Hallo allemaal,
Ik ben in bezit van een mooie G-klasse van 1981 met een W463 opbouw.
Ik ben er nu over na aan het denken om in mijn G een ander blok te leggen met wat meer PK's.
Er ligt nu een OM603 in met 113 PK en een 5-bak uit een W124.
Eerste gedachte is aan een OM606 turbo met 177 PK. Voor zover als ik weet past deze op de motorsteunen van een OM603 (zelfde onder blok), alleen kan de versnellingsbak het vermogen aan van deze motor. Ik denk dat ik de koppeling wel zal moeten verzwaren maar door welke?
Tweede gedachte is aan een OM613 320CDI met 197 PK. Is dit ook hetzelfde onder blok of moet je hier de motorsteunen voor aanpassen? en kan hier dezelfde bak van W124 ook achter?
In beide gevallen wil ik gebruik maken van een donorauto een W210. zover ik heb kunnen vinden zitten hier origineel geen handbakken achter maar alleen automaat.
alvast bedankt voor jullie reacties
Groeten
Hans
W463 W210 motor ombouw
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Hallo Hans,
Ik heb een aantal jaren met een W460 en een OM606 gereden, qua versnellingsbak en koppel is dat geen probleem, tenzij je elke keer met vol vermogen gaat optrekken. Het grootste probleem met een W210 is de elektronica. De brandstofpomp wordt aangestuurd door een regelunit die gekoppeld is met de versnellingsbak, de beveiliging, de ABS en de voertuigdynamica etc. etc. Dus als je een OM606 wilt laten functioneren dan moet alles mee, tot en met het contactslot, anders gaat hij in startblokkering. Je kunt de OM606 wel mechanisch maken door er een brandstofpomp van een OM603 op te zetten dat past en werkt goed. Als je een beetje verstand hebt van dieselmotoren is dat zo om te bouwen. Je moet de pomp alleen even wegbrengen om af te laten stellen voor de zwaardere motor.
Dit zo'n brandstofpomp op een OM606 (onderste foto)
Een W460 versnellingsbak is principieel anders dan van een personenauto. Een personenauto heeft een ontluchting op de bak en een G is waterdicht en ontlucht via een leiding. Verder is een gewone bak gekoppeld aan de as met een rubberen hardyschijf en de G met een stalen flens. Als je een bak hebt met een los koppelstuk (bellhouse), zoals de 711.200 dan kun je hem met een verloop zo overzetten.
Even een foto, hoe dat er uitziet een motor met een losse kabelboom. (dit is overigens geen diesel maar het principe is hetzelfde)
Ik heb een aantal jaren met een W460 en een OM606 gereden, qua versnellingsbak en koppel is dat geen probleem, tenzij je elke keer met vol vermogen gaat optrekken. Het grootste probleem met een W210 is de elektronica. De brandstofpomp wordt aangestuurd door een regelunit die gekoppeld is met de versnellingsbak, de beveiliging, de ABS en de voertuigdynamica etc. etc. Dus als je een OM606 wilt laten functioneren dan moet alles mee, tot en met het contactslot, anders gaat hij in startblokkering. Je kunt de OM606 wel mechanisch maken door er een brandstofpomp van een OM603 op te zetten dat past en werkt goed. Als je een beetje verstand hebt van dieselmotoren is dat zo om te bouwen. Je moet de pomp alleen even wegbrengen om af te laten stellen voor de zwaardere motor.
Dit zo'n brandstofpomp op een OM606 (onderste foto)
Een W460 versnellingsbak is principieel anders dan van een personenauto. Een personenauto heeft een ontluchting op de bak en een G is waterdicht en ontlucht via een leiding. Verder is een gewone bak gekoppeld aan de as met een rubberen hardyschijf en de G met een stalen flens. Als je een bak hebt met een los koppelstuk (bellhouse), zoals de 711.200 dan kun je hem met een verloop zo overzetten.
Even een foto, hoe dat er uitziet een motor met een losse kabelboom. (dit is overigens geen diesel maar het principe is hetzelfde)
- Bijlagen
-
- Kabeboom
- 2014-04-19 15.30.58.jpg (141.31 KiB) 4687 keer bekeken
-
- OM603 brandstofpomp op een OM606
- 2012-10-07 15.54.21.jpg (108.36 KiB) 4687 keer bekeken
Beste André,
Bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee had al op meerdere plekken gehoord dat je iets moest doen met de brandstofpomp. Dus ik kan de pomp van mijn OM603 "gewoon" gebruiken voor de ombouw alleen opnieuw laten afstellen.
Onder mijn huidig blok OM603 zit een verdiepte carterpan met aangepaste oliepomp, kan ik deze ook 1 op 1 overzetten op de OM606?
Kijk donderdag even wat het baknummer is moet hij toch op de brug voor een klein beurtje.
Groeten
Hans
Bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee had al op meerdere plekken gehoord dat je iets moest doen met de brandstofpomp. Dus ik kan de pomp van mijn OM603 "gewoon" gebruiken voor de ombouw alleen opnieuw laten afstellen.
Onder mijn huidig blok OM603 zit een verdiepte carterpan met aangepaste oliepomp, kan ik deze ook 1 op 1 overzetten op de OM606?
Kijk donderdag even wat het baknummer is moet hij toch op de brug voor een klein beurtje.
Groeten
Hans
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Hallo Hans,
Ik heb nog wel een tip, de interkoeler loopt bij de OM606 voorlangs onder de aandrijfpoelie van de V snaar door daar is, afgezien van het feit dat de koeler op die plaats bij een rit door de eerste de beste modderpoel dichtzit, bij de G absoluut geen plaats vanwege een ronde dwarsbalk die de chassis delen verbind. Als je nog een motor moet kopen neem er dan één zonder turbo die heeft de luchtinlaat over het kleppendeksel heen en koop dan een losse turbo. Dat is wel aan te sluiten eventueel met een watergekoelde interkoeler. Een minpunt is dat een turbo motor een externe oliekoeler heeft en een zelf aanzuigende motor een geïntegreerde oliekoeler op het koelwater, wat in principe minder zou moeten koelen. Ik heb zelf ook een tijd met zo'n geïntegreerde oliekoeler gereden zonder problemen.
Ik heb nog wel een tip, de interkoeler loopt bij de OM606 voorlangs onder de aandrijfpoelie van de V snaar door daar is, afgezien van het feit dat de koeler op die plaats bij een rit door de eerste de beste modderpoel dichtzit, bij de G absoluut geen plaats vanwege een ronde dwarsbalk die de chassis delen verbind. Als je nog een motor moet kopen neem er dan één zonder turbo die heeft de luchtinlaat over het kleppendeksel heen en koop dan een losse turbo. Dat is wel aan te sluiten eventueel met een watergekoelde interkoeler. Een minpunt is dat een turbo motor een externe oliekoeler heeft en een zelf aanzuigende motor een geïntegreerde oliekoeler op het koelwater, wat in principe minder zou moeten koelen. Ik heb zelf ook een tijd met zo'n geïntegreerde oliekoeler gereden zonder problemen.
Hallo allemaal,
Ombouw is gerealiseerd. Het is een OM606 geworden. Wat een verschil. Ik heb er nu 15.000 km mee gereden echt een genot. Ik kan op de snelweg zelfs auto's inhalen .
Er zit een gewone 5-bak achter van een W124 gaat perfect. Veel sterker onderin, verschil in koppel kun echt merken.
Groeten,
Hans
Ombouw is gerealiseerd. Het is een OM606 geworden. Wat een verschil. Ik heb er nu 15.000 km mee gereden echt een genot. Ik kan op de snelweg zelfs auto's inhalen .
Er zit een gewone 5-bak achter van een W124 gaat perfect. Veel sterker onderin, verschil in koppel kun echt merken.
Groeten,
Hans
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44422
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Respect!Hansw463 schreef:.....Ombouw is gerealiseerd. Het is een OM606 geworden.
, wees blij dat we geen bergen in NL hebben, dan verlies je het nog van een Hyundai Atos (bergop) (Ik herken het met mijn auto...)Hansw463 schreef:..... Ik kan op de snelweg zelfs auto's inhalen ...
#doeslief
Hallo Alexander,
Ik heb de ombouw niet zelf gedaan maar laten doen bij Albert Bouma (ikwileeng.nl).
Radiateur en oliekoeler zijn van een 460.
Intercooler is tussen de radiateur en de bumper geplaatst (zie foto's)
Ik heb de ombouw niet zelf gedaan maar laten doen bij Albert Bouma (ikwileeng.nl).
Radiateur en oliekoeler zijn van een 460.
Intercooler is tussen de radiateur en de bumper geplaatst (zie foto's)
- Bijlagen
-
- P1050662.JPG (95.69 KiB) 4205 keer bekeken
-
- P1050659.JPG (55.93 KiB) 4205 keer bekeken
-
- P1050664.JPG (198.32 KiB) 4205 keer bekeken
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
- Mercedes-Benz: W463 G300D,
- Specialisatie: G-klasse/ W168
- Locatie: Arnhem
Oké, ik ken Albert wel.
Wou mijn G-klasse namelijk op oldtimer, maar met de nieuwe regels heb ik er nu maar weer een grijs kenteken van gemaakt. Ben nu bezig met alle onderdelen te verzamelen voor eenzelfde ombouw die jij hebt laten doen.
Alleen wil ik de originele koeler behouden. Zit nog in dubio over de interkoeler, watergekoeld of een van een 400cdi.
Gr. Alexander
Wou mijn G-klasse namelijk op oldtimer, maar met de nieuwe regels heb ik er nu maar weer een grijs kenteken van gemaakt. Ben nu bezig met alle onderdelen te verzamelen voor eenzelfde ombouw die jij hebt laten doen.
Alleen wil ik de originele koeler behouden. Zit nog in dubio over de interkoeler, watergekoeld of een van een 400cdi.
Gr. Alexander
- André Buskop
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
- Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
- Locatie: Ridderkerk
Hans zier er goed uit
Maar hoort op die plek waar de interkoeler zit geen beschermplaat (motorschutzblech) te zitten voor het ruigere werk?
Maar hoort op die plek waar de interkoeler zit geen beschermplaat (motorschutzblech) te zitten voor het ruigere werk?