Beste forumleden,
Ik ben mijn velgen aan het opknappen (winterset) en wil ze per se gespoten hebben en niet gepoedercoat (vind ik niet mooi).
Ik wil in eerste instantie proberen om ze zelf te spuiten; mocht het resultaat tegenvallen dan schuur ik alles er weer af en breng ik ze vooralsnog weg.
Het gaat om een set 10-spaaks velgen op onderstaande foto.
Ik heb de banden en loodjes laten verwijderen, en heb de achterkanten helemaal "sticker-vrij" gemaakt (zie hieronder):
Nu zou ik graag eerst de achterkanten willen spuiten, de boel laten uitharden, en dan de zichtzijde aanpakken. Af-fabriek waren de achterkanten wat ruw, en niet exact in de kleur gespoten als de zichtzijde (iets matter grijs). Ik zou ze graag hetzelfde als de zichtzijde willen spuiten (mooier, en gemakkelijker schoon te maken), maar vraag me dan af....
Waarom zou Mercedes-Benz de achterkanten van de velgen ooit ruw hebben gelaten?
Alleen omdat het goedkoper is, of zijn er ook andere redenen?
Mijn 18" AMG velgen hebben nml. WEL een mooie gladde achterkant in dezelfde kleur als de zichtzijde.
Arjen.
Achterkant velgen spuiten J/N?
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Buiten een spuitcabine is de kans klein dat het mooi vloeit. Het kostbaarste van velgen laten spuiten is vaak de voorbereiding. Ik zou dus zelf voorbereiden en dan het laten spuiten.
Dat de binnenzijde niet spuiten is gewoon een besparing naar mijn mening.
Dat de binnenzijde niet spuiten is gewoon een besparing naar mijn mening.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Dankjewel Raimon. Ik ga gewoon eens beginnen met die achterkanten van de velgen... kan ik kijken of het überhaupt lukt... Als die achterkant al niets wordt dan besteed ik de voorkant zeker uit. Ik was een paar weken geleden al langs een autospuiter gegaan, maar die ging toen bijna met vakantie. Heb toen maar besloten om de gok te wagen en wat spuitbussen te laten mengen. Als de buitentemperatuur nog wat meewerkt deze week wordt het wellicht nog wat
Arjen.
Arjen.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Als je een bus hebt laten mengen is de kans al groter dat het lukt. Die halfords busjes hebben er af en toe stroop tussen zitten.
Ik weet ondertussen een beetje wat voor "zeikerd" je bent dus ik vraag me af of je kan leven met het resultaat
P.s. Op een natte ondergrond waait stof minder snel op
Ik weet ondertussen een beetje wat voor "zeikerd" je bent dus ik vraag me af of je kan leven met het resultaat
P.s. Op een natte ondergrond waait stof minder snel op
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Hahahaha! Je had ook "Pietje precies" of gewoon "kritisch" kunnen zeggen, maar van jou kan ik dit ook hebbenRaimon schreef:Als je een bus hebt laten mengen is de kans al groter dat het lukt. Die halfords busjes hebben er af en toe stroop tussen zitten.
Ik weet ondertussen een beetje wat voor "zeikerd" je bent dus ik vraag me af of je kan leven met het resultaat
P.s. Op een natte ondergrond waait stof minder snel op
Ik heb de verf bij Kroonpart laten mengen, nadat we eerst door 8 waaiertjes zilverkleuren zijn gegaan Dan heb je dus meer dan honderd kleuren zilver vergeleken en dan nóg is het niet 100% gelijk aan wat de zichtzijde is. Men had eerst de kleurcode opgezocht, en 'm wel gevonden, maar de spikkel die erin zit was nèt te klein om te mengen (viel "buiten het bereik"). Toen maar de kleur gepakt die er het dichtste bij kwam. De zilverkleur is 1-component, en de blanke lak dus 2-componenten (in 1 bus, met zo'n doorslag aan de onderkant).
Ik werd geadviseerd om 'm "nat-in-nat" aan te brengen, d.w.z. na ca. een kwartier de volgende laag.
Ik weet van mijzelf ook dat "kritisch" ben dus pas als ik tevreden ben over de achterkant gaan we een paar dagen daarna door met de voorkant. Dank voor de tip van de vochtige ondergrond; ALS ik iets lak (gebeurt niet zo vaak) dan pak ik een plantenspuit om even door de hele ruimte al het stof neer te laten slaan. Ik heb ook nog wat goede kleefdoekjes voor de laatste voorbereidingen, dus ik heb goede hoop dat dit wat gaat worden.
Ook als het niets zou worden zal ik een fotootje plaatsen (al was het maar om bij teleurstellend resultaat mensen te waarschuwen ).
Arjen.
Laatst gewijzigd door Arjen op 03 aug 2014 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als het kan doe ik altijd alles graag zelf. Maar net spuitwerk leveren is wel erg lastig. Alles bij elkaar opgeteld gaat er nu ook nog best wat geld in zitten aan verf ed.. Ik zou voor die paar tientjes het laten doen. Maar de poging valt te waarderen
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Neem een groot stuk karton om proef te spuiten zodat je kan ontdekken
hoeveel verf er uit de nippel komt als je hem indrukt.
