W638 Km teller dood

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

10 jun 2014 16:36

Beste forummers,

ik heb van de week het instrumentenpaneel van een w638 Vito uitgebouwd, omdat ik erachter moest zijn.
Nu heb ik dat ding weer teruggeplaatst (gewoon 2 stekkers) en klaar. Nu doet de km teller en de tijd het niet meer :?

Verder werkt alles, de toerenteller, de tacho,enz. Alleen het digitale vakje is dood.

Iemand zoiets mss al aan de hand gehad?

Ik heb de lampjes doorgemeten of die mss kapot zijn, maar alles oke'

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
19016v
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 1704
Lid geworden op: 15 feb 2007 20:57
Mercedes-Benz: W201 2.3-16; S211 E240; W169 A170; Bmw M5 e34; Yamaha R1;
Locatie: Noord Brabant

19 jun 2014 00:10

toch vaak de lampjes die kapot zijn, verwissel ze eens met een andere, mocht dat niet helpen vrees ik voor een nieuwe klok.
toch maar liever naar de echte dealer ?
lorenzo1976
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:24
Mercedes-Benz: mercedes clk 200 kompressor c209, nissan navara
Specialisatie: elektrisch gedeelte
Locatie: zonnebeke
Contacteer:

21 jun 2014 22:45

ik had dat ook onlangs ook aan de hand met een vito w638.na verder onderzoek bleek het dat lint met elektronische contacten te zijn die los was.Terug solderen is onbegonnen werk en laten herstellen bleek enorm duur...dus optie 2 genomen en een 2dehands instrumentenpaneel gezocht
grtjs
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

24 jun 2014 22:05

Hallo, sorry voor de late reactie,

ondertussen heb ik het hele instrumentenpaneel uitgebouwd, en met als resultaat dat de strip met contacten van de unit zijn losgekomen en dus niet meer contact maken met het display.

Het spul zit gewoon geplakt :evil: Nja.... ik snap MB niet meer, gewoon een contactstrip met stekker en de boel zit vast.

De strip uitgebouwd met lcd scherm en doorgemeten, alle sporen oke'. Maar ik krijg hem niet meer teruggeplakt( met tape, zie youtube.
is toch idioot,alles werkt op de teller en de klok na. De volgende bus wordt geen MB meer, als je aan de wagen zelf regelmatig sleutelt kom je teveel made in Singapore en Taiwan tegen, nu het dashboard uit Italie.

Als ik hem opstuur betaal ik €175,- voor 10 cm strip.

Ik zet hem weer in elkaar, als de bus de deur uitgaat, gaat die toch richting Afrika.

Ik mis mijn trouwe T3, met zijn boxer.

Groeten,
Peter
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

25 jun 2014 04:25

Vaak worden er van bepaalde type auto's tropen versies gemaakt. Deze hebben dan minder poespas en ook geen turbo. Kijk effe bij Mercedes Ghana of Soedan wat ze in de aanbieding hebben. Hou er wel rekening mee dat er vaak geen kachel in zit.

Stefan

On topic: alle auto's moeten lichter ivm verbruik en uitstoot en tegelijk moet er van de consument steeds meer in zitten. In de handleiding vermelden dat je voorzichtig moet zijn met die kabelboom bij het demonteren is goedkoper en bespaard gewicht.
Only dead fish go with the flow
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

25 jun 2014 08:00

Hoop niet op groener gras bij de buren, want die staan allemaal voor dezelfde uitdagingen en hebben doorgaans dezelfde (toe)leverancier. Immers er zijn toch niet net zo veel dashboard fabrikanten als dat er autofabrikanten zijn?

Veel auto's worden bovendien in samenwerking gemaakt.
Kijk alleen al naar de Citroen C1; De Toyota Aygo en Peugeut 107.
Dichterbij huis zien we het zelfde met de Mercedes Citan en zijn Renault evenknie de Kangoo.
In dezelfde fabriek worden MB Sprinters en VW Crafters door elkaar gebouwd.

Het is dus eerder een sign of the times dan een specifiek kwaliteitsissue bij MB.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

11 jul 2014 19:39

Dag beste forumers, het probleem is opgelost :)

Na heel wat googelen niet veel verder gekomen dan een onwillige importeur die alleen aan Mercedes levert, en wederom een vriendelijke MB dealer die je alleen een nieuwe klok wil aansmeren (€ 600 ex Btw en dan nog het inbouwen en inlezen) vond ik een bedrijf in Eindhoven waar ik op de reparatie kon wachten, kosten €125,-

Omdat het zo snel zou gaan voelde ik dat ik ook bij deze gast geknipt en geschoren zou worden en ben wederom op zoek gegaan. Ik vond op Ebay een bedrijf die mij de ribbon cable kon leveren met toebehorend T stuk voor op de soldeerbout waarmee die kabel verhit en daardoor geplakt kon worden. Binnen 3 dagen binnen :goedzo:

Kosten inc verzenden vanuit Engeland €27,80 :D

Jammer dat je overal zo gemolken moet worden voor een onderdeel wat niks voorstelt.

Maar goed, mijn klok werkt weer en ik heb het zelf opgelost, dat is net het leuke van sleutelen toch ?

Groeten,
Peter
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

12 jul 2014 09:38

Goed geregeld!! Heb je ook nog wat foto's?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

12 jul 2014 17:02

Foto's heb ik helaas niet, ik ben wel van plan de werkwijze op een rij te zetten. Je moet weten dat je de hele klok open hebt liggen en wat belangrijk is dat je als je het instrumentenpaneel bij dit type opent je aan de voorkant moet beginnen.

Ik zet dit dit weekend nog op het forum.

Gr. Peter
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

12 jul 2014 19:15

Hoy allemaal,

Ik heb geprobeerd de werkwijze te beschrijven zoals ik beloofd had, maar halverwege werd ik uit het forum gegooit :o

Was zeker te veel tekst.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn dan benader mij maar en ik zet je wat op de mail.

Gr.
Peter
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

12 jul 2014 19:22

Hoy allemaal,

Ik heb geprobeerd de werkwijze te beschrijven zoals ik beloofd had, maar halverwege werd ik uit het forum gegooit :o

Was zeker te veel tekst.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn dan benader mij maar en ik zet je wat op de mail.

Gr.
Peter
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 jul 2014 08:37

Lange teksten maak ik meestal in een tekstverwerker en dan post ik het met copy en paste.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Vitocenterdriveshaft
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2014 12:09
Mercedes-Benz: Vito W638 108CDI 2002

13 jul 2014 17:38

ja dat werkt beter, ik heb de uitleg geplaatst onder HowTO



Gr.Peter
Bijlagen
ribbon cable
ribbon cable
Ribbon cable.PNG (1.02 MiB) 1480 keer bekeken
lorenzo1976
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 jun 2014 22:24
Mercedes-Benz: mercedes clk 200 kompressor c209, nissan navara
Specialisatie: elektrisch gedeelte
Locatie: zonnebeke
Contacteer:

15 aug 2014 10:03

hetgeen ik dacht...alleen lijkt het me enorm precisiewerk om die contacten weer netjes op elkaar te krijgen...ongelooflijk dat zo'n merk niet werkt met een "kliksysteem"
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

15 aug 2014 14:28

Dus jij denkt dat dat bij andere merken (die vaak dezelfde toeleveranciers gebruiken) anders werkt?

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie