Aircoservice 211 bij universele garage. Doen ?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jul 2014 20:29

Wat de marge van de W210 is weet ik niet, van een vorige auto was het 1000 +- 20gr. Da's al een flink kleinere marge.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

18 jul 2014 21:42

Ik vind/vond dit een erg nuttig onderwerp, en ben nu iets wijzer of het bijvullen versus aftappen en opnieuw vullen. :)
Maar ik mis nog het antwoord op de zeer legitieme vraag van Kees hoe vaak je nu het onderhoud zou moeten laten doen.
Kunnen we stellen dat als je per jaar 8-10% aan koudemiddel verliest, dat je dan elke 2 of 3 jaar onderhoud zou moeten laten plegen aan je systeem (waarbij er weer voldoende koudemiddel in het systeem wordt gedaan)?
Of kun je iets langer wachten?
Als je begint met 100% vulling, en je verliest 10% per jaar, dan heb je na een jaar nog 90% massa koudemiddel. Na twee jaar is dat dan nog 81%, en na 3 jaar nog ca. 73%.
Wat is de vuistregel?
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat als je de airco op de "invriesstand" zet, en deze nog binnen een bepaalde tijd (bijv. 1 min.) een uitblaastemperatuur van onder de bijv. 10 gr C geeft, dat alles nog prima werkt. Of werkt het toch anders?

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jul 2014 21:51

Ik denk zelf als je helemaal safe wil gaan jaarlijks of om de 2 jaar.
Mijn 211 heeft al 4 jaar geen airco onderhoud gehad :$ dus dat
wordt wel weer eens tijd :sst:

Mijn vraag kwam eigenlijk ook omdat ik de 5 maanden oude Kia Sportage,
die mijn vriendin van d'r werk heeft, meepakte en daar kan je na een minuut of 5-10
een ijsbeer in laten klappertanden zo koud :lol:

Dat redt de airco in mijn Benz dus niet meer.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

18 jul 2014 21:57

Cornelis69 schreef:
Mijn vraag kwam eigenlijk ook omdat ik de 5 maanden oude Kia Sportage,
die mijn vriendin van d'r werk heeft, meepakte en daar kan je na een minuut of 5-10
een ijsbeer in laten klappertanden zo koud :lol:

Dat redt de airco in mijn Benz dus niet meer.
Dat is het verschil tussen een Airco en Climate control, zat vroeger in mijn SLK ook altijd te klappertanden en liet die Airco ook nooit nakijken. ;)
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

18 jul 2014 22:04

Ik heb zowel in die Sportage als de 211 Climate control.......
En m'n Amerikanen ( o.a GMC Yukon Denali, Chevrolet Tahoe en Ford Expedition)
werden pas echt koud met Climate control :owja:
Dat heb ik nog niet teruggevonden in een Europeaan, maar zó koud hoeft nou
ook niet.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

18 jul 2014 22:15

Dat probeer ik ook te zeggen - Climate control heeft niets te maken met ijsblokjes maar meer dat je rug een beetje droog blijft, die Amerikanen slaan inderdaad nergens op - veeel te koud..
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

19 jul 2014 07:47

@Arjen: Als je er van uit gaat dat je 10% per jaar verliest (en dat is bij een CC die altijd aan staat in de praktijk een stuk minder) zou ik inderdaad niet vaker dan om de drie jaar gaan zolang de installatie goed zijn werk doet.
Met mijn vorige voertuig ben ik ook pas na 4 jaar bij de gespecialiseerde aircoboer terecht gekomen en toen bleek er net iets meer dan 10% uit mijn CC weg te zijn.
Uiteindelijk bleek mijn aircoprobleem veroorzaakt te worden door een defecte druksensor. Die bij de dealer besteld en er zelf in gedraaid en voila: het was weer koud.
Inmiddels zijn we al weer dik twee jaar verder en hebben mijn dochter en haar gezin het nog steeds koud in deze auto.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

19 jul 2014 11:47

Om dit topic nogal wat informatie bevat plak ik deze
over vervangen filter/ droger van de airco er nu bij :

http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=68538

Wanneer moet een filter/droger vervangen worden en waarom ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

20 jul 2014 08:01

Zover ik weet sowieso bij het plaatsen van een nieuwe compressor. Athans, dat wordt sterk geadviseerd. Ik meen bij MB staat dit ook zo in de instructie staat bij het vervangen van de compressor.

Verder... Bij ernstige of grootschalige lekkage waar het systeem (voor langere tijd) drukloos was?
Geen idee of een filter/droger bij normaal gebruik binnen de levensduur van de wagen gaat verzadigen.
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

20 jul 2014 08:46

Cornelis69 schreef:Ik heb zowel in die Sportage als de 211 Climate control.......
En m'n Amerikanen ( o.a GMC Yukon Denali, Chevrolet Tahoe en Ford Expedition)
werden pas echt koud met Climate control :owja:
Dat heb ik nog niet teruggevonden in een Europeaan, maar zó koud hoeft nou
ook niet.
is bij een w211 ook mogelijk via star diagnose developer max cool aan vinken , staat dan ook in je klimatronic display
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 nov 2014 16:28

Omdat ik m'n CLS wintervelgen heb laten stralen en poedercoaten moesten de banden
weer gemonteerd en gebalanceerd worden en dat gaat prima hier op het dorp met een
volledig automatische balanceermachine.

Ik heb gelijk maar de airco een servicebeurt laten geven. 212 gr R134a en 0 olie verlies in 4,5 jaar
op totaal 950 gram vindt ik erg netjes. In 3 kwartier klaar en dat voor 4 tientjes :goedzo:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

27 nov 2014 21:42

Brrr. Koud kunstje ;)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

28 nov 2014 00:10

Cornelis69 schreef:Omdat ik m'n CLS wintervelgen heb laten stralen en poedercoaten moesten de banden
weer gemonteerd en gebalanceerd worden en dat gaat prima hier op het dorp met een
volledig automatische balanceermachine.

Ik heb gelijk maar de airco een servicebeurt laten geven. 212 gr R134a en 0 olie verlies in 4,5 jaar
op totaal 950 gram vindt ik erg netjes. In 3 kwartier klaar en dat voor 4 tientjes :goedzo:
4 tientjes is heeeel goeiekoop zeg!!!
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Plaats reactie