250S opstarten

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

30 jul 2014 11:44

Hallo

Ik heb een W108 250S die laatst heeft gereden in 1990.

Wat heb ik ondertussen al gedaan:

Remmen gereviseerd; klauwen, hoofdrempomp, flexibels,...
Waterpomp vervangen, bobijn vervangen, elektronische ontsteking erin (weet ik, is niet origineel), bougies, bougiekabels vervangen, kleppen gesteld, carburators volledig uitgekuist.

Nu is het zo dat de auto koud heel slecht start, op den duur gaat hij wel aan de gang en draait hij ook vrij goed. Als ik langzaam gas bijgeef wil hij hoog in de toeren gaan, als ik kick-down doe valt hij dood.

Het enige wat ik nog moet (laten)doen in de carbs syncronisen, hoop dat het hiermee opgelost is, anders weet ik het niet meer...

Zou er nog iets anders aan de hand zijn?
Laatst gewijzigd door JelleS op 30 jul 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

30 jul 2014 11:52

Brandstof vers ?
Tank en leidingen gespoeld ?
Brandstofpomp in orde ?
Brandstoffilter ? Ik plaatste vroeger preventief altijd extra een doorzichtig leidingfilter
in Engelse auto's omdat zeker na lang stilstaan roest in de tank kan ontstaan
door condens.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

30 jul 2014 12:12

Er zit 'verse' benzine in en heb een doorzichtige filter voor de 1e carb geplaatst en voor de benzinepomp ook 1.
En de benzinepomp is ook al vervangen. Filters blijven eigenlijk mooi proper.
Bougies vonken goed, ontsteking is met een lamp juistgezet, dus ik vermoed dat het met de carburators te maken heeft?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

30 jul 2014 12:19

Wat voor merk en type carburateurs zitten er op ?

Handmatige of automatische choke ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

30 jul 2014 13:03

Waarschijnlijk blijven die kleppen hangen in het spruitstuk. Daar zit zo'n contragewicht aan als het ware. Dan houdt hij het halve spruitstuk dicht namelijk. Kwaaltje van de zenith carbs. Gr.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

30 jul 2014 15:28

Idd, die kleppen in het spruitstuk zitten muurvast (ik veronderstel dat je die met de hand kan verdraaien?).
Heb de assen in de kruipolie gezet, later nog eens proberen. Bedankt alvast

@Kees: het is een automatische choke, en werkt :)
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

30 jul 2014 21:06

JelleS schreef:Idd, die kleppen in het spruitstuk zitten muurvast (ik veronderstel dat je die met de hand kan verdraaien?).
Heb de assen in de kruipolie gezet, later nog eens proberen. Bedankt alvast

@Kees: het is een automatische choke, en werkt :)
Ja die moeten soepel kunnen bewegen. Desnoods kleppen deruit hale. Dienen toch niet echt bij deze motoren. Gr.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

26 aug 2014 14:17

IK heb ondertussen de kleppen uit het spruitstuk gehaald, maar hij draait nog steeds niet zoals het hoort. Ik denk dat een grondige revisie van de carburateurs nodig gaat zijn. Ik heb ondertussen wel een gereviseerde set zeniths van een 280S met schakelbak gevonden, zijn deze dezelfde als van een 250S automaat??
Gebruikersavatar
ricardo3
Forum Held
Berichten: 4687
Lid geworden op: 07 okt 2007 13:30
Mercedes-Benz: Genoeg
Specialisatie: banden,velgen
Locatie: belgie (limburg)
Contacteer:

26 aug 2014 14:18

JelleS schreef:IK heb ondertussen de kleppen uit het spruitstuk gehaald, maar hij draait nog steeds niet zoals het hoort. Ik denk dat een grondige revisie van de carburateurs nodig gaat zijn. Ik heb ondertussen wel een gereviseerde set zeniths van een 280S met schakelbak gevonden, zijn deze dezelfde als van een 250S automaat??
Volgens mij is dat allemaal uitwisselbaar.
Voor mij ondertussen een aantal jaren geleden. Had dit destijds op mijn 250c 2.8 (1973) ook zitten vandaar.

gr.
Knudde1969 schreef:Een Comand uit een Nederlandse W211 zal met de juiste 3 ingrediënten zelfs werken in een stacaravan.
Veel onderdelen van w114/115 en w124. Iets nodig PB me maar
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

