Ik zie jullie punt, en waardeer het meedenken. Nu wil ik niet het risico lopen om ook nog eens als "eigenwijs" te worden weggezet, maar ik heb totnogtoe het idee (misschien: "de illusie") dat als je voorzichtig en inderdaad DUN de lak op de binnenkant spuit, dat het doorlopen/zakken mee zou moeten vallen. Ik was van plan om alle doorzakkers weg te poetsen met wasbenzine of thinner zodra de binnenkant bijna stofdroog is.
Verder had ik overigens nog het idee (wederom wellicht: "de illusie") dat ik de doorlopers op de zichtzijde altijd nog weg zou kunnen schuren; daarom wilde ik de zichtzijde als laatste doen.
Hmmm.... ik slaap er nog een nachtje over, en laat deze week weten wat het is geworden.
Overigens: Ik had bij de verfhandel al twee verschillende soorten koppen meegekregen (smalle en bredere bundel) voor op de spuitbussen. Die Motip houder lijkt me erg handig; gaan we achteraan. Ik hoop dat 'ie op een "normale" plaats te krijgen is (Halfords, modelbouwzaak, of zoiets).
Arjen.
Achterkant velgen spuiten J/N?
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Goemorgen Arjen, goed geslapen ?
Zakkers wegpoetsen met thinner betekend alle verf wegpoetsen...
En zakker uit laten harden en schuren betekend helemaal opnieuw beginnen........
Na het spuiten zijn er na goed uitharden van lak eigenlijk maar enkele correcties
mogelijk nl. eventueel sinasappeleffect weg proberen te polijsten als de dikte van de laklaag
dat toelaat en stofdeeltjes wegpolijsten, waarbij polijsten iets anders is dan schuren.
Stofdroog en kleefvrij wil nog niet zeggen dat de lak volledig uitgehard is. Zonder moffelen
moet je zeker van enkele dagen uitgaan voor volledige doorharding.
Het moet dus in 1 x goed.
Zakkers wegpoetsen met thinner betekend alle verf wegpoetsen...
En zakker uit laten harden en schuren betekend helemaal opnieuw beginnen........
Na het spuiten zijn er na goed uitharden van lak eigenlijk maar enkele correcties
mogelijk nl. eventueel sinasappeleffect weg proberen te polijsten als de dikte van de laklaag
dat toelaat en stofdeeltjes wegpolijsten, waarbij polijsten iets anders is dan schuren.
Stofdroog en kleefvrij wil nog niet zeggen dat de lak volledig uitgehard is. Zonder moffelen
moet je zeker van enkele dagen uitgaan voor volledige doorharding.
Het moet dus in 1 x goed.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Robbie_C180
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 17 jun 2014 19:17
- Mercedes-Benz: W204 C180 CGI Avantgarde 2012
- Specialisatie: Genieten van mijn W204 ;-)
- Locatie: Rotterdam
Arjen,
zoals Cornelis69 ook al aangeeft, geen thinner gebruiken hoor. Hiermee haal je "alles weg", dus ook de originele verf.
Wellicht een optie om de openingen dicht te plakken met een "goede" afplaktape.
Is even wat werk, maar geeft je wel meer zekerheid.
Daarnaast is geduld bij spuiten, hoofdzaak nr 1. Dus rustig, dunne lagen aanbrengen. hoofdzaak nr 2 : stofvrije ruimte (zoals Raimon al aangeeft)
Mocht je gaan "schuren", dan zou ik "waterproof" schuur papier nemen, minimaal korrel 500. Dit voorkomt "diepe" schuurkrassen.
Ben zelf geen spuiter, maar mijn broer wel.
Succes en benieuwd of het lukt naar je tevredenheids niveau
zoals Cornelis69 ook al aangeeft, geen thinner gebruiken hoor. Hiermee haal je "alles weg", dus ook de originele verf.
Wellicht een optie om de openingen dicht te plakken met een "goede" afplaktape.
Is even wat werk, maar geeft je wel meer zekerheid.
Daarnaast is geduld bij spuiten, hoofdzaak nr 1. Dus rustig, dunne lagen aanbrengen. hoofdzaak nr 2 : stofvrije ruimte (zoals Raimon al aangeeft)
Mocht je gaan "schuren", dan zou ik "waterproof" schuur papier nemen, minimaal korrel 500. Dit voorkomt "diepe" schuurkrassen.
Ben zelf geen spuiter, maar mijn broer wel.
Succes en benieuwd of het lukt naar je tevredenheids niveau
My Benz is my Temple
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Wederom dank voor alle sympathieke reacties
Goed; ben vandaag dus begonnen
Heb toch nog maar het plan van aanpak iets gewijzigd: Eerst maar eens de stoeprandschade weggewerkt op de zichtzijde van de velgen.
Eén velg was lelijk beschadigd, twee hadden een randje stoeprandschade, en eentje had eigenlijk alleen wat steenslagputjes.
Heb eerst alles ontvet (spiritus, op aanraden van de verfzaak). Daarna gaan plamuren met Motip twee-componenten metaalplamuur; daar zitten aluminiumdeeltjes in, wat ook gelijk voor een betere hechting op lichtmetalen velgen zou moeten zorgen.
Prachtig spul. Eén component (de pasta) zit al korrelig zilver in het potje.
Ik heb ooit als puber vakantiewerk gedaan bij de Volvo garage waar mijn ouders hun toenmalige auto hadden gekocht, en had toen (bijna 30 jaar geleden) geleerd van de plaatwerker die er werkte dat plamuren eigenlijk de kunst van het weglaten is. Hoe minder hoe mooier.
Heb eerst de stoeprandschades iets opgeschuurd, en ben toen een eerste laag gaan plamuren. Na uitharding met een grove korrel 180 droge waterproof geschuurd. Daarna ontvetten, en tweede laagje plamuur. Korrel 240 eroverheen, ontvetten, en toen nog met een soort schuurspons-achtig matje (geloof ik vergelijkbaar met korrel 240) nageschuurd.
Dan zien je velgen er zó uit (heb geen foto's van "before" ):
Daarna met de grondverf aan de slag gegaan, want de geplamuurde delen "zuigen" straks lak op (en de rest niet). De grondverf die ik had gekocht was een vulprimer op epxyharsbasis. Prachtig spul. De dop heeft een spuitmond met een stelschroef waarmee je de breedte van de spuitbundel kunt instellen, en verder kun je het spuitmondje 90 graden draaien (rechtop of plat).
Heb nogmaals alles even ontvet, de velgen in de garage van mijn ouders gezet op twee werkbladen (het plamuren had ik buiten gedaan), nadat de garage was opgeruimd, schoongemaakt, en de lucht even met een plantenspuit was bewerkt zodat het laatste stof wat sneller zou neerslaan.
Epoxy hardt overigens uit op vocht, dus een wat hogere luchtvochtigheid kan helemaal geen kwaad
Heb de velgen stuk-voor-stuk gedaan, waarbij ik alleen een flinterdunne laag op heb gebracht, en binnen twee minuten de volgende er heel zachtjes flinterdun overheen heb gedaan. Nul zakkers met deze lak, en naar mijn bescheiden mening al een prachtig tussenresultaat.
Na twee laagjes primer zie je eigenlijk al geen plamuur meer zitten, wat betekent dat er goed is geschuurd. Over een paar dagen (donderdag of vrijdag) ga ik met de lak aan de slag. Eerder geen gelegenheid. Als de lak net zo lekker gaat als deze primer dan heb ik zo'n vermoeden dat dit een paar prachtige winterwielen gaan worden....
Wordt vervolgd...
Arjen.
Goed; ben vandaag dus begonnen
Heb toch nog maar het plan van aanpak iets gewijzigd: Eerst maar eens de stoeprandschade weggewerkt op de zichtzijde van de velgen.
Eén velg was lelijk beschadigd, twee hadden een randje stoeprandschade, en eentje had eigenlijk alleen wat steenslagputjes.
Heb eerst alles ontvet (spiritus, op aanraden van de verfzaak). Daarna gaan plamuren met Motip twee-componenten metaalplamuur; daar zitten aluminiumdeeltjes in, wat ook gelijk voor een betere hechting op lichtmetalen velgen zou moeten zorgen.
Prachtig spul. Eén component (de pasta) zit al korrelig zilver in het potje.
Ik heb ooit als puber vakantiewerk gedaan bij de Volvo garage waar mijn ouders hun toenmalige auto hadden gekocht, en had toen (bijna 30 jaar geleden) geleerd van de plaatwerker die er werkte dat plamuren eigenlijk de kunst van het weglaten is. Hoe minder hoe mooier.
Heb eerst de stoeprandschades iets opgeschuurd, en ben toen een eerste laag gaan plamuren. Na uitharding met een grove korrel 180 droge waterproof geschuurd. Daarna ontvetten, en tweede laagje plamuur. Korrel 240 eroverheen, ontvetten, en toen nog met een soort schuurspons-achtig matje (geloof ik vergelijkbaar met korrel 240) nageschuurd.
Dan zien je velgen er zó uit (heb geen foto's van "before" ):
Daarna met de grondverf aan de slag gegaan, want de geplamuurde delen "zuigen" straks lak op (en de rest niet). De grondverf die ik had gekocht was een vulprimer op epxyharsbasis. Prachtig spul. De dop heeft een spuitmond met een stelschroef waarmee je de breedte van de spuitbundel kunt instellen, en verder kun je het spuitmondje 90 graden draaien (rechtop of plat).
