Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ?
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Wat de marge van de W210 is weet ik niet, van een vorige auto was het 1000 +- 20gr. Da's al een flink kleinere marge.
Logboek S500.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik vind/vond dit een erg nuttig onderwerp, en ben nu iets wijzer of het bijvullen versus aftappen en opnieuw vullen.
Maar ik mis nog het antwoord op de zeer legitieme vraag van Kees hoe vaak je nu het onderhoud zou moeten laten doen.
Kunnen we stellen dat als je per jaar 8-10% aan koudemiddel verliest, dat je dan elke 2 of 3 jaar onderhoud zou moeten laten plegen aan je systeem (waarbij er weer voldoende koudemiddel in het systeem wordt gedaan)?
Of kun je iets langer wachten?
Als je begint met 100% vulling, en je verliest 10% per jaar, dan heb je na een jaar nog 90% massa koudemiddel. Na twee jaar is dat dan nog 81%, en na 3 jaar nog ca. 73%.
Wat is de vuistregel?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat als je de airco op de "invriesstand" zet, en deze nog binnen een bepaalde tijd (bijv. 1 min.) een uitblaastemperatuur van onder de bijv. 10 gr C geeft, dat alles nog prima werkt. Of werkt het toch anders?
Arjen.
Maar ik mis nog het antwoord op de zeer legitieme vraag van Kees hoe vaak je nu het onderhoud zou moeten laten doen.
Kunnen we stellen dat als je per jaar 8-10% aan koudemiddel verliest, dat je dan elke 2 of 3 jaar onderhoud zou moeten laten plegen aan je systeem (waarbij er weer voldoende koudemiddel in het systeem wordt gedaan)?
Of kun je iets langer wachten?
Als je begint met 100% vulling, en je verliest 10% per jaar, dan heb je na een jaar nog 90% massa koudemiddel. Na twee jaar is dat dan nog 81%, en na 3 jaar nog ca. 73%.
Wat is de vuistregel?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat als je de airco op de "invriesstand" zet, en deze nog binnen een bepaalde tijd (bijv. 1 min.) een uitblaastemperatuur van onder de bijv. 10 gr C geeft, dat alles nog prima werkt. Of werkt het toch anders?
Arjen.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik denk zelf als je helemaal safe wil gaan jaarlijks of om de 2 jaar.
Mijn 211 heeft al 4 jaar geen airco onderhoud gehad dus dat
wordt wel weer eens tijd
Mijn vraag kwam eigenlijk ook omdat ik de 5 maanden oude Kia Sportage,
die mijn vriendin van d'r werk heeft, meepakte en daar kan je na een minuut of 5-10
een ijsbeer in laten klappertanden zo koud
Dat redt de airco in mijn Benz dus niet meer.
Mijn 211 heeft al 4 jaar geen airco onderhoud gehad dus dat
wordt wel weer eens tijd
Mijn vraag kwam eigenlijk ook omdat ik de 5 maanden oude Kia Sportage,
die mijn vriendin van d'r werk heeft, meepakte en daar kan je na een minuut of 5-10
een ijsbeer in laten klappertanden zo koud
Dat redt de airco in mijn Benz dus niet meer.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Dat is het verschil tussen een Airco en Climate control, zat vroeger in mijn SLK ook altijd te klappertanden en liet die Airco ook nooit nakijken.Cornelis69 schreef:
Mijn vraag kwam eigenlijk ook omdat ik de 5 maanden oude Kia Sportage,
die mijn vriendin van d'r werk heeft, meepakte en daar kan je na een minuut of 5-10
een ijsbeer in laten klappertanden zo koud
Dat redt de airco in mijn Benz dus niet meer.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik heb zowel in die Sportage als de 211 Climate control.......
En m'n Amerikanen ( o.a GMC Yukon Denali, Chevrolet Tahoe en Ford Expedition)
werden pas echt koud met Climate control
Dat heb ik nog niet teruggevonden in een Europeaan, maar zó koud hoeft nou
ook niet.
En m'n Amerikanen ( o.a GMC Yukon Denali, Chevrolet Tahoe en Ford Expedition)
werden pas echt koud met Climate control
Dat heb ik nog niet teruggevonden in een Europeaan, maar zó koud hoeft nou
ook niet.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Dat probeer ik ook te zeggen - Climate control heeft niets te maken met ijsblokjes maar meer dat je rug een beetje droog blijft, die Amerikanen slaan inderdaad nergens op - veeel te koud..
