Oliedruk om621

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

09 jul 2014 18:25

Motor
Motor
CAM01107.jpg (184.03 KiB) 6234 keer bekeken
Schuine oliefilterhuis
Schuine oliefilterhuis
CAM01112.jpg (173.81 KiB) 6234 keer bekeken
Hallo, ik heb een boot overgenomen met een Mercedes om621 motor. De vorige eigenaar heeft enkele maanden geleden deze motor in laten bouwen. Het inbouwen is erg slordig gedaan door een bedrijf uit amsterdam. Mij is verteld dat het een gereviseerde motor zou zijn. Ik heb de motor gezien en horen lopen voor de aankoop van de boot. Varen kon vanwege defect aan stuur niet maar dat zou ik zelf oplossen. Stuur werkt inmiddels, dat was niet veel werk, maar ik besloot om voordat ik zou gaan varen de motor maar even van nieuwe olie en filter zou voorzien om er zeker van te zijn dat dat goed zou zijn. Toen bleek dat de motor niet gereviseerd was en dat er motor wel netjes liep, maar dat er niet voldoende oliedruk is. Oude eigenaar van boot zegt niet op de hoogte te zijn van het defect aan de motor en geeft nu niet thuis. Hij verwijst mij door naar bedrijf wat motor heeft ingebouwd en ook die is (nog) niet erg bereidwillig om probleem aan motor op te lossen. Ik weet van dat bedrijf dat ze een andere oliefilter hebben gemonteerd die schuin op het blok zit terwijl er normaal een filter op zit die naar beneden wijst. Dit filter zou het probleem van de te lage oliedruk kunnen zijn wordt verteld. We hebben stang boven nokkenas schoon gemaakt en doorgeblazen, op de eerste 3 nokken spuit de olie op en bij de overige is de druk te laag en drupt het er langs heen. Hierdoor is ook de nokkenas beschadigd en moet vervangen worden. Ik wil alleen eerst oliedruk probleem oplossen voor we aan de nokkenas gaan beginnen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem en kan het kloppen dat het huidige filterhuis oorzaak is van de lage oliedruk?
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

10 jul 2014 13:00

Allereerst: als het filterhuis niet het originele is, dan kan het inderdaad de oorzaak zijn van te lage oliedruk: de bypassklep kan er ineens inzitten, en als die er in zit, een te lage openingsdruk hebben.

Voor wat het je waard is: koop een nieuwe filterhouder, dan weet je zeker dat je daardoor de motor niet stuk draait.

Verder: nieuwe olie kan ook hogere druk geven, oude olie kan waterdun zijn. Mocht het zijn, dat de motor wél netjes loopt, zonder (lager) gebonk) dan kan het nuttig zijn om de motor met speciale spoel-olie te laten lopen en zo schoon te spoelen voordat er nieuwe olie op gaat. Ook daarna pas de filterhouder vervangen (plus tweede keer filter natuurlijk)

Als je de motor niet belast, en de oliedruk is boven de 1 bar, gebeurt er niets met de lagers, en kun je veilig spoelen. Houd wel het toerental tijdens draaien op 1,5 x stationair, ofwel rond de 1200. Dus starten, meteen naar 1000 a 1200 toeren en daar houden. Niet steeds gasgeven tussen stationair en halfgas: als de motor steeds op moet pakken op stationair toerental, dan belast je 'm best wel. (je ziet dat vaak in koude winterstarts: gas- gaslos- gas- gaslos en dat rond het stationaire toerental. Vaak ook doen alle cilinders nog niet mee: die dan al wel lopen krijgen dubbel op hun sodemieter. Nee, koud is het goed om meteen naar 1000-1200 te gaan en dat toerental gewoon vast houden.

Succes
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

10 jul 2014 22:46

Hallo Foetske,

dank voor de tips, ik heb doordat ik niet wist dat de oliedruk te laag was al nieuwe olie in het blok zitten en een nieuw oliefilter. Nu ben ik op internet gaan zoeken naar gegevens over de motor. Ik heb het motornummer opgezocht en ben met het nummer aan googlen gegaan. Het motornummer is 621.912.10-046057. De eerste 3 geven het type aan OM621, de volgende 3 betekend dat het de serie is die gemaakt is vanaf 06-1961 heb ik kunnen vinden tot wanneer daar zijn weer verschillende meningen over dat varieerd van 1965 tot 1968. De cilinderinhoud is wel weer overal gelijk 1988cc. De pk's verschillen ook nog behoorlijk, die liggen tussen de 40 en 60PK. Is er een website waar je de exacte gegevens over de motor kan vinden?