Verder is het bij metallic het allerbelangrijkste om een meerdere dunne laagjes
te spuiten in plaats van proberen in 1x dekkend te spuiten. Hoe dikker de laag
hoe groter de kans op zakkers en nog erger, de metaaldeeltjes in de lak die naar
1 plek gaan vloeien, het zogenaamde marmer effect.
Je zal nog verbaasd zijn hoe lang de verschillende laagjes in elkaar overvloeien en straktrekken
als je het geduld op kan brengen en het lef hebt om in meerdere hele dunne laagjes te spuiten.
Hoelang je moet wachten tussen de verschillende laagjes is fingerspitzengefuhl
en totaal afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid en het oplosmiddel
in de verf of de component die vochtuithardend is.
De metallic laag hoeft alleen maar dekkend te zijn dus glans is niet bepalend zolang
de kleur maar egaal is omdat je met blanke lak afwerkt. Ook die blanke lak
kan je het beste in meerdere dunne laagjes aanbrengen.
hoeveel verf er uit de nippel komt als je hem indrukt.
Verder is het bij metallic het allerbelangrijkste om een meerdere dunne laagjes
te spuiten in plaats van proberen in 1x dekkend te spuiten. Hoe dikker de laag
hoe groter de kans op zakkers en nog erger, de metaaldeeltjes in de lak die naar
1 plek gaan vloeien, het zogenaamde marmer effect.
Je zal nog verbaasd zijn hoe lang de verschillende laagjes in elkaar overvloeien en straktrekken
als je het geduld op kan brengen en het lef hebt om in meerdere hele dunne laagjes te spuiten.
Hoelang je moet wachten tussen de verschillende laagjes is fingerspitzengefuhl
en totaal afhankelijk van temperatuur, luchtvochtigheid en het oplosmiddel
in de verf of de component die vochtuithardend is.
De metallic laag hoeft alleen maar dekkend te zijn dus glans is niet bepalend zolang
de kleur maar egaal is omdat je met blanke lak afwerkt. Ook die blanke lak
kan je het beste in meerdere dunne laagjes aanbrengen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Dankjewel Kees! Goed punt om die zakkende metaaldeeltjes in de gaten te houden! Ondertussen moet ik toch wel voldoende tips hebben om er iets prachtigs van te maken
Of had ik nou ondertussen juist moeten weten dat dit een klus is die je echt beter niet zelf zou moeten doen?
Arjen.
Of had ik nou ondertussen juist moeten weten dat dit een klus is die je echt beter niet zelf zou moeten doen?
Arjen.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
En vergeet niet dat je alles in dezelfde hoek moet spuiten anders krijg je vlekken omdat de metallic delen anders vallen.
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Mijn mening over de achterkant: Niet doen.
Verder helpt het om de souitbussen in een emmer warm water op te warmen en vooral goed (en lang) te schudden. Ook tussen twee velgen (of lagen) in. Tipje: Als je alle velgen voorbewerkt hebt is meestal het dunne laagje van de eerste velg voldoende droog nadat je de vierde gespoten hebt. 6 tot 8 dunne laagjes (juist in verschillende richtingen) gespoten en een laag of 3 tot 4 blanke lak zou het gewenste resultaat moeten opleveren.
gr J
Verder helpt het om de souitbussen in een emmer warm water op te warmen en vooral goed (en lang) te schudden. Ook tussen twee velgen (of lagen) in. Tipje: Als je alle velgen voorbewerkt hebt is meestal het dunne laagje van de eerste velg voldoende droog nadat je de vierde gespoten hebt. 6 tot 8 dunne laagjes (juist in verschillende richtingen) gespoten en een laag of 3 tot 4 blanke lak zou het gewenste resultaat moeten opleveren.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Wat je wel zou kunnen doen is de binnenzijde heel icht opschuren met bijvoorbeeld
schuurpapier 400 of hoger en alleen blanke lak eroverheen spuiten om ze glad te krijgen.
Waar ik het meest voor vrees is dat je kleur en/of blanke lak door de openingen spuit
en dat je zakkers en verfresten/spuitnevel krijgt aan de zichtzijde.
schuurpapier 400 of hoger en alleen blanke lak eroverheen spuiten om ze glad te krijgen.
Waar ik het meest voor vrees is dat je kleur en/of blanke lak door de openingen spuit
en dat je zakkers en verfresten/spuitnevel krijgt aan de zichtzijde.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Gewoon alleen goed schoonmaken bij de zomer/winterwielenwissel.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Mocht je toch zelf gaan spuiten, dan zijn er nog een aantal handige tools in de handel. Onderstaand zie je een handgreep voor op een spuitbus en bijvoorbeeld Motip heeft andere "doppen" om een andere spray straal te krijgen. Verder heb je het standaard verhaal van alles op temperatuur brengen etc.
- Bijlagen
-
- image.jpg (104.79 KiB) 1001 keer bekeken
Only dead fish go with the flow