Heb nogmaals alles even ontvet, de velgen in de garage van mijn ouders gezet op twee werkbladen (het plamuren had ik buiten gedaan), nadat de garage was opgeruimd, schoongemaakt, en de lucht even met een plantenspuit was bewerkt zodat het laatste stof wat sneller zou neerslaan.
Epoxy hardt overigens uit op vocht, dus een wat hogere luchtvochtigheid kan helemaal geen kwaad
Heb de velgen stuk-voor-stuk gedaan, waarbij ik alleen een flinterdunne laag op heb gebracht, en binnen twee minuten de volgende er heel zachtjes flinterdun overheen heb gedaan. Nul zakkers met deze lak, en naar mijn bescheiden mening al een prachtig tussenresultaat.
Na twee laagjes primer zie je eigenlijk al geen plamuur meer zitten, wat betekent dat er goed is geschuurd. Over een paar dagen (donderdag of vrijdag) ga ik met de lak aan de slag. Eerder geen gelegenheid. Als de lak net zo lekker gaat als deze primer dan heb ik zo'n vermoeden dat dit een paar prachtige winterwielen gaan worden....
Wordt vervolgd...
Arjen.
- online
- Berichten: 1176
- Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
- Mercedes-Benz: W124 500e 1992
- Locatie: Zweden
Allereerst zou ik er als hobbyist met een spuitbus van mijn leven niet aan beginnen (velgen spuiten is ongeveer de moeilijkste klus van een auto), maar als je het toch gaat doen zou ik als volgt te wwrk gaan.
Velgen schoonmaken
Indien schadevrij opschuren met een grijze scotch-brite doek
Ontvetten met wasbenzine oid
Dat wat je niet gespoten wilt hebben afplakken (een onwaarschijnlijke k..klus met zoveel spijlen en dan x4)
Wederom ontvetten
Kleefdoek er langs halen
Zorgen dat het te spuiten objekt minimaal 20 graden is (als je de velg een beetje opwarmt met een verfföhn droogt het lekker snel en verklein je de kans op zakkers)
Ff licht "roken" met het zilver bij de zichtkant van wat je ziet als de velg gemonteerd is, het is nl zonde van de verf om je een ongeluk te spuiten met alle risico's van dien op iets dat je later niet meer ziet
Aan laten drogen
Met de föhn de boel weer een beetje opwarmen en dan de blanke lak erover. Gelijkmatig met dunne lagen.
Ziet alles er bedroevend uit als je klaar bent en je toch besluit de velgen naar een spuiter te brengen houd er dan rekening mee dat zij waarschijnlijk een hogere prijs rekenen dan wanneer je ze ongespoten wegbrengt. Autolak wil nl vaak opbranden wanneer je het over spuitbussenverf heen spuit.
Online
Velgen schoonmaken
Indien schadevrij opschuren met een grijze scotch-brite doek
Ontvetten met wasbenzine oid
Dat wat je niet gespoten wilt hebben afplakken (een onwaarschijnlijke k..klus met zoveel spijlen en dan x4)
Wederom ontvetten
Kleefdoek er langs halen
Zorgen dat het te spuiten objekt minimaal 20 graden is (als je de velg een beetje opwarmt met een verfföhn droogt het lekker snel en verklein je de kans op zakkers)
Ff licht "roken" met het zilver bij de zichtkant van wat je ziet als de velg gemonteerd is, het is nl zonde van de verf om je een ongeluk te spuiten met alle risico's van dien op iets dat je later niet meer ziet
Aan laten drogen
Met de föhn de boel weer een beetje opwarmen en dan de blanke lak erover. Gelijkmatig met dunne lagen.
Ziet alles er bedroevend uit als je klaar bent en je toch besluit de velgen naar een spuiter te brengen houd er dan rekening mee dat zij waarschijnlijk een hogere prijs rekenen dan wanneer je ze ongespoten wegbrengt. Autolak wil nl vaak opbranden wanneer je het over spuitbussenverf heen spuit.
Online
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Er is zelfs meer dan alleen gepost... er heeft al keiharde actie plaatsgevonden Ik hoop snel foto's van de volgende stap te laten zien, en ook jij uiteraard bedankt voor de tips
Arjen.
Arjen.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7278
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ben wel benieuwd wat je nou straks in totaal kwijt bent. primer, lak, blanke lak, plamuur, schuurpapier, plastic, tape,… Denk dat dat nog best een redelijk bedrag is.
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat wil je toch ook niet weten, als je dit allemaal zelf doet en het resultaat is gewoon goed, dan ben je toch gewoon supertevreden en trots. En daar hoef je dan niet eens 4 maanden op te wachten
Totdat je je eerste stoepje tegenkomt...
Totdat je je eerste stoepje tegenkomt...