Ik heb een auto-reparaturanleitung op de kop getikt van de om621/om636 en als ik daar in kijk bij oliefilter, dan zie die behuizing er anders uit dan op mijn motor, dat is op zich niet storend, maar wat mij opvalt is dat bij alle onderdelen in het filterhuis alleen een filter zit terwijl bij mij er nog een soort zeef/filter(zie foto) bij in het huis zat wat ik heb teruggeplaatst. Hoort deze zeef wellicht niet in dit filterhuis waardoor de oliedruk te laag is en moet ik die gewoon verwijderen?
Bijlagen
extra filter op oliefilter
extra filter op oliefilter
CAM01141.jpg (95.95 KiB) 6174 keer bekeken
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

13 jul 2014 22:01

Hallo Franck66

hoe laag is de oliedruk?
en een foto iets verder van de moter af is denk ik wenselijk.
maar zo te zien heb je wel het goeie olie filter op de moter zitten die zwarte dus die zit als het goed is aan de bovenkant van het huis waar de bus tegen aankomt daar zit een bout die je los draait en dan komt die zwarte bus los als dat zo is durf ik wel te zeggen dat het oliefilter goed is.
en dat filter dat je op de 2de foto laat zien hoort echt wel bovenop het olie filter geplaatst te worden is namelijk een micro filter.
en vertel even wat voor olie je in de moter zit hoort 15w40 te zijn maar 20w50 hindert ook niks bij zo een oude moter.

ik wens je suc6 met herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

14 jul 2014 10:43

Hallo Allemaal,
dank voor de tips en reacties. De boot die ik heb overgenomen waar volgens verkoper een gereviseerde om621 in zou zitten blijkt niet gereviseerd te zijn. Hij is door een bedrijf uit Amsterdam wel paar maand geleden in deze boot gebouwd. Of de vorige eigenaar is opgelicht weet ik niet, hij adverteerde namelijk met de gereviseerde 621 in de boot en heeft steeds netjes al zijn gegevens gegeven bij aankoop van de boot, dat zou ik niet doen als ik mensen zou willen oplichten.

Afgelopen weekeinde nadat al eerder de motorolie was vervangen en filterhuis schoon was gemaakt het complete filterhuis van de motor gehaald, volgens bedrijf dat motor heeft geplaatst zouden ze ander filterhuis hebben geplaatst bij het plaatsen van de motor in deze boot. Gezien de kleur van de motor en de kleur van het filterhuis, had ik daar mijn twijfels over, zowel motor als filterhuis waren namelijk blauw gespoten. Oude filterhuis wat volgens bedrijf wat motor had ingebouwd aan de motor had gezeten had ik afgelopen week bij het bedrijf had opgehaald heeft een andere kleur.

Ik heb via de dieseldokter op internet technische documentatie gekregen van de motor en daar stond vermeld bij het filterhuis dat er te lage oliedruk zou kunnen zijn als bepaalde kleine oliespuitmond(gekalibreerde olieboring genoemd) in het filterhuis niet goed functioneerde. Toen ik filterhuis had gedemonteerd werd duidelijk dat filterhuis nooit was vervangen en dat motor wel nieuw was voor de boot maar dat het zonder enig onderhoud en zonder enige controle in de motor (behalve dat ze hem hebben horen lopen) in de boot was gemonteerd. De pakking tussen het filterhuis en de motor bevat namelijk ook een filter en deze zat helemaal verstopt waardoor er onvoldoende oliedruk in de motor was om nokkenas te smeren. Ik had nog geen nieuw filter en heb dus oude even schoongemaakt en gemonteerd om de motor te testen. Na het schoonmaken was er weer voldoende druk en worden alle nokken weer gesmeerd! Er is dus prutswerk geleverd door bedrijf dat motor heeft geleverd en ingebouwd! Nu er weer druk is en er weer veel oude aangekoekte olie is weggehaald, motor nog maar eens helemaal spoelen en daarna nog maar een schoon oliefilter en schone olie erin, met huidige nieuwe olie en gereinigde filter draaide motor al weer stuk mooier.

Groet Franck
Bijlagen
pakking/filter tussen motor en filterhuis
pakking/filter tussen motor en filterhuis
CAM01214.jpg (211.48 KiB) 6108 keer bekeken
filter na schoonmaak
filter na schoonmaak
CAM01221.jpg (181.43 KiB) 6108 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

14 jul 2014 11:58

Dat lijkt me een gevalletje black sludge.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

25 jul 2014 18:21

Hallo Jeroen,

Dit was geen gevalletje black sludge, dit was een gevalletje iets te veel vloeibare pakking gebruiken. Nieuwe pakking en meteen oliekoeler gemonteerd, oliedruk nu weer goed!

