
En deze berekening klopt dus ook helemaal niet.
Klopt wel (in mijn geval) , jij hebt 235/40/18 gebruikt ipv 245/40/18 zoals ze bij mij er als optie bij aankoop onder zitten 8-) :
Wij verwijzen naar uw reactie op ons schrijven van 10 juli jl. en danken om ons de gevraagde informatie te bezorgen.

Van onze technische afdeling hebben wij vernomen dat uw voertuig uitgerust is met de volgende banden- en velgmaten:

Banden:
245/40 R18 97Y XL (vooras)
265/35 R18 97Y XL (achteras)

Velgen:
8.5Jx18H2 ET48 (vooras)
9Jx18H2 ET54 (achteras)
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 dec 2014 20:47

@ akbll_63 : Hallo stadsgenoot :)
Ziehier de wettelijke bepalingen voor België:


Banden

De keuring van de banden gebeurt in verscheidene stappen:
1.Keuring van de gelijkvormigheid van de banden
1.1. Afmetingen
1.1.1 Banden
De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
pneu
Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
U kunt checken op de bandentool of de afmeting van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig toegelaten zijn. De tool is van toepassing op personenwagens van categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum negen (8+1) zitplaatsen.
1.1.2 Velgen
De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :
• Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
• De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
• De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

2.1 Load- en snelheidsindex
2.1.1 Snelheidsindex
De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig. Raadpleeg hier de tabel.
2.2.1 Loadindex (draagvermogen)
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. Raadpleeg hier de tabel.
2.Keuring van de staat van de banden
2.1 Diepte van de groeven
De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6 mm diep zijn.
2.2 Algemene staat en (abnormale) slijtage
Voor de slijtagegraad is een verschil (rechts-links) van max. 3 mm toegestaan per as.
3.Keuring van de montage van de banden
3.1 Symmetrie
De banden en velgen die op eenzelfde as gemonteerd zijn moeten beschikken over dezelfde technische karakteristieken. Dit geldt meer bepaald voor het merk, de afmetingen het draagvermogen en de snelheidsindex. Symmetrische en asymmetrische banden mogen niet op eenzelfde as gemonteerd worden.
3.2 Draairichting
Alle richtingsgebonden banden en asymmetrische banden moeten in de correcte zin gemonteerd worden. Dit geldt ook voor de aanduidingen van de draairichting en van « binnenzijde - inside » / « buitenzijde - outside ».
4.Sneeuwbanden & M+S-banden
4.1 Voor een voertuig uitgerust met sneeuwbanden
Sneeuwbanden zijn voorzien van de volgende markering op de bandflank

• Indien de snelheidsindex van de sneeuwband lager is dan het vereiste minimum maar minimaal Q bedraagt, wordt deze montage het hele jaar aanvaard voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende sneeuwband.
• Indien de snelheidsindex van de sneeuwband gelijk aan of hoger is dan het vereiste minimum, wordt deze montage steeds aanvaard.

4.2 Voor een voertuig uitgerust met banden M+S
• Met een snelheidsindex lager dan het vereiste minimum, wordt deze montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
• Met een snelheidsindex gelijk aan of hoger dan het vereiste minimum, wordt deze montage steeds aanvaard, heel het jaar door.


Bandentool goca : http://www.goca.be/nl/banden
Snelheidsindex: http://www.goca.be/upload/AKCT/SPEEDINDEX_NL.JPG
Belastingsindex : http://www.goca.be/upload/AKCT/BELASTINGSINDEX_NL.JPG

Bron : http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden
akbll_63
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 nov 2013 22:13
Mercedes-Benz: W211 E220 CDI
Locatie: Gent

17 dec 2014 21:48

Paske schreef:@ akbll_63 : Hallo stadsgenoot :)
Ziehier de wettelijke bepalingen voor België:


Banden

De keuring van de banden gebeurt in verscheidene stappen:
1.Keuring van de gelijkvormigheid van de banden
1.1. Afmetingen
1.1.1 Banden
De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.
pneu
Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.
U kunt checken op de bandentool of de afmeting van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig toegelaten zijn. De tool is van toepassing op personenwagens van categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum negen (8+1) zitplaatsen.
1.1.2 Velgen
De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :
• Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
• De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
• De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

