Welke R129

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Erice320
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014 09:16
Mercedes-Benz: E320 Combi '04, Porsche 911 Carrera cabrio '89

24 apr 2014 10:20

Goedemorgen,

Als family car hebben we een heerlijke Tealit blauwe E320 combi uit '04. Voor de fun heb ik een Porsche 911 Carrera (3.2) cabriolet uit '89. Aangezien ik sinds ongeveer drie jaar geen parkeergarage meer heb en buitenslapen in Amsterdam voor zo'n 911 wat mij betreft geen optie is, staat deze helaas al drie jaar bij mijn ouders in de schuur op 200km afstand.

Ik overweeg er een auto bij te kopen omdat één auto te vaak tot organisatorische problemen leidt. Gelet op mijn voorliefde voor Porsches overweeg ik een moderne(re) 911 maar de 997 is eigenlijk boven budget en de 996 vind ik minder mooi. Bij een goede 996 is daarnaast het prijsverschil tussen beide modellen té gering. Daarnaast is het onderhoud erg duur.

De SL type R129 vind ik al prachtig sinds deze uitkwam; schitterende lijnen en de oerdegelijke uitstraling van een auto uit de jaren '90. Ik ben me al even aan het oriënteren en wil eigenlijk een post facelift (ivm stoelen die echt beter schijnen te zijn is mij verteld van diverse kanten), heb al behoorlijk veel afgestruind maar kan niet precies vinden wat ik zoek. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen met onderstaande vragen:

1. past er een kind met kinderzitje achterin en is het dan nog doenbaar voor mijn verloofde van 170cm om een langere rit te maken?

2. ik heb gelezen dat het mogelijk is om de kinderzitjes uit een donorauto over te laten zetten. Aangezien ik twee linkerhanden heb ga ik dat niet zelf doen. Waar kan ik zo'n set kopen (zijn er ook bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd of ben ik aangewezen op Marktplaats e.d.) en wat kost dit ongeveer inclusief montage?

3. moet je het kenteken bij de RDW laten aanpassen van 2 naar 4 zitter bij plaatsen achterbank? Ik hoor wisselende verhalen.

3. is de 280 echt ondergemotoriseerd of valt dat wel mee? Ik zoek geen sportwagen maar een lekkere cruiser met wat pit (als hij zo snel is als mijn E320 combi uit '04 ben ik tevreden). Om die reden, het benzineverbruik (ga er best veel mee rijden) en het duurdere onderhoud wil ik geen 500 of 600. De keus is dus 280 of 320. Nogmaals, racen hoef ik niet maar ik wil ook echt geen ondergemotoriseerde auto die hoge toeren moet maken en steeds onrustig moet terugschakelen om mee te komen.

Evt. overige tips en adviezen zijn natuurlijk welkom.

Dank alvast.
Eric
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

24 apr 2014 10:48

Let bij de 280 en 320 op de kabelboom, die kan voor kosten zorgen (tenzij al vervangen).

Een 300SL (12 kleps) past ook wel bij je wensen, daar kan je ook naar kijken.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
mj-man
Berichten: 574
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
Locatie: hellevoetsluis

10 mei 2014 11:01

ik snap hier niks van. Eerst schrijf je dat je het zonde vind om een 911 buiten te parkeren en dat je geen ruimte hebt en daarna wil je een R129 kopen.

Bij deze inleiding past maar een advies: Ga eerst verhuizen voor je de R129 koopt
Bergsma 0480
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 okt 2011 08:16
Mercedes-Benz: W220, W245, R129

12 mei 2014 21:15

Beste Eric,

>>past er een kind met kinderzitje achterin
??
De optie van een achterbank, is per definitie al een kinderzitje, een volwassene tenzij een chinees of een Hobbit pas hier niet in.
Je kan dus niet in de zitjes een kinderzitje extra plaatsen, dat gaat niet lukken.

Ik heb vorig jaar in mijn SL (type 2) kinderzitjes uit een type 1 SL laten zetten, (mijn oudste is nu 6,5 en jongste is 2,5) en die passen er prima in.
Er is op de voorstoel dan nog voldoende ruimte om iemand van 1,70 te laten zitten, ook voor langere ritten.
Ik heb dit bij SL parts laten doen kosten waren +/- €800,-
2e hands lastig aan te komen, SL Parts heeft ze voldoende liggen.

Helaas heb ik wel mijn Bose Bass versterker (optie van mijn auto) moeten verwijderen, deze zit achter de bestuurders stoel.
Het kabel boom probleem is al eerder genoemd, ik twijfel of dit alleen van toepassing is op de 280 en 320 modellen, volgens mij is dit een type1 ding.... maar kan het mis hebben.

Ik heb de 500 (gelukkig) en dat gaat echt wel vooruit, vergeet niet dat een cabrio een behoorlijk gewicht heeft ivm de constructie, dan moet er m.i. dan ook genoeg vermogen aanwezig
zijn om dit voort te bewegen ;-)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Remy
Erice320
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 apr 2014 09:16
Mercedes-Benz: E320 Combi '04, Porsche 911 Carrera cabrio '89

11 sep 2014 14:16

Beste SK, Remy & MJ-man,

Dank voor jullie reacties. Ik heb mijn eigen zoektocht inmiddels even on hold gezet omdat het op dit moment niet zeker is of we een extra auto nodig hebben. In de tussentijd wel gereden in een 280 SL en in een 500 SL. Beide auto's reden heerlijk. Ik vond de 280 SL iets lichter aanvoelen ivm lagere gewicht voorin maar nét niet krachtig genoeg. Het is natuurlijk meer een lekkere cruise-auto dan een volbloed sportwagen maar een beetje extra power is wel lekker. Mijn vader (van hem heb ik het autovirus) heeft overigens vorige week een SL 320 gekocht (type '96) dus die kan ik binnenkort eens goed uitproberen. Eerst even kijken hoe hij hem bevalt.

@ Remy: Helder. Dank voor je uitleg. Uit ervaring weet ik inmiddels idd dat die 500 flink vooruit gaat!

@ MJ-man: ik heb inderdaad geen garage en mijn 911 buiten parkeren is voor mij geen optie i.v.m. diefstalgevoeligheid. De SL zou ik wél gewoon voor de deur parkeren, uiteraard goed verzekerd. Hier in de buurt 'slapen' drie R129's al jaren buiten. Ik heb twee parkeervergunningen dus ruimte is ook geen probleem. Ik blijf dus lekker wonen waar ik woon. :P

Gr.
Eric
Plaats reactie