Logboek S500.
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Dat gaat best goed komen schat ik.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Robbie_C180
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 17 jun 2014 19:17
- Mercedes-Benz: W204 C180 CGI Avantgarde 2012
- Specialisatie: Genieten van mijn W204 ;-)
- Locatie: Rotterdam
Helemaal mee eensplorie schreef:Dat wil je toch ook niet weten, als je dit allemaal zelf doet en het resultaat is gewoon goed, dan ben je toch gewoon supertevreden en trots. En daar hoef je dan niet eens 4 maanden op te wachten
Terug naar topic:
Ik vind het er al mooi uitzien
Vraag me alleen af of je de velgen niet helemaal in de grondverf dient te zetten... Dit om bij het aflakken zowieso een betere hechting te krijgen, maar misschien ook kleurverschil...
Mare verders toppie hoor.
Rob
My Benz is my Temple
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Licht opschuren met 400 of hoger voor een goede hechting is voldoende .plorie schreef:Je lakt over bestaande lak, dan is grondverf niet nodig (behalve bij de plamuur).
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Vandaag nog eeeeeeeeeeeeven gekeken hoe de velgen er nu bij lagen, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er op 1 velg 2 kleine plekjes waren waar ik niet goed had geschuurd. Je voelde daar nml. een oneffenheid met je nagel, en bij bepaald licht zag je het ook. Dat gaan we dus nog even bijwerken de volgende keer (donderdag). Verder vind ik het totnogtoe mooi.
Verder even reageren op de laatste postings:
* Motip metaalplamuur
* 1 bus vulprimer op epoxyharsbasis
* 2 spuitbussen op kleur gemengde zilverlak
* 2 spuitbussen 2-componenten blanke lak
* 1L brandspiritus
* berg schuurpapier.
Ik had nog enkele rollen met afplakband, een kunststof schuurkurk, 2 kleefdoekjes, poetslappen, plastic zeil (om de werkbladen etc. mee af te dekken bij het spuiten), en de schoonmaakmiddelen (sop, Iron-X, en stickerverwijderaar).
Totnogtoe ben ik je dankbaar... nu maar hopen dat dat zo blijft.
Arjen.
Verder even reageren op de laatste postings:
Totnogtoe staat de teller op ca. €130. Hiervoor heb je dan:Tom schreef:Ben wel benieuwd wat je nou straks in totaal kwijt bent. primer, lak, blanke lak, plamuur, schuurpapier, plastic, tape,… Denk dat dat nog best een redelijk bedrag is.
* Motip metaalplamuur
* 1 bus vulprimer op epoxyharsbasis
* 2 spuitbussen op kleur gemengde zilverlak
* 2 spuitbussen 2-componenten blanke lak
* 1L brandspiritus
* berg schuurpapier.
Ik had nog enkele rollen met afplakband, een kunststof schuurkurk, 2 kleefdoekjes, poetslappen, plastic zeil (om de werkbladen etc. mee af te dekken bij het spuiten), en de schoonmaakmiddelen (sop, Iron-X, en stickerverwijderaar).
Ik vermoed dat Pascal ook even niet reageert...plorie schreef:Dat wil je toch ook niet weten, als je dit allemaal zelf doet en het resultaat is gewoon goed, dan ben je toch gewoon supertevreden en trots. En daar hoef je dan niet eens 4 maanden op te wachten
Dat is waar, maar als je daar rekening mee gaat houden kun je maar beter ook gelijk stoppen met het wassen van je auto (want er komt vast weer vervuiling), etc.plorie schreef:Totdat je je eerste stoepje tegenkomt...
Dankjewel Jeroen! Jij hebt hier wel een cruciale duw gegeven qua aanmoedigen voorafJeroen schreef: Dat gaat best goed komen schat ik.
gr J
Totnogtoe ben ik je dankbaar... nu maar hopen dat dat zo blijft.
Dankjewel Rob! Zoals Peter en Kees al aangeven (en ik overigens ook al tussen de foto's door had geschreven) is de grondlak echt alleen bedoeld om het zuigende effect van de plamuur tegen te gaan. Ik schuur straks het hele vlak op met dezelfde korrel, en op zich moet dan de lak vrij snel overal evenveel dekken. Ik heb wel expres een lichtgrijze grondlak gekocht; had ik bijv. een zwarte of bruine grondlak genomen dan had het natuurlijk veel lagen lak spuiten gekost om dezelfde kleur te krijgen.Robbie_C180 schreef:[...]Terug naar topic:
Ik vind het er al mooi uitzien
Vraag me alleen af of je de velgen niet helemaal in de grondverf dient te zetten... Dit om bij het aflakken zowieso een betere hechting te krijgen, maar misschien ook kleurverschil...
Mare verders toppie hoor.
Rob
Arjen.