Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ?
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Die 120ml olie zal de originele vulhoeveelheid zijn die in de compressor zit. Dat haal je er lang niet allemaal uit bij het leegtrekken van je systeem, aangezien de compressor dat inwendig afscheidt en maar een beperkte hoeveelheid door het systeem zwerft (voor zover ik daar verstand van heb).
Logboek S500.
- Vibo
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
- Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
- Locatie: Maaskant BE
@Ebber
Het klopt wat je zegt over het koelgas, in een huis-installatie zit veelal R407, beter nog R410, maar het verschil in koelgas is totaal geen verschil in werking. Enkel de verdamper (en andere)drukken zitten op een ander niveau.
R134a ga je ook veel terugvinden in koelinstallaties, koeltogen, winkel frigo's, en deze worden wel bijgevuld indien nodig.
Dus R134a is perfect bij te vullen, dus waarom niet in een wagen.
Werkingsprincipe is identiek.
Ik zie het als volgt:
Je weet niet wat je afleest op een oliepeilstok, voor de zekerheid laat je de olie af, en gaat hem terug opvullen met de hoeveelheid in in het boekje aangegeven staat. Dit is zeker wel correct maar wie doet dit... iedereen gaat je voor gek verklaren...
In mijn ogen is het aftappen van een airco van de wagen en volledig opvullen omdat er enkele grammen ontbreken juist hetzelfde.
De mensen worden onnodig op kosten gejaagd, maar dat is economie en geen koeltechniek meer he
Het klopt wat je zegt over het koelgas, in een huis-installatie zit veelal R407, beter nog R410, maar het verschil in koelgas is totaal geen verschil in werking. Enkel de verdamper (en andere)drukken zitten op een ander niveau.
R134a ga je ook veel terugvinden in koelinstallaties, koeltogen, winkel frigo's, en deze worden wel bijgevuld indien nodig.
Dus R134a is perfect bij te vullen, dus waarom niet in een wagen.
Werkingsprincipe is identiek.
Ik zie het als volgt:
Je weet niet wat je afleest op een oliepeilstok, voor de zekerheid laat je de olie af, en gaat hem terug opvullen met de hoeveelheid in in het boekje aangegeven staat. Dit is zeker wel correct maar wie doet dit... iedereen gaat je voor gek verklaren...
In mijn ogen is het aftappen van een airco van de wagen en volledig opvullen omdat er enkele grammen ontbreken juist hetzelfde.
De mensen worden onnodig op kosten gejaagd, maar dat is economie en geen koeltechniek meer he
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat ik altijd heb begrepen is dat je uit de drukken niet (precies) kunt bepalen wat de vulhoeveelheid is, klopt dat dus niet?
Logboek S500.
- Ebber
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
- Mercedes-Benz: W204
- Specialisatie: Expert CED
Als ik een auto uitlees met de computer kan ik de airco druk aflezen. Deze is in bar uitgedrukt. Daarvan kan ik dan een goede inschatting maken over de inhoud maar precies vertellen wat erin zit kan nooit. Koudemiddel word uitgedrukte in grammen en daarmee is de druk in het systeem sterk afhankelijk van binnen en buiten temperatuur, loopt de motor, ingeschakelde verbruikers etc etc.
1’th day member
- Ebber
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
- Mercedes-Benz: W204
- Specialisatie: Expert CED
Dat vraag je aan de verkeerde want ik ben geen voorstander van bijvullen persoonlijk kan ik heel precies werken als ik een systeem op de goede manier leeghaal, even laten rusten met de hoge druk en lage druk leiding er nog op en dan kijken hoeveel gram olie er precies uitgekomen is. Als ik er bv 10 ml olie uithaal dan doe ik afhankelijk van de situatie 10 ml terug in of 10 ml uv. Naar mijn mening kan het niet veel nauwkeuriger, als je dan ook nog eens een goed ac apparaat hebt met een geijkte weegschaal erin dan komt het zeker goed.plorie schreef:En daaruit leid ik af dat je met bijvullen dus nooit exact de juiste vulling kunt bepalen...
