Temperatuur W638 vklasse v220 cdi

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
wspoon
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2013 13:27
Mercedes-Benz: Viano 2.2 CDI W639/2

20 jul 2014 11:03

Hallo allemaal,

even een vraag over mijn V220 CDI model w638, sinds een paar dagen valt het me op dat de temperatuurmeter van de koelvloeistof boven de 80gr. komt, zo tegen de 90 graden. Volgens het boekje is de normale bedrijfstemperatuur tussen de 80 - 115 gr. "afhankelijk van omstandigheden".

De omstandigheden waren gisteren natuurlijk slecht (35 graden buiten) maar desondanks heb ik dit afgelopen jaren in vakanties Frankrijk met dezelfde temperaturen niet meegemaakt: hier bleef de temp gewoon op 80gr (of een naalddikte erover). En als hij over de 80graden kwam, liep dit snel terug zodra ik de snelweg op ging.

Nu is het echter andersom. Bij stilstand/file koelt hij van 90 graden af tot 80graden, maar de temp loopt weer op naar max 90 op de snelweg bij 120 km/u.

Koelvloeistof niveau is gewoon op peil, en is 1 jaar geleden compleet vervangen.

Mijn vraag aan de specialisten: is dit normaal gedrag voor een V220? Of is dit een voorbode van een probleem in het koelsysteem, gezien het oplopen van de temp afgelopen jaren niet in deze mate is voorgekomen?

Bedankt alvast, gezien ik over een paar weken richting frankrijk wil vertrekken :)
Kayakvisser
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 jun 2014 00:41
Mercedes-Benz: Clk230kompr coupe sport

20 jul 2014 13:19

Hoi

Misschien kachelslang slecht
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

20 jul 2014 13:22

Het zou kunnen dat de thermosstaat misschien blijft hangen en niet genoeg opent, maar veel ervaring heb ik niet met deze motoren dus wacht even de reacties van bedrijfswagen-jongens af.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

20 jul 2014 14:15

Is je radiateur geheel warm of alleen op sommige plekken
Kan wezen dat ie verstopt zit
Hoe ziet de radiateur er uit smerig vuil of geen lammellen meer

Het zou ook nog de thermostaat kunnen wezen dze kan je makkelijk zelf testen ff in een pannetje water ff kijken of ie open gaat bij welke temperatuur dus ook ff een thermometer er in zetten

Dit zijn ff zo snel mijn ideen er over

Succes Gr pascal
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

20 jul 2014 14:52

En loopt de ventilator wel op tijd mee of is dit soms iets later
dan tot nu toe altijd het geval was.
Weet niet of er een thermische koppeling op of dat je electrische fan hebt.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
wspoon
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2013 13:27
Mercedes-Benz: Viano 2.2 CDI W639/2

20 jul 2014 16:57

Dank voor alle snelle reacties!

Als ik alles goed begrijp is dit dus niet normaal gedrag voor deze motor/bus.

Even kort de antwoorden voor zover:

Radiateur: net even stukje gereden en inderdaad er zit verschil in warmte van de radiateur. Met warme motor is de radiateur heet (pijnlijk aan de hand) bovenaan en in het midden en warm (niet pijnlijk aan de hand) onderaan. Dit geldt voor de radiateur aan de binnenkant, dus waar de ventilator tegenaan blaast. Aan de buitenkant, dus voelend door de grille heen is de radiateur redelijk gelijkmatig warm, ik voel daar geen grote verschillen.

THermostaat testen: ben met auto's niet zo heel technisch :( dus uitbouwen van de thermostaat gaat me echt niet lukken helaas.

Ventilator: hoe kan ik zien of ik een thermische of elektrische heb? Wat wel opvalt, nu je het zegt, is dat de ventilator behoorlijk snel aanslaat, zelfs net toen de motor nog geeneens op bedrijfstemperatuur was.

Grt wouter
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 jul 2014 21:03

Een radiateur hoort ook verschil in temperatuur te hebben he, het warme koelwater koelt af naarmate het door het circuit van de radiateur gaat.
Logboek S500.
wspoon
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2013 13:27
Mercedes-Benz: Viano 2.2 CDI W639/2

21 jul 2014 09:38

Tsja das ook weer zo idd. Dus dan blijft de thermostaat, ventilator en evt een slang over. Ik rij hem binnenkort wel even naar de garage, dan kunnen ze hem daar even nalopen.
wspoon
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jun 2013 13:27
Mercedes-Benz: Viano 2.2 CDI W639/2

26 jul 2014 20:42

Ter update - naar dealer geweest en die vond geen afwijkingen. Zal dus allemaal wel in orde zijn. Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie