10 jul 2014 13:00
Allereerst: als het filterhuis niet het originele is, dan kan het inderdaad de oorzaak zijn van te lage oliedruk: de bypassklep kan er ineens inzitten, en als die er in zit, een te lage openingsdruk hebben.
Voor wat het je waard is: koop een nieuwe filterhouder, dan weet je zeker dat je daardoor de motor niet stuk draait.
Verder: nieuwe olie kan ook hogere druk geven, oude olie kan waterdun zijn. Mocht het zijn, dat de motor wél netjes loopt, zonder (lager) gebonk) dan kan het nuttig zijn om de motor met speciale spoel-olie te laten lopen en zo schoon te spoelen voordat er nieuwe olie op gaat. Ook daarna pas de filterhouder vervangen (plus tweede keer filter natuurlijk)
Als je de motor niet belast, en de oliedruk is boven de 1 bar, gebeurt er niets met de lagers, en kun je veilig spoelen. Houd wel het toerental tijdens draaien op 1,5 x stationair, ofwel rond de 1200. Dus starten, meteen naar 1000 a 1200 toeren en daar houden. Niet steeds gasgeven tussen stationair en halfgas: als de motor steeds op moet pakken op stationair toerental, dan belast je 'm best wel. (je ziet dat vaak in koude winterstarts: gas- gaslos- gas- gaslos en dat rond het stationaire toerental. Vaak ook doen alle cilinders nog niet mee: die dan al wel lopen krijgen dubbel op hun sodemieter. Nee, koud is het goed om meteen naar 1000-1200 te gaan en dat toerental gewoon vast houden.
Succes
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed