W463 W210 motor ombouw

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

27 apr 2014 21:02

Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een mooie G-klasse van 1981 met een W463 opbouw.
Ik ben er nu over na aan het denken om in mijn G een ander blok te leggen met wat meer PK's.
Er ligt nu een OM603 in met 113 PK en een 5-bak uit een W124.

Eerste gedachte is aan een OM606 turbo met 177 PK. Voor zover als ik weet past deze op de motorsteunen van een OM603 (zelfde onder blok), alleen kan de versnellingsbak het vermogen aan van deze motor. Ik denk dat ik de koppeling wel zal moeten verzwaren maar door welke?

Tweede gedachte is aan een OM613 320CDI met 197 PK. Is dit ook hetzelfde onder blok of moet je hier de motorsteunen voor aanpassen? en kan hier dezelfde bak van W124 ook achter?

In beide gevallen wil ik gebruik maken van een donorauto een W210. zover ik heb kunnen vinden zitten hier origineel geen handbakken achter maar alleen automaat.

alvast bedankt voor jullie reacties

Groeten
Hans
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

28 apr 2014 10:14

Hallo Hans,
Ik heb een aantal jaren met een W460 en een OM606 gereden, qua versnellingsbak en koppel is dat geen probleem, tenzij je elke keer met vol vermogen gaat optrekken. Het grootste probleem met een W210 is de elektronica. De brandstofpomp wordt aangestuurd door een regelunit die gekoppeld is met de versnellingsbak, de beveiliging, de ABS en de voertuigdynamica etc. etc. Dus als je een OM606 wilt laten functioneren dan moet alles mee, tot en met het contactslot, anders gaat hij in startblokkering. Je kunt de OM606 wel mechanisch maken door er een brandstofpomp van een OM603 op te zetten dat past en werkt goed. Als je een beetje verstand hebt van dieselmotoren is dat zo om te bouwen. Je moet de pomp alleen even wegbrengen om af te laten stellen voor de zwaardere motor.
Dit zo'n brandstofpomp op een OM606 (onderste foto)


Een W460 versnellingsbak is principieel anders dan van een personenauto. Een personenauto heeft een ontluchting op de bak en een G is waterdicht en ontlucht via een leiding. Verder is een gewone bak gekoppeld aan de as met een rubberen hardyschijf en de G met een stalen flens. Als je een bak hebt met een los koppelstuk (bellhouse), zoals de 711.200 dan kun je hem met een verloop zo overzetten.

Even een foto, hoe dat er uitziet een motor met een losse kabelboom. (dit is overigens geen diesel maar het principe is hetzelfde)
Bijlagen
Kabeboom
Kabeboom
2014-04-19 15.30.58.jpg (141.31 KiB) 4687 keer bekeken
OM603 brandstofpomp op een OM606
OM603 brandstofpomp op een OM606
2012-10-07 15.54.21.jpg (108.36 KiB) 4687 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

28 apr 2014 14:31

Beste André,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee had al op meerdere plekken gehoord dat je iets moest doen met de brandstofpomp. Dus ik kan de pomp van mijn OM603 "gewoon" gebruiken voor de ombouw alleen opnieuw laten afstellen.
Onder mijn huidig blok OM603 zit een verdiepte carterpan met aangepaste oliepomp, kan ik deze ook 1 op 1 overzetten op de OM606?
Kijk donderdag even wat het baknummer is moet hij toch op de brug voor een klein beurtje.

Groeten

Hans
Gebruikersavatar
gpickup
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2011 23:26
Mercedes-Benz: W168 A210 - unimog u1200-W463 G350
Specialisatie: Verhuren
Locatie: Stompwijk

28 apr 2014 17:21

Hoi,

je kan ook G-parts bellen uit Leiden,die doet veel motorenombouw en heeft ook veel onderdelen en kennis hiervan

Grt Mark
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

29 apr 2014 12:51

Bedankt voor de tip.

Grt
Hans
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

29 apr 2014 15:04

Hallo Hans,
Ik heb nog wel een tip, de interkoeler loopt bij de OM606 voorlangs onder de aandrijfpoelie van de V snaar door daar is, afgezien van het feit dat de koeler op die plaats bij een rit door de eerste de beste modderpoel dichtzit, bij de G absoluut geen plaats vanwege een ronde dwarsbalk die de chassis delen verbind. Als je nog een motor moet kopen neem er dan één zonder turbo die heeft de luchtinlaat over het kleppendeksel heen en koop dan een losse turbo. Dat is wel aan te sluiten eventueel met een watergekoelde interkoeler. Een minpunt is dat een turbo motor een externe oliekoeler heeft en een zelf aanzuigende motor een geïntegreerde oliekoeler op het koelwater, wat in principe minder zou moeten koelen. Ik heb zelf ook een tijd met zo'n geïntegreerde oliekoeler gereden zonder problemen.
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

22 nov 2014 15:17

Hallo allemaal,

Ombouw is gerealiseerd. Het is een OM606 geworden. Wat een verschil. Ik heb er nu 15.000 km mee gereden echt een genot. Ik kan op de snelweg zelfs auto's inhalen ;).
Er zit een gewone 5-bak achter van een W124 gaat perfect. Veel sterker onderin, verschil in koppel kun echt merken.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

22 nov 2014 16:31

Dat vraagt natuurlijk om een aantal plaatjes!
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44422
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 nov 2014 16:34

Hansw463 schreef:.....Ombouw is gerealiseerd. Het is een OM606 geworden.
Respect!
Hansw463 schreef:..... Ik kan op de snelweg zelfs auto's inhalen ;) ...
:lol: , wees blij dat we geen bergen in NL hebben, dan verlies je het nog van een Hyundai Atos (bergop) :stom: (Ik herken het met mijn auto...)
#doeslief
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

29 nov 2014 15:27

Foto van de inbouw.

Intercooler zit er nog niet op.
Bijlagen
OM606 inbouw.jpg
OM606 inbouw.jpg (89.28 KiB) 4304 keer bekeken
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

01 dec 2014 20:39

zo te zien een koeler van een 460? en hoe heb je de interkoeler gedaan?

gr Alexander
Gebruikersavatar
Hansw463
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jul 2012 12:14
Mercedes-Benz: X204
Locatie: Moergestel

02 dec 2014 16:00

Hallo Alexander,

Ik heb de ombouw niet zelf gedaan maar laten doen bij Albert Bouma (ikwileeng.nl).
Radiateur en oliekoeler zijn van een 460.
Intercooler is tussen de radiateur en de bumper geplaatst (zie foto's)
Bijlagen
P1050662.JPG
P1050662.JPG (95.69 KiB) 4205 keer bekeken
P1050659.JPG
P1050659.JPG (55.93 KiB) 4205 keer bekeken
P1050664.JPG
P1050664.JPG (198.32 KiB) 4205 keer bekeken
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

02 dec 2014 20:06

Oké, ik ken Albert wel.

Wou mijn G-klasse namelijk op oldtimer, maar met de nieuwe regels heb ik er nu maar weer een grijs kenteken van gemaakt. Ben nu bezig met alle onderdelen te verzamelen voor eenzelfde ombouw die jij hebt laten doen.
Alleen wil ik de originele koeler behouden. Zit nog in dubio over de interkoeler, watergekoeld of een van een 400cdi.

Gr. Alexander
Dikkey
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2010 12:07
Locatie: Castricum

03 dec 2014 15:00

Geniet er van Hans!
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

04 dec 2014 09:29

Hans zier er goed uit :goedzo:
Maar hoort op die plek waar de interkoeler zit geen beschermplaat (motorschutzblech) te zitten voor het ruigere werk?
Plaats reactie