1’th day member
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
En ik denk dat Ebber dat op de enige juiste manier doet.
En ja... Dan betaal je als klant voor 100 of 200 g koudemiddel (de rest wordt volgens mij hergebruikt) €50 of meer en daar zal dan best winst op gemaakt worden, maar... Je weet wel zeker dat je installatie de komende tijd perfect zal werken.
Vroeger hadden we natuurlijk geen airco, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat je op vakantie bent met 35+ en je airco werkt niet
gr J
En ja... Dan betaal je als klant voor 100 of 200 g koudemiddel (de rest wordt volgens mij hergebruikt) €50 of meer en daar zal dan best winst op gemaakt worden, maar... Je weet wel zeker dat je installatie de komende tijd perfect zal werken.
Vroeger hadden we natuurlijk geen airco, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat je op vakantie bent met 35+ en je airco werkt niet
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Buiten de auto wel Ken zat oorden waar ik graag vertoef bij die temperaturenJeroen schreef: Vroeger hadden we natuurlijk geen airco, maar je kunt je toch niet meer voorstellen dat je op vakantie bent met 35+ en je airco werkt niet
gr J
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Goed, ik vanmiddag even langs die garage gewapend met alle kennis uit dit topic......
en daar bleef het bij (langsgaan dus)
Vakantie tot 8 augustus ....
en daar bleef het bij (langsgaan dus)
Vakantie tot 8 augustus ....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Of zijn zakken gevuld met dat airco apparaat en wegwezen !plorie schreef:Op vakantie totdat het geen airco-weer meer is
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Vibo
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 05 okt 2011 17:17
- Mercedes-Benz: (S210 250 turbodiesel 1998) (S211 Mopf 220CDI 2008) S204 Mopf 200CDI 2011
- Locatie: Maaskant BE
Wat Ebber doet is zeker correct, en met drukken kan je idd zeggen dat het niet 100% is, doch op een vulling zit ook een tolerantie.
Bij de wagen van mijn vrouw zit 850gr: +- 50gr, dat staat zo op het A/C plaatje, dwz en verschil van ... juist ja 100gr.
Dan stel ik mij de vraag of het exact op die gram aankomt die er met het toestel 100% juist er ingestopt wordt.
Ik dacht het niet ( mijn mening ), maar ok als jullie liever iets meer betalen, mij goed, alleen vind ik het spijtig van het verknoeide koelgas.
Ik weet dat het opgehaald wordt, maar wat er daarna mee gedaan wordt..., R22 wordt definitief vernietigd maar ok dat wordt zeker niet in wagens gebruikt.
De garagehouder kan het zelf zeker niet in het volgende voertuig gebruiken, stel dat er metaalschilfers inzitten...
Maar ja, ik heb zelf een flesje van 13Kg (R134a) staan , en met een verlies van enkele grammen per jaar kom ik nog wel even toe.
Bij de wagen van mijn vrouw zit 850gr: +- 50gr, dat staat zo op het A/C plaatje, dwz en verschil van ... juist ja 100gr.
Dan stel ik mij de vraag of het exact op die gram aankomt die er met het toestel 100% juist er ingestopt wordt.
Ik dacht het niet ( mijn mening ), maar ok als jullie liever iets meer betalen, mij goed, alleen vind ik het spijtig van het verknoeide koelgas.
Ik weet dat het opgehaald wordt, maar wat er daarna mee gedaan wordt..., R22 wordt definitief vernietigd maar ok dat wordt zeker niet in wagens gebruikt.
De garagehouder kan het zelf zeker niet in het volgende voertuig gebruiken, stel dat er metaalschilfers inzitten...
Maar ja, ik heb zelf een flesje van 13Kg (R134a) staan , en met een verlies van enkele grammen per jaar kom ik nog wel even toe.
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
R134a wordt gewoon opgevangen, gefilterd en weer opgeslagen in de tank van het apparaat.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?