Groet Franck
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25790
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

26 jul 2014 10:48

Ok! Dat was dan wel heeeel veeeel vloeibare pakking.
Fijn dat het weer goed werkt. En je nokkenas?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

01 aug 2014 19:10

De nokkenas is wel beschadigd, maar kan volgens monteur die helpt nu nog wel even de zomer erin blijven nu die weer gesmeerd wordt. Van de winter na de installatie van de oliekoeler ook een watergekoelde uitlaat erop en dan meteen ook andere nokkenas erin. Heb ik iets langer de tijd om een redelijk geprijsde versie te zoeken. Boot deze week van den haag naar friesland gevaren, brandstofstoring gehad, systeem even schoongemaakt en weer verder gevaren. Motor loopt goed, geen olie(behalve dieselolie) bij hoeven vullen deze week en toch ongeveer 60 uur gevaren afgelopen week.
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

20 mar 2015 17:34

De boot ligt inmiddels op de kant voor onderhoud, ik wil nokkenas vervangen maar die zijn wat lastig te vinden voor een redelijke prijs. Weet iemand of een nokkenas van een 616 ook op de 621 past. Daar heb ik er namelijk wel een van gevonden voor redelijke prijs.

Groet Franck
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

22 mar 2015 23:21

Hallo Franck

gaat niet passen.
er zit nogal wat verschil in de nokkenassen van deze mercedes motoren.
maar waarom moet de nokken as vervangen worden?

kijk even op de achterkant van de nokkenas daar staat een nummer op dat moet hetzelfde zijn.
als je het nummer geeft wil ik wel kijken of ik nog een nokkenas heb liggen ben je voor een klein bedrag klaar.
maar vetel eerst maar even waarom hij vervangen moet worden gebeurt bijna nooit wat mee.

wens je suc6 met herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Gebruikersavatar
Blitzen-Benz
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 mar 2010 16:18

23 mar 2015 00:02

kunt u ook even een foto van de nokkenas maken na het voorgaande te hebben gelezen ben ik benieuwd hoe het er uit ziet , wanneer de hardingslaag is doorgesleten ontkom je er niet aan een vervangend exemplaar te monteren
Franck66
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:33
Mercedes-Benz: om621

23 mar 2015 10:37

Hallo Wiebren,

Ik had je naam al gehoord via Arjan Kok(clublid 937), hij had via Stan Rennen jou naam doorgekregen voor een andere nokkenas voor de om621. Nu spreek ik je eerder dan Arjan je heeft kunnen bereiken.

Bij de motor is de ketting (en daarmee de nokkenas) gebroken bij stationair proefdraaien. (zie foto's) De kleppen en de rest van de motor lijken daar verder geen schade door te hebben opgelopen. Blijkbaar had nokkenas zwakke plek. De steunen waar de as in zit, zijn ook defect en moeten vervangen worden. Ik weet niet of de ketting gerepareerd kan worden of dat daar ook nieuwe voor moet komen. Zou je mij aan deze spullen kunnen helpen.

Groet Franck
Je mag me ook bellen 06-********of mailen ********@ *****.com

Moderator Team MercedesForum.nl/be schreef:

Geen telefoonnummers en emailadressen in berichten a.u.b. Wissel deze uit via de PB-knop (privébericht)

Bijlagen
nokkenas
nokkenas
IMG-20150313-WA0000.jpg (167.16 KiB) 5614 keer bekeken
nokkenas
nokkenas
IMG-20150313-WA0001.jpg (192.09 KiB) 5614 keer bekeken
nummer nokkenas
nummer nokkenas
IMG-20150319-WA0001.jpg (179.8 KiB) 5614 keer bekeken
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

24 mar 2015 15:14

Hallo Franck

dat ziet er niet echt mooi uit.
ik denk dat er geen of niet voldoende oliedruk was op het moment dat het fout ging.
en als de nokkenas lagers ook gescheurd zijn heb je meer schade dan je denkt.
een nokkenas breekt niet zomaar uit zich zelf dat is gekomen doordat de zuiger de klep heeft geraakt en die is nu denk ik krom.
wat je het beste kunt doen in dit geval is een andere moter een OM 615 of OM 616 erin zetten ben het goedkoopst uit.
want dat er meer schade is dat weet ik wel zeker.

wens je suc6 met herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Foetske
Berichten: 903
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

26 mar 2015 07:57

Heb nog een 621 liggen, draaiend uit auto gehaald. Moet niet de wereld kosten.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Plaats reactie