2.1 Load- en snelheidsindex
2.1.1 Snelheidsindex
De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig. Raadpleeg hier de tabel.
2.2.1 Loadindex (draagvermogen)
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. Raadpleeg hier de tabel.
2.Keuring van de staat van de banden
2.1 Diepte van de groeven
De tekening van de hoofdgroeven van de banden moet ten minste 1,6 mm diep zijn.
2.2 Algemene staat en (abnormale) slijtage
Voor de slijtagegraad is een verschil (rechts-links) van max. 3 mm toegestaan per as.
3.Keuring van de montage van de banden
3.1 Symmetrie
De banden en velgen die op eenzelfde as gemonteerd zijn moeten beschikken over dezelfde technische karakteristieken. Dit geldt meer bepaald voor het merk, de afmetingen het draagvermogen en de snelheidsindex. Symmetrische en asymmetrische banden mogen niet op eenzelfde as gemonteerd worden.
3.2 Draairichting
Alle richtingsgebonden banden en asymmetrische banden moeten in de correcte zin gemonteerd worden. Dit geldt ook voor de aanduidingen van de draairichting en van « binnenzijde - inside » / « buitenzijde - outside ».
4.Sneeuwbanden & M+S-banden
4.1 Voor een voertuig uitgerust met sneeuwbanden
Sneeuwbanden zijn voorzien van de volgende markering op de bandflank

• Indien de snelheidsindex van de sneeuwband lager is dan het vereiste minimum maar minimaal Q bedraagt, wordt deze montage het hele jaar aanvaard voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende sneeuwband.
• Indien de snelheidsindex van de sneeuwband gelijk aan of hoger is dan het vereiste minimum, wordt deze montage steeds aanvaard.

4.2 Voor een voertuig uitgerust met banden M+S
• Met een snelheidsindex lager dan het vereiste minimum, wordt deze montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met de vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden.
• Met een snelheidsindex gelijk aan of hoger dan het vereiste minimum, wordt deze montage steeds aanvaard, heel het jaar door.


Bandentool goca : http://www.goca.be/nl/banden
Snelheidsindex: http://www.goca.be/upload/AKCT/SPEEDINDEX_NL.JPG
Belastingsindex : http://www.goca.be/upload/AKCT/BELASTINGSINDEX_NL.JPG

Bron : http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden
Hi, Paske :)

De banden zijn al meerdere keren goedgekeurd geweest door de keuring. Mijn vraag was eigenlijk of ik storingen zal krijgen bij verschillende banden voor en achter. Maar goed, er zitten nu weer 235/45 R17's onder. Tijdens de terugrit vanuit Turkije in 2012 heb ik linksachter een klapband gekregen en heb direct de rechtse ook laten vervangen uit voorzorg (de koffer wordt volgeladen en het waren Chinese banden die ik meekreeg met mijn velgen). Daardoor moet ik nu 2 per 2 vervangen omdat de achterste vroeger slijten dan de voorste. Op het moment dat ze tegelijk aan vervanging toe zijn, zal ik waarschijnlijk naar de voorgeschreven banden overstappen. Btw ik heb er nu Dunlop's onder :)
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

17 dec 2014 22:18

In deze link kun je het PDf van je eigen auto openen en bekijken welke banden voorgeschreven cq vrij gegeven zijn

http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... d_rim.html
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 dec 2014 23:35

Mooie info ElGriffo

Correct me if i'm wrong:
Dacht niet dat je storingen krijgt als voor en achter verschillend zijn.
Enkel als het verschil tussen links en rechts per as te veel verschilt dan krijg je een foutmelding,
daar hij dit dan beschouwd als een lekke band (zo is het bij mijn W212 toch - geen idee hoe het bij andere modellen zit)
Heb wel geen idee hoeveel je mag afwijken tov de originele en of je dan wel een foutmelding krijgen zal.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 dec 2014 23:52

Paske schreef:Dacht niet dat je storingen krijgt als voor en achter verschillend zijn.
Enkel als het verschil tussen links en rechts per as te veel verschilt dan krijg je een foutmelding,
Zeker wel, ESP/tractioncontrol denkt dan dat er iets aan het doorslippen is. Die vergelijkt alle 4 de wielsnelheden met elkaar.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

18 dec 2014 09:22

ok, thnx, goed om weten plorie, :goedzo:
ik dacht dat zoals ik hierboven reeds vermelde, ik enkel foutmelding kon krijgen
van het bewakingssysteem van de bandendruk dmv omwentelingssnelheid , via het ABS/ESP systeem ?
En als ik het dan goed begrijp, zal zoals in mijn geval bij m'n breedbedset, de maten (omtrek en de minimum en maximum omtrek )
van deze banden elk afzonderlijk in zijn geheugen voor de berekening vermeld staan.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 dec 2014 11:19

Je auto kan geen verschillende omtrekken opslaan. Een iets grotere bandenmaat valt nog binnen de marge, that's all.
Logboek S500.
Plaats reactie