Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 jul 2014 19:47

Die 120ml olie zal de originele vulhoeveelheid zijn die in de compressor zit. Dat haal je er lang niet allemaal uit bij het leegtrekken van je systeem, aangezien de compressor dat inwendig afscheidt en maar een beperkte hoeveelheid door het systeem zwerft (voor zover ik daar verstand van heb).
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Ebber
Berichten: 1455
Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
Mercedes-Benz: W204
Specialisatie: Expert CED

17 jul 2014 20:51

Als het systeem op een normale manier leeggehaald word dan zal er ongeveer 5-10 ml olie uitkomen, vaak komt er maar 0-1 ml uit.
1’th day member
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

17 jul 2014 21:15

@Ebber
Het klopt wat je zegt over het koelgas, in een huis-installatie zit veelal R407, beter nog R410, maar het verschil in koelgas is totaal geen verschil in werking. Enkel de verdamper (en andere)drukken zitten op een ander niveau.
R134a ga je ook veel terugvinden in koelinstallaties, koeltogen, winkel frigo's, en deze worden wel bijgevuld indien nodig.
Dus R134a is perfect bij te vullen, dus waarom niet in een wagen.
Werkingsprincipe is identiek.

Ik zie het als volgt:

Je weet niet wat je afleest op een oliepeilstok, voor de zekerheid laat je de olie af, en gaat hem terug opvullen met de hoeveelheid in in het boekje aangegeven staat. Dit is zeker wel correct maar wie doet dit... iedereen gaat je voor gek verklaren...
In mijn ogen is het aftappen van een airco van de wagen en volledig opvullen omdat er enkele grammen ontbreken juist hetzelfde.
De mensen worden onnodig op kosten gejaagd, maar dat is economie en geen koeltechniek meer he 8-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jul 2014 13:42

Wat ik altijd heb begrepen is dat je uit de drukken niet (precies) kunt bepalen wat de vulhoeveelheid is, klopt dat dus niet?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Ebber
Berichten: 1455
Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
Mercedes-Benz: W204
Specialisatie: Expert CED

18 jul 2014 15:47

Als ik een auto uitlees met de computer kan ik de airco druk aflezen. Deze is in bar uitgedrukt. Daarvan kan ik dan een goede inschatting maken over de inhoud maar precies vertellen wat erin zit kan nooit. Koudemiddel word uitgedrukte in grammen en daarmee is de druk in het systeem sterk afhankelijk van binnen en buiten temperatuur, loopt de motor, ingeschakelde verbruikers etc etc.
1’th day member
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jul 2014 16:06

En daaruit leid ik af dat je met bijvullen dus nooit exact de juiste vulling kunt bepalen...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Ebber
Berichten: 1455
Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
Mercedes-Benz: W204
Specialisatie: Expert CED

18 jul 2014 16:13

plorie schreef:En daaruit leid ik af dat je met bijvullen dus nooit exact de juiste vulling kunt bepalen...
Dat vraag je aan de verkeerde want ik ben geen voorstander van bijvullen :D persoonlijk kan ik heel precies werken als ik een systeem op de goede manier leeghaal, even laten rusten met de hoge druk en lage druk leiding er nog op en dan kijken hoeveel gram olie er precies uitgekomen is. Als ik er bv 10 ml olie uithaal dan doe ik afhankelijk van de situatie 10 ml terug in of 10 ml uv. Naar mijn mening kan het niet veel nauwkeuriger, als je dan ook nog eens een goed ac apparaat hebt met een geijkte weegschaal erin dan komt het zeker goed.
1’th day member
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 jul 2014 16:21

En ik denk dat Ebber dat op de enige juiste manier doet.
En ja... Dan betaal je als klant voor 100 of 200 g koudemiddel (de rest wordt volgens mij hergebruikt) €50 of meer en daar zal dan best winst op gemaakt worden, maar... Je weet wel zeker dat je installatie de komende tijd perfect zal werken.
Vroeger hadden we natuurlijk geen airco, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat je op vakantie bent met 35+ en je airco werkt niet :o

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jul 2014 16:29

Jeroen schreef: Vroeger hadden we natuurlijk geen airco, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat je op vakantie bent met 35+ en je airco werkt niet :o

gr J
Buiten de auto wel :owja: Ken zat oorden waar ik graag vertoef bij die temperaturen ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

18 jul 2014 17:42

ik ook, in een kroeg of restaurant met een goede airco bijvoorbeeld :owja:
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jul 2014 17:43

Goed, ik vanmiddag even langs die garage gewapend met alle kennis uit dit topic......
en daar bleef het bij (langsgaan dus) :lol:
Vakantie tot 8 augustus ....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jul 2014 18:00

Op vakantie totdat het geen airco-weer meer is :lol: :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jul 2014 18:09

plorie schreef:Op vakantie totdat het geen airco-weer meer is :lol: :lol:
Of zijn zakken gevuld met dat airco apparaat en wegwezen ! :lol:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Vibo
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
Locatie: Maaskant BE

18 jul 2014 18:11

Wat Ebber doet is zeker correct, en met drukken kan je idd zeggen dat het niet 100% is, doch op een vulling zit ook een tolerantie.
Bij de wagen van mijn vrouw zit 850gr: +- 50gr, dat staat zo op het A/C plaatje, dwz en verschil van ... juist ja 100gr.
Dan stel ik mij de vraag of het exact op die gram aankomt die er met het toestel 100% juist er ingestopt wordt.
Ik dacht het niet ( mijn mening ), maar ok als jullie liever iets meer betalen, mij goed, alleen vind ik het spijtig van het verknoeide koelgas.
Ik weet dat het opgehaald wordt, maar wat er daarna mee gedaan wordt..., R22 wordt definitief vernietigd maar ok dat wordt zeker niet in wagens gebruikt.

De garagehouder kan het zelf zeker niet in het volgende voertuig gebruiken, stel dat er metaalschilfers inzitten... :'(

Maar ja, ik heb zelf een flesje van 13Kg (R134a) staan (A) , en met een verlies van enkele grammen per jaar kom ik nog wel even toe. 8-)
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

18 jul 2014 19:15

R134a wordt gewoon opgevangen, gefilterd en weer opgeslagen in de tank van het apparaat.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Plaats reactie