After all is said & done, a lot more is said, than done.
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
@Arjen: Als je er van uit gaat dat je 10% per jaar verliest (en dat is bij een CC die altijd aan staat in de praktijk een stuk minder) zou ik inderdaad niet vaker dan om de drie jaar gaan zolang de installatie goed zijn werk doet.
Met mijn vorige voertuig ben ik ook pas na 4 jaar bij de gespecialiseerde aircoboer terecht gekomen en toen bleek er net iets meer dan 10% uit mijn CC weg te zijn.
Uiteindelijk bleek mijn aircoprobleem veroorzaakt te worden door een defecte druksensor. Die bij de dealer besteld en er zelf in gedraaid en voila: het was weer koud.
Inmiddels zijn we al weer dik twee jaar verder en hebben mijn dochter en haar gezin het nog steeds koud in deze auto.
gr J
Met mijn vorige voertuig ben ik ook pas na 4 jaar bij de gespecialiseerde aircoboer terecht gekomen en toen bleek er net iets meer dan 10% uit mijn CC weg te zijn.
Uiteindelijk bleek mijn aircoprobleem veroorzaakt te worden door een defecte druksensor. Die bij de dealer besteld en er zelf in gedraaid en voila: het was weer koud.
Inmiddels zijn we al weer dik twee jaar verder en hebben mijn dochter en haar gezin het nog steeds koud in deze auto.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Om dit topic nogal wat informatie bevat plak ik deze
over vervangen filter/ droger van de airco er nu bij :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=68538
Wanneer moet een filter/droger vervangen worden en waarom ?
over vervangen filter/ droger van de airco er nu bij :
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=68538
Wanneer moet een filter/droger vervangen worden en waarom ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
Zover ik weet sowieso bij het plaatsen van een nieuwe compressor. Athans, dat wordt sterk geadviseerd. Ik meen bij MB staat dit ook zo in de instructie staat bij het vervangen van de compressor.
Verder... Bij ernstige of grootschalige lekkage waar het systeem (voor langere tijd) drukloos was?
Geen idee of een filter/droger bij normaal gebruik binnen de levensduur van de wagen gaat verzadigen.
Verder... Bij ernstige of grootschalige lekkage waar het systeem (voor langere tijd) drukloos was?
Geen idee of een filter/droger bij normaal gebruik binnen de levensduur van de wagen gaat verzadigen.
- gerardwb
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
- Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
- Locatie: Słupsk/polen
is bij een w211 ook mogelijk via star diagnose developer max cool aan vinken , staat dan ook in je klimatronic displayCornelis69 schreef:Ik heb zowel in die Sportage als de 211 Climate control.......
En m'n Amerikanen ( o.a GMC Yukon Denali, Chevrolet Tahoe en Ford Expedition)
werden pas echt koud met Climate control
Dat heb ik nog niet teruggevonden in een Europeaan, maar zó koud hoeft nou
ook niet.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Omdat ik m'n CLS wintervelgen heb laten stralen en poedercoaten moesten de banden
weer gemonteerd en gebalanceerd worden en dat gaat prima hier op het dorp met een
volledig automatische balanceermachine.
Ik heb gelijk maar de airco een servicebeurt laten geven. 212 gr R134a en 0 olie verlies in 4,5 jaar
op totaal 950 gram vindt ik erg netjes. In 3 kwartier klaar en dat voor 4 tientjes
weer gemonteerd en gebalanceerd worden en dat gaat prima hier op het dorp met een
volledig automatische balanceermachine.
Ik heb gelijk maar de airco een servicebeurt laten geven. 212 gr R134a en 0 olie verlies in 4,5 jaar
op totaal 950 gram vindt ik erg netjes. In 3 kwartier klaar en dat voor 4 tientjes
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Brrr. Koud kunstje
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
4 tientjes is heeeel goeiekoop zeg!!!Cornelis69 schreef:Omdat ik m'n CLS wintervelgen heb laten stralen en poedercoaten moesten de banden
weer gemonteerd en gebalanceerd worden en dat gaat prima hier op het dorp met een
volledig automatische balanceermachine.
Ik heb gelijk maar de airco een servicebeurt laten geven. 212 gr R134a en 0 olie verlies in 4,5 jaar
op totaal 950 gram vindt ik erg netjes. In 3 kwartier klaar en dat voor 4 tientjes
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..