Met zo'n 10% verlies per jaar en omdat ik het idee heb dat het wel wat kouder kan
wil ik de airco van m'n 211 een servicebeurt laten geven, de laatste was 3 jaar geleden.
Compleet dus leeghalen, smeermiddel, lektest, vullen etc.
De garage hier op het dorp wil me matsen voor 50 euro compleet en heeft sinds een paar
maanden een gloednieuwe kast staan die volgens zijn zeggen een uurtje of 2 aan m'n
auto gaat.
Omdat ik van de dealer en specialist ben normaal gesproken twijfel ik nog.
Wat kan er misgaan, waar moet ik op letten of wat moet ik op voorhand navragen ?
Of gewoon doen ?
Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ?
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 01 jul 2010 21:21
- Mercedes-Benz: S212 220 cdi
- Locatie: in de buurt van glane
Ik heb het één keer gedaan daarna weer snel naar de dealer voor dat soort dingen die gaven ook meteen aan hoe en wat als er wat was .en ik was 65 euro kwijt ,dus daar voor ga ik niet meer naar één ander grt
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Het is geen rocket science, met de juiste apparatuur en een beetje intelligentie moet dat overal kunnen. Maar ja... of het overal ook goed gaat is een 2e.
2 uur vind ik wel erg lang, een lektest hoeft geen anderhalf uur te duren.
2 uur vind ik wel erg lang, een lektest hoeft geen anderhalf uur te duren.
Logboek S500.
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als de airco nog goed werkt, maar je hem weer helemaal gevuld wil hebben, heb je volgens mij de dealer niet nodig, maar gewoon iemand die weet hoe zijn vulstation werkt.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ja lekker danJeroen schreef:Als de airco nog goed werkt, maar je hem weer helemaal gevuld wil hebben, heb je volgens mij de dealer niet nodig, maar gewoon iemand die weet hoe zijn vulstation werkt.
gr J
Is zo'n servicebeurt met nieuw smeermiddel dan flauwekul ?
Hoe vaak moet je dan zo'n complete service doen ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
pag 100 wordt meestal als olie gebruikt voor de compressorW220L schreef:Normaal gesproken wordt er bij het leeghalen en weer opnieuw afvullen ook direct een klein beetje verse olie aan het systeem toegevoegd.
Is idd geen rocketscience.
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Waar ben ik onduidelijk Kees?
Als degene die het apparaat bedient en aansluit snapt wat hij doet, gaat verder alles vanzelf. Het apparaat volgt een standaardprocedure en zolang de hoeveelheid R134a goed is ingegeven en je aangeeft of er tracevloeistof bij moet, kan er eigenlijk niks mis gaan en ben je binnen een uur klaar.
Zoals je zegt lekt elk systeem ongeveer 10% per jaar (maar bij een climate control die het hele jaar gebruikt wordt vaak minder), dus veiligheidshalve zou ik om de drie jaar doen.
gr J
Als degene die het apparaat bedient en aansluit snapt wat hij doet, gaat verder alles vanzelf. Het apparaat volgt een standaardprocedure en zolang de hoeveelheid R134a goed is ingegeven en je aangeeft of er tracevloeistof bij moet, kan er eigenlijk niks mis gaan en ben je binnen een uur klaar.
Zoals je zegt lekt elk systeem ongeveer 10% per jaar (maar bij een climate control die het hele jaar gebruikt wordt vaak minder), dus veiligheidshalve zou ik om de drie jaar doen.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
@Jeroen
Ik begreep uit jouw 1e post dat je ook gewoon bij kan vullen met R134a ipv de hele procedure
van leeghalen, op lekkage testen, nieuwe olie etc. Vandaar de vraag
wanneer je dan een full service laat doen.
Ik begreep uit jouw 1e post dat je ook gewoon bij kan vullen met R134a ipv de hele procedure
van leeghalen, op lekkage testen, nieuwe olie etc. Vandaar de vraag
wanneer je dan een full service laat doen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Ebber
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: 03 jul 2005 22:41
- Mercedes-Benz: W204
- Specialisatie: Expert CED
Normaal kost een a/c beurt rond de 100-140 euro. Een normale a/c beurt kan iedereen die weet hoe een airco apparaat werkt uitvoeren. Bij een dealer gaat het echt niet beter. Het ligt puur aan de kennis van zaken van de monteur. Bij een normale a/c beurt word het systeem leeggehaald, een druktest uitgevoerd, vaccum test en het systeem opnieuw gevuld. Dit is in 99% van de auto's gewoon met R143A. Bij het leeghalen van het systeem zal wat olie meekomen dit is dan af te lezen als hij leeg gehaald is, dit kan dan variëren welk soort apparaat je gebruikt. Als er te veel olie in het systeem zit is dit ook slecht net zo goed als er te weinig inzit. Als ze fluor toevoegen dan geld dit ook al als smeermiddel. Ik geef mijn auto elk jaar een a/c beurt zoals hier beschreven puur omdat ik er zelf de mogelijkheid voor heb. Jaarlijks heb ik dan een 'verlies' van ongeveer 20-30 gram dit is heel netjes en het systeem kan dan als dicht beschouwd worden.
Afgelopen week heb ik de mijne weer gedaan.
Afgelopen week heb ik de mijne weer gedaan.
1’th day member
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Het airco apparaat van de dealer zal waarschijnlijk geen officieel MB apparaat maar een universele versie zijn, waarschijnlijk dezelfde die door de zogenaamde 'airco-boeren' wordt gebruikt
Als je nog eens bij Raimon in de buurt bent: die had volgens mij een aanbieding voor 7 tientjes
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... ead#unread
Als je nog eens bij Raimon in de buurt bent: die had volgens mij een aanbieding voor 7 tientjes
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... ead#unread
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- plorie
- Berichten: 20875
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
'Bijvullen' heb ik wel eens gezien in du Steets, maar dan heb je geen enkele controle over hoeveel erin zit. Leeghalen en afvullen is enige fatsoenlijke methode.
Logboek S500.