11 sep 2014 17:22

heb de gereviseerde carburators gekocht, maar dat werkte nog niet zoals het hoorde. Ik heb van 4 carburators 2 goede gemaakt en nu komen we al in de buurt. Ondertussen is de S al naar de keuring geweest, enkel afgekeurd voor 2 stuurgewrichten en 1 lekkende remleiding (had ik niet vast genoeg gedraaid). Valt goed mee voor een auto die 25 jaar heeft stilgestaan... Ondertussen wordt de achtervering vervangen en de stuurgewrichten en dan terug naar de keuring en hopelijk binnenkort lekker cruisen... :)
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

23 okt 2014 20:21

ondertussen heel wat gebeurd: compensatieveer achteras vervangen (uitlaat sleepte over de grond...) stuurgewrichten, banden,....

Nu heb ik tijdens het rijden gemerkt dat het commando van de 4 versnellingen vooruit niet kloppen:
Als hij op 2 staat, blijft hij in 1e versnelling rijden, op 3 neemt hij 2 versnellingen, op 4 neemt hij 3 versnellingen. De 4e versnelling slaagt hij over?
P,R en N kloppen wel, enkel dus dat hij niet in z'n 4e wil.

Iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken?
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

23 okt 2014 21:08

Bij wegrijden staat de bak in de 2e gang.
Als je een rustige rijstijl hebt dan kan de bak al opschakelen naar de 4e gang bij 65 - 70 km/h.
En daarna valt er niets meer te schakelen tot en met de topsnelheid :)

Zet de gangwissel in 2 i.p.v. D en rijdt dan weg met kickdown. Dan moet de bak snel terug naar 1 gaan en daarna weer opschakelen naar 2.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
JelleS
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jul 2014 11:27
Mercedes-Benz: 250S w108, E220 W124, E220cdi break W211 met sportpack

24 feb 2015 11:34

Ondertussen in de wagen gekeurd en er een nummerplaat op. Kort na de keuring deed hij het ineens niet meer.

Ondertussen de carburators laten reviseren (ultrasoon reinigen en nieuwe pakkingen, membranen,....)

Boeltje terug in elkaar en is nog altijd niet goed :(

Tijdens starten ploft hij in de uitlaat ("doef,doef,doef,....)en wil maar niet aanslaan.

Ontsteking is volledig vernieuwd (elektronisch, en staat juist!), benzinepomp nieuw, verse benzine in de tank+tank gekuisd.

Compressietest gedaan (doordat hij niet aanslaat met koude motor moeten doen), resultaat gemeten van cyl 1 naar 6: 10,10,9.5,9,9,9

Lijkt me een vrij goed resultaat met koude motor en zonder olie op de cylinders te doen.

Bij compressietest was er een benzinegeur, dus hij krijgt benzine en de bougies vonken...

Kleppen stellen ging wel heel moeilijk (slecht te verdraaien), mogelijk toch lekkende kleppen of iets in die aard?

IK wil natuurlijk wel graag weten wat er juist mis is, voor ik heel de cylinderkop zou laten reviseren terwijl dat niet nodig zou zijn...

Alvast bedankt voor het meedenken.....
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 feb 2015 14:47

Spuit eens tijden het starten "Start Pilot" (ether) in het luchtfilter.
Als de motor daar wel op aanslaat kan je horen hoe deze loopt.
Loopt de motor dan wel "normaal" dan is er toch iets mis met vonken, brandstof, lucht of timing.

Hoe weet je zo zeker dat de ontsteking goed staat ?
Alle bougiekabels wel op de juiste bougies ?

Een verbrandingsmotor blijft in principe heel simpel :
vonken op het juiste moment en benzine en lucht in de juiste verhouding.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

24 feb 2015 16:33

Hallo Jelle

een heelverhaal over een w108
maar die dubbele zenths zijn echt complexe carburateurs en voor je die synchroon hebt gesteld moet je wel wat weten.
maar die ene cilinder met 5 bar compressie baart mij wel zorgen is echt te weinig daar draait de moter nooit mooi op rond.
en kijk ook even naar de aandrijving van de ontsteking daar willen ook nog wel eens bij deze oude motoren ellende door ontstaan.
en wat voor olie heb je in de moter ik hoop 15w40 dat hoort erin.

maar ik wens je veel suc6 met deze echt wel een moeie auto.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